Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Tästähän meillä olikin puhetta, tosiaan se sorvattiin vaan suoraksi. Ei siitä tainnu edes kympin lastua lähteä ku tasopinta oli jo suora ku sitä oli luistateltu entisen omistajan toimesta
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Itsellä KL-racingilta ostettu jousittamaton nelilapanen ja jos esim aeron asetelman laittaa niin vaatii 1mm shimmit väliin joita myyvät erikseen.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
saquzi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Maalis 10, 2016 18:39

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Mistä saabeista menisi 240mm aeron vauhtis b204 lyhytlohkoon? Onko noissa samat startin kehät 215mm-240mm?
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Just laitettu emännän autoon vm.2007 9-3 kiinteä vauhtipyörä (alkuperäisenä) siihen 9-3 aero kytkin paketti 240 mm eli kyllä löytyy.
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

veini siekkinen kirjoitti:Just laitettu emännän autoon vm.2007 9-3 kiinteä vauhtipyörä (alkuperäisenä) siihen 9-3 aero kytkin paketti 240 mm eli kyllä löytyy.
Millä osanumeroilla kasasit tämän kokoonpanon? Itsellä vastaava projekti meneillään
XC70 D5 -11
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

En muista osa numeroa mutta 5-vaiht. aeron paketti käy.itsellä oli ekas väärä kytkin paketti joka oli 6-vaihteisen joka on erilainen.

eli muista vain tilatessa onko 5-vaiht. vai 6-vaihteinen.minulla yksi ylimääräinen 6-vaihteisen paketti uusi jossa kaikki osat jos joku tarvii.
alle puolet kaupan hinnasta.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

No voi p***a :evil: onko sulla öljynpaine mittaria saabelissa? On kyllä outoa..kuiteskin hyvin tehty moottori et en kyllä epäilis sitä mut jotain muuta häikkää tuntuis olevan..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja arto »

Vaihdoin takoveivit HX35 tasolla (1,8-2,0 bar), 9-5 2.3 vakioveivi oli jo banaanina kun avasin konetta. Ajoissa onneksi.
Yksi vaihtoehto heikoimmaksi lenkiksi.

Vakiovoitelu ei ole olllut ongelma, kun olen ACL lakruja aina välillä tarkastanu. Seuraava lohko sitten avaremmilla öljykanavilla.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Mietin vaan sitä et onko öljypumpun rattaiden radiaali välyksiä porukka tarkastellut koneremppojen yhteydessä. Itsellä viimeisimmän koneen yhteydessä huomasin että hammas välys oli tuplaantunut jolloin hommasin toisen käytetyn.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ajatellaan kerran vielä tätä öljykanavan poraamista uudestaan...

Tilavuusvirta Q: Fluidin tilavuuden virtaus tiettyä aikayksikköä kohti. Q = A x V, eli poikkipinta-ala kertaa virtausnopeus.
Massavirta: Tilavuusvirta kerrottuna fluidin tiheydellä.

Yksinkertaistettu laskuri jota voidaan soveltaa asian havainnollistamiseksi kun ajatellaan asiaa yhden öljykanavan kannalta:
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/lasku ... tausnopeus

Öljypumppu tuottaa tietyssä aikayksikössä deltaT tismalleen tietyn tilavuusvirran Q. Sitä öljyä ei synny lisää kanavaan tyhjästä. Kun tämä tilavuusvirta pidetään laskurissa vakiona ja katsotaan että mitä tapahtuu virtausnopeudelle kun esimerkiksi poikkipinta-alaa kasvatetaan esim. kaksinkertaiseksi. (öljykanavaa porataan vaikka kaksinkertaiseksi)

Todetaan, että virtausnopeus laskee. Voidaan siis edelleen todeta, että kun se tilavuusvirta oli poikkipinta-alan ja virtausnopeuden tulo niin tilavuusvirta säilyy vakiona ja massavirta säilyy vakiona.

Joten öljykanavan poraamisella ei ole mitään vaikutusta läpimenevään tilavuus- ja massavirtaan kun öljypumpun tuottama tilavuusvirta on vakio (eli kun öljypumppu on vakio ja sen tuottama paine on vakio). Ainoa keino vaikuttaa läpi menevään tilavuusvirtaan ja massavirtaan on muuttaa öljypumppua.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos kanavassa on jossakin kohtaa kuristava kohta matkalla laakerille, kuristukselle saakka pysyy öljynpaineen halutussa rajoitinventtiilin mukaisessa lukemassa. Siitä eteenpäin paine on matalampi. Mitä lähempänä ollaan kohdetta, sen huonommin kanavien muutokset auttavat, jos pumpun tuotto ja paineen kehityskyky loppuu. Tästä voisi vetää yhteen että parhain vaste muutoksille on pumpun muutoksilla ja kanaviston muutoksilla pumpulta lähtien. Kanavien avartaminen voi jopa muuttaa tilanteen siihen että paineet putoaa moottorin pienillä kierroksilla, eli tuotto loppuu. Tämä siis teoriaa.

Öljynpainemittari (laadukas) on ihan minimivarustus viritetyn moottorin valvontaan. Jos pumppu ei saa öljyä tai tulee joku iso vuoto, se näkyy heti paineissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pikkuville
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pikkuville »

Olisiko kenelläkään suositella og ässään uusia suuttimia. Autoon vaihdettu ohjelmoitava moottorinohjaus, isompi turbo yms. ja tarvitsisi vielä suuttimet tuohon kaveriksi. Pitäisi olla korkea ohmiset ja mielellään jetronic liittimillä. Menisikö jostain muusta saabin mallista esim. tonnarista suuttimet vai kannattaako suosiolla ostaa suoraan vaan uudet? Tehotavoite olisi siinä max. 300hv, tuskin ehkä niin paljon otetaan, mutta hyvähän sitä varoja on olla suuttimissa kuitenkin.
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

''Green Giant'' taitaa olla hyvä budjetti vaihtoehto, tai suoraan EV14 jos hyvät haluaa kerralla. Boschilaiset tais olla vaivaset 50e kpl
Vastaa Viestiin