Ahtopaineen säätö rajapaineventtiilillä?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Ahtopaineen säätö rajapaineventtiilillä?

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Elikäs ideana olisi rajata ahtopaineet rajapainesäätimellä, joka pitää hukkaportin kiinni täsmälleen säädettyyn paineeseen asti. Eli ei mitään paineiden nousua hidastavaa bleed-systeemiä. Rakenteeltaan sellainen venttiili on varmaan jotain kuula+jousi-tyyppiä. Kaupallisia thyynin-vehkeitä löytyy ainakin TurboXS:ltä. Mut noita varmaan sais myös halvemmalla jostais pneumatiikkatarvikeita myyvistä firmoista?

Kertokaa kokemuksia vastaavista laitteista. APC-ei oikeen kiehdo enää kun ei muuta kun v*ttuilee :x Mistä olette ite ostaneet tällaisia vehkeitä ja miten on toiminut? Entäs hinta?
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

paljonkos meinaat ahtoja laittaa. mulla on idioottivarma konsti miten ahdot pysyy tasan 1.1bar... ja kustannuksia tulee alle vitonen :)
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

3-suuntaisen scemmin magneetti vanttiilin kävin hakemassa, 15e maksoi. painekytkimen satkun ylipaine kytkimestä.
kannaattaa muuten se sitten kytkeä sillain että kun haluttu paine saavutetaan niin sähköt katkeaa, ettei niin että vetää mankkua auki sitten kun paineet saavutetaan, tuossa jos vaikka sen sulake palaa niin ahdot karkaavat tappiin...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Tavoitteena olisi sellainen 0,9-1,1 bar. Riippuen vähän mikä on sitten turvallista porttaamattomalla kannella olevassa t8:ssa. Rahaa en haluaisi laittaa kyllä ihan hirveästi kiinni. Ihan muutaman kymppiä vain.

Mistäs muuten sait tollasen venttiilin? Miten ahdot käyttäytyy tollasella asetelmalla? Miten toi venttiili sitten käyttäytyy kun se rajaa painetta? Onko se sellaista jatkuvasti rajalla naksutusta?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Tremolo kirjoitti: Mistäs muuten sait tollasen venttiilin? Miten ahdot käyttäytyy tollasella asetelmalla? Miten toi venttiili sitten käyttäytyy kun se rajaa painetta? Onko se sellaista jatkuvasti rajalla naksutusta?
porin AVS:sältä hain.
vajaan kilon paineilla ainakin tuntuu ihan suht hyvin paineet pitävän tasaisena, isommilla en ole vielä päässyt kokeilemaan kun hukkaportin kello antaa periksi...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Wilkersonin rajapaineventtiili X10-C2-L00 toimii hyvin, maksaa 50-60e paikasta riippuen.
Corvette C5
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Toi Wilkersonin varoventtiili kuulostaa oikein hienolta ratkaisulta! Mistäs kannattais metsästää? Mites niiden letkuliitäntöjen teko tuohon onnistuu?
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Tremolo kirjoitti:Toi Wilkersonin varoventtiili kuulostaa oikein hienolta ratkaisulta! Mistäs kannattais metsästää? Mites niiden letkuliitäntöjen teko tuohon onnistuu?
f-19 ja Tema voisivat tietää, Temalla tuollainen taisi jo ollakin, jos en väärin muista. Kysäise vaikka irkissä joskus.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Kysäse paikallisista hydrauliikka-liikkeistä, ainakin Tecalemitin edustajat saa tilattua noita.
Corvette C5
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Hukkaportin puoleiseen letkuun tarvii varmaan tehdä reikä? Muuten ne paineet ei pääse sieltä pois ja portti jää auki. Minkäs kokoista reikää pitäis tehdä?
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Pari kipaletta 1-2mm halkaisijaltaan.
Corvette C5
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Kiitos kaikille tiedoista! Varoventtiili on hankittu ja tulee maanantaina. Sitten tiedetään taas vähän enemmän. Letkukiinnitys hoituu kätevästi 1/4 kierteisiin sopivilla 0,6mm letkukaroilla. Kaikki tavarat sai samasta liikkestä Tampereella, joka nimeä en millään enää muista :? Kuoppamäentien itäpäässä kuitenkin.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mitäs maksoivat yhteensä?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Koko setti n. 55 euroa. Aika kallista, eli toivottavasti toimii. Harmi kun ei ole tullut suoranaista kommenttia siitä miten tollaset systeemit on toiminut. Pitänee sitten ite kirjoitella jotain kokemuksista. Ei astu muut sitten enää vastaavaan ansaan :)
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Venttiili oli sitten Wilkerson X11-C2-L00, eli malli oli uusiutunut. Säätöalue 0-3,4 bar. Toiminta on toteutettu kalvolla, mikä reagoi nopeammin paineen muuttumiseen.
Vastaa Viestiin