PLX DM-6 ja kapeakaistasimulaatio (Ratkaistu)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

PLX DM-6 ja kapeakaistasimulaatio (Ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Ratkaisu viestissä nro. 6.

Tehdään tästä nyt sitten aihe tännekin, kun alkaa loppua ideat ja ennen kaikkea kärsivällisyys.

Auto on siis '97 Saab 900 2.0T, ja perus Trionic 5.5.

Asensin PLX DM-6 AFR-mittarin ja siihen kuuluvan laajakaistalambdan (Bosch LSU4.9) ja koska tämän hetkisessä putkessa on vain yksi lambdapaikka niin ajattelin, että pelaisin nyt jonkun aikaa tuolla PLX:n boksin kapeakaistasimulaatiolla, kunnes uusi putkisto tulee tehtyä "sitten joskus."

1. Vanha lambda pois paikaltaan ja laajakaista putkeen. Jätin kapeakaistan nyt vielä toistaiseksi konehuoneeseen eristettynä jemmaan lämmityspiiriä varten, senkin voi sitten hoitaa vaikka jotenkin järkevämmin myöhemmin kun muuten on kaikki tehty.

2. Katkaisin raa'asti ECU:n kamman pielestä johdot 23. (vihreä, lambda-anturin signaali) ja 47. (musta, lamba-anturin referenssimaa) ja tein niihin irrotettavat liittimet. Testasin näitä liitäntöjä myös välissä sattuneesta syystä vanhalla lambdalla ja auto toimii ihan normaalisti, ei ole ongelmia toiminnassa johtoliitosten osalta ja auto toimii kuin ei olisi mihinkään koskettu.

3. Alkuun jätin referenssimaan niille sijoilleen silleen miten se on alunperin ollut. Näyttäisi kytkiksen perusteella menevän ECU:lta molemmille orkkislambdoille (tässä autossa kuitenkin vain yksi lambda, mutta ei sen siis ole väliä. Tärkeämpää oli, ettei mikään muu laite käytä samaa johtoa.)

4. Kytkin PLX:n boksilta tulevan harmaan kapeakaistapiuhan ECU:n vihreään signaalijohtoon.

5. Itse PLX:n boksin maadoitin suoraan runkoon (ECU:n viekussa on pari mutteria, joiden alla on joitain auton omiakin maadoituksia.) Mittari toimii hienosti.

6. Kapeakaistasimulaatiolle ei ole omaa maadoitusjohtoa, joten tässä vaiheessa ensimmäinen testi. Mittari näyttää järkeviä lukemia (jotain ~12) open loopissa startin jälkeen, lukema elää hyvin ja viiveettä ja nousee lämmetessä kohti 14, menee normaalisti LEAN-näytölle moottorijarrutuksissa jne.

7. Sitten auto siirtyy closed looppiin, auto alkaa yskimään ja mittari näyttää auton pyrkivän pitämään AFR:n 10:ssä. Kulutuslukema SID:ssä nousee yli 20l/100km ja osakaasulla auto kakoo.
No, auto takaisin talliin epäonnistuneen testin jälkeen. Seuraavana päivänä uusi kylmästartti ja samalla mittaus kapeakaistasimulaation johdon ja auton rungon väliltä: Jotain ~0,4 voltin luokkaa, mielestäni siis normaali. Signaalia siis tulee mutta ECU ei lue sitä, ja iskee myös vikakoodin siitä, että moottori käy laihalla (vaikka totuus päinvastainen.) Virtapiirissä katkos?!

8. Yritys nro. 2. Otin ECU:n referenssimaajohdon ja yhdistin sen PLX:n mittarille menevään signaalimaajohtoon. Ei mitään muutosta missään. Oikeastaan oletinkin ettei laajakaista- ja kapeakaistasignaali ole samassa virtapiirissä, mutta tämän kokeilemista minulle ehdotettiin.

9. Laitoin vanhan lambdan takaisin ja johdot vanhoille sijoilleen jotta autolla voi ajaa. Auto tietysti toimii, mutta en näe seossuhdetta. Mitäs nyt tehdään? :lol: Jollain pitäisi saada tuo signaalipiiri suljettua ilmeisesti, että toimisi.

Jos ei tätä saa ratkaistua, niin sitten täytyy vain räkäistä ylimääräinen lambdaholkki vanhaankin putkeen. Tässä vaiheessa vaan kiinnostaisi jo pirusti ihan ihmettelyn vuoksi selvittää tämä kuntoon.
Viimeksi muokannut Audiojack, Ti Kesä 21, 2016 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: PLX DM-6 ja kapeakaistasimulaatio

Viesti Kirjoittaja nugge »

Eiks se harmaa piuha joka lähe PLX:stä ole defaulttina iha laaja (0-5V) signaali mitä voi vetää siitä eteenpäi eculle joka laaja signaalia tukee.

Näin tiedän ainaki että jengi kytkenny T7aan pin 16 tjsp jolloin saat opensidiin AFR:än.

Ja muutenki ei ole hyvä idea simuloida lambdaa. Eikä myöskään ole hyvä idea pitää laajakaistalambdaa noin lähellä ahdinta. Tulee sulaa / polttaa sen lambdan alta aikayksikön.


Edit.

onhan toi sun PLX:ästä lähtevä nyt varmasti oikeas pinnissä?
http://www.plxdevices.com/v/vspfiles/su ... _guide.pdf
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: PLX DM-6 ja kapeakaistasimulaatio

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

nugge kirjoitti:onhan toi sun PLX:ästä lähtevä nyt varmasti oikeas pinnissä?
http://www.plxdevices.com/v/vspfiles/su ... _guide.pdf
Kyllä on, ja siitä tosiaan tulee myös 0-1 volttia ulos ajotilanteen mukaan, signaali on ihan kohdillaan.

Maadoitusongelmahan tämä on, mutta miten sen voisi kytkeä toimimaan. Varmaan seuraavaksi pitäisi yrittää yhdistää ECU:n 47. auton runkoon. Toisaalta 47. on normaalisti kokonaan eri maataso niin sotkeeko koko boksin sitten.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: PLX DM-6 ja kapeakaistasimulaatio

Viesti Kirjoittaja nugge »

Pitää sen orkkis lambdan siel ja laittaa se laajakaista 0.5-1M pakoputkes eteepäi niinku kuuluuki niin säästyy vaivalta.

Muistaakseni joku yritti vuosia sitten tätä mitä nyt yrität ilman onnistumista ja totes vaa että T5/7 ei vaan halua muuta ku tota orkkislambdan signaalia.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: PLX DM-6 ja kapeakaistasimulaatio

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

nugge kirjoitti:Pitää sen orkkis lambdan siel ja laittaa se laajakaista 0.5-1M pakoputkes eteepäi niinku kuuluuki niin säästyy vaivalta.

Muistaakseni joku yritti vuosia sitten tätä mitä nyt yrität ilman onnistumista ja totes vaa että T5/7 ei vaan halua muuta ku tota orkkislambdan signaalia.
Niinhän toki jo aloitusviestissä totesin, että täytyy laittaa toiselle lambdalle paikka. Mutta kiinnostaisi ongelmanratkaisun kannalta saada tämä toimimaan ensin siitä huolimatta :wink: Jää muuten vaivaamaan, minkälainen ratkaisu Trionicissa on tuon lambdasignaalin maadoituksen kannalta. Ehkä täytyy purkaa koko purkki ja ottaa mittavehkeet käteen.
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: PLX DM-6 ja kapeakaistasimulaatio

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Ja se näyttäisi olevan ratkaistu. Avasin yhden irtonaisen Trionicin ja mittailin aikani, ja tulin siihen tulokseen että tuo lambdan piiri (referenssi ja signaali) on aika hyvin erillään kaikesta muusta, eikä varmastikaan siihen kajoaminen (maatason muuttaminen) sotke muita piirejä kuten minulle jotkut ovat tässä väittäneet...

Joten kytkin pinnin 47. suoraan runkoon. Toimii.

Tossa nyt vielä lapsellinen, omiin havainnollistuksiini käyttämäni "kytkentäkaavio" siitä miten tää koko setti on kytketty.

Kuva
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: PLX DM-6 ja kapeakaistasimulaatio (Ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja Haza »

Taitaa olla luokkaa 100tkm ja 4v sitten kun laitoin tilapäisesti PLX:n juuri noin tonnariin, kapeakaistasimulattori kiinni alkuperäisen signaaliin, alkup anturi roikkuu lämmitysjohtojen päässä ja lisäksi vielä säätöjä varten eculle laajakaistatieto.

Trionicin lambdasäätö toimii vallan hyvin, ihan kohdalleen vetää seokset jne

Siellä ne on vieläkin, pari vuotta sitten oli ongelmaa kun kapeakaistasignaalijohto oli päässyt väärään väliin ja hangannut niin että sai välillä vähän maata niin meinasi pahimmillaan sammua kun lambdasäätö alkoi vetää seoksia ihan metsään. Sen lisäksi olen joutunut vaihtamaan plx:n antureita tasan 0kpl... On kyllä ollut niin surkea idea että taidan antaa niiden olla siellä toisenkin 100tkm :lol:
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: PLX DM-6 ja kapeakaistasimulaatio (Ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja arto »

Mulla T7 kytketty pelkästään tuolla laajakaista lambadalla eculle. Laiskuuttani en hitsannu toista nippaa...

Adaptaatiot vaan laahaa tällä hetkellä rankasti (45%), tiedä vaikuttaako toi asiaa että lambda on kauempana ku orkkis. Painekokeen mukaan järjestelmä yhtä tiivis kuin ennenkin. Tosin matkassa tietty pari muutakin muuttujaa edelliseen kokoonpanoon.
Vastaa Viestiin