Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Pakari kirjoitti: Huomioitavaa:
- Vakio männät kestävät n. 300hv.

- Mitsubishin 15T (Aero/2,3T) vakio ahtimesta saa "all out" kokoonpanolla n. 300hv

- Polttoaineen painetta nostamalla regulaattorilla 3,8-4,0 baariin saadaan suutinten kapasiteettia nostettua niin että vakiosuuttimilla saadaan 270-280hv.

- Vakio bensapumppu kunnossa ollessaan tuottaa n. 280hv.

- Vakio pakoputkisto virtaa n. 270hv.
Onko Aeron männät noita yllä mainittuja vakiomäntiä eli tuleeko ongelmia jos nostaa tehot etonolilla tuonne 300 huitteille?
Jos vaihtaa isommat suuttimet tarvitseeko nostaa polttoaineen painetta?
Pitääkö Aeroon vaihtaa bensapumppu, mikäli haaveilee 300 hevosesta?

-"vieläkö on villihevosiaaaaa...."-
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Aeron männät eivät eroa mitenkään muista 2,3 T7-männistä, jos softa on kunnollinen ei pitäisi ongelmia e85:lla tulla noilla tehotavoitteilla. Suuttimia suurentamalla polttoaineenpaine voidaan pitää vakiona. Tarvitset suurempi tuottoisen polttoainepumpun jos haaveilet yli 270-280hv tehoista, esim. walbro 255.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Mitä eroa on sillä vaihtaako suuttimet vai nostaa painetta? (paitsi että suuttimet lienevät kalliimpi vaihtoehto)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Paineen nostolla ei saavuteta kovinkaan suurta ruiskutusmäärän muutosta että paineennosto on lähinnä niille jotka eivät halua biopoweroinnin (stage1) yhteydessä tehojen laskevan vakiosta, koskee 250 ja 260hv aeroja. Yhtälailla joutuu softan säätämään vaihtoi sitten suuttimet tai nosti polttoaineen painetta. Suosittelen vaihtamaan suuttimet, boschin ev14:sia saa järkevään hintaan ja suutintekniikkakin on mennyt 2000-luvun taitteesta hieman eteenpäin..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
nicoa
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 10:35

Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.

Viesti Kirjoittaja nicoa »

Moi! Mulla 02 Aero 250hp. Tarttis vähä vinkkejä ja ylipäätään lisätietoa tosta turbon imupuolen toiminnasta, miten esim http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1126 vaikuttaa ilmamassaan etc. vai olisiko vapaavirtaussuodatin https://genuinesaab.com/catalog/product ... cts_id=311 parempi vaihtoehto? Hakusessa siis "suhinaa" :lol: Myös putkiston oon ajatellut vaihtaa JT:n 3"... Äänien lisäks hakusessa olis joku softa millä saa sen ~280hp irti? Mitä kaikkea tarvitsee vaihtaa/tarkistaa ennen softaamista? Kilsoja 237tkm ja turbo vaihdettu 200tkm kohilla...

Kiitos jo etukäteen!
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Popcornit haettu kaupasta täälä jo.. :D
9-5 Aero sedan man -05
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

nicoa kirjoitti:Moi! Mulla 02 Aero 250hp. Tarttis vähä vinkkejä ja ylipäätään lisätietoa tosta turbon imupuolen toiminnasta, miten esim http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1126 vaikuttaa ilmamassaan etc. vai olisiko vapaavirtaussuodatin https://genuinesaab.com/catalog/product ... cts_id=311 parempi vaihtoehto? Hakusessa siis "suhinaa" :lol: Myös putkiston oon ajatellut vaihtaa JT:n 3"... Äänien lisäks hakusessa olis joku softa millä saa sen ~280hp irti? Mitä kaikkea tarvitsee vaihtaa/tarkistaa ennen softaamista? Kilsoja 237tkm ja turbo vaihdettu 200tkm kohilla...

Kiitos jo etukäteen!
Suuttimiksi 550cc ev14 vaikkapa, ja siihen kylkeen ohjelma niin saat n. 300hp/470nm.

Dumppia et 9-5:seen laita. Vapaavirtaus suodattimella saat suhinat ja pihinät kuulumaan. 3" suodattimet menevät suoraan vanhan ilmansuodatin boxin tilalle. Kannattaa metallista väännellä roiskesuoja vielä siihen päälle.
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Ja sit kannattaa putsailla sitä ilmamassamittaria melko usein taikka käyttää öljyttömiä vapaavirtaussuodattimia. Taikka kokeilet ilman sitä ilmansuodattimen kärsää ensiksi. Eiks femmassakin ole sellainen?
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

On, mut se ei vaikuta imuääniin.
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
nicoa
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 10:35

Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.

Viesti Kirjoittaja nicoa »

Kiitos vastauksista! Jostain (youtube/foormilta) varmaan löytyy ohjeet ilmamassamittarin puhdistamiseen?
lukkis
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 27, 2014 19:01
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.

Viesti Kirjoittaja lukkis »

Ei kannata pahemmin puhdistella. Uusi marmorilta, halvin ja paras :wink:
SAAB 9-5 2.3 Autom. vm. -99 E85:lla mennään
Simeoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Elo 17, 2014 20:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.

Viesti Kirjoittaja Simeoni »

Se originaali immu ei maksa kun 100€ Tuo raha ei paljolta tunnu sitten kun männässä on reikä ja öljyt pitkin konehuonetta. :D
Ja nuo vapaavirtaus suodattimet kannattas jättää suosiolla pois.
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Sitä mä tossa yritin poliittisesti sanoa että ei vapaavirtausaussuodatinta ilmamassamittarin kanssa Saabin T5/T7 pannuun.
AEROsoli02
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Syys 22, 2017 19:26

Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.

Viesti Kirjoittaja AEROsoli02 »

No kysyn minäkin,kun muutkin,eli,paljon voi pelkällä softalla vakio 250HP Aero virittää,ilman,että joutuu suuttimet vaihtaa.. :?: :?: ,tms..
Kuski ja auto kiihtyy tarvittaessa yhtä nopeasti....
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Bensalla nousee n. 15-20hv

Etanolilla teho laskee n. 10-15hv koska suuttimiten kapasiteetti ei riitä.

Kuten ylempänä on todettu, niin polttoaineen painetta nostamalla suuttimien kapasiteetti nousee niin että etanolilla saadaan n. 20hv lisää kun ohjelma on säädetty korotetulle polttoaineen paineelle. Bensiinillä ajettaessa polttoaineen paineen nostolla ei saavuteta lisää hevosia.

Vääntöä tulee molemmmissa tapauksissa lisää, etanolilla enemmän. Bensiinillä päästään 400nm lukemiin ja etanolilla 420nm lukemiin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin