Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

jannevillepetteri kirjoitti: Tee siitä 44mm holkista pari satkua päälle ja pakkaseen niin tulee tiukka.
Juu niinhän se on tehtävä.. Ei löydy luottoa niihin 45mm tasapainoakseleiden ''kiinnikkeisiinkään'' että ne tiivistäisivät öljyn joten umpiholkit tilalle ja varmasti on tiivis :D

Näin yleisesti ihmettelin kun runkolaakerin reikä on 5mm ja kanava nyt 7mm niin eikös se öljy ''kanita'' reikään :lol: tyhmänä vaan silmäilin niitä ja mittailin
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Mietittiin samaa dilemmaa tekovaiheessa ja tultiin siihen tulokseen että ei kannata porata laakeria kun pinnoite kärsii ja se kuristus on kuitenkin niin lyhyt siinä et en jaksa uskoa että vaikuttaa mihinkään.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja arto »

T7 B235 kiertokanki meni banaaniksi, 4-pytty.
Arvatenkin vääntyi paukusta putkessa kun meni rikkaalle silikonikäyrän imastessa turboon kiinni tai jotain.
Nyt oli ollu max 1,8bar HX35#16 setillä, tyyliin vakiosytkäkartoilla.

Mutta mitä noi T7 vakioveivit oikein kestää jos kone säädöissä?
Pitääkö laittaa hifi-veivit samalla kun on kellari auki?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Oletko tullut ajatelleeksi, mistä seuraavaksi pettää, jos kanki ei anna periksi? Onko kangen vääntyminen hydraulisen lukon (nestepuristus) aiheuttama vai muu syy? Vois aatella sulakkeena tuota, jos muuten kestää kuitenkin nipussa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja arto »

Onkai sinne pyttyyn voinu mennä liikaa viinaakin kun silkkari imassu turboon eikä ilmaa oo ollu palamiseen, ehkä. Vettä pyttyyn ei ole mennyt. Kampura ja takomännät kyllä kestää ton pikku holsun, mutta veiveistä on harrastajilla varmaan käytännön kokemusta, itsellä ei. Laakerit oli kunnossa että ilmeisesti ei ole voitelusta kyse.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

1,8 bar etanolilla alkaa olla B235 vakiokangelle liikaa. Eiköhän siellä suht miedollakin sytkäkartalla ole jo 650Nm.
Oishan ne veivit syytä vaihtaa mutta toisaalta ei se laatikkokaan kestä..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

H-profiilin veiviä vaan 8)
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

"Riippuen hieman ahtimen mallista ja kierroksista niin Holset suosittelee 2-4.5L öljymäärää minuutissa. Tietysti riippuu paluuletkun muodosta tuo vaadittu koko, jos oikein loivasti laskee niin vaatii isompaa putkea. Pienin sallittu kulma on niinkin pieni kuin 30 astetta." Lainattu dnsf palstalta.

Ilmeisesti n.16mm letkua ainakin minimissään porukka käyttänyt..proturbo tais jossain suositella holseteille min 21mm letkua.. itsellä muistaakseni super 35:ssa jotain n.18mm luokkaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Minkä kokoista putkea tykkäätte käyttää milläkin tehoilla?

Ajatuksena 3.5" downpipe josta 3" loppupää n.500hv luokkaan
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Turha kait sitä liian isoakaan hormia ranetella,itsellä omassa holsu kokoonpanossa vieläkin 3"dp,puolesta välistä 2.5" loppuun yhdellä simonssilla.
Ei tuo ole ahdistanut 2baarin paineilla. Tosin on tarkoitus vielä päivittää 3" loppuun asti varmuuden vuoksi kun on tuo 2.5" simonssi jo aikansa nähnyt.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Samaa 3.5" -> 3" komboa omaan suunnitellut pikku-Holsun kanssa.

Hookin mitattua dataa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 84#p691984

"Turboauton tehojen kannalta merkittävä asia putkistossa on turbon "näkemä" putkiston luoma vastapaine, jonka olisi hyvä olla mahdollisimman pieni, eli alle 0,2bar on jo "hyvä", mutta pienempäänkin kannattaa pyrkiä, mikäli haljaa viimeisimmät tehonrippeet puristaa ulos.
Muutama esimerkki.
~250hp Vakio 9-5 aero 0,7bar (muistaakseni tuota luokkaa..)
~330hp, 3"dp, 2,5 catback 0,4 ilman kattia, 0,5bar racecatilla.
~400hp 3"dp 3" catback ~0,2bar ilman kattia.

Mitä tulee tuon pakopaineen vaikutukseen moottorin toimintaan, niin jo tuollaisella 0,5 -> 0,2bar muutoksella voidaan ajaa ("tappiin säädetyssä") kokoonpanossa jopa pari astetta suuremma sytkäennakolla ilman nakuttamista. Samoin pakolämmöt laskevat, joka taas antaa lisää pelivaraa säätämiseen."
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Joo, eli 3.5" ja 3" tekemään.. 8)
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
Vastaa Viestiin