TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja Eski »

Lopultakin saatiin suunniteltu pakoputkiviritys toteutettua. 9-3TTID:ssä on tuplahormi vakiona, mutta putkenpäät piilossa. Niinpä hommasin PCS:ltä Aeron alaspoilerin -> http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 69770.html

Motonetistä löytyi sopivat kromatut ovaalit putkenpäät -> http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=13-6085 Sitten ongelmaksi muodostui se, että putkien päät eivät tietenkään olleet Aeron alaspoilerin aukkojen kohdalla. Ratkaisuksi hitsattiin 60mm vesijohtomutkista passelit sovitteet.

Kuva
Putkessa on liitos DPF:n jälkeen ja se irtosikin ihmeen helposti...

Kuva
Sitten vain taitetut päät poikki juuresta.

Kuva
Alaspoileri paikalleen ja putki takaisin, jotta pääsi sovittamaan putken päät kohdalleen.

Kuva
Palikat hepattiin parista kohtaa kiinni ja sitten hitsattiin ympäri putki irrallaan.

Kuva
Ja sitten putki paikalleen.

Eski
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Tyylikästä.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Varsin oivallisen näköinen!
SAAB 9-5 Aero -05
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Oikeinkin soiva huilu, jos tällainen vertaus sallitaan. :D
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
ysi3ss
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Touko 09, 2013 14:43

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja ysi3ss »

Tein viime kesänä samanlaisen operaation sedaniin. Tuli komia. Ei tarvinnut edes pakoputkea irrottaa kuin taimmista kannakkeista (ei hitsattu sovitinmutkaa ihan ympäri asti).
-Saappi kait se on autojen mersu
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tähän putkiviritykseen tuli pientä haastetta, kun motonjetin paskarautaiset päät yhtyivät happeen. Toinen puoli oli vielä korjattavissa vaihtamalla putkenpää vanhaan "sovitusmutkaan", mutta toiselle puolelle tekaistiin ns. pikaviritys suorasta putkesta viistämällä. Lisäksi kuvissa näkyy hiljaittain asennetut jenkkitakavalot, jollaiset näissä olisi saanut olla alunperin myös täkäläisillä markkinoilla.

EDIT: Photopuketti näköjään vaatisi nykyään rahaa, jotta kuvat näkyisivät entiseen malliin, joten latasin kuvat kuukle-kansioon -> https://goo.gl/photos/VBmfbsqTk7Ek3UnPA

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva

Tunnustaako kukaan täällä virittäneensä tällaista Simonsin 063DHER-putkistoa dieseliin? Siinähän on tuo suora äänenvaimennin (063-3ER), joka ei mielestäni oikein sovi dieseliin. Tuosta minun vanhasta kuvasta näkee millainen orkkisputki on ttidissä dpf:n jälkeen. Siis voisihan tuon suoran änkkärin laittaa sen dpf-pöntön tilalle, mutta siitä ei ehkä katsastuskonttorilla tykättäisi... Onkohan tuossa muuta huomioitavaa? Ostin tuon hormin, kun Spedellä oli niin houkutteleva black friday -tarjous ja tuo oma orkkishormi puhkesi tuosta haaroituskohdasta. Minulta saanee tuon orkkisputken halavalla, kunhan saan tuon Simonsin paikalleen...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja Eski »

No niin, eipä kukaan ainakaan kehdannut tunnustaa tehneensä moista hormiviritystä tupaöljyvehkeeseeen, joten piti kokeilla itse. Hieman askarutti etukäteen tuon Simonsin mukana tullut suora vaimennin ja eihän sitä mihinkään väliin saanut mahtumaan. Tuon DPF:n jälkeen se melkein mahtuisi, mutta ei ihan. Toiseksi mukana ollut noin 45 cm suora putki oli liian lyhyt tuohon DPF:n ja mutkaputken väliin, joten tehtiin sellainen ratkaisu, että katkaistiin orkkisputkesta tuollainen suora pätkä DPF:n ja mutkaputken väliin. Vaikka tuon sarjan putkista olisi joku sopivan pituinen löytynyt, niin putken halkaisija ei olisi sopinut tuohon DPF:n jatkoksi. Tätä Simonssia siis väitetään TTiDiin sopivaksi, mutta ei se nyt ihan suoraan sovi ja vähän on ylimääräisiäkin osia mukana...

Tässä näkyy tuo ruosteinen putkenpätkä joka viritettiin paikalleen. Pitänee joskus vaihtaa, kunhan saa teetettyä jossain sopivan suoran pätkän...
Kuva

Ylimääräiset osat:
Kuva

Tämmönen hormiviritys siitä tuli:
Kuva

Tältä ulostulot näyttää. Puskuri on menossa vaihtoon ensi viikolla:
Kuva
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja SS »

Miltä tuo kuulostaa?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä oikeastaan mitään selvää muutosta alkuperäiseen putkistoon. Tuo dpf varmasti vastaa yhtä vaimenninta, joten saapa nähdä mitä tapahtuu kun siitä vielä tyhjentää sisuskalut...

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja AZP »

SS kirjoitti:Miltä tuo kuulostaa?
Traktoriltahan nämä kaikki dieselit kuulostaa, oli millainen putkisto hyvänsä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, erityisesti jos ovi tai ikkuna on auki ja TTID käy tyhjäkäyntiä. Ajossa tuota TTID:tä ei kyllä diisselilksi uskoisi. Minä en ainakaan kuule mitään raksutusta tai rapinaa. Todella selvä ero yksiahtimiseen TiDsiin. Tuohon äänimaailmaan kun vielä lisätään se, että TTID vetää mukavasti yli 4krpm, eikä hyydy kuin seinään 2krpm kohdalle, kuten turpodiisselit yleensä, niin aika helposti unohtuu, että tupaöljyllä tässä liikutaan. Myös NG9-5 TID on ihan järkyttävä raksutin tähän tuplaturboon verrattuna :twisted:

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja SS »

Tuohon äänimaailmaan kun vielä lisätään se, että TTID vetää mukavasti yli 4krpm, eikä hyydy kuin seinään 2krpm kohdalle, kuten turpodiisselit yleensä, niin aika helposti unohtuu, että tupaöljyllä tässä liikutaan
Tuo kyllä pitää paikkansa, moni kyydissäolija on ihmetellyt ettei kuulosta ajossa yhtään dieseliltä. Ilmeisesti matala puristussuhde vaikuttaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Se veto alakaa kyllä laskemaan 4000 rpm jälkeen ttid.itsellä oli sellainen jossa oli dpf tyhjennetty ja lastutettu motest.225hv/495 nm.
tid teho alkaa laskemaan 3000rpm jälkeen. pensa/e85 vasta 5500rpm jälkeen ei onhan aina pensa aina pensa.

mitä tulee ng 9-5 tid mallin ääniin niin ei se sisälle metelöi sen enempää kun ttid 9-3 kaan.150km jälkeen 9-5 ng kuulu niitä suhinoita ja porinoita niin kun 9-3 pelissä ja 9-5 ng kulkee kuin juna.onhan 9-3 hyvä mutta ei voi verrata ng ominaisuuksiin.

itsellä ollut ttid 225/495 nm
9-3 tid 185hv/400nm.
9-3 e85 230/350nm
9-5 305hv/520nm e85 ja paras käyttö ominaisuus moottorissa.lähtee heti ja veti 6000 rpm asti :D
nyt saab 9000 noin 350hv ja ng tid 160hv/350nm vakio.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Se vielä että siinä ttid on tosi korkea puristus suhde ja paine diseliksi. se dpf ja kaksi turboa hiljentää sitä moottorin ääntä.
Vastaa Viestiin