Aeron ahdin vanhempaan tonnariin?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Aeron ahdin vanhempaan tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Japso »

Olisiko kellään tietoa Mitsun TD04HL-15T ahtimen asennuksesta ensimmäisen generaation tonnariin, eli 2.0-koneeseen? Mitä muutostöitä tulee, vai meneekö to3:sen tilalle "heittämällä"?

Entä miten kontorilla suhtaudutaan ahtimenvaihtoon? Joutunee muutoskatsastamaan / tekemään tehomittauksen, eikä tehot saa nousta yli 20% (175hpx1.2=210hp). Kelpaako minkä tahansa firman penkitys :?:

Johan tulikin kymysyksiä :lol:
Corvette C5
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Turbon vaihtoon ei oo mulla neuvoja, mut ahdetun moottorin muuttaminen rinnastetaan aina moottorinvaihtoon eli prosentteja tulee jonkin verran.
Kyllähän ton ahtimen vaihdon jälkeenkin on helppo pitää tehot "kurissa," jotta konttorilla leima tulee. Tuskin pelkällä ahtimen vaihdolla saavutetaan tota 210hv:tä, olettaen että muu on alkuperäistä.
BMW 320dA Coupe LCI
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Eli vaihtoon menee pakosarja(koska erilanen laippa)
Putkissa tarvii omaa sovellusta, ja lisäksi varmaa sulla on garretti ilmajäähdytteinen ja mitsu on nestejäähdytteinen , joten sen putket teetät, valmiita ei välttämättä kannata ostaa.
Tuskinpa konttorilla kiinnostaa mikä ahdin sulla siellä on kiinni, kun kerran siellä jo nytkin ahdin majailee.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Tällä hetkellä ei ole kiinni kuin bensalastu ja progressiivinen b-paineen säädin, mutta nopeastihan nuo riipaisee irti. :) . Itsekkin epäilen tehojen jäävän alle 210hp:n ahtimenvaihdon jälkeen, mutta jotenkinhan tuo teho olisi ilmeisesti todistettava konttorilla? Kun ei ole itsellä minkäänasteista kokemusta tuolta saralta :? .
Corvette C5
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Nykyisessä Garretissa on nestejäähdytys.
Eli käykö aeron pakosarja suoraan tuohon koneeseen? Kuinkas downpipe?
Aattelin vaan, jos sitä tekisi homman lakipykälien mukaan, mutta taitaa tulla melkoinen paperisota moisen asian takia :) .
Corvette C5
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

no mulla on tuo oma ässä vähä ja viilattu. ei siitä ole mitää koskaa kyselty
Viritykset noin seuraavat
eli asenettu IC
APC boksi on kolvattu uuteen uskoon ;) ja toki eihä ässäs ole edes koko APC:tä vakiona. Ahdot jonkin matka yli 1 bar. BSR lastu, kartiofiltteri, 3" putki +katti samaa kokoa. ja hepoja piäisi olla sen yli 200 :wink: Ainakin kaverilla oli äsken hauskaa kun pääsi kokeilemaan, kakkosella ko vaihteelle sopiva nopeus(20km/h???), kaasua lisää ja kas kas, pito hävisi;) ja sitten alkaa isommilla pykälillä kytkin luistaa(noin 40tkm ajettu paketti). valitti vaan että tämmösel madol ei ole kivaa ajaa. olisi takavetoinen jo. Joten vähä voi veikata miten tehoa on.
Turha noista jutuista on katsastukseen niin käydä mitää murehtimaan. nämä viritykset on vielä niin pieniä :(

Ja tonnin suunilleen samalla reseptillä, siinä vaan tuo mitsun td04 ja pelkästään sytkäboksin lastu, pakoputki yms siinäki vaihdettu, meni rekisteröinti katsastuksestakin ilman sanomisia läpi. Silloin oli kyllä alkuperäinen ahdin.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Poistin muut virit reilu kuukausi sitten, talvella liikaa tehoja jo vakionakin :lol: . Oli kiinni modattu apc potentiometrillä ja nakuvalolla,bensanpaineet ~4bar, ja bleedi. Ahdot 1.4barin kieppeillä maksimissaan. 3" JT tulee lähiaikoina. Turbo on vielä ihan ok kunnossa, mutta tehonälkä iski taas :) .

Pro-Turbolla suositteli joko tuota aeron ahdinta tai sitten to3/4 hybridiä isolla pakopuolella, ei kuulemma rasittaisi konetta niin pahasti kuin originelli isoilla paineilla. Ja tehoja tulisi enemmän huomattavasti pienemmillä ahdoilla.

Onkos tuo sinun tonnari 2.3 vai 2-litrainen? Paljon kustanti Mitsulle passaava pakosarja?
Corvette C5
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Mulla on tuo tonnari on 2.3. Pakosarja oli mulla jo semmonen malli, mihin tuo td04 käy suoraan :) oliko se alkuperänen garretti mulla nyt t25, kun ei enää muista, mutta tuota tarjoaisin.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Jos nykyinen hyrrä jää tarpeettomaksi, niin tarjoa s-postilla.
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

Olisin myös kiinnostunut esim. tuosta Mitsun TD04:sta, talven aikana tarkoitus laittaa nykyisen TE05:n tilalle tuottoisampi ahdin. Paikallisessa "turbopajassa" käytyäni minulle alettiin kaupata Holsetin HX50 tai HX40 mallia, pelkästään fyysistä kokoa oli kolminkertaisesti vakio mitsuun verrattuna. Oikeastaan tuo malli alkoi kiinnostamaan kunhan vain saisi sen jotenkin mahtumaan keulalle :) Ainoa suurempi probleema on sopivan pakosarjan saaminen, tonnarin keulalla ei ole liikaa tilaa :(

Mutta katsotaan mitä talvi tuo tullessaan, jos täällä joku alkaa enempi sovittelemaan erilaisia ahtimia, niin laittais sitten tänne jotain faktaa. Mutta näin näkemättä uskaltais varmaan sanoa että TD04:n laittaminen T3 tai T25 tilalle ei ole suuri ongelma.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Holsetin ahtimissa on hinta/tehosuhde kohillaan, kun vertaa esim. tuota Mitsua:

_______

Holset HX40 60/65 -- 2.0-4.0 650 hv 950€
Holset HX50 63/72 -- 2.0- 600+ hv 950€
Holset HX50 67/77 -- 2.0- 600+ hv 950€

- - - -

MITSUBISHI
TURBO TD04 1.2-1.6 689
TURBO TD04 1.3-2.3 300hv 992€

_______


Alkoi Holset kiinnostamaan minuakin:). Neljännelle sataselle pääsisi melko pienillä paineilla 8) . Tiedot poimittu erään hyrräliikkeen sivuilta.
Corvette C5
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

On Holsetissa hinta ihan kohdallaan. Nyt saisi tuollaisen HX50:n 600 eurolla.... :)

Sain tänään postia eräästä vauhtiputkasta ja lupasivat tehdä pakosarjan turbolle kuin turbolle, odottelen tässä ehdotuksia minkälaista ahdinta sieltä ehdottavat...

Hakusessa kuitenkin on 300+ hv :)
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Mitäs tuommoisen pakosarjan teettäminen maksaa?
Mulle kans tuommoinen Holset, jos uutena lähtee 600€:lla :lol: . Mistäs tuohon hintaan irtoaa?
Viimeksi muokannut Japso, Ti Marras 25, 2003 00:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Corvette C5
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

yjftj

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Onkos noi holsetit mistään kotoisin, rupes itteäkin kiinnostamaan...

Millä laakeroinnilla ja

Vannoutunut Garret ja Mitsu käyttäjä....

Noihin pakosarjoihinhan oli joskus jotain adaptereita, että sai käymään eri ahtimia vakiopakosarjaan...

Täytyypä etsiä...
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

to4 kirjoitti:Mitäs tuommoisen pakosarjan teettäminen maksaa?
Mulle kans tuommoinen Holset, jos uutena lähtee 600€:lla :lol:Mistäs tuohon hintaan irtoaa?
Pro turbollahan noita on tarjouksessa jos on vielä tavaraa hyllyssä.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Vastaa Viestiin