Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mikä tai mitä on oikeanlainen öljy?

Toi "kone tehty oikein" on taas noita fraaseja... Tottakai se on oikein tehty, siitä ei ole pienintäkään epäilystä ja siitä syystä en itse kajoa moottorin kokoonpanoon, vaan sen tekee ammattilainen.

Tässä tapauksessa vaurio tapahtui kun moottoria pyöritettiin ensimmäisen kerran yli 6200rpm.. eli vakio kierroksen rajoittimen yli. Rajoitin oli siirretty 6700rpm. Mikään järkeenkäypä syy ei selitä kaikkien runkolaakereiden identtistä vaurioitumista.. muu kuin materiaalin huonous.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Minulla on tuossa kotona rossi auton moottori jossa vaparina 272hv ja pyörii 8500rpm.ja kuutioita 2400cm3.jm moottori 16v myös kuutioita 2500cm3 pyöritetty myös 8500rpm mutta ei järkeä pyörittää niin paljon kun teho alkaa laskea 7500 rpm.eli 8000rpm riittää.

ei ikinä ollut runkolaakerivikaa käytetty 20w/50w tai 10w/60w öljyä.

perus settiä osat tasapainoon kaikki.laakerien kasaus stepellä,välykset oikeat,momentit oikeat ym.(kesällä laitoin eteläsuomesta ostettun saab 9-5 motin jos kaikki tehty päin p)

pitää tietää mitä siitä motista hakee esim.mitä kierättää 6700rpm jos siellä ei ole voimaa se vain särkyy.siellä moottorissa on kasaus virhe tai huudatettu ilman vastusta rikki.

saabin 8 ventiilistä moottoria kierätetty todistetusi motestin penkissä 10800rpm eikä runkolaakerit menneet.vaati vain 20w/50w öljyä että pumppu ei kavitoinut.27 vuoden kokemus noista moottoreista eli ei ihan pers tuntumalla.palkinto kaapissa yli 250 pokaalia ei voi runkolaakerit useasti olla rikki. :)
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

kävi tuossa mielessä oliko pakari mitannut laakeri välykset kasaamisen yhteydessä? ei koskaan pidä kasata moottoria ilman että ne mittaa.
moottorikoneistajan kanssa asiasta juttelin niin sano että nyky laakereiden laatu on mitä sattuu.
pikkuville
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pikkuville »

Olikos pakosarjan teossa miten välttämätöntä, että putki on saumatonta? Saumattomia käyriä sain hommattua, mutta suoraa en. Saman kokoista saumallista löytyy, eli voiko sitä nyt käyttää? Ei sitä siihen tule mitään kovin pitkiä pätkiä, max. 50mm.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

pikkuville kirjoitti:Olikos pakosarjan teossa miten välttämätöntä, että putki on saumatonta? Saumattomia käyriä sain hommattua, mutta suoraa en. Saman kokoista saumallista löytyy, eli voiko sitä nyt käyttää? Ei sitä siihen tule mitään kovin pitkiä pätkiä, max. 50mm.
Eipä sillä ole mitään väliä.
jeeeeeee!
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja arto »

Täällä wössnerin 120gramman tapit meni vääräksi. Kolme neljästä taipunut. Orkkikset 170g tilalle.

Vika alkoi Ilmetä tyhjäkäynti - 2000rpm alueella. Kylmänä välykset ok ja ei naputusta. Vasta +60°C kuumana alkoi naputtamaan kohtuu pehmeällä äänellä. Männät kolisi pytyissä ku tappi alkoi jumittamaan.

Ahtoja ollut nyt vedossa max 2.5bar. Veivit, männät, laakerit ja öljynpaineet oli kunnossa.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

oisko liian pieni kannen ja männän väli ja mukana vielä nakutusta. :?:
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja arto »

Joo olis varmaan kone aika moro noissa kummassakin tapauksessa. Ei jälkiä/merkkejä kummastakaan. Venat suoria eikä jälkiä. Kampura suora satkun sisään. Veivit suorat ja silmät pyöreitä. Koko kone osina ja mittailtu/tarkastettu. On Ihan puhdas orkkis T7 mitoilla oleva kokoonpano. Ite ainakin laitan jatkossa orkkis tapit.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Ei se jätäkkään mäntään välttämättä merkkiä mutta jos kannen ja männän väli liian pieni tulee siihen erittäin suuri vastapaine/liikenopeuden hidastus.joka räjäyttää männän tai tapin ja jossain vaiheessa myös laakerit.suosittelen tehokkassa moottorissa 90 mm mäntä 0.95/1.05 mm.jos vakio tai vähän viriä niin min.085 männän ja kannen väli.

muista mitata tiiviste puristettuna.tuossa purin yhden 9-5 moottorin jossa kannen ja männän väli oli vain 0.5mm ja ohjelmassa rajusti ennakoa ei se voi kestää mitenkään.5000rpm jälkeen alkaa moottori ahistaa ja lämmetä turhaan mikä vie vain tehot alaspäin 4500rpm jälkeen.
ttid moottorissa kun on diseli niin siinä voi olla 0.5mm kannen ja männän väli.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Tarkoititko että uudella kannella väli on normaalisti 0,95-1,05 ja sitten kun kantta on kansirempassa taso-oikaistu, ehkä useitakin kertoja niin väli saattaa mennä liian pieneksi?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

En ole väittänyt että kannen oikaisu siihen männän ja kannen väliin vaikuttaa.kannen lasku nostaa vain puristuksia ja jos tarpeeksi laske puoli pallo palotilaa niin paljealue kasvaa.palotapahtuma ei välttämättä parane.turbo vehkeissä yleensä pyritään pudottamaan hiukan puristus suhdetta ei nostamaan.
ei niissä t5 tai t7 turbo moottoreissa tarvitse nostaa puristus suhdetta.jos haluaa moottorin rikki se sitten eri asia.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ottomoottorin puristussuhteen laskemiseen pyrkivä suunnittelu turbokäytössä on jo aikalailla eilisen tekniikkaa..

Fordin ecoboostissa ollaan 10:1 lukemissa, renaultin 1,2tce:ssä myös 10:1.. ja 2000-luvun puolivälissä oleva VAG 1,8TSI/2,0TSI koneissa 9,6:1..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^ Mutta noissa moottoreissa käytetäänkin atkinsonin työkiertoa, joten todellinen puristussuhde on matalampi
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

Mutuilin ja arvailin väärin.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
Vastaa Viestiin