Nakutusta kun lisäruisku aukeaa???

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Nakutusta kun lisäruisku aukeaa???

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Mulla on tohon satkuun viritettynä Microdynamics PIC5 lisärikastuspiiri. Lisärikastuksen aukeaminen tapahtuu 0,6 barin kohdalla. Lisärikastin on asennettu ennen kaasuläppää alhoilmaputken taitteeseen.

Mikä ihme mahtaa olla vikana, kun ilman lisäruiskua ajellessa vakio k-jetillä niin nakutus on hyvin harvinaista, vaikka seokset meneekin todella laihalle. Kun lisäruisku alkaa rikastamaan niin nakutus kasvaa APCn mielestä ihan jumalattomaksi. Koneesta ei kylläkään korvin kuule yhtään mitään poikkeavaa. Seokset on todella hyvät koko kierrosalueella.

Olisiko mahdollista, että vanha harmaa APC on viritetty niin herkälle, että se kuulee nakutusta kun seokset on kerrankin sen elämän aikana niin hyvät että pytyissä todella räjähtelee? 8)

Bensapumppu on juuri vaihdettu uuteen Boschiin. Keulalla on iso cooleri. Toivottavasti pian pääsee kuuntelemaan koneen nakutuksia Knocklinkin avulla.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Seosmittari? Jos ei ole niin kantsii hankkia. Kuulostais että palamatonta seosta sylinterissä eli joko sitä menee liikaa tai sitten suutin "kusee" eli seos ei ole palamiskelpoista (pisaroituminen tai ilma/pa suhde väärä).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Mulla on 4-johtoinen lambda 3" downpipessä ja sitä kuuntelee FMI 1.4 seosmittari. Seokset menee mittarin mukaan 0,86 (lambda arvo) tienoille.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tremolo kirjoitti:Mulla on 4-johtoinen lambda 3" downpipessä ja sitä kuuntelee FMI 1.4 seosmittari. Seokset menee mittarin mukaan 0,86 (lambda arvo) tienoille.
Aaah... ok sorry. :oops: No ei kyllä sitten pitäis? Oletkos kokeillut toisella poksilla? Onko tuo arvo 0.86 ahdoilla? Näin yhtäkkiä kyllä kuulostaa herkältä APC:lta mutta myös pienellä varauksella koska tuollainen saattaa tulla myös kk laakerin alkavalla välyksellä ja onpahan ollut kk yläpään välyskin kerran omalla kohdalla tuollaisen vian aiheuttajana.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Oma moka kun en sanonut omistavani seosmittaria, tuli varmaan sellanen olo että nenälläkö niitä seoksia haistellaan :lol:

Toista poksia en ole vielä päässyt kokeilemaan.

Kyllä tuo 0,86 pysyy ahdoilla ihan stabiilina.

Perhana sentään jos tässä nyt joutuu vielä konetta repareeraamaan niin järki menee...
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tremolo kirjoitti:Oma moka kun en sanonut omistavani seosmittaria, tuli varmaan sellanen olo että nenälläkö niitä seoksia haistellaan :lol:

Toista poksia en ole vielä päässyt kokeilemaan.

Kyllä tuo 0,86 pysyy ahdoilla ihan stabiilina.

Perhana sentään jos tässä nyt joutuu vielä konetta repareeraamaan niin järki menee...
No en piruja tarkoittanut maalailla mutta moiset voi niitä aiheuttaa, myös ventiilivälykset (riittävän iso) tekee tommosta haamua (ei välttämättä erota kun kuuluu kierroksilla muitakin ääniä).

Tulpat? Oletko kokeillut kylmemmillä tulpilla?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Unohda APC ja luota lambdaan.. :roll:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Turbiini kirjoitti:Unohda APC ja luota lambdaan.. :roll:
Ei se lammas oikein niitä nakutuksia kuule.
Aki Peltola #1132
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Aksu900 kirjoitti:
Turbiini kirjoitti:Unohda APC ja luota lambdaan.. :roll:
Ei se lammas oikein niitä nakutuksia kuule.
"Peltor/letku anturi" testiin ja sitten tuomio APC:n tunnistukselle.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Eipä niin, mutta anturi voi reagoida muuhunkin kuin hehkusytytykseen. Jos sytytysennakko on kunnossa ja seos ei mene laihalle niin hehkusytytystäkään tuskin tapahtuu.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Turbiini kirjoitti:Eipä niin, mutta anturi voi reagoida muuhunkin kuin hehkusytytykseen. Jos sytytysennakko on kunnossa ja seos ei mene laihalle niin hehkusytytystäkään tuskin tapahtuu.
Joo ei mutta vaarallisempaa nakutusta voi silti tapahtua.
Aki Peltola #1132
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

No oudointa tossa on se, että nakutusta tulee normaali 0,6-0,7 bar ahdoilla, siis jos lisäruisku on aktivoituna. Luulisi noiden venttiilivälysten ja muiden koneen melujen haittaavan myös sitten ilman lisärikastustakin.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

APC:n nakutusledi vilahtaa kun pistää cruisenkin päälle. Sellasta tuli mieleen että mites olet johdotellut sen lisäruiskun? Jos saa häikkää siitä lisäsuuttimesta kun siinä kummiski isot virrat.

Pitääkö se lisäruisku suutinta kokoajan auki?
99T-museopeli
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Mikäs johto siinä sitten antaisi sitä häiriötä? Lisäruiskun ohjainyksikön virta tulee suoraan akulta. Tätä virtaa ohjataan releellä, joka aukeaa APC:n jännitteellä joka kytkeytyy tietysti virtalukon kautta (olen myös kokeillut ottaa releen avausjännitteen muualta, eikä vika poistunut). Suuttimen johdot menee aikas kaukana muista APC:n johdoista.

Lisäsuutinta ohjataan sille tarkoitetulla ohjaimella. Suuttimen avautuminen tapahtuu 0,6 bar ahdoilla. Kai sen suuttimen aukioloa jaksotetaan kierrosinformaation avulla :? .
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Yritin eilen hieman vähentää lisärikastuksen määrää, mutta ei paljoa auttanut. Seokset olivat edelleen hyvät. Nakutti silti.

Mikäs siinä muuten on kun lisäruisku sulkeutuu (esim. kun ei olla enää ahdoilla), niin seokset on aika pitkään n. 5-6 sekuntia melko rikkaalla. Mahtaako imukanavan seinämiin jäädä tota polttoainetta? Ruisku on kuitenkin aika kaukana pytyistä. Voisiko se aikeuttaa ongelmia, että ruisku on liian kaukana pytyistä?
Vastaa Viestiin