stegejä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

stegejä

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Oottkekos äyneet kattelemassa maptunen sivuja, siellä näyttää olevan SQR:n tapaan steg tasoja enemmänkin ja hieman kireemmällä viritysasteella kuin SP/BSR

vaihtaisivatkohan toisen viripajan boksia päittäin pientä korvausta vastaan...

meikäläinenkin sais nykyisillä palikoilla reilusti lisää jytyä maptunen boksilla jos SP=245hp :? -> Maptun=265hp :twisted:

ja muka orkkiksella 900:n ic:llä!? ainakin helteellä varmaan kilisee kivasti.

ja t-sensonic, sit ei tarttis kallista ic:tä sen maagisen 250 rajan rikkomiseen. :wink:

http://www.maptun.com/
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Huomio

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Kaikki noi viripajat antaa ihan omii lukemii. Pitäis saada yks auto ja heittää siihen vuorotellen eri boksii ja penkittää välillä. Kaikille olis samat olosuhteet. Musta tuntuu että jokainen noista kaunistelee noita numeroitaan.

Katkeraa vuodatusta mutta mäkin huomasin ton MapTun viripajan vasta kun olin asentanut SP omaani. Ja nyt mun tekee mieli Mapin steg 5 vai oliko se 6... :cry:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huomio

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

potkuhousu kirjoitti:Kaikki noi viripajat antaa ihan omii lukemii. Pitäis saada yks auto ja heittää siihen vuorotellen eri boksii ja penkittää välillä. Kaikille olis samat olosuhteet. Musta tuntuu että jokainen noista kaunistelee noita numeroitaan.
Niin... kyllä kyllä..., on se aika vaikeeta etukäteen sanoa, mitkä lupauksista ja arvoista ovat tosia :D ja mitkä pelkkiä katteettomia myynninedistämispuheita Kuva.

Meikälläkin Dyno näytti vähän yli 180 Kw ( vähän alle 250 Hv ), vaikka esite lupasi ~202 Kw ( 275 hv )!
Kuva.... reilut parikymmentä hummaa eli ~30 Kw oli siis karussa jossakin...

...mutta mitä tulee Potkuhousun auton Dyno-vääntöarvoihin, niin eikös ne ollut kyllä ihan Kuva -tasoa SP:nkin stegeillä !8O :D :D :D
Viimeksi muokannut saabisti2, To Touko 29, 2003 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

no tota

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Jos totta puhutaan niin mä en usko noita käppyröitä vieläkään 8O , meen tekee uudet dyno testit jossain välissä kun ilma on riittävän kylmä. Haluun tietää auttoko nakutukseen uudet tulpat vaiko ei, ties vaikka muutama humma löytyis vielä koneesta. Ai niin ja suodatin oli likanen ja ....

Siihen asti nautiskelen saappaalla kulkemisesta

IP-2 musta tuntuu että sun konetta ei kunnolla vedätetty.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: no tota

Viesti Kirjoittaja NG900T »

potkuhousu kirjoitti:Jos totta puhutaan niin mä en usko noita käppyröitä vieläkään 8O , meen tekee uudet dyno testit jossain välissä kun ilma on riittävän kylmä. Haluun tietää auttoko nakutukseen uudet tulpat vaiko ei, ties vaikka muutama humma löytyis vielä koneesta. Ai niin ja suodatin oli likanen ja ....
Noissa dynoissakin noin niinku yleensä on kuulemma keskenään liiankin suuria eroja eri pajoilla, jos nyt ei ihan legendaa niin jopa 20hp eroja on ollut. ST pitäs kuitenkin olla ihan hyvä - ei vielä omia kokemuksia mutta alan muita suomalaisia foorumeita lukeneena tämöseen päätelmään olen tullut...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: no tota

Viesti Kirjoittaja Vigge »

NG900T kirjoitti: Noissa dynoissakin noin niinku yleensä on kuulemma keskenään liiankin suuria eroja eri pajoilla, jos nyt ei ihan legendaa niin jopa 20hp eroja on ollut. ST pitäs kuitenkin olla ihan hyvä - ei vielä omia kokemuksia mutta alan muita suomalaisia foorumeita lukeneena tämöseen päätelmään olen tullut...
Kyllä noita eroja tosissaa löytyy ja dynon käyttäjä saa myös epätaidottomuudellaan penkin näyttämään ihan mitä tahansa. Toinen asia mikä tuo eroa mittaukseen on ettei kierroslukua lueta suoraan koneelta vaan tietääkseni se syötetään tietokoneelle yhden pisteen kalibroinnin avulla.
#1730
500whp.net member
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re: no tota

Viesti Kirjoittaja kallek »

Ja se dyno kannattaa olla jarruttavaa mallia, ei vapaarullia. Ei oikein turbolle sovi. Yks dyno vaihtoehto on Tuning World Veikkolassa, hinnasta en tiedä mut kehuttu on hyväksi.
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

Tehojen nostoon on tietysti olemassa toinenkin halvempi keino ! :
Kuva
Kuva Kuva Kuva
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Ja jos noi tarratehot ei riitä niin sit kannattaa tilata Tommi's Billetiltä alusiipi mallia riittävä. Samalla kun downforce lisääntyy niin huippuja tulee lisää (copyright: Dynamiitti.com) :D

Mut eikös ne ruottinmaalla ota käyttöön sellasen dynon mikä laitetaan pyörännapaan? Vai olenko kattellu niitä kuvia silmät kieros :?:
BMW 320dA Coupe LCI
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

AC kirjoitti:
Mut eikös ne ruottinmaalla ota käyttöön sellasen dynon mikä laitetaan pyörännapaan? Vai olenko kattellu niitä kuvia silmät kieros :?:
Ko. värkkiä haukutaan "Rototestiksi", löytyy mm. Nordic:in tiloista.
Penkistä löytyy juttua pari numeroa vanhassa Bilsportissa, tai Nordicin
sivulta
http://nordictuning.biz/dynotest1/
#1730
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: stegejä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:Oottkekos äyneet kattelemassa maptunen sivuja, siellä näyttää olevan SQR:n tapaan steg tasoja enemmänkin ja hieman kireemmällä viritysasteella kuin SP/BSR

vaihtaisivatkohan toisen viripajan boksia päittäin pientä korvausta vastaan...

meikäläinenkin sais nykyisillä palikoilla reilusti lisää jytyä maptunen boksilla jos SP=245hp :? -> Maptun=265hp :twisted:

ja muka orkkiksella 900:n ic:llä!? ainakin helteellä varmaan kilisee kivasti.

ja t-sensonic, sit ei tarttis kallista ic:tä sen maagisen 250 rajan rikkomiseen. :wink:
Jep, jep, onhan toi toki käynyt mielessä, viimeksi eilen :D Mutta mun mielestä toi homma pitäisi testata niin, että ottais boksit mukaan ja vaihtelis niitä samalla, kun penkittäis autoa. Sitten sais tietoon, että mikä on todellisuus noiden tehojen/väännön kannalta. Olis kiva päästä vertailemaan SQR:n ja Maptunin steg 3 -bokseja verrattuna BSR/Speedpartsin ja Nordicin steg 3:iin.

Serkkupoika asustelee vielä Örebrossa, joten jos tulis joskus poikettua siellä, niin sieltä löytyisi Maptunin toimipiste. Toi Maptun vaan epäilyttää sinänsä, koska ilmoittavat noin paljon enemmän tehoja kuin muut puljut ja ainakaan toistaiseksi he eivät myönnä / heiltä ei voi ostaa seteilleen moottoritakuuta (kuten BSR/Nordic), joten mieluummin pidän autossa sellaista virisettiä, jolta voi ainakin Ruotsissa hommata moottoritakuun. Kai se jotenkin luo tiettyä turvallisuuden tunnetta siitä, että moottori ja laatikko kestää virisetin "rasitukset" :wink:

Mun mielestä olis ihan asiaa, jos Bilsport järkkäis sellaisen tuner -testin, johon otettais jokaiselta Saab -viripajalta steg 3:n testiin ja sitten karsittais "jyvät akanoista" :wink: Boksit täytyis tietysti mennä ostamaan jokaisesta firmasta "Matti Meikäläisenä", jotta firmat ei pystyisi etukäteen muuttamaan softiaan tujummiksi :D Taitais vaan olla, että Bilsport ei suostuisi tekemään moista testiä (ovat kuitenkin tehneet samanlaiset testit Volvon ja Audin viritysseteille). Siinä olis olemassa myös se vaara, että se firma, jonka boksilla saa moottorista irti eniten, kahmaisee "leijonanosan" Saabin virimarkkinoista ja muut jäävät nuolemaan näppejään. Tuskin Bilsport ja varsinkaan nuo tuunausfirmat haluaisivat moista.

Tuskinpa mikään virityspaja vaihtaa toisen viritysfirman boksia "pientä korvausta vastaan". Kyllä siellä (Maptunilla) saa maksaa täyden 5995 SEKin hinnan ja SQR:llä 4500 SEKin hinnan. Siksipä ei ole nyt jälkeenpäin oikein hotsittanut vaihtaa virityspuljua :( Lisäksi toi vaihdelaatikon kestävyys on meikäläisellä todellisena huolenaiheena. Ei oikein huvittais rupee sovittelemaan uusia leluja laatikon sisään, kun se sanoo "räks" :)

Lueskelin viime viikolla STCS:n foorumin keskusteluja ja siellä joku "guru" sanoi, että steg 3:n kanssa kannattaa jo sovittaa NG900/9-3 -Trionic 5 -autoihin parempaa IC:tä. Katsotaan nyt, kuinka tuo IC:n sovittaminen sitten auttaa. Tuskinpa maksimiahdot nousevat lainkaan nykyisestä, mutta uskoisin, että ahtaminen tulee "helpommaksi" ja säännöllisemmäksi. Tällä tarkoitan sitä, että turbo saavuttaa "lähes" joka kerta BSR/SP steg 3 -softan puitteissa mahdolliset maksimiahdot.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ai niin, unohtu tossa sanoa, että tuli eilen päästeltyä Lahden motaria mökiltä takaisin himaan. Neljä henkeä kyydissä, peräkontti täynnä tavaraa ja kiihdytyksissä IC "huusi leipää" :D Kyllä se parempi IC on mun mielestä parempi ostos kuin uusi boksi, jolla sais 6-20 heppaa lisää (viritysfirmojen omien ilmoitusten mukaan). Jos oletettais, että Maptunin softalla tosiaan sais sen +20 hv irti, niin tuskin sitä saa irti jokaisella kiihdytyksellä, kun IC:stä loppuu kapasiteetti.

Tilanne on jo nyt BSR/SP steg 3:lla, että kun polkaisee kaasua, niin ahdot ei nouse joka kerta maksimiin. Kone käy ilmeisesti nakutusrajalla, kun IC ei riitä puhaltamaan tarpeeksi viileää ilmaa ja ahdot laskee :evil: Kyllä mun mielestä pitäis ahtojen nousta joka kerralla maksimiarvoonsa :arrow: siksi uusi, paremmin virtaava IC.

Jos jotain vois saada "parannuksia" tohon BSR:n softaan, niin ahdot vois olla kovemmat alueella 2000-3000 rpm. Tosin se kyllä sitten näkyis varmaan vaihdelaatikon+kytkimen+moottorin kestävyydessäkin. Eli ei hyvä :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: no tota

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:
NG900T kirjoitti: Noissa dynoissakin noin niinku yleensä on kuulemma keskenään liiankin suuria eroja eri pajoilla, jos nyt ei ihan legendaa niin jopa 20hp eroja on ollut. ST pitäs kuitenkin olla ihan hyvä - ei vielä omia kokemuksia mutta alan muita suomalaisia foorumeita lukeneena tämöseen päätelmään olen tullut...
Kyllä noita eroja tosissaa löytyy ja dynon käyttäjä saa myös epätaidottomuudellaan penkin näyttämään ihan mitä tahansa. Toinen asia mikä tuo eroa mittaukseen on ettei kierroslukua lueta suoraan koneelta vaan tietääkseni se syötetään tietokoneelle yhden pisteen kalibroinnin avulla.
No mä juttelin pari vuotta sitten Rolf Uhrin kanssa (Nordic Uhrin toimitusjohtaja) eräillä messuilla ja hän sanoi, että tuo dynotulosten erilaisuus eri dynolaitteissa on tosi ongelmallista viritysfirmoille. He olivat dynottaneet saman auton samoilla virivarusteilla 12 eri dynossa ja suurin heitto pienimmän ja suurimman hv -arvon välillä oli ollut 40 hv :!:

:arrow: NG900T:

Jos nyt sitten haluais vaihtaa SP:n steg 3 -softan Maptunin softaan, niin sitten täytyis ottaa huomioon seuraavat kustannustekijät:

1. softan hinta = 5995 SEK ~ 667 euroa (antavat tuskin alennuksia Suomen Saabklubilaisille)
2. Trionic -boksin hinta (jos ei halua antaa SP:n steg 3:sta vaihdossa tai jos se boksi ei kelpaa Maptunille) ~ 200-250 euroa
yht. n. 867 euroa minimissään.

Se Abbottin IC:n tarjoushinta (jonka kerroin viime maanantaina pääkaupunkiseudun tapaamisessa) asettuu noiden kahden hinnan väliin. Mieluummin satsaan rahat kunnon IC:hen, kuin uuteen softaan, joka ei välttämättä pelitä "täysillä" orkkis-IC:n huonon virtauksen takia. Abbottilla ilmoittavat, että NG900/9-3 Trionic 5 -autoista ei olisi oikein hyötyä ottaa irti 220 hv:aa enempää juuri tuon orkkis-IC:n huonon virtauskyvyn takia :cry:

"The excellent 2.0 Turbo engine is both Smooth and Strong, easily and reliably tuned to 220 Bhp. The standard intercooler limits power above this, but an alternative cross-flow aluminum unit is available from us to remove this limitation..."

Joku kirjoitti seuraavan tekstin STCS:n foorumilla (på svenska):

"BSR mäter dynamiskt och gör ett svep över varvtalsregistret.
Maptun kör statiskt och står still och trycker på ett bestämt varvtal, vilket jag tror gör att turbon hinner ladda på mer just vid det mätområdet. där av blir det högre laddtryck och på pappret högre vrid. Men ute på gatan så har de säkert en ganska jämnlik vridkurva och karaktär. ALLTSÅ skillnaden består troligen i mätteknik."


Jos tuo väite pitää paikkansa, niin en yhtään ihmettele, miksi Maptun ilmoittaa suuremmat teho- ja vääntöarvot.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Kysymys

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Kattelien eilen omaa IC:täni ja mittailin hurmoksessa kuinka suuren sinne keulille sais kunnes silmiin osui putki joka sijaitsee IC alapuolella. Mikä putki se on kun on pahasti edessä mun suunnitelmissani? En alkanut purkamaan alustan muovisuojia ja selvittämään mistä on kyse, mutta vaivaamaan se jäi. Toinen vaihtoehto jos ei haluuu sitä putkee muokata olis laittaa IC vähän kalleen mutta se ei tunnu oikeelta ratkaisulta tulee liian ahdasta.

Eli putkiasiantuntijat mikä kumma se on siellä?
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Oliskohan ilmastoinnin lauhduttimelle tuleva putki :?: Minkä värinen se putki oli?

Sen lisäksi etupuskurissa on kiinni lämpötilamittarin anturi, joka mittaa ulkolämpötilaa ja joka sitten näkyy ajotietokoneen näytöllä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin