Mittareita kojelautaan
Re: Mittareita kojelautaan
Laitetaanpa tämän aiheen alle seuraava kysymys.
Pitäisi asennella PLX:n öljynlämpö ja -paine tuonne koneeseen. Itse anturit olen vaihtanut M14 kierteellisiin mukana tulleiden 1/8 NPT sijaan(lohkossa paikat M14x1,5 kierteillä). Asennusohjetta tuossa lueskelin ja maadoituksesta heräsi kysymys. Alkuperäisessä ohjeessa maadoitus on laitettu suoraan anturin alle rengasliittimellä, mutta koska käytän isompaa M14 anturia ja tiivistän sen kupariprikalla lohkoon, niin en enää ajatellut tunkea tuonne maadoitusta varten mitään liitintä. Koneen sähköjä on alunperin maadoitettu imusarjaan 3 ja 4 imukanavan väliin, mutta olisiko fiksua maadoittaa samaan kohtaan tuohon imusarjaan(1 ja 2 imukanavan välissäkin olisi paikka) vai käyttää lohkossa lähellä kyseisiä antureita olevia M8 pultinpaikkoja. Näin äkkiseltään ajatellen käyttäisin lohkossa valmiina olevaa tappia, jossa M8 kierre ja molemmat anturit maadoitetaan samaan paikkaan. Näin pääsisin mielestäni lähimmäksi valmistajan maadoitustapaa. Mutta koska en halua tehdä hommaa uudestaan koneen ollessa jo nokalla, niin kysytään fiksummilta.
Matti
Pitäisi asennella PLX:n öljynlämpö ja -paine tuonne koneeseen. Itse anturit olen vaihtanut M14 kierteellisiin mukana tulleiden 1/8 NPT sijaan(lohkossa paikat M14x1,5 kierteillä). Asennusohjetta tuossa lueskelin ja maadoituksesta heräsi kysymys. Alkuperäisessä ohjeessa maadoitus on laitettu suoraan anturin alle rengasliittimellä, mutta koska käytän isompaa M14 anturia ja tiivistän sen kupariprikalla lohkoon, niin en enää ajatellut tunkea tuonne maadoitusta varten mitään liitintä. Koneen sähköjä on alunperin maadoitettu imusarjaan 3 ja 4 imukanavan väliin, mutta olisiko fiksua maadoittaa samaan kohtaan tuohon imusarjaan(1 ja 2 imukanavan välissäkin olisi paikka) vai käyttää lohkossa lähellä kyseisiä antureita olevia M8 pultinpaikkoja. Näin äkkiseltään ajatellen käyttäisin lohkossa valmiina olevaa tappia, jossa M8 kierre ja molemmat anturit maadoitetaan samaan paikkaan. Näin pääsisin mielestäni lähimmäksi valmistajan maadoitustapaa. Mutta koska en halua tehdä hommaa uudestaan koneen ollessa jo nokalla, niin kysytään fiksummilta.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Mittareita kojelautaan
Itse maadoittaisin siihen missä koneen maa on.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Mittareita kojelautaan
Joo, mihinkäs niistä? T5 johtosarja maadoittuu imusarjaan, kone maadoittuu sylinterikannesta(jakopäästä) momenttituken kiinnityspisteeseen ja vaihdelootasta menee varsinainen miinuskaapeli akkuun. Noi lisämittarithan eivät ole millään tavoin tekemisissä T5-johtosarjan kanssa, jännitteensyöttö +15 tulee sulakkeen 15 kautta. Eli tarkoitus on hakea niille turvallinen maadoituspiste.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Mittareita kojelautaan
Itse tuli laitettua kolkkiin autogaugen 2"(52mm) ahtopainemittari, näyttää ainakin noilla kesymmillä paineilla ihan oikein. Mittari näyttää siis 1,1 bar ja opensid näyttää pinl-arvoksi 2090-2110. Eipä voisi alle 20e mittarilta parempaa toivoa.
Saab 9-5 2.3tA 2006
EX: Saab 9-3 SE TurboJubilee MY02 BioPower
EX: Saab 9-3 SE TurboJubilee MY02 BioPower
Re: Mittareita kojelautaan
Mitä kautta saa helpoiten vedettyä painemittarille letkun tonnarissa? Entä kannattaako tuo liittää T-haaralla esim bybassin ohjausletkuun vai löytyykö imusarjasta valmiita tulpattuja liitäntöjä?
Katselin auton mukana tullutta alkuperäiset lisävarusteet-luetteloa ja siinä oli kolmelle lisä mittareille valmis kehys, "mittariston suojalevy", joka tulee radion paikalle tai sen alapuolelle. Onko kukaan löytäny missään nettikaupassa tai muualla nuita myytävän?
Katselin auton mukana tullutta alkuperäiset lisävarusteet-luetteloa ja siinä oli kolmelle lisä mittareille valmis kehys, "mittariston suojalevy", joka tulee radion paikalle tai sen alapuolelle. Onko kukaan löytäny missään nettikaupassa tai muualla nuita myytävän?
Re: Mittareita kojelautaan
Mulla on t-haaralla juurikin bybassin ohjausletkussa. Ainakin ng900:ssa on akun konehuoneen sulakerasian takana läpivienti.matalampi kirjoitti:Mitä kautta saa helpoiten vedettyä painemittarille letkun tonnarissa? Entä kannattaako tuo liittää T-haaralla esim bybassin ohjausletkuun vai löytyykö imusarjasta valmiita tulpattuja liitäntöjä?
Katselin auton mukana tullutta alkuperäiset lisävarusteet-luetteloa ja siinä oli kolmelle lisä mittareille valmis kehys, "mittariston suojalevy", joka tulee radion paikalle tai sen alapuolelle. Onko kukaan löytäny missään nettikaupassa tai muualla nuita myytävän?
Ng900
Re: Mittareita kojelautaan
Mikä mahtaa olla tarkka koko tuolle paine letkulle millä ohjataan bypassia, hukkaportin kelloa ym..?3.2mm?
Re: Mittareita kojelautaan
By-passille kelpaa esim 3mm sisähalkaisijalla oleva silikoniletku, hukkaportille taas pitää olla n 6mm sisähalkaisijalla olevaa. Ts kaikki magneettiventtiililtä lähtevät ovat paksumpaa ja muualle käy ohuempi.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Mittareita kojelautaan
Minkä ikäinen tonnari kyseessä? Imusarjassahan on valmiina yksi tulpattu lähtö öljynmittatikun vasemmalla puolella. Ainakin vm.96 eteenpäin olevissa tontuissa on akvaariokotelossa ecun takana alla pellissä valmis kumitulppa mihin on helppo tehdä letkun mentävä kolo.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Mittareita kojelautaan
saba90 kirjoitti:Minkä ikäinen tonnari kyseessä? Imusarjassahan on valmiina yksi tulpattu lähtö öljynmittatikun vasemmalla puolella. Ainakin vm.96 eteenpäin olevissa tontuissa on akvaariokotelossa ecun takana alla pellissä valmis kumitulppa mihin on helppo tehdä letkun mentävä kolo.
-97 tonnari. Hoksasin itekki tuon tulpatun paikan siinä vieressä mihin bypassin letkukin tulee. Siitä helpoin ottaa paineet mittarille.
Pitääpä huomenna kattella tuota läpiviennin paikkaa.
Re: Mittareita kojelautaan
On sen verran iso se kumi että ei oo hankala huomata. Letkun läpiviennin kannalta ota sit se kuskin jalkatilassa polkimien edessä oleva suojalevy pois,näkyy letku helposti kun kurkistelee sinne
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Mittareita kojelautaan
Mihin asensit öljylämpöanturin ja näyttääkö järkeviä lukuja?G-mies kirjoitti: Pitäisi asennella PLX:n öljynlämpö ja -paine tuonne koneeseen. Itse anturit olen vaihtanut M14 kierteellisiin mukana tulleiden 1/8 NPT sijaan(lohkossa paikat M14x1,5 kierteillä).
Matti
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Mittareita kojelautaan
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Mittareita kojelautaan
Anturi tuli asennettua lohkoon 4 pytyn kohdille startin taakse. Tonnarissa (B2x4) on tässä kohtaa kierretulppa ja B2x5 koneessa öljynpaineanturi. Anturi meni hyvin paikalleen ja on täysin öljykanavassa. Lukemat ovat ihan realistiset, normi käyntilämpö jossain 80-85 ja dynossa taisi huippulämmöt olla jossain 110 tienoilla. Termari on 82 asteinen.Coltti kirjoitti:Mihin asensit öljylämpöanturin ja näyttääkö järkeviä lukuja?
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Mittareita kojelautaan
Kiitos ohjeista, läpivienti löytyi helposti sieltä polkimien takaa. Asensin tupakansytyttäjän paikalle näppärän 30mm "teollisuus" painemittarin. Siinä sytyttäjän yläpuolella on vielä pieni lamppukin niin valaisee jotenki mittaria, Tiiä sitte pimeämmällä häikäseekö vaan mittarin lasista.. Vaikeahan tuota on tuosta seurata kun nuin alhaalla on mutta tarkoitus oli asentaa mahdollisimman huomaamattomasti.