Pakosarjan teko?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Pakosarjan teko?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eli olisi tarkoitus itse tehdä tuohon 9-5:seen uusi pakosarja. Laipat on jo hommattu (T25). Tarkoitus on tuo tehdä ihan mustasta tavarasta puikolla hitsaten. TIG:hän se olisi oiva peli tuohon, mutta kun en sellaista omista niin saa tuo puikko kelvata.
Tarkoitus samalla on hieman siirtää turboa, jotta saa tuon turbon imuputken isommaksi/loivemmaksi(cobra).

Saumat on tarkoitus saada puhdistettua sisältä mahd, hyvin vingulla/hiekkapuhaltamalla. Myös koko hökötys olisi tarkoitus hiekka/lasikuulapuhaltaa valmiina. Ilmeisesti tuo tarvii myös hehkuttaa ennen käyttöä?

Löytyy yksi ylimääräinen vakio pakosarja mistä pitäisi tehdä jigi tuolle.

Lähinnä kyselisin vinkkejä tuohon hommaan. ja mitä kannattaa ottaa huomioon. :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Sisäpuolen puhdistukseen kannattaa hankkia karahiomakoneeseen kovametallinen terä. Joku sitä sähköviilasikin kutsuu. Maksaa jonkin verran (30-40 eur) terän koosta ja muodosta riippuen, mutta lastu lentää todella vaivattomasti.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

tevisu kirjoitti:Sisäpuolen puhdistukseen kannattaa hankkia karahiomakoneeseen kovametallinen terä. Joku sitä sähköviilasikin kutsuu. Maksaa jonkin verran (30-40 eur) terän koosta ja muodosta riippuen, mutta lastu lentää todella vaivattomasti.
Tuo on ollut mielessä, mahtaa dremeliin saada tuollaista ja onkohan muutenkin vähän lelu tuohon hommaan. :roll: Saattaa tuo oma kompura olla vähän liian pieni tuollaiseen paineilma vinkuun :?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Dremelillä en lähtisi koko hommaa yrittämään, pienuutensa vuoksi menee tosin hankalimpiin paikkoihin.
Suorahiomakone toimii myös, kunhan siihen laittaa sen kovametalliterän. Tällainen:
Kuva
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Hieman asian vierestä ja siihen liittyen,

Paljos tollanen kyseiseen hommaan kykenevä kelvollinen TIG laitteisto maksaa?
Saa esittää suoria esimerkkejä vaikka k-raudan kuvastosta...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

tevisu kirjoitti:Sisäpuolen puhdistukseen kannattaa hankkia karahiomakoneeseen kovametallinen terä. Joku sitä sähköviilasikin kutsuu. Maksaa jonkin verran (30-40 eur) terän koosta ja muodosta riippuen, mutta lastu lentää todella vaivattomasti.
Anteeksi maalaisuuteni,mutta miten tuolla päästään hiomaan pakosarja kauttaaltaan sisäpinnaltaan?

Viikon vinkki:ruiskuta hitsattavien osien sisäpuolelle hitsaus sprayta,niin kuonat varisevat heiluttelemalla.Lopuksi sarja punahehkuun ja hiekkapuhallukseen.Täälläpäin tehdyt,migillä hitsatut ovat kestäneet kyllä ilman hehkutustakin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Juu, ei sillä kaikkia pääsekään mutta saa ainakin laippojen hitsaukset siistittyä. Täytyypi koittaa tuota hitsausspraytä, kiitti vinkistä :wink:

Yksi luokkahitsari ainakin sanoi, että tuo puikolla hitsauksessa eivät seokset muutu niin paljoa kuin migillä, joten ei välttämättä tarvisi hehkutusta, mutta eipä siitä varmaan haittaakaan ole. :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Frostgrey kirjoitti:Yksi luokkahitsari ainakin sanoi, että tuo puikolla hitsauksessa eivät seokset muutu niin paljoa kuin migillä, joten ei välttämättä tarvisi hehkutusta, mutta eipä siitä varmaan haittaakaan ole. :wink:
Ei siitä kait hehkutuksessa ole kysymys vaan siitä että saadaan hitsauksessa syntyneet jännitykset laukaistua.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

NG900T kirjoitti:Hieman asian vierestä ja siihen liittyen,

Paljos tollanen kyseiseen hommaan kykenevä kelvollinen TIG laitteisto maksaa?
Saa esittää suoria esimerkkejä vaikka k-raudan kuvastosta...
varmaan halvin laitteisto uutena, invertteri, eli pikkuinen puikkokone johon sitten raapaisutikki, eli tig, niin...

ja raapaisu meinaa, että pitää koskettaa hitsattavaa ainetta ennen kun homa alkaa pelittää. normitig lähtee "lennosta" hitsaamaan.

500-700€ puikkokone ja siihen ne tig- kamat, niin joku 100-200€ ja siihen päälle sitten juurikaasu ja normikaasu, niin semmosta 1000€ luokkaa...


kollektoreita kannattaa tutkia, jos ruvetaan hifistelemään, saa niitä viimeisiä voimia lisää :D
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

saabracing kirjoitti:niin semmosta 1000€ luokkaa...
Puuh... pitää vissiin miettiä mielummin migiä kun ei kokonaan omaksi olis tulossa..
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Annetaan nyt muutama käytännön vinkki, elikkäs, jos haluat hyvän sauman puikolla, niin seevaa putken reunat ja jätä pieni ilmarako. Aja pienemmällä puikolla juurisauma, mielellään emäspuikolla, jos koneessa riittää potkua (kansankielisiesti ok 48 ). Pinnan voi sitten sutia isommalla puikolla ja kun olet tehnyt seevin, niin voit kevyesti levittääkkin.

Miksi ajaa kahdesti, kun kerrallakin saa osat liimattua, no juuri siksi, että pienellä puikolla pienemmällä virralla on helpompi hallita läpimenoa. Näin ollen sisälle ei muodostu mitään vuoristoa ja vingutettavaa on hyvin vähän. Sisäpuoliseen kuonan ja paskan poistoon käy mainiosti sopivalenkkinen kettinki, millä eestaas rassaamalla saa hyvin vaikeatkin putkilenkit puhdistettua.


Hehkutusta en suosittele, ellet todella tiedä mitä olet tekemässä. Metallilla ja varsinkin putkikäyrillä on taipumus venyä/kutistua juuri sinne suuntaa minne et odottanut.. Se sarja kyllä kuumenee ekassa käytössä niin paljon, että jännitykset katoaa.

Lasikuulapuhalluksella et tee mitään, on liian hellävarainen menetelmä. Teräsrae tai karkea hiekka puhdistaa pinnat ja antaa hyvän alustan maalille. Puhalluksessakin on suotavaa pitää jigi paikallaan, meinaan se puhalluskin saattaa vääntää.

Jigiä kannattaa käyttää hitsatessa, välttämätön jos erilliset laipat.
Älä jäähdytä vedellä, koska murtaa saumat ja saa saumoista kovat.
Jäähdytys paineilmalla tai vielä parempi, jos antaa jäähtyä ajan kanssa.
Kovametalli terällä saa kollektorin ja pakokanavien laipat mutoiltua näppärästi. Kaikki hiomakivet voit unohtaa, kuluu heti pölyksi..

Trust me, on opeteltu kantapään kautta :wink:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ja jos puikolla meinaa nuo kasata,niin hakkaa 1 puikko paskaksi eli pinta pois ja taivuta se lenkiksi,näin saat esim laipan ja putken väliin ,1-2mm raon ja se helpottaa läpi palamista kun saat hepit niin tuon voi nykäsitä välistä pois"!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Mistä ootte hankkinu putkea pakosarjoihin? eli valmiita mutkia ja suoraa putkea?
Ja mikä olisi hyvä seinämän paksuus?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Käytössä on ammattikäyttöön tarkoitettu Esab invertteri, joten eiköhän tuosta potkua löydy. 2.5mm 48 puikkoja kotoa löytyykin, mutta täytyy etsiä jostain pienempiä, milla saa nuo juurihitsaukset tehtyä.

Tuota lasikuulapuhallusta ehdotin, kun siihen olisi mahdollisuus, mutta täytyypi hommata karkeaa hiekkaa ja lainata appiukon isoa kompuraa :wink:

Entä minkä kokoisesta putkesta tuo kannattaa tehdä, riittääkö 42mm :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Yksi unohtui.
Kannattaa kasata koko hoito ensin heftiin ja kun on todennut, että hyvä tulee, niin heftit joka karviin. Mielummin 3-4 pientä nappia putken joka syrjälle. Meinaan kun alat hitsaamaan, niin se lämpö vetää muuten pahimassa tapauksessa sarjan pahasti pois malliltaan.
Hitsaa sarjan ollessa kasassa niin paljon kuin pystyt ja avaa putkia irtonaisiksi vasta sitten , kun on pakko. 1mm laikalla saa siististi avattua heftejä ja tarvittaessa tehtyä seeviäkin.
Vastaa Viestiin