MAALAUS for dummies

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

MAALAUS for dummies

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Eli 9-5 tankinluukku alkaa alaosastaan kuplia. Sisäpinnalla jo ruostetta.
Miten nyt eteenpäin?

- joku hionta, millä? vai maalinpoistoaine/kaavinta? primeri?
-maaliliikkeestä maalikoodilla spray?
-monta kerrosta maalia?
-monta kerrosta lakkaa päälle?

-jotain muuta?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MAALAUS for dummies

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

http://www.automaalit.net/WebRoot/Gagar ... t_2011.pdf

"Harso" tarkottaa sitä sellasta pikasta suhasua, että nippa nappa pinta kastuu. "Märäksi" on sellanen tuntumalla ja näöllä haettu pinta. Kun rauhas ruiskutat, ensin tulee harso, sitte siihen muovautuu peilikirkas pinta eli se "märkä" ja ina sen jälkee se sitte lähteeki valumaan. Eli ruisku liikkuu aina mutta loppujen lopuksi suhteellisen hitaasti. Toki tankin luukku nyt on objektina aika pieni.

Rehti totuus on sitte se, että aineet maksaa niin paljo, että halvimmalla saat kun ostat purkuautosta ruosteettoman luukun. Hinnat karkeesti:
-Pohjamaali 15e
-Värimassa 15e
-Kunnon 2k-lakka spraypullos 30e

Noiden päälle viä sitte paperia ja kittiä. 50e virheettömästä luukusta oikeas väris on halpa hinta :wink:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: MAALAUS for dummies

Viesti Kirjoittaja Cona »

Olen samaa mieltä JP_Vetten kanssa maalauksen mielekkyydestä vrt. oikean värinen purkuosa.

Niin kuin monissa muissakin asioissa niin hyvät pohjat on a & o. Eli viimeistely hienolla paperilla (vesihionta), kun pinta on ensin riittävän tasainen. Ja jos Spraylla ruiskii niin pitää melkein mahdolliset roiskeet kevyesti poistaa ennen lakkausta.

Olen itse onnistunut saamaan vuosien saatossa sekå Spraylla hyvän pinnan että ruiskulla huonon. Ruiskun kanssa joutuu enemmän kikkailemaan, mutta toisaalta lopputulos on onnistuessaan parempi. Bensatankin lätkässä ei minusta ole väliä kummalla maalaa, enemmän kyse on kärsivällisyydestä ja taidosta. Liian paksu maalikerros ja sitä kautta valumat on pahasta. Helpompi maalata useampi ohut kerros.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: MAALAUS for dummies

Viesti Kirjoittaja Termos »

Hommaa suosiolla ruosteeton luukku, jos sisäpintakin on ruosteessa.
Ruoste muhii siinä sisäpuolen pokkauksen alla, josta se pääsee ryömimään uutta maalipintaa pilaamaan.

Itse koitin korjata vanhemman femman luukkua, hiekkapuhalsin sen molemmin puolin, eikä pintapelti ollut vielä puhki sauman kohdalta. Kittaus, pohjamaali ja pintamaali spraypullosta. Reilun vuoden oli hyvä, sitten oli taas ruostekuplia maalin alla.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
9k CSE
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Loka 01, 2006 08:33
Paikkakunta: Vörå

Re: MAALAUS for dummies

Viesti Kirjoittaja 9k CSE »

https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... nklucka427

Pitäis ainakin olla ruosteeton, toki vaatii vielä maalauksen...
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: MAALAUS for dummies

Viesti Kirjoittaja mestari »

taikka jos potkii sen maalauksia suorittavalle kaverlle niin se voisi paklata päälle, pakkelia laittas kun jää hieman käyttämättä niin siitäkään ei suuria kustannuksia tulisi sitten kun maalaisi autoa niin ruiskun pohjat vetelisi tuohon luukkuun niin ei siitäkään isoa kustannusta tulisi
sitten voisi säkällä olla tippa pytyn pohjalla samaa väriä jota voisi heittää niskaan ja joku kerta sit lakkaa päälle.
tuskin siitä paljoa kehtaisi ottaa :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: MAALAUS for dummies

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tulee vähän jälkijunassa mutta.
*en mainosta kyseistä saittia,mutta käsiteltävä aihe on mielenkiintoinen*
http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=38299
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin