T5-kannen asennus pitkälohkoiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

T5-kannen asennus pitkälohkoiseen

Viesti Kirjoittaja tema »

Tuolla projektiosiolla syntyi juttua niin ajattelin laittaa tänne kertomuksen. Pysyy tekniikkavinkit oikeilla alueilla :)


- Ketjukopan päädyn muokkaus. T5-kansi jää lyhyeksi ja pakosarjan puolelta liian leveeksi. Esimerkiksi B202:sen kannentiivistettä käyttämällä nähdään täytettävät aukot. Vaihtoehtoja:
1. Jyrsintä ja pellinpala väliin. EI saa jäädä kantaan. Toisaalta ei liikaakaan välystä. Jos kantta ei ole plaanattu vielä niin kannattaa huomioida sekin. Tämä menetelmä mulla ja todella pieni välys. Hyvin ohuelti moottoritiivisteliimaa ja hyvin toimii. Hyvää: ei vaadi koneen irroitusta. Jyrsintää lukuunottamatta ei vaadi erikoiskikkailua. Huonoa: Pellinpalan kanssa leikkimistä. Pienet toleranssit---> vaatii tarkkuutta. Ruåtsissa ainakin projektiasteella oleva toteutus.
2. Ketjukopan muokkaus. Vaatii koneen irroituksen, mikä nyt ei niin iso homma ole, mutta onpahan kuitenkin. Alutäytehitstaan ja tasoitetaan. Huonot puolet tulikin jo tuossa. Useimmille ei-niin kotikutoinen. Toisaalta ei leikkimistä kannen ja pellin kanssa. Tästäkin ratkaisusta Ruåtsissa ainakin projektiasteella oleva toteutus.
3. Kannen täytehitsaus. Hewiderolla tulossa kiinni tälläinen toteutus. Itse epäilen hiukan vetääkö kuinka kieroon, mutta voi toki toimia hyvinkin. Onhan kansia hitsattu. Niin onnistuneesti kuin vähemmänkin onnistuneesti. Toivottavasti saamme raporttia, kun sen aika tulee.

- Kannake. Ainakin satkussa menee myöskin koneenkannake uusiksi. Eli se mikä tulee kanteen kiinni. Vanhasta hyödyntää jalan ja tekee ainoastaan kannen kiinnityksen uusiksi. Vanhalla kiinnikkeellä voi hoitaa myös ohjaustehostajan kiristyksen, mutta siitä tankokiristyksestä joutuu luopumaan ellei rakenna jotain tilalle koska kannen päätyyn ei sovi. Turhaan, sillä kiristys onnistuu ihan käsinkin. Kannattaa huolehtia, että kone todella tulee oikealle korkeudelle heti, jottei sisempien vetarien kulutus lisäänny yllättävästi :D Tonnarissa taitaa olla "bolt oon" kun hommaa uudemman kiinnikkeen tai voi vanhakin sopia. No pian nähdään kun TeePee saa paketin nippuun.

Miksikö? Virtaa 900aero.comin mukaan 75hv paremmin kuin vanha B202:sen kansi. Ja sen TODELLA huomaa. Jopa 202:sen imusarjan kanssa, jolloin kanavista on noin 2/5 tukossa, kun ei "ihan" kohdistu kanteen :D Mielenkiinnolla odotan miten muuttuu kun saan lähiaikoina trionicin sarjan kiinni.

Kokemuksia: Kulutus on tippunut yli litralla, mutta ahtimen vaihto moderninpaan ja herkimmin reagoivaan on auttanut osaltaan. Auto kulkeen ihanasti pintakaasulla ja reagoi paljon herkemmin. Verrattuna miltei identtiseen kokoonpanoon, mutta B212 kannella turbo nokilla niin ero on siltikin selvä. Pienenä sivubonuksena taitaa muuten lisätä osaltaan viripotentiaalia :wink:
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Huh,kuulostaa todella hyvältä.
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ragnarilta löytyy kuva, kuinka lähellä, mutta silti niin kaukana ollaan. :-)

http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 331_04.jpg

Tuossa siis lyhyt kannentiiviste kohtaa pitkän B202-lohkon.

Nyt kun kuvaa katselee, niin jos vaan mahdollisuus on ja rahaa löytyy, niin tuonne jakopään koppaan se muutos kannattaisi ehdottomasti tehdä.

Ragnar oli ottanut saman lähestymisen, kuin Tema:
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 427_02.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 427_03.jpg

Alkoipa muuten houkuttamaan CC:hen. Onneksi sen vuoro ei ole vielä. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

No laitetaan nyt tähänkin tämä oman kannen sovitustapa, eli täytehitsaamalla sovittaminen.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

http://www.freewebs.com/hane81/kuvia.htm

tuolta pitäs löytyä muutama kuva oman kannne modauksesta. tehty siis täytehitsaamalla.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

käykö tuohon kanteen b202 nokat? vai ovatko liian pitkät??
entä pakosarja?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

mikkoimp kirjoitti:käykö tuohon kanteen b202 nokat? vai ovatko liian pitkät??
entä pakosarja?
Käy, myös venttiilikoppa ja pakosarja. Imusrjankin saa kiinni, mutta ei enää kohdistu oikein.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
genetech
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 09:33

Viesti Kirjoittaja genetech »

tema kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:käykö tuohon kanteen b202 nokat? vai ovatko liian pitkät??
entä pakosarja?
Käy, myös venttiilikoppa ja pakosarja. Imusrjankin saa kiinni, mutta ei enää kohdistu oikein.

Imusarjaa joutuu tosiaan hieman muokkaamaan.

Tämmöinen omassa satkussani: http://www.student.oulu.fi/~aripitka/imusarja2.jpg

Reikiä siirretty ja kanavat sovitettu, auto ainakin käy... eli luultavasti se jotenkin onnistui :-)

Alkuperäinen t5 tiiviste ei sovi tuon muokkauksen jälkeen suoriltaa, joten sitäkin joutuu hieman käsittelemään.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

genetech kirjoitti:
Imusarjaa joutuu tosiaan hieman muokkaamaan.

Tämmöinen omassa satkussani: http://www.student.oulu.fi/~aripitka/imusarja2.jpg

Reikiä siirretty ja kanavat sovitettu, auto ainakin käy... eli luultavasti se jotenkin onnistui :-)

Alkuperäinen t5 tiiviste ei sovi tuon muokkauksen jälkeen suoriltaa, joten sitäkin joutuu hieman käsittelemään.
No tuota minä oon aatellu että miksei kukaan yksinkertaisesti modaa alkuperäistä imusarjaa. Nuin oisin itekki sen tehny! ;)
Aki Peltola #1132
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

No laitetaampa tähän vähän omaa tarinaakin. Eli imusarjaksi hommasin 9-5:sen imusarjan. Sarjasta jää ylimääräiseksi ensimmäinen osa, ja suuttimenpaikat tulevat vasta läppärunkoihin. Hieman joutuu kantta kairaamaan, mutta eiköhän siitä hyvä tule. Kuvissa imusarjan ja tiivisteen mallailua.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

T5 kansi?

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Mikä on tämä T5 kansi? Missä sitä on käytetty? Mikäs se T7 kansi on? Onko muita vastaavia nimityksiä kyselee tiedon janoinen

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

T5 kansi = Trionic 5 moottorinohjauksella varustetuissa autoissa (ng900, loppupään tonnarit...). Kannessa hyvää isot paremmin virtaavat kanavat ja hitusen isommat imuvenat (?) verrattuna B202 kanteen.

T7 kansi = Trionic7 moottorinohjauksella varustetuissa autoissa (9-3, 9-5 ilmeisesti). Kannessa hyvää isot paremmin virtaavat kanavat ja hitusen isommat imuvenat (?) verrattuna B202 kanteen. Hyvää T7-kannessa myös ohuet venttiilivarret sekä tuplavenajouset.

ps. Saattapi olla virheitä detaileissa, mutta pääpiirteittäin noin. Jos jotain meni väärin, virheellinen tieto pitää oikaista.
Vastaa Viestiin