Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Ryydman90
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:52

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja Ryydman90 »

Eikös noissa k-sportin, bc racing ja d2 alustoissa ainakin ole edessä yläpäässä camber säädöt?
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

OG9-3 on suunnilleen huonoin mahdollinen auto alustan viritysosien saatavuuden kannalta.

Ainoa motorsport-yläpää mitä olen suoraan og-kolkkiin sopivana löytänyt, on nimenomaan tuo Taliaferron malli, mutta en kyllä ymmärrä mikä sen idea on kun se ei edes ole säädettävä.

Itse värkkäsin camber-säädöillä varustetun yläpään BMW E46:een tarkoitetusta mallista, joutui poraamaan ja rälläköimään jonnin verran että sai soveltuvaksi. Lisäksi kyseinen tuote oli muutenkin aika kyseenalaisen laatuinen kun välystä oli jo uutena aika rumasti. Tehtävänsä toki täytti, camberia saa säädettyä noin kolmeen asteeseen saakka, radalla sekään ei oikein riitä katukäyttöön tarkoitetuilla jousilla kun casteria on niin vähän. Kuvassa yläpää on asennettu siten että se antaa lisää casteria eikä niinkään camberia, sijainti näyttää siksi ihan hölmöltä.

Kuva

Maailma on juu täynnä kalliita, halpoja ja vielä halvempia coil-over-sarjoja joissa yleensä on myös camber-säätöinen yläpää. Näitä vaan ei og-kolkkiin tehdä koska etutolpan rakenne on yhdysrakenteinen eikä olkakappale ole purettavissa irti itse tolpasta. Toinen hankaluus on ohjausvarren sijainti iskarinvarressa eikä olkakappaleessa.

Ittellä oli tällainen projekti meneillään.

Kuva

Nyttemmin jäänyt tarpeettomaksi. Tuossa on siis NG:n tolpat, compbraken 2,5 tuuman kierreholkkisarjat ja 200mm pitkät 10kg/mm jouset Mamasanilta. Koko rakennussarja molempiin tolppiin on myynnissä nyt tarpeettomana. Iskareita ei ole, kuvassa mallina on paskaksi ajettu bilstein.
Jouset on mitoitettu rata-ajoa varten, katukäyttöön todennäköisesti täysin kelvottomat todella suuren jäykkyytensä vuoksi. Tarkoitus oli saada kuriin etupään vajoamista mutkissa ja jarrutuksissa jotta pyörä pysyisi paremmassa asennossa, koko jousitushöpinä on ketjun ensimmäisessä viestissä.
House_Of_Pain
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Joulu 17, 2015 15:37

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja House_Of_Pain »

Nonniin!
Kuulin huhua että nimim. "Baasenar" ?? tekis etuiskarijalkoihin niitä päädyn kierreosia.
Omastani syöpynyt lähes irti, joten pikaisesti ois tarvetta hitsattavalle putkenpätkälle jossa ois käypä sisäkierre. Vinkkiä?
(paikallinen koneistajavelho lomilla)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=170630
Nykyään taitaa saada myös kohtuuhintaan kokonaisia jouaijalkoja. Olisko ollut esim. Skruvatista. Mutta jos löytyy hitsari niin noilla korjausholkeilla saa kyllä edullisesti korjattua jousijalat.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
matti911
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja matti911 »

-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Itse laittelin aikoinaan tuota T5 og9-3 rata-ajoon ja hauskaa touhua se on.

isommat jarrut eteen ja taakse (og9-5)
keltaiset konit&hr jouset
kaikki puslat powerflexiä
paksumpi takavakaaja
ratakumit camskillistä (225 50 16, joku poistunut hankook)

isompi cooleri
3"dp, takapönttö pois
stage3, vakioahdin
vakiokytkin
v-poweria tankissa (oli joskus 99+ oct)
takapenkitkin nappasin pois

Ensimmäinen lista huomattavasti tärkeämpi kuin toinen. Tubesta löytyy videota haulla Saab BMW Ahvenisto.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Valakkatie
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja Valakkatie »

Työkaveri joka ajaa vakioautolla kilpaa, on ehdottanut (molempiin suuntiin-) säädettäviä iskuvaimentimia.
Esim. brittiläiset AVO:t

http://www.avouk.com/

Oikein säädettynä (kulmavaa'alla lopullisella painonjakaumalla) nuo on kuulemma renkaitten ohella tehokkaimmat keinot parantaa perustasolla rata-ajettavuutta.
JP151
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 18, 2013 21:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja JP151 »

Nostetaampa tätä ketjua kysymällä, että onko joku kokeilujen kautta löytänyt Og kolkkiin suoraan sopivia säädettäviä iskarin yläpäitä?
#6049
9-3 2.0t -01 Biopower Nappe / 9-5 2.3t Vector -03 Biopower Suokko / 9-5 2.3t Vector -07 Biopower
Tekno
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Maalis 28, 2011 17:43

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Onko kokemuksia vähän jäykemmistä apurungon puslista OG 9-5:ssa?

Ajattelin sorvata sellaiset POM:sta, ja toisen sarjan vaikka myyntiin.
Luulis ohjauksen terävöityvän.

Delrin (materiaalin kauppanimi) hakusanalla löytyy jenkkilästä paljonkin juttua muihin autoihin asennettuna.

Kovin montaa kymppiä ei tule hintaa jos joku muukin haluaa testata.
Tenho Ruohoranta
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja Cona »

Onhan noita uretaanisina laitettu 9-5:siin jo tovin. Omaani laitatin pelkästään takimmaiset uretaanina ja olen ollut tyytyväinen, kun harrastajien "perimätiedon" mukaan parempi olla orggis-kumiset edessä mukavuuden tms takia.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
rungo
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ti Marras 18, 2014 10:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja rungo »

Powerflexiltä saa laadukkaita uretaanisia, perus violettia ja sitten ns. racing mustaa, joka vielä kovempi.
OG 9-5 -02 B234/B235
OG 9-5 -97 HX35 PRO MFS
Tekno
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Maalis 28, 2011 17:43

Re: Saabien alustan tuunausta ja ratapreppausta yleensä

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Niin lähinnä kyselin että onko kukaan kokeillut POM:sta (aka Delrinistä), enkä uretaanista tehtyjä puslia (eikös ne nyt ole jokatoisella 9-5:ssa käytössä jo :D)...

Mukavuus tuskin paljoa huononnee niin kauan kun moottori on kumien päällä ja tukivarret kumipuslitettuna, mutta ohjaus voi tarkentua? Ei kai sitten tiedä kuin kokeilemalla.
Tenho Ruohoranta
Vastaa Viestiin