TTiD:n tuplaulostulojen viritys
TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Lopultakin saatiin suunniteltu pakoputkiviritys toteutettua. 9-3TTID:ssä on tuplahormi vakiona, mutta putkenpäät piilossa. Niinpä hommasin PCS:ltä Aeron alaspoilerin -> http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 69770.html
Motonetistä löytyi sopivat kromatut ovaalit putkenpäät -> http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=13-6085 Sitten ongelmaksi muodostui se, että putkien päät eivät tietenkään olleet Aeron alaspoilerin aukkojen kohdalla. Ratkaisuksi hitsattiin 60mm vesijohtomutkista passelit sovitteet.
Putkessa on liitos DPF:n jälkeen ja se irtosikin ihmeen helposti...
Sitten vain taitetut päät poikki juuresta.
Alaspoileri paikalleen ja putki takaisin, jotta pääsi sovittamaan putken päät kohdalleen.
Palikat hepattiin parista kohtaa kiinni ja sitten hitsattiin ympäri putki irrallaan.
Ja sitten putki paikalleen.
Eski
Motonetistä löytyi sopivat kromatut ovaalit putkenpäät -> http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=13-6085 Sitten ongelmaksi muodostui se, että putkien päät eivät tietenkään olleet Aeron alaspoilerin aukkojen kohdalla. Ratkaisuksi hitsattiin 60mm vesijohtomutkista passelit sovitteet.
Putkessa on liitos DPF:n jälkeen ja se irtosikin ihmeen helposti...
Sitten vain taitetut päät poikki juuresta.
Alaspoileri paikalleen ja putki takaisin, jotta pääsi sovittamaan putken päät kohdalleen.
Palikat hepattiin parista kohtaa kiinni ja sitten hitsattiin ympäri putki irrallaan.
Ja sitten putki paikalleen.
Eski
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Tyylikästä.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Oikeinkin soiva huilu, jos tällainen vertaus sallitaan.
Kauas on pitkä matka. #2587
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Tein viime kesänä samanlaisen operaation sedaniin. Tuli komia. Ei tarvinnut edes pakoputkea irrottaa kuin taimmista kannakkeista (ei hitsattu sovitinmutkaa ihan ympäri asti).
-Saappi kait se on autojen mersu
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Tähän putkiviritykseen tuli pientä haastetta, kun motonjetin paskarautaiset päät yhtyivät happeen. Toinen puoli oli vielä korjattavissa vaihtamalla putkenpää vanhaan "sovitusmutkaan", mutta toiselle puolelle tekaistiin ns. pikaviritys suorasta putkesta viistämällä. Lisäksi kuvissa näkyy hiljaittain asennetut jenkkitakavalot, jollaiset näissä olisi saanut olla alunperin myös täkäläisillä markkinoilla.
EDIT: Photopuketti näköjään vaatisi nykyään rahaa, jotta kuvat näkyisivät entiseen malliin, joten latasin kuvat kuukle-kansioon -> https://goo.gl/photos/VBmfbsqTk7Ek3UnPA
Eski
EDIT: Photopuketti näköjään vaatisi nykyään rahaa, jotta kuvat näkyisivät entiseen malliin, joten latasin kuvat kuukle-kansioon -> https://goo.gl/photos/VBmfbsqTk7Ek3UnPA
Eski
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Tunnustaako kukaan täällä virittäneensä tällaista Simonsin 063DHER-putkistoa dieseliin? Siinähän on tuo suora äänenvaimennin (063-3ER), joka ei mielestäni oikein sovi dieseliin. Tuosta minun vanhasta kuvasta näkee millainen orkkisputki on ttidissä dpf:n jälkeen. Siis voisihan tuon suoran änkkärin laittaa sen dpf-pöntön tilalle, mutta siitä ei ehkä katsastuskonttorilla tykättäisi... Onkohan tuossa muuta huomioitavaa? Ostin tuon hormin, kun Spedellä oli niin houkutteleva black friday -tarjous ja tuo oma orkkishormi puhkesi tuosta haaroituskohdasta. Minulta saanee tuon orkkisputken halavalla, kunhan saan tuon Simonsin paikalleen...
Eski
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
No niin, eipä kukaan ainakaan kehdannut tunnustaa tehneensä moista hormiviritystä tupaöljyvehkeeseeen, joten piti kokeilla itse. Hieman askarutti etukäteen tuon Simonsin mukana tullut suora vaimennin ja eihän sitä mihinkään väliin saanut mahtumaan. Tuon DPF:n jälkeen se melkein mahtuisi, mutta ei ihan. Toiseksi mukana ollut noin 45 cm suora putki oli liian lyhyt tuohon DPF:n ja mutkaputken väliin, joten tehtiin sellainen ratkaisu, että katkaistiin orkkisputkesta tuollainen suora pätkä DPF:n ja mutkaputken väliin. Vaikka tuon sarjan putkista olisi joku sopivan pituinen löytynyt, niin putken halkaisija ei olisi sopinut tuohon DPF:n jatkoksi. Tätä Simonssia siis väitetään TTiDiin sopivaksi, mutta ei se nyt ihan suoraan sovi ja vähän on ylimääräisiäkin osia mukana...
Tässä näkyy tuo ruosteinen putkenpätkä joka viritettiin paikalleen. Pitänee joskus vaihtaa, kunhan saa teetettyä jossain sopivan suoran pätkän...
Ylimääräiset osat:
Tämmönen hormiviritys siitä tuli:
Tältä ulostulot näyttää. Puskuri on menossa vaihtoon ensi viikolla:
Tässä näkyy tuo ruosteinen putkenpätkä joka viritettiin paikalleen. Pitänee joskus vaihtaa, kunhan saa teetettyä jossain sopivan suoran pätkän...
Ylimääräiset osat:
Tämmönen hormiviritys siitä tuli:
Tältä ulostulot näyttää. Puskuri on menossa vaihtoon ensi viikolla:
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Miltä tuo kuulostaa?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Eipä oikeastaan mitään selvää muutosta alkuperäiseen putkistoon. Tuo dpf varmasti vastaa yhtä vaimenninta, joten saapa nähdä mitä tapahtuu kun siitä vielä tyhjentää sisuskalut...
Eski
Eski
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Traktoriltahan nämä kaikki dieselit kuulostaa, oli millainen putkisto hyvänsäSS kirjoitti:Miltä tuo kuulostaa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Jep, erityisesti jos ovi tai ikkuna on auki ja TTID käy tyhjäkäyntiä. Ajossa tuota TTID:tä ei kyllä diisselilksi uskoisi. Minä en ainakaan kuule mitään raksutusta tai rapinaa. Todella selvä ero yksiahtimiseen TiDsiin. Tuohon äänimaailmaan kun vielä lisätään se, että TTID vetää mukavasti yli 4krpm, eikä hyydy kuin seinään 2krpm kohdalle, kuten turpodiisselit yleensä, niin aika helposti unohtuu, että tupaöljyllä tässä liikutaan. Myös NG9-5 TID on ihan järkyttävä raksutin tähän tuplaturboon verrattuna
Eski
Eski
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Tuo kyllä pitää paikkansa, moni kyydissäolija on ihmetellyt ettei kuulosta ajossa yhtään dieseliltä. Ilmeisesti matala puristussuhde vaikuttaa.Tuohon äänimaailmaan kun vielä lisätään se, että TTID vetää mukavasti yli 4krpm, eikä hyydy kuin seinään 2krpm kohdalle, kuten turpodiisselit yleensä, niin aika helposti unohtuu, että tupaöljyllä tässä liikutaan
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Se veto alakaa kyllä laskemaan 4000 rpm jälkeen ttid.itsellä oli sellainen jossa oli dpf tyhjennetty ja lastutettu motest.225hv/495 nm.
tid teho alkaa laskemaan 3000rpm jälkeen. pensa/e85 vasta 5500rpm jälkeen ei onhan aina pensa aina pensa.
mitä tulee ng 9-5 tid mallin ääniin niin ei se sisälle metelöi sen enempää kun ttid 9-3 kaan.150km jälkeen 9-5 ng kuulu niitä suhinoita ja porinoita niin kun 9-3 pelissä ja 9-5 ng kulkee kuin juna.onhan 9-3 hyvä mutta ei voi verrata ng ominaisuuksiin.
itsellä ollut ttid 225/495 nm
9-3 tid 185hv/400nm.
9-3 e85 230/350nm
9-5 305hv/520nm e85 ja paras käyttö ominaisuus moottorissa.lähtee heti ja veti 6000 rpm asti
nyt saab 9000 noin 350hv ja ng tid 160hv/350nm vakio.
tid teho alkaa laskemaan 3000rpm jälkeen. pensa/e85 vasta 5500rpm jälkeen ei onhan aina pensa aina pensa.
mitä tulee ng 9-5 tid mallin ääniin niin ei se sisälle metelöi sen enempää kun ttid 9-3 kaan.150km jälkeen 9-5 ng kuulu niitä suhinoita ja porinoita niin kun 9-3 pelissä ja 9-5 ng kulkee kuin juna.onhan 9-3 hyvä mutta ei voi verrata ng ominaisuuksiin.
itsellä ollut ttid 225/495 nm
9-3 tid 185hv/400nm.
9-3 e85 230/350nm
9-5 305hv/520nm e85 ja paras käyttö ominaisuus moottorissa.lähtee heti ja veti 6000 rpm asti
nyt saab 9000 noin 350hv ja ng tid 160hv/350nm vakio.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Se vielä että siinä ttid on tosi korkea puristus suhde ja paine diseliksi. se dpf ja kaksi turboa hiljentää sitä moottorin ääntä.