Turbo-Tonnarin kansiprojektia...

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
otto82
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 19:18
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Turbo-Tonnarin kansiprojektia...

Viesti Kirjoittaja otto82 »

Torstaipäivänä ajellessani Tampereelta takaisin Viialaa kohti päätti saappi (vm.-91 2.3t) että nyt on tullut huollon aika. Eli moottoritieltä rampille poistuessa tipahti yksi pytty pelistä pois. Ensimmäisenä tietenkin epäilin, että sytkäkasetti tekee kuolemaa, onnistuin kuitenkin kotipihaan nilkuttamaan. Lievää oireilua ollut jo aikaisemminkin, mutta harvoin ja vain tyhjäkäynnillä.

Viikonloppuna ehdin sitten vihdoin ja viimein perehtymään paremmin, sytkäkasetti irti ja tulpat tarkastin samalla. Kenties takaraivossa oli joku pieni epäilys, kun tuli kaivettua puristuspainemittarikin esille tallin nurkista. Tässä tapauksessa kannatti, kolmospytyn paineet nolla... Kauhuskenaariot kehittyivät nopeasti kantavasta venttiilistä haljenneeseen mäntään tai kanteen.

Syy selvisi parin tunnin kiroilun ja hikoilun seurauksena: Palotila
Seetien poterot oli aika rankan näköiset, mutta kaipa tuosta vielä toimivan saa:Palotila2

Mysteeriksi kuitenkin jäi se, miksei männässä ollut pahempia jälkiä, venttiilitkin oli suorat kannen purkamisen jäljiltä. Ohjurit oli mitoissaan ja ehjät nekin, joten en usko että kovin kauaa seetirenkaat olisi palotilassa pyörineet.

No, motin piristäminen on ajoittain ollut mielessä ja käytetään tämä pakon sanelema tilaisuus sitten hyväksi. Seetien ja venttiilien muotoilut nyt ainakin, sievästi pirraa kanaviin. Siinä sitä reseptiä. Jos tehot eivät suoranaisesti nousisikaan porttaamalla, onpahan kuitenkin valmiina tulevaa varten.
otto82
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 19:18
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Turbo-Tonnarin kansiprojektia...

Viesti Kirjoittaja otto82 »

Näin se homma etenee... Ei välttämättä kaikkein kauneinta lopputulosta saanut aikaan, mutta paikallaan on ja pitäis pysyä:Seetit

Tuli hurautettua monikulmaiset seetit, kun sattui työkalussa olemaan asetus lähestulkoon valmiina. Kulmat kurkusta lähtien 70ast., 60ast., 45ast. ja lopuksi 30ast. palotilan puolelle. Samalla tavalla pöräytin muutkin pakoseetit. Pirraakin jo pyörittelin kevyesti pakokanavissa, kohtalaisen siistit kanavat jo lähtöjään mutta ainahan niissä jotain "paranneltavaa" on.

Virtauspenkissä tämä saabin kansi virtasi pakopuolella vakiona 10mm nostolla 188 heppaa. Tavoitteeksi voisi laittaa, että jos sinne kahden sadan korville saisi virtauksen. Parannusta täytyisi tietenkin tulla koko venttiilin aukiolo-alueelle ja eniten mieluusti sinne keskipaikkeille. Katsoopi mitä saa aikaan...
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Turbo-Tonnarin kansiprojektia...

Viesti Kirjoittaja Keme »

otto82 kirjoitti:Virtauspenkissä tämä saabin kansi virtasi pakopuolella vakiona 10mm nostolla 188 heppaa. Tavoitteeksi voisi laittaa, että jos sinne kahden sadan korville saisi virtauksen. Parannusta täytyisi tietenkin tulla koko venttiilin aukiolo-alueelle ja eniten mieluusti sinne keskipaikkeille. Katsoopi mitä saa aikaan.
Mitäs imupuoli?
jeeeeeee!
otto82
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 19:18
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Turbo-Tonnarin kansiprojektia...

Viesti Kirjoittaja otto82 »

Keme kirjoitti:Mitäs imupuoli?
En ole vielä ehtinyt imupuolta mitata penkissä. Päätin nyt tehdä pakokanavat ensin, samalla kun nuo seetit uusi. Vaikka meneekin "väärässä" järjestyksessä. Laitan kyllä infoa heti kun jotain tuloksia saa aikaiseksi.

Imupuolelle aioin saman tyylistä setuppia kuin pakopuolelle, seetit kyllä muotoilen R-terällä. Katsotaan sitten, kuinka nopeasti homma lähtee lapasesta...
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: Turbo-Tonnarin kansiprojektia...

Viesti Kirjoittaja jani »

muotoiletko ventiiliä samalla.
otto82
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 19:18
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Turbo-Tonnarin kansiprojektia...

Viesti Kirjoittaja otto82 »

jani kirjoitti:muotoiletko ventiiliä samalla.
Juu, venttiilit tulee myös muotoiltua.
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: Turbo-Tonnarin kansiprojektia...

Viesti Kirjoittaja jani »

Onko mahdollista kertoa mittausdataa virtauksesta ennen muotoilua ja jälkeen.
otto82
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 19:18
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Turbo-Tonnarin kansiprojektia...

Viesti Kirjoittaja otto82 »

Onko mahdollista kertoa mittausdataa virtauksesta ennen muotoilua ja jälkeen.
Ei ole tullut mitattua pelkän venttiilin muotoilun vaikutusta, mutta äkkiäkös sen tuossa mittaa. Muotoilun vaikutushan virtaukseen riippuu melko tavalla lähtökohdastakin.

Tässä kannessa paikallaan olleet venttiilit ovat muodoltaan sanotaanko kohtalaiset, joten muotoilemalla ei välttämättä saa aikaiseksi suuria eroja. Toisin kuin esimerkiksi jotkut 70-lukulaiset vakio venttiilit, joiden muotoilulla voi saada aikaan jo ihan oikeaa pyörätehoakin.

Ajattelitko muotoilla venttiilit?
otto82
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 19:18
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Turbo-Tonnarin kansiprojektia...

Viesti Kirjoittaja otto82 »

Alkaa näyttää jo pakokanavalta:Pakokanava

215 heppaa löytyi 10mm nostolla vakioventtiilillä pakokanavasta, harmillisesti en ehtinyt muotoillulla venttiilillä mittaamaan. Asiakastyöt häiritsee harrastusta, mutta minkäs teet.

Työmäärään nähden mittaustulos on kokolailla hyvä, jopa niin hyvä että voi epäillä mittausvirhettäkin. Huomenna sitten vielä uutta penkitystä, jos vain ehtii. Saa sitä dataa sitten myös venttiilien muotoilun hyödyistä.
otto82
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 19:18
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Turbo-Tonnarin kansiprojektia...

Viesti Kirjoittaja otto82 »

No niin, taas pääsee hieman eteenpäin tämän parissa... Pakoventtiilit sain muotoiltua uuteen uskoon, luulisi noilla nyt sitten kaasujen liikkuvan liukkaammin (tai ainakin voi itse kuvitella niin): Pakovenat

Yllättävän suuri ero portatussa kanavassa oli venttiilien muotoilulla: Vakioventtiilein oli siis 10mm nostolla 215 hv, uudelleen mittauksen jälkeenkin. Venttiilien muotoilun myötä virtaus nousi samalla nostolla 224 hevoseen. Isommilla nostoilla parannus oli n. 4% luokkaa, alkupään nostoilla parannus n. 6%.

Imukanavatkin ehdin mitata, 10mm nostolla löytyi virtausta 204 hv. Jonkin verran vähemmän, mitä tuolla aikaisemmalla virtauspenkillä näistä kansista on tullut. Tuossa vielä käppyrää vakiokannen virtauksista: Virtauskäppyrät
otto82
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 19:18
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Turbo-Tonnarin kansiprojektia...

Viesti Kirjoittaja otto82 »

Jotain on tallissa taas saanut aikaan... Imukanavat on nyt tehty, pientä pesutoimenpidettä vailla: Imukanava
Melkoisesti joutuu kikkailemaan kännykkäkameralla, että saa edes jollain tavalla järjevän kuvan...

Imupuolen seetit tuli myös pyöräytettyä:Seetit
Jälleen hieman tärähtänyt kuva, mutta ei kai haittaa. Imuseetit siis R-malliset, itsellä tuo terä nykyään sellainen että säde hieman tiukkenee tultaessa tiivistepinnan kohdalle. Tiivistepinnan yläpuolelle sai vielä juuri ja juuri tehtyä 30 asteen viisteen helpottamaan virtauksen tuloa palotilaan.

Huomenna sitten venttiilien muotoilu ja virtausmittaus... Oikein kun on nopea niin pääsee kantta laittamaan paikalleen. Ihan varmaan...
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Turbo-Tonnarin kansiprojektia...

Viesti Kirjoittaja Keme »

Jännityksellä odotamme saapuvaa huomista :)
jeeeeeee!
otto82
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 19:18
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Turbo-Tonnarin kansiprojektia...

Viesti Kirjoittaja otto82 »

Keme kirjoitti:Jännityksellä odotamme saapuvaa huomista :)
Jeps, ei meinannut se kaivattu "huominen" saapua ihan ajallaan... Tänään sitten kuitenkin sain kannen valmiiksi ja kasattua. 220 hevosta löytyi imukanavistosta virtausta, 10 millin nostolla. Eli piirun verran huonommin kuin pakopuolella. Mielelläänhän tuota olisi vielä hitusen kaivellut, mutta tälle kuljetusvälineelle alkaisi olla jo hieman tarvetta joten menköön noin.

Tässä tulee nyt sitten testattua itsekin, miten ahdetussa toimii kansi jossa pakopuoli on parempi. Saman tyylisiä kansitöitä ahdettuihin on aikaisemmin tullut tehtyä muille, nyt sitten itse testailemaan...

Laitan hieman tarkempaa virtaus-analyysiä jossain välissä, kun ehtii. Ehkä jo huomenna...
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turbo-Tonnarin kansiprojektia...

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

oikein kun tuuppaa ni rupee se imupuoli ahdistaan. Ei taida olla saabin lyhytlohko kansissa pakopuoli se ahdistavin tekijä.

Mut laita ihmeessä tuloksia kun niitä saat, kiinnostunut täälläkin.

edittiä.. Tässähän olikin siis kyse pitkälohkon kannesta. taitaa siis olla b202. eli puhuin höpöjä.
Viimeksi muokannut like_a_glove, Ti Syys 08, 2015 17:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3117
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo-Tonnarin kansiprojektia...

Viesti Kirjoittaja V-M »

Minusta se on aina parempi virtausten kannalta että pako kulkee edellä. On jouduttu täytehitsaan ja massoilla joutunu täyttään imu puolta kun alkaa pukkaamaan takasin päin kierroksilla. Todella hankala säädettävä jos virtaukset on toisinpäin. Mutta kansivelhot erikseen :) mutu:ilua siis.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin