Tehdään tästä nyt sitten aihe tännekin, kun alkaa loppua ideat ja ennen kaikkea kärsivällisyys.
Auto on siis '97 Saab 900 2.0T, ja perus Trionic 5.5.
Asensin PLX DM-6 AFR-mittarin ja siihen kuuluvan laajakaistalambdan (Bosch LSU4.9) ja koska tämän hetkisessä putkessa on vain yksi lambdapaikka niin ajattelin, että pelaisin nyt jonkun aikaa tuolla PLX:n boksin kapeakaistasimulaatiolla, kunnes uusi putkisto tulee tehtyä "sitten joskus."
1. Vanha lambda pois paikaltaan ja laajakaista putkeen. Jätin kapeakaistan nyt vielä toistaiseksi konehuoneeseen eristettynä jemmaan lämmityspiiriä varten, senkin voi sitten hoitaa vaikka jotenkin järkevämmin myöhemmin kun muuten on kaikki tehty.
2. Katkaisin raa'asti ECU:n kamman pielestä johdot 23. (vihreä, lambda-anturin signaali) ja 47. (musta, lamba-anturin referenssimaa) ja tein niihin irrotettavat liittimet. Testasin näitä liitäntöjä myös välissä sattuneesta syystä vanhalla lambdalla ja auto toimii ihan normaalisti, ei ole ongelmia toiminnassa johtoliitosten osalta ja auto toimii kuin ei olisi mihinkään koskettu.
3. Alkuun jätin referenssimaan niille sijoilleen silleen miten se on alunperin ollut. Näyttäisi kytkiksen perusteella menevän ECU:lta molemmille orkkislambdoille (tässä autossa kuitenkin vain yksi lambda, mutta ei sen siis ole väliä. Tärkeämpää oli, ettei mikään muu laite käytä samaa johtoa.)
4. Kytkin PLX:n boksilta tulevan harmaan kapeakaistapiuhan ECU:n vihreään signaalijohtoon.
5. Itse PLX:n boksin maadoitin suoraan runkoon (ECU:n viekussa on pari mutteria, joiden alla on joitain auton omiakin maadoituksia.) Mittari toimii hienosti.
6. Kapeakaistasimulaatiolle ei ole omaa maadoitusjohtoa, joten tässä vaiheessa ensimmäinen testi. Mittari näyttää järkeviä lukemia (jotain ~12) open loopissa startin jälkeen, lukema elää hyvin ja viiveettä ja nousee lämmetessä kohti 14, menee normaalisti LEAN-näytölle moottorijarrutuksissa jne.
7. Sitten auto siirtyy closed looppiin, auto alkaa yskimään ja mittari näyttää auton pyrkivän pitämään AFR:n 10:ssä. Kulutuslukema SID:ssä nousee yli 20l/100km ja osakaasulla auto kakoo.
No, auto takaisin talliin epäonnistuneen testin jälkeen. Seuraavana päivänä uusi kylmästartti ja samalla mittaus kapeakaistasimulaation johdon ja auton rungon väliltä: Jotain ~0,4 voltin luokkaa, mielestäni siis normaali. Signaalia siis tulee mutta ECU ei lue sitä, ja iskee myös vikakoodin siitä, että moottori käy laihalla (vaikka totuus päinvastainen.) Virtapiirissä katkos?!
8. Yritys nro. 2. Otin ECU:n referenssimaajohdon ja yhdistin sen PLX:n mittarille menevään signaalimaajohtoon. Ei mitään muutosta missään. Oikeastaan oletinkin ettei laajakaista- ja kapeakaistasignaali ole samassa virtapiirissä, mutta tämän kokeilemista minulle ehdotettiin.
9. Laitoin vanhan lambdan takaisin ja johdot vanhoille sijoilleen jotta autolla voi ajaa. Auto tietysti toimii, mutta en näe seossuhdetta. Mitäs nyt tehdään?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Jos ei tätä saa ratkaistua, niin sitten täytyy vain räkäistä ylimääräinen lambdaholkki vanhaankin putkeen. Tässä vaiheessa vaan kiinnostaisi jo pirusti ihan ihmettelyn vuoksi selvittää tämä kuntoon.