Tuning historiaa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Tuning historiaa

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Vuonna 1994 Saab 9000 2,3t sai Saabin oman virilastun. Tämän kaltainen viritys ei ollut vielä silloin lyönyt itseään läpi kovin yleisesti..Auto tuntui raketilta ja se omasi vielä kunnon turbopotkun,nyt kun lueskelin hieman speksejä kyseisestä pelistä niin huomasin että siinä oli 220hv/334Nm!!!! :twisted: Samaa virilastua sain 170hv ja 200hv malliin, koska autoissa oli sama ahdin..siis alkuperäisellä lastulla sain tehoa parhaimmillaan 50hv/74Nm lisää 8O
Sitten vielä löysin vanhan Nordic esitteen..hmm..Aerolle luvattiin vähintään 260km/h huippuja ja 0-100 6,0 sek. Tehoja 255hv+/400Nm..kyllä noi tonnarit vaan oli kovia pelejä!
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

..kyllä noi tonnarit vaan oli kovia pelejä!
Miten niin oli :?: On ne musta vieläkin kovia pelejä :lol:

-Ville
#1572, 9kCS 2.3T -92
900C -85
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Olet oikeassa.

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Niin juu kyllähän ne kovia pelejä vieläkin ovat..tuntuu että niistä otetaan enemmän tehoja ulos kuin esim.9-5 mallista.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Olet oikeassa.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

-valomerkki- kirjoitti:Niin juu kyllähän ne kovia pelejä vieläkin ovat..tuntuu että niistä otetaan enemmän tehoja ulos kuin esim.9-5 mallista.
No se johtuu siitä, että tonnareissa on Trionic 5. Trionic 5 -Saabeja on "helpompi" virittää kuin Trionic 7 -Saabeja. Trionic 5 -Saabissa ei ole ilmamassamittaria, joka "haistelisi" sisään "imettävää" ilmaa, jolloin ilmamäärän kanssa ei tarvitse olla "turhan tarkka". Trionic 7 -Saabeissa on ilmamassamittari, joka mittaa mittarin ohi menevien ilmahiukkasten määrää. Sitä on "vaikeampi" virittää, koska sisään "imettävä" ilmamäärän pitäisi pysyä "vakiona" muuhun Trionic 7 -järjestelmän toimintoihin verrattuna.

Tällaista olen lukenut STCS:n palstalta. Lisäksi oon lukenut sellaista, että 2001-> 9-5 -mallien orkkismännät kestää jonkun 330 hv:n tehon. Sen jälkeen ne halkee :wink:

Se täytyy tähän vielä jälkikäteen lisätä, että 9-5 Aeron turbon turbiinipesä on pienempi kuin 9000 Aeron. Molemmissa on Mitsun TD04-15T -turbo, mutta 9-5:ssa turbiinipesä on kokoa "5", 9000:ssa kokoa "6". 9-5:n turbon maksimituotto on noin 290 hv, 9000:n noin 310 hv.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin