Perunan istutusta Ng900:seen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Tuumer kirjoitti:Mielenkiintoinen projekti ja erittäin hyvä projektiselostus!
Joo eipä tuosta asennusdokumentaatio enää pal parane.

Kovin helposti noita kuvia siinä työn tohinassa ottamatta ja kuvathan on koko dokumentaation suola. Vastaavia projekteja alkup pakosarjaan on tehty kyllä, mutta kuvat ja asennusselostukset on jääneet käytännössä tekemättä tai julkaisematta tai sitten jääneet niin niukaksi, ettei kaikki asennukseen liittyvät pikku 'nyanssit' niistä selviä; homma kun ei ihan onnistu niinsanotusti kylmiltään heittämällä vanhan tilalle ilman pieniä esivalmisteluja.

Kiitokset vaan Hookille tuosta dokumentoinnin vaivannäöstä sekä viimeistenkin "speciaaliosien" hankkimisesta omaan tulevaan ikuisuusrojektiin... :)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Psychocowboy kirjoitti:
Hook kirjoitti: Huomasin saman ilmiön, että vetely on kadonnut kakkosella.. Kolmosella on sitäkin villimpää. Ehkä tää on sitten sitä tehon puutetta... :roll: :wink:
Hook
No tehonpuutteesta ei varmasti voida syyttää 8O . Vai joko alkoi kyllästyttää? En vielä vaihdettuani itseni kuiviin koeajon jälkeen osannut sanoa oliko tuo auto aivan kauhea vai h****tin ihana :wink: :D . Tämän aamuisen työmatkan jälkeen (autolla, jossa on siis ahtimena "se herne") päädyin tuohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Ainakin orastavat ennakkoluulot karisivat pois koskien moisen ahtimen ajettavuutta normaali liikenteessä :D . Tosin varovainen saa olla :wink:
Siitä se ajatus sitten lähti :oops: :roll: :wink: :lol:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

peinu kirjoitti: Siitä se ajatus sitten lähti :oops: :roll: :wink: :lol:
Ja loppui samantien :D
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Hook kirjoitti:Se on ilmeisimmin väännön vähyyttä, kun auto alkaa vetelemään. Aikaisemmin kakkosella veteli pidon rajamailla tietämättä mihin suuntaan mennään. Nyt molemmat etupyörät pyörivät alla rullaavaa tietä selkeästi nopeammin ja vetely jännästi katoaa. Titetty samoin ohjattavuus... Kolmosella ollaan taas pidon rajamailla, jolloin vetely on varsin voimakasta.
No jos noin on niin kannattaisiko harkita vetävien pyörien lisäämistä elikkä tasauspyörästön lukkoa? Vaihteisto siitä kuitenkin rusahtaa jossakin vaiheessa joten mites olisi Torsen-lukko, samalla vetelykin saattaisi jopa kadota tai ainakin vähetä...
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kyllä tässä on jo lukko projektia henkisesti aloiteltu, kun nuo väännöt hieman yllätti.. :roll: :D
Pitää vaan selvitellä palikoiden hintoja.. Käykö sama kun tonnareihin?
..ja kuinka vaikea ng900/og9-3:seen on asentaa lukko? Laatikko varmaankin irti, mutta mitenkäs syvällisesti pitää purkaa aski?

Eka laitan vaan tuon kannen kuntoon, ennenkuin karsta polttaa mulle entisiä venttiilejä.. kun venttiilin varren kumit fuskaa mitä ilmeisimmin... :?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Hook kirjoitti:Pitää vaan selvitellä palikoiden hintoja.. Käykö sama kun tonnareihin? ...ja kuinka vaikea ng900/og9-3:seen on asentaa lukko? Laatikko varmaankin irti, mutta mitenkäs syvällisesti pitää purkaa aski?
Kyllä se laatikko pitää purkaa aivan palasiksi, tasauspyörästö kun irtoaa sieltä viimeisenä. Samallahan tuohon voit tarkistaa synkrot ja vaihtaa laakerit.

Tontun lukon sopivuudesta en tiedä kun en ole NG-satkun lootaa nähnyt palasina mutta Abbotilta kyselemällä varmaan löytyy sopiva versio. Muutenkin tuo Abbotin kauppaama Quaife taitaa olla paras vaihtoehto mitä löytyy. Esimerkiksi Sellholmin lukko näyttää olevan perinteinen pienillä pinionipyörillä rakennettu hökötys joka saattaa rusahtaa murusiksi samalla tavalla kuin tavanomainen tasauspyörästö. Lisäksi noita kitkalukkoja joutuu säätelemään kun momentit ei välttämättä pysy asetuksissaan. Ja niitähän ei tietenkään säädetä purkamatta koko lootaa taas...
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Pävivitelläänpäs taas tuota ahdinprojektia...

Reilu 3.5kk pottuilua radalla takana, josta 3kk isolla pakopesällä. Ostin HT-Tunelta ja vaihdoin muutama viikko sitten osittain suosituksesta ja osittain kokoeilumielessä pikkupakopesän 64 a/r ahtimen mukana tulevan 86:sen tilalle. Käytännössä atimen toiminta 2.0 litraisessa koneessa muuttui selkeästi räväkämpään suuntaan tuohon isoon pakopesään nähden. Aikasemmin isolla pakopesällä ahdin lähti vetämään 3000 kohdilta kuin kuminauhalla, kunnes 3500 kohdalla oli täydet 1.8bar.
Pienellä pakopesällä toiminta muuttui niin, että nyt herää 2800 ja täys rähinä lähes samantien noin 3000 kohdalla.

Periaatteessa voi huipputehot olla laskenut muutamia hevosvoimia pienen pakopesän myötä, mutta käytännössä auto syöksähtää heti kurvin jälkeen radalla huomattavasti räväkemmin ja esim kurvista 80 vauhdissa turbo on heti mukana polkaisusta, kun taas isolla pakopesällä jäin heti alkuun kerääilemään ahtoja muutamaksi sekunniksi, kunnes kierrokset 3000-> 3500..
Jotta tuo ison pakopesän heräämisen hitaus vakio 2.0l padassa 3000-3500 välillä olisi kompensoitavissa alle 200km/h kiihdytyksessä, olisi yläkierroksilla oltava useita kymmeniä hevosvoimia lisää, mutta näin ei kumminkaan ole tuossa isossa pakopesässä, kun kompura puoli on edelleen samaan tuottoon kykenevä.

Tietysti sopivat välitykset rata/kurvikohtaisesti auttaisi jonkin verran, mutta ng900 2.0T vakio välitykset ovat tuolle isolle pakopesälle pahasti hallaa 80-100 väliltä kurvin jälkeen lähdettäessä, kun kakkoselle on turha vaihtaa 80:stä (ahdot ei kumminkaan ehdi kunnnolla nousta, ennenkuin 100, mutta sitten taas pitää vaihtaa..) ja 3:lla 80 alkaa pikkuhiljaa heräilemään.. (rundit noin 3000). Vasta 100:sesta iso pakopesä alkaa toimimaan ja täyskiihtyvyys vasta 120 kohdalla. Nelonen jurnuttaa isolla pakopesällä vielä lähemmäs 120 asti, kunnes alkaa veto alkaa pikkuhiljaa vieterillä.

Pienellä pakopesällä 3:lla lähtee 80:stä "samantien", ja myös 4:lla voi lähteä jo 100:sta (samat 3000rpm) ja kiihtyminen pitkällä suoralla tapahtuu kutakuinkin yhtänopeasti vetämällä 100-200 pelkällä 4:lla, kuin 3+4:lla, kun säästyy noin 1sec vaihdossa ja ahtojen nousussa, vaikka tappiota tuleekin noin 0.2sec/10km/nousu välillä 100-150km/h =+-0.
Käytännössä siis pikkupakopesä menee "lyhyissä" kiihdytyksissä ison pakopesän ohi ja tätä eroa korostaa vielä, jos sopivaa vaihdetta ei ole tarjolla. Vasta pidemmillä suorilla suurissa nopeuksissa iso pakopesä pääsee antamaan hieman suuremmat tehonsa riittävän pitkään, jotta olisi mahdollisuuksia mennä ohi alussa kaulaa ottaneesta pikkupakopesästä.

Mitä tästä opimme? :wink: Essonbaarin huipputehot eivät aina ratkaise, sitä, kuka eka sovitulla maaliviivalla vaan mm. tilanteeseen sopivat välitykset, riittävän iso käyttöalue, sopusuhtainen ahdin joka balanssissa koneen luonteen kanssa.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

... Tuohon perunaan sivuavasti liittyen tuli vähän parannettua lämpöjen poistumaa koneesta öljyjen osalta, kun tuntuu tuo kasvihuone ilmiökin nostavan lämpötiloja ympäri vuoden :lol:

Homma alkoi nippeleiden parantelulla.
banjopulttia sorvuutin lyhemmäksi, ettei paina kennoja coolerin sisällä.

Kuva

.. ja nippojakin tuli lyhennettyä muutaman millin, kun suodatinjalassa kierteet ei ole pohjaan asti..

Kuva

... ja että uppoavat riittävän syvälle jalkaan ja tiivistävät kuparitiivisteellä.
(Kuvassa tonnarin öljyjalka..)

Kuva

Letkut näyttävät tältä. Coolerin päässä M22 banjot ja toisessa päässä (nipan kanssa) M20 1.5mm nousulla.

Kuva

Sama isona ( http://www.npr.fi/~heikki/oilcooler/oil ... ut_iso.jpg )

Itse öljycooleri tuli näillä kiinni. Ic:n ja öljycoolerin välissä 2mm kumilevyä. L rautoihin tein 5mm kierteet, ettei tartte kikkailla mutteria hieman hankalaan väliin ilmastoinnin kennon "taakse"..

Kuva

Vanhat letkut irtosivat nätisti. Ei ollut kirististysmutteri ruostunut putken ympärille kiinni ja tarvinnut pyörittää koko vanhaa jäähyä, kuten eräässä tapauksessa.. 8)
Kuva

Nippojen M20 (1.5mm nousulla) kierteisiin (öljynsuotimen jalkaan) tuli laitettua loctiten tiivistelukitetta.
Kuva

Uudet letkut istuvat kauniisti paikalleen..
Kuva

..ja kaareutuvat kuten alkuperäiset ilmastoinnin compuran hihnapyörän ohi.

Kuva

Yläkerrassa letkut istuvat näin...
(Huomaa uusi sijoituspaikka äänitorvelle..)
Kuva

ja sama toisesta vinkkelistä. Tuulihaka ei osu banjoon :)
Kuva

Kyllä toi oli näppejä polttavan kuuma jo ~5 kilometrin ajon jälkeen, kun kokeilin. :roll:

Mitäkö hyötyä tästä?
Öljyt eivät mene kesähelteellä niin liruiksi "rankemmassa" ajossa..
ja sopivasti ic:n alle tuli ~5cm lisää tilaa, jonka voi käyttää ehkä hyödyksi parempaan tarkoitukseen.. :roll:

Kenno on ruotsalainen Setrab se-919 ja ostopaikkana http://www.autoracing.fi
http://www.autoracing.fi/tuotteet/Setrab.php

Letkut tietysti Hiflexistä, kuten yleensä. :wink:


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Hyvältä ainakin näyttää :D
Toivottavasti toimii myös ;)
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Erittäin asiallinen asennus, näyttää todella hyvältä. En tiedä onko kellään asennettuna öljynlämpömittaria että tietäis kuinka kuumana noi öljyt käy (varsinkin kun paineita on yli 1,5 bar). Kun tossa asentelen uuden IC:n niin täytyy kattella vähän paikkoja jos vaikka tuolle upgrade öljyjäähylle löytyis tilaa (luulis jo 10 rivinenkin auttavan). Pitää laittaa lämpömittari niin hitusen tietää missä mennään ja miten vaikuttaa. Täytyypä kekkasta joku sopiva paikka mihin voi tuon anturin laittaa.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Mulla on ollu yli vuoden autossa öljynlämpö mittari, mutta anturia ei oo tullu asennettua. sekin on ollu autossa koko ajan.

Täytyy muuten laittaa itsellekkin toi jäähdytin listalle. Nykyisessä kenno ehjä, mutta putki mennyt kasaan.

Kyselin länsiautosta orkkis jäähdytintä niin hinta oli yli 300e. Joten ehkä vois vähän matkia....
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

Onkos Hookilla T5 , vai muu moottorinohjausjärjestelmä?
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

öljysormi kirjoitti:Onkos Hookilla T5 , vai muu moottorinohjausjärjestelmä?
Kutakuinkin aikatavalla vakio trionic 5. Noordicin häxsöttämä soffa sopiville (?) ahdoille, 3bar mapille ja 630cc ruutille..
Harkitaan mm. Niraa tai prosparkkia.. kun tuosta potustakin tulee luopuminen lähiaikoina perheen lisäyk... eikun siis pieneksi käymisen vuoksi. :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Hook kirjoitti:kun tuosta potustakin tulee luopuminen lähiaikoina perheen lisäyk... eikun siis pieneksi käymisen vuoksi. :lol:
Taitaa olla aika monella käymässä vehkeet pieneksi... :wink: Toisilla kun perhe kasvaa niin alkaa se herne ahdistaa, ohituskiihtyvyys, turvallisuudestahan on kyse.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Juusokas kirjoitti: Taitaa olla aika monella käymässä vehkeet pieneksi... :wink: Toisilla kun perhe kasvaa niin alkaa se herne ahdistaa, ohituskiihtyvyys, turvallisuudestahan on kyse.
Täällä on myös kuulunut samanlaista valitusta; kun ei siihen herneeseen vaan kaikki mahdu 8O
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin