Rengaspaineet ja muita ratavinkkejä
Rengaspaineet ja muita ratavinkkejä
Alkoihan se sitten aikuista miestä lapsettamaan, kun sai 300 heppaisen Saabin ja nyt pitää päästä radalle koettamaan mitenkä se kulkee. Minkähänlaiset rengaspaineet olis likimain sopivat 9-5:een Alastaron radalle? Onkohan jotain muita huomioon otettavia asioita? Jarrunesteet meinasin ainakin vaihtaa, kun niiden edellinen vaihtomisajankohta ei oo lainkaan tiedossa, niin on varmaan joka tapauksessa syytä tehdä.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23995
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Rengaspaineet ja muita ratavinkkejä
älä käytä käsijarrua
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Rengaspaineet ja muita ratavinkkejä
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Rengaspaineet ja muita ratavinkkejä
Pääsääntöisesti pienempi paine parantaa pitoa, isompi säästää rengasta (lähinnä sen pidon kustannuksella). Kokeilemalla löytää parhaan lukeman, rohkeasti treenaamaan vaan.Jeo123 kirjoitti:Minkähänlaiset rengaspaineet olis likimain sopivat 9-5:een Alastaron radalle?
Varmista, että auto on kunnossa. Tuoreet jarrunesteet on tosiaan kiva asia (toki muutenkin kuin radalla), niin on myös tuoreet öljyt - ne saa rata-ajossa vähän rääkkiä osakseen. Muista tankata auto ennen radalle menoa, saatat silti joutua tankkaamaan sen poistuessa, jos kovasti innostut. Alastaron kylällä on ainakin TB:n pumput suhteellisen lähellä rataa.Jeo123 kirjoitti: Onkohan jotain muita huomioon otettavia asioita? Jarrunesteet meinasin ainakin vaihtaa, kun niiden edellinen vaihtomisajankohta ei oo lainkaan tiedossa, niin on varmaan joka tapauksessa syytä tehdä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Rengaspaineet ja muita ratavinkkejä
Koska en osaa lukea kalenteria, niin rata muuttuikin Botniaringiksi, mutta sillä ei siis varmaan ihmeemmin merkitystä noihin paineisiin, mutta tuo bensa-huomio onkin hyvä. Kuinkahan nopeasti tuollainen rata-ajo tyhjentää tankin, kun etananolia ei näköjään oo saatavilla kovin läheltä Jurvaa ja sinne päästyäni mulla enää noin 55 litraa nestettä tankissa.
Re: Rengaspaineet ja muita ratavinkkejä
Tietysti voihan sinne laittaa bensaa joukkoon, joka johtaa seuraavaan kysymykseen eli onko polttoaineena parasta RE85, E99 vai sekoitus (ja missä suhteessa)?
Re: Rengaspaineet ja muita ratavinkkejä
Jarrut - Jarrut ja vielä kerran jarrut. Ne ovat tälläisellä perheautolla, tai perus henkilöautolla kaikista kovimmilla ratarääkissä. Väärällä jarrutustekniikalla normijarrut ylikuumenevat ja häviävät ja sitten voi päätyä kaiteeseen tai hietikolle. Tärkeintä on muistaa se, ettei jarrulla saa "maata" tai laahata. Ei pitkiä jarrutuksia vaan todella tehokkaita ja lyhytkestoisia jarrutuksia. Sitten radalta poistuessa yksi jäähdyttelykierros jarruille eli kierros jolla ajetaan sen verran hitaammin ettei jarrupolkimeen tarvitsisi koskea. Kun laitat auton parkkiin niin jälkikäyttö moottorille ja hyvä olisi muistaa ettei käsijarrua laiteta päälle kuumille levyille/rummuille, eli vaihteen varaan! Ratapäivien jälkeen varaudu vaihtamaan ainakin jarrupalat. Peruspalat ottavat siitä lämmöstä sen verran itseensä että jarrupoljintuntuma on ratapäivän jälkeen erilainen, joka normalisoituu jarrupalojen vaihdolla.
Rengaspaineina olen käyttänyt pääsääntöisesti tieliikennepainetta kovempia paineita. Juuri siitä syystä että säästää rengasta, eikä se pito mielestäni ratkaisevasti ole huonontunut. 3,2 bar olen laittanut ns. kylmäpaineeksi ennen ratailua, rengaspainehan nousee kun rengas lämpenee..
Rengaspaineina olen käyttänyt pääsääntöisesti tieliikennepainetta kovempia paineita. Juuri siitä syystä että säästää rengasta, eikä se pito mielestäni ratkaisevasti ole huonontunut. 3,2 bar olen laittanut ns. kylmäpaineeksi ennen ratailua, rengaspainehan nousee kun rengas lämpenee..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Rengaspaineet ja muita ratavinkkejä
Komppaan pakaria...
Jos jättää kovien vauhtien jarrutukset aivan viime hetkeen kannatta hieman ennen jarrutusta vasemmalla jallalla pari kertaa pumppaamalla varmista paine, niin välttyy ylikuumentuneiden jarrujen poljin pohjaan ilmiöstä, joka vie graveliin tai kaiteeseen.
Jos jättää kovien vauhtien jarrutukset aivan viime hetkeen kannatta hieman ennen jarrutusta vasemmalla jallalla pari kertaa pumppaamalla varmista paine, niin välttyy ylikuumentuneiden jarrujen poljin pohjaan ilmiöstä, joka vie graveliin tai kaiteeseen.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: Rengaspaineet ja muita ratavinkkejä
Botniaringillä suorat on pitkiä, ja kaasu siksi pohjassa huomattavan osan kierroksesta. Sen myös huomaa polttoaineenkulutuksessa. Itte pääsin pari vuotta sitten kauhajoella tankattuna, bensalla, og-kolkilla noin 35 kierrosta. Ja tehoa oli 100hp vähemmän.
Eli suosittelen ottamaan ainakin kannullisen ainetta mukaan..
Toki tuolla ajomäärällä sekä vakiorenkaat että varsinkin jarrupalat ovat kyllä jo aivan töttöröö. Ainakin jos on kuivaa ja mennään muutakin kuin sunnuntaiajelua.
Katurenkaisiin hieman reilusti painetta, ei älyttömyyksiä koska paine nousee ajettaessa todella huimasti, varsinkin löysärunkoisella katurenkaalla. Ns. täyden kuorman paine lienee aika hyvä. Paineita kannattaa kattella myös ajon jälkeen jolloin voi vaikka vähentää aivan järjettömyydet pois.
Jarrunesteet kun vaihtaa vaikka Motulin RBF600-nesteeseen niin jarrujen toiminta on huomattavasti varmempaa ja parempaa. Maksaa motonetissä 15e/0.5l, ja on muuten kuin normi DOT4 mutta kestää lämpöä huomattavasti enemmän.
Jarrupalojen loppumiseen kannattaa tosiaan varautua, vaikka ottamalla uudet mukaan. Katupala lämmönkeston ylittyessä pidon lisäksi katoaa myös kulutuskesto, palat saattavat mennä parissa kierroksessa raudoille huonolla tuurilla.
Halvin pala mikä poikkeaa selvästi tästä, on EBC yellowstuff, ja sekin on aika kurja, mutta kestää sentään parit ratapäivät. Hinta on silti helposti 3x vakiopaloihin.
Kannattaa myös olla valmiina ratakärpäsen puremaan, sen jälkeistä rahanmenoa ei voi estää
Eli suosittelen ottamaan ainakin kannullisen ainetta mukaan..
Toki tuolla ajomäärällä sekä vakiorenkaat että varsinkin jarrupalat ovat kyllä jo aivan töttöröö. Ainakin jos on kuivaa ja mennään muutakin kuin sunnuntaiajelua.
Katurenkaisiin hieman reilusti painetta, ei älyttömyyksiä koska paine nousee ajettaessa todella huimasti, varsinkin löysärunkoisella katurenkaalla. Ns. täyden kuorman paine lienee aika hyvä. Paineita kannattaa kattella myös ajon jälkeen jolloin voi vaikka vähentää aivan järjettömyydet pois.
Jarrunesteet kun vaihtaa vaikka Motulin RBF600-nesteeseen niin jarrujen toiminta on huomattavasti varmempaa ja parempaa. Maksaa motonetissä 15e/0.5l, ja on muuten kuin normi DOT4 mutta kestää lämpöä huomattavasti enemmän.
Jarrupalojen loppumiseen kannattaa tosiaan varautua, vaikka ottamalla uudet mukaan. Katupala lämmönkeston ylittyessä pidon lisäksi katoaa myös kulutuskesto, palat saattavat mennä parissa kierroksessa raudoille huonolla tuurilla.
Halvin pala mikä poikkeaa selvästi tästä, on EBC yellowstuff, ja sekin on aika kurja, mutta kestää sentään parit ratapäivät. Hinta on silti helposti 3x vakiopaloihin.
Kannattaa myös olla valmiina ratakärpäsen puremaan, sen jälkeistä rahanmenoa ei voi estää
Re: Rengaspaineet ja muita ratavinkkejä
Kiitoksia kaikille vinkeistä. Tuli käytyä ja ehdittiin ajaa 4x20min (vuorotellen pojan kanssa), kun aina välissä oli moottoripyörien vuoro. Kierroksia tuli vain reilu 30 (lyhyt rata), kun piti vetää aina nopean jälkeen yksi jarrujen jäähdyttelykierros (dot 5.1 nesteet). Renkaat kului vain noin puoli milliä (3,2 bar kylmäpaineet), jarrupalat kului vaihtokuntoon ja pakosarjasta katkesi pultti (viimeisellä nopealla, kuinkas muuten). Polttoainetta meni todella vähän (eipä noita kilometrejäkään liiaksi tullut) ja pääsin puolella tankilla Porista sinne ja takaisin Sidin mukaan nopealla kierroksella menee noin 35 litraa/satasella.
Ajettiin koko ajan molemmat kyydissä, paras aika 1:42. Ihan liian aikaisin tuli jarrutettua mutkiin. Ratakärpänen taisi kyllä puraista. Jarruja ja alustaa pitää kyllä parantaa, ei oo Aeron vakiokamoista tuohon hommaan.
Ajettiin koko ajan molemmat kyydissä, paras aika 1:42. Ihan liian aikaisin tuli jarrutettua mutkiin. Ratakärpänen taisi kyllä puraista. Jarruja ja alustaa pitää kyllä parantaa, ei oo Aeron vakiokamoista tuohon hommaan.
Re: Rengaspaineet ja muita ratavinkkejä
Muutamaan otteeseen og9-3 Saabilla radalla käyneenä olen samaa mieltä jarrujen riittämättömyydestä.
Dot 5.1 nesteiden vaihto ATE200 "racing" nesteisiin ei vaikuttanut yhtikäs mitään. Ja pienen jarrulevyn vaihto 9-5 Aero kokoon ei myöskään vaikuttanut mitään. Etujarrusatula/mäntä/pala taitaa vaan olla liian pieni noin painavaan autoon jarrutuksesta aiheutuvalle lämpöteholle. Jarrupala, mäntä ja jarruneste ylikuumenee.
Itsellä on myös vääränmerkkinen 1000kg kinneri, jossa on samaa kokoluokkaa olevat etusatulat ja 280mm laikat. Sillä pystyy ajamaan radalla vakiopaloilla ja vakionesteillä ilman jarrujen ylikuumenemista vaikkapa puoli tuntia.
Samassa kinderissä on ollut nyt 3 kesää Taiwanilaiset niinsanotut "R" -renkaat. http://www.federaltire.com/en/products_ ... etail_sn=5
Näissä on siviilirenkaaseen verrattuna jäykempi runko. Parin lämmittelykierroksen jälkeen korkealle kohonneet ilmanpaineet voi laskea vakiopaineisiin ja renkaan kosketuspinta-ala kasvaa ja pito lisääntyy. Sortokulmat pysyy paremmin hallinnassa. Kumiseos kestää kovaa lämpöä ja pito paranee kuumetessaan, rengas ei sula alle kovinkaan helposti. Rengas pitää myös kostealla asfaltilla hyvin, mutta lätäköistä nuo lähtee vesiliirtoon olemattomien vesiurien takia.
Dot 5.1 nesteiden vaihto ATE200 "racing" nesteisiin ei vaikuttanut yhtikäs mitään. Ja pienen jarrulevyn vaihto 9-5 Aero kokoon ei myöskään vaikuttanut mitään. Etujarrusatula/mäntä/pala taitaa vaan olla liian pieni noin painavaan autoon jarrutuksesta aiheutuvalle lämpöteholle. Jarrupala, mäntä ja jarruneste ylikuumenee.
Itsellä on myös vääränmerkkinen 1000kg kinneri, jossa on samaa kokoluokkaa olevat etusatulat ja 280mm laikat. Sillä pystyy ajamaan radalla vakiopaloilla ja vakionesteillä ilman jarrujen ylikuumenemista vaikkapa puoli tuntia.
Samassa kinderissä on ollut nyt 3 kesää Taiwanilaiset niinsanotut "R" -renkaat. http://www.federaltire.com/en/products_ ... etail_sn=5
Näissä on siviilirenkaaseen verrattuna jäykempi runko. Parin lämmittelykierroksen jälkeen korkealle kohonneet ilmanpaineet voi laskea vakiopaineisiin ja renkaan kosketuspinta-ala kasvaa ja pito lisääntyy. Sortokulmat pysyy paremmin hallinnassa. Kumiseos kestää kovaa lämpöä ja pito paranee kuumetessaan, rengas ei sula alle kovinkaan helposti. Rengas pitää myös kostealla asfaltilla hyvin, mutta lätäköistä nuo lähtee vesiliirtoon olemattomien vesiurien takia.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Rengaspaineet ja muita ratavinkkejä
Kyllä ne kolkin jarrutkin jollain tapaa toimii kun on kunnon jarrupalat. Sen jälkeen kun nesteet kestää lämmöt (ns. kisaneste) eikä renkaatkaan enää ihan tyystin ylikuumene (jotkut "katusliksit") niin jarrupala siellä alkaa rajoittaa.
Siviilipalat eivät yksinkertaisesti toimi radalla kuin 2 jarrutusta. Auto on niin painava että ylikuumenevat sillä. EBC yellowstuff toimii 1-2 kierrosta kerrallaan, ja sen jälkeen pitää jäähdytellä yksi kierros niin toimii taas. Ferodo DS2500 toimii sitten jo varsin hyvin. Lämmönkeston lisäksi pito jarrupalassa on huomattavasti parempi.
Yellowstuff maksaa ~80e/sarja ja ferodo ds2500 n. 170e/sarja. Yellowstuffeilla ajaa kahdet ratapäivät ja ferodoilla ehkä yhden enemmän. Tietenkin riippuu kuinka paljon reissulla ajaa.
Etupaloista siis puhe, takapalatkin kannattaa päivittää vaikka yellowstuffeihin niin eivät suotta ylikuumene ja siten aiheuta muita ongelmia. Takana keltaiset kestävät iankaiken.
Tässä kuvaa muutaman vuoden takaa omasta autosta: https://www.youtube.com/watch?v=EhMbjW-S20I
Renkaat Federal RS-R, bilsteinit, Stage 2. Jarrupaloista en osaa sanoa onko yellowstuffit vai ferodot.
Sattuneesta syystä allekirjoittaneellakin on nykyään hommaan soveltuvampi auto. Ei ihan niin nopea kuin saappi mutta sillä voi vetää niin kauan täysillä kuin kuski vain jaksaa. Yhtään välillä hellittämättä.
Tässä pätkä botnialta, rata on märkä ja autossa voimaa ~70hp vähemmän kuin saabissa: https://www.youtube.com/watch?v=h5V8bMFLAl0
Siviilipalat eivät yksinkertaisesti toimi radalla kuin 2 jarrutusta. Auto on niin painava että ylikuumenevat sillä. EBC yellowstuff toimii 1-2 kierrosta kerrallaan, ja sen jälkeen pitää jäähdytellä yksi kierros niin toimii taas. Ferodo DS2500 toimii sitten jo varsin hyvin. Lämmönkeston lisäksi pito jarrupalassa on huomattavasti parempi.
Yellowstuff maksaa ~80e/sarja ja ferodo ds2500 n. 170e/sarja. Yellowstuffeilla ajaa kahdet ratapäivät ja ferodoilla ehkä yhden enemmän. Tietenkin riippuu kuinka paljon reissulla ajaa.
Etupaloista siis puhe, takapalatkin kannattaa päivittää vaikka yellowstuffeihin niin eivät suotta ylikuumene ja siten aiheuta muita ongelmia. Takana keltaiset kestävät iankaiken.
Tässä kuvaa muutaman vuoden takaa omasta autosta: https://www.youtube.com/watch?v=EhMbjW-S20I
Renkaat Federal RS-R, bilsteinit, Stage 2. Jarrupaloista en osaa sanoa onko yellowstuffit vai ferodot.
Sattuneesta syystä allekirjoittaneellakin on nykyään hommaan soveltuvampi auto. Ei ihan niin nopea kuin saappi mutta sillä voi vetää niin kauan täysillä kuin kuski vain jaksaa. Yhtään välillä hellittämättä.
Tässä pätkä botnialta, rata on märkä ja autossa voimaa ~70hp vähemmän kuin saabissa: https://www.youtube.com/watch?v=h5V8bMFLAl0
Re: Rengaspaineet ja muita ratavinkkejä
Entäpä Redstuffit. Ovat hiukan halvemmat kuin kuin noi Fedorot. Miten noin paremmuudessa niihin suhtautuvat?
Re: Rengaspaineet ja muita ratavinkkejä
Redstuff on puhdas katupala, eli kevyempi kuin yellowstuff. Minusta täysin tarpeeton, koska radalla se ei riitä, ja kadulle löytyy joka ominaisuudessa parempia paloja paljon halvemmalla. Redstuffit olivat ekat viri-palat mitä kokeilin, tulos oli ihan yhtä huono kuin perus katupalalla.
Re: Rengaspaineet ja muita ratavinkkejä
Jaa, jaa. Mie luulin, että paremmuusjärjestys menee niinkuin liikennevaloissa: green, yellow, red. Seuraavassa jarrurempassa siis fedorot alle. Nyt nuo redit ja eihän ne kuin sen yhden nopean kerrallaan kestäneetkään. Toisaalta eivät myöskään kuluneet loppuun tai lasittuneet. Hyvin toimivat arkiajossa yhä)