Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

eipä oo pakoputkiston vastapainetta tullu mittailtua, putki tosin 4" alusta loppuun joten riittää kyllä. Pakosarjasta on kyllä tullu mittailtua mut se on taas sit ihan eri juttu.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Ensio
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Ensio »

Arvoisat herrat ,

Onnistuuko tuollaisten Boschin Ev14 550cc laitto paikoille Saab9-3 -05 Aeroon Bolt on.

Tarviiko se myös jotain muuta? Tai onko järkeä jos ohjelmointia ei ole suoritettu vielä?

Hankittuna myös -08 Uscar kaapeli härpäke, -08 ohjausyksikkö sekä tuo IDM

Voisi huomenna ihmetellä kun täällä etelässä taitaa taas olla kesä.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Samalla kun vaihtuu suuttimet, vaihtuu myös softa. Auto tuskin edes lähtee käyntiin ennenkuin ohjelma on muokattu uusille suuttimille. Muita asioita jotka tulee ottaa huomioon kun tuohon B207 koneeseen vaihtaa suuttimia on, että suuttimille on imusarjan puolella ns. soviteholkit jo vakiona. Osa holkeista voi nousta vanhojen suuttimien mukana ja osa jäädä imusarjaan kiinni. Holkeissa on o-renkaat tiivisteenä, ja huonot o-renkaat voivat jäädä vuotamaan ja aiheuttaa herkästi imu- ja ahtovuotoja.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Kun sulla tulee biopowerin ecu niin kannattaisi varmaan käydä laittamassa siihen softa jossain velholla valmiiksi noille osille, jonka jälkeen sitten voit suuttimien ja idm vaidon yhteydessä kytkeä myös uuden ecun kiinni. Näinhän se varmaan kätevimmin onnistuu.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

Pakoputken kokoon liittyen
Mitsuclubilla AMWorks kirjoitti:Markkinoilla on hirmu määrä 3" , kolmentuuman (76,1mm) putkia jotka eivät oikeasti sitä ole !
Yksikin supistus ja ei tarvi olla kuin 5 mm syö heti tehoa ! 63,5mm / 76,1mm ero voi olla jopa 40 hp !
3" putkessa on 500hp kohdilla noin 0,1 bar vastapainetta josta se alkaa nousta nopeasti tehon kasvaessa.
600hp auto tarvii jo 89 mm putken(3,5") jos ei halua tehon laskua pakoputken takia.
jeeeeeee!
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja V-M »

Minusta tuo putken koko ei päde ihan yksi oikosesti noin. Toki mitä isompi ja vähä vastuksisempi ränni alusta loppuun turbollisessa on tavoite mutta jos tavoite on muutakuin se että maksimi teho saadaan ulos niin astuu muitakin mahdollisuuksia. Esim. ääni maailma (auton käyttö tarkoitus), tila kysymys (maavara min.80mm).

Ensiksi tuo teho, sitä ei saada ränninkoolla vaan sillä että se paketti ennen ränniä on tehty sille ilmamäärälle jota sisään otetaan ja poltetaan polttoaineen kans. En nyt osaa laskukaavoja väännellä mutta sellasella hiha tuntumalla ja kerätyllä tiedolla mennään.

Esim. omassa 9000 2.3 TA (t25) on tuo 3" dp ensimmäiselle joustolle ja sen jälkeen 2,5" rosteri putki. Tuolla setillä myös aikanaan penkitetty (renkailta jotain 230/430). Putkipaineet mitattiin decat putkesta ja ne oli pienet (en muista paljonko) mutta putki ei ole teho esteenä ennen 4 alkavia lukuja.

9-5 automaatti Aerossa tein sitten niin että dp on 3" ja putki on suora kuskin kohdalle asti jossa 3" katti ja katin jälkeen vasta muuttuu 2,5" ja boksissa jc stage 1 eli jotain 270/440 softan puolesta + omat koneen puolelle tehdyt muutokset . Sama juttu tuon ahdistavuuden kanssa. Ovat ääniltään silti molemmat varsin maltilliset.

Tuohon Amw juttuun huomioisin sen että mutkat ja liitokset syö tuota kokonais virtausta ja lisää painetta ellei niitä ole tehty oikein.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja aero »

Mainittakoon, että Kemen lainaama AMWorksin teksti on viestistä, jossa markkinoidaan Lancer Evon (5-9) pakoputkistoja, joten voi olla että ko. tekstissä on tarkoitettu nimenomaan noita autoja. Samat lainalaisuudet toki pätevät muissakin autoissa, mutta rajat ja tarkemmat lukemat varmasti vaihtelevat tilanteen mukaan.

Edit: jos jotakuta kiinnostaa, niin teksti on siis täältä: http://www.mitsubishiclubfinland.com/ke ... ic=58396.0
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Ihan villinä kysymyksenä, miten tuo saabin vakiodampperi kestää? Mietin vaan, että jos haluaa punaviivaa nostaa turvallisesti reilummin voisi paikallaan olla esim ATin fluid dampperi?

Voisi näin paperilla kuvitella jopa pidentävän moottorin ikää.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

vois mode siivota nää asiattomat virikoneen rakentamista koskemattomat softatiedustelut pois tästä ketjusta.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Piikkisika kirjoitti:Ihan villinä kysymyksenä, miten tuo saabin vakiodampperi kestää? Mietin vaan, että jos haluaa punaviivaa nostaa turvallisesti reilummin voisi paikallaan olla esim ATin fluid dampperi?

Voisi näin paperilla kuvitella jopa pidentävän moottorin ikää.
EI varmasti huono idea, ati tekee kyllä noita custom damppereita, kaikkine kuluineen puhutaan noin tonnin investoinnista. Pitäs osata piirtää jonkinlaiset kuvat mukaan.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Toimittaa 153 mm pitkiä kankia mutta varmaan reisussa.
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Ollut varmaan koko viime vuoden siinä tapauksessa reissussa...eikä ole yhdestä tai kahdesta suusta kuultua, että TKMS:n palvelu on aivan hanurista.

KL-Racing ( https://shop.klracing.se/sv/artiklar/15 ... -saab.html ), ACM-AB ( http://www.acm-ab.se/acm-vevstake-saab/1342-0 ) ja EXD ( http://www.hblom.se/universal/forged-h- ... 153mm.html ) ainakin kauppaa moisia.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Ostanut siltä paljon kankia ja mäntiä kaikki tullut ajallaan ja olen hakenut ajallaan.osalla voi olla jos saamiset riippuu kauan ei toista kertaa lähettele niin niissä vain usein käy. :?: viimeksi kuukausi sitten tuli kankia :) :) 4 sarjaa ja kahdet wössnerit.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
Vastaa Viestiin