Ahtopaineen säätö rajapaineventtiilillä?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Venttiili on asennettu ja hukkaportin letkuun tehty yksi n. 2mm reikä. Paineet oli todella helppo säätää (nyt n. 0,7 bar). Paineen nousu on nopeaa. Paineet aaltoilee hieman huippuarvon molemmin puolin hetken ennen kuin kierrosten noustessa ne tasautuu. Sanoisin että ihan onnistunut viritys :)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tremolo kirjoitti:Venttiili on asennettu ja hukkaportin letkuun tehty yksi n. 2mm reikä. Paineet oli todella helppo säätää (nyt n. 0,7 bar). Paineen nousu on nopeaa. Paineet aaltoilee hieman huippuarvon molemmin puolin hetken ennen kuin kierrosten noustessa ne tasautuu. Sanoisin että ihan onnistunut viritys :)
Eli siis pitääkö tuo viritys ahdot tuolla 0,7bar kieppeillä aina tuonne 5500-6000rpm asti? Jos näin niin se on enemmän kuin lähellä, että painun lähimpään Wilkerson-kauppaan enkä ala ropaamaan huonosti modaukseen vastaavaa harmaata APC-purkkia... :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

no menehän jo hakemaan sillä noin se juurikin toimii!
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hane_81 kirjoitti:no menehän jo hakemaan sillä noin se juurikin toimii!
Pannaan hankintalistalle 8) Kyseinen satku menee kylläkin seisontaan loppuviikosta, jos tonnari suostuu heräämään henkiin, mutta suorittanee näyttävän paluun Wilkerson-tuunattuna ja kemppiliimattuna kesä-heinäkuussa :D

Olisi meinaan justiinsa passeli viritys tolle T8A satkulle, että pitäisi n. 0,7bar ahtoja isommillakin kierroksilla, kun kickdownilla mennään kuitenkin aina tuolla 3500-5700rpm tienoilla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Tremolo kirjoitti:Venttiili oli sitten Wilkerson X11-C2-L00, eli malli oli uusiutunut. Säätöalue 0-3,4 bar. Toiminta on toteutettu kalvolla, mikä reagoi nopeammin paineen muuttumiseen.
Samaisen vehkeen laitoin tilaukseen omaan tonnariini...
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1822
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Ajattelin myös tuollaisen huomenna hakea...ei varmaan muuta tarvi kuin pari liitintä :roll:

Paljonkohan sitä uskaltaisi satku ässää tonnarin coolerilla ja ilman nakuanturia ahtaa? Onko kukaan cabiiniin asti tuota tuonut?
MSM
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 21:44
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja MSM »

pakinen kirjoitti:Ajattelin myös tuollaisen huomenna hakea...ei varmaan muuta tarvi kuin pari liitintä :roll:

Paljonkohan sitä uskaltaisi satku ässää tonnarin coolerilla ja ilman nakuanturia ahtaa? Onko kukaan cabiiniin asti tuota tuonut?

no itselläni näyttää s,ssän ahtopainemittari 1,3bar eikä sytkän säädönjälkeen ole nakuttanut :roll:
900s vm90 rip ~220hp 340nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4211
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla kun on SP:n bensalastu (on APC-lastu myös) paikoillaan niin nakutus ei varmaan olisi ongelma jos vaikka tuollaisella rajapainevenalla säätäisi ahdot esim 1,1 barin kohdalle?

Nälkä kasvaa syödessä, sanotaan... :oops:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

V.J.S kirjoitti:Eli siis pitääkö tuo viritys ahdot tuolla 0,7bar kieppeillä aina tuonne 5500-6000rpm asti? Jos näin niin se on enemmän kuin lähellä, että painun lähimpään Wilkerson-kauppaan enkä ala ropaamaan huonosti modaukseen vastaavaa harmaata APC-purkkia... :)
hyvin ainakin mulla tuo harmaan modaus onnistui, alhaalla punaisen puoleenväliin, 5500 tippunut vähän alle punaisen...
hiukan vaan joutuu boksin ja peruspaineiden säätämiseen käyttämään aikaa ettei koko ajan aaltoile paineet. ja sytkä tietysti tarkastaa!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Laitoin tuollaisen Wilkersonin nyt vihdoista viimein paikoilleen.
Tampereen Polar Teknikistä Nekalasta ostin 2kpl 6mm karaa, pari metriä letkua ja rajapaineventtiili niin hintaa kertyi vähän alle 50e.

Ensin laitoin varmaan liikaa reikiä kun ahdot piikkas kiloon ja sitten siitä seilasi 0,6-0,9 ja tasoittui 0,8 bar.
Letkujen lyhennys ja uudet letkut yhdellä millin reiällä auttoi sen verran kun nyt polkasee pohjaan niin hetken seilaa +-0,1 ja sitten jää tällä hetkellä 0,8bar siihen asti kuin vaihtaa.

Ihan kivasti tuo kulkupuoli muuttui :twisted:
Tekisi vielä mieli toi huopaaminen poistaa jollain systeemillä..jos nyt koittais kelloa kiristellä alkuunsa, kun nyt se on ~0,4

Paljon Tremolo sulla seilaa? :roll:
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Mulla tuli lopulta aika suuria ongelmia juuri ton seilaamisen takia jos yritti ottaa yli ton 0,7 bar. Ilmeisesti johtui todella löysästä hukkiksesta. Paine saattoi vatkata +- 0,3 baaria ja tasottui vasta tuolla 4000 kierroksen kupeessa (jos kaasu oli täysin pohjassa). Oli aika hankalaa ajaa esim. motarilla pintakaasulla kun ahtoja olisi tarvittu vain joku 0,5 bar. Kauheeta rykimistä :?

Kyllästyin tohon ja hommasin avattavan hukkaportin kellon. Sen sisään saa vaihtaa itse jousia (tuli satsi mukana). Laitoin sellaiset jouset sisään että ahtaa 1,0 baaria ilman seilaamista. Eli pelkällä kireällä hukkiksella ahtojen säätäminen on ollut tähän mennessä paras juttu mitä olen autooni tehnyt. Paineet nousee tosi nopeasti rajalle ja jää siihen ilman seilaamista :wink:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Nyt kun laitat rajapainevenan 0.9 baariin niin spoolaus nopeutuu ja ahdot pysyy tasaisena. Näin se menisi oikeaoppisesti. :)
Aki Peltola #1132
antonmies
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 22:12
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antonmies »

Turbosmart BoostTee

Rajapaineventtiili ja bleedi samassa. Toimii eikä tarvi kikkailla ja katsella ku paineet vetää sinikäyrää...
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Ei perhana, kyllä tuolla wilkersonilla seilaa liikaa ainakin mun ässä :(

Mutta jos tuo venttiili on lähestulkoon viiveetön niin mikäs piru järjestelmässä nyt aiheuttaa tuon seilaamisen ja piikkaamisen :twisted:

Jos kerran venttiili ei aiheuta viivettä niin eikö tilanne ole sama kuin Tremelon jousisysteemissä? Vai aukeeko toi hukkaportti portaattomasii..olen ainakin saanut sellaisen käsityksen, että se on joko auki tai kiinni?

Onko joku saanut tuin toimimaan kunnolla?
Vastaa Viestiin