Paras vapaavirtaussuodatin?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jajamies

Paras vapaavirtaussuodatin?

Viesti Kirjoittaja jajamies »

Rupeaa olemaan tuo alkuperäinen ilmansuodatin jo tiensä päässä ja ajattelin, että auttaisi koneen hengenahdistusta hommaamalla vapaaviartausfilsun. Muistan, että joskus oli GTi-lehdessä vertailua noista suodattimista ja erot olivat aika tuntuvia. En kuitenkaan ole lehden tilaaja, joten en pysty mistään tarkistamaan noita testin tuloksia. Löytyisikö täältä joku jolla on ko lehti tallessa ja voisi vähän kirjoitella niistä tuloksista? Tietysti myös kaikenlaisia omakohtaisia kokemuksia otetaan kiitoksella vastaan. Helpottaisi vähän valinnan tuskaa. Noita kun on aika monta eri merkkiä ja hintaista, eikä viitsisi rahojansa mihinkään p****an laittaa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

IMHO:

Osta vaikka viikon välein uusi alkuperäissuodatin autoosi ennemmin kuin pistät rahasi vapaavirtaussuodattimeen. Pysyy kone paremmassa suojassa ja virtaushäviö puhtaassa vakiosuodattimessa on kuitenkin sen verran alhainen että kone tuskin kärsii hengenahdistusta.

Vapaavirtaussuodattimet ovat tuningpoikien leluja, joilla on suurempi merkitys katu-uskottavuuteen kuin koneen tehoihin. Suodatusteknisesti ne ovat lievästi ilmastuna arveluttavia.

-J-
jajamies

Viesti Kirjoittaja jajamies »

Niitä on sen verran hyvä valikoima, että kai niistä nyt joku käyttökelpoinenkin löytyy. Itselläkin on tiedossa, että osa niistä on täyttä huuhaata ja sitä varten täällä nyt kyselenkin.

Tuosta alkuperäisestä sen verran, että vaikka itse suodatin toimisikin hyvin niin suurin ahdistus tullekin varmaan jo ennen sitä. Eli siinä vaiheessa kun ilma imetään noin mehupillin kokoisesta reiästä suodatinkoteloon.
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Lehti ei oo nyt käsillä, mutta ulkomuistista uskaltaisin heittää Twisterin ja K&N:n kärkipariksi. Ainakin kartiosuodattimissa Twister voitti ja K&N taisi tosiaan olla toinen. Myös JR:ää pidetään yleisesti hyvälaatuisena. Näistä omaa kokemusta löytyy ainoastaan K&N:stä, eikä moitittavaa ole.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, CSE 2.3T -94, OG9-3 -99
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Jaape kirjoitti:Lehti ei oo nyt käsillä, mutta ulkomuistista uskaltaisin heittää Twisterin ja K&N:n kärkipariksi. Ainakin kartiosuodattimissa Twister voitti ja K&N taisi tosiaan olla toinen. Myös JR:ää pidetään yleisesti hyvälaatuisena. Näistä omaa kokemusta löytyy ainoastaan K&N:stä, eikä moitittavaa ole.
Joo Twister oli dynossa selkeästi parhain ja testin kommentin mukaan:
"todella kovan luokan laite"
K&N kommentti :"testin ykkönen"
JR:stä kommentti :"laadukas ja hyvännäköinen",tosin sen hinta on ainakin testissä ilmoitettu melkein puolta halvemmaksi.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ite ostin just JR:n viime viikolla PCS:stä. Listahinta oli 65e joka mielestäni aika korkea kun kattoo speedpartsin sivuilta. Nooo. Ei se pitkällä juoksulla kalliiksi tule - ei tartte enää vaihtaa kertaakaan. Kun tuota suodatinta kattoo, niin kyll äsiihen kakki jää. Se mikä ei jää niin saa mennä läpikin. Sittne kun pitää kädessään vakiosuodatinta ja vapaavirtaussuodatinta, niin ei kyllä yhtään ihmettele miks semmonene on keksitty. Jo kädessä puhaltelemalla huomaa, että ilma kulkee aikalailla haipakammin arvaa kumman läpi. Imuäänien lisääntymisessä ei suurta eroa, ainakaan en huomannut.

Tuota Jussin kommenttia en oikein tajunnut. Tai tajusin kyllä, mutta vaikea ymmärtää mistä mies on moisen angstin kerännyt vapaavirtaussuotimia vastaan. Onkohan kuullut että jollakin ois kone hajonnut vv:n takia?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tuota Jussin kommenttia en oikein tajunnut. Tai tajusin kyllä, mutta vaikea ymmärtää mistä mies on moisen angstin kerännyt vapaavirtaussuotimia vastaan. Onkohan kuullut että jollakin ois kone hajonnut vv:n takia?
Kun puhaltelee suodattimien läpi huomaa ilman kulkevan paremmin vapaavirtaussuodattimen lävitse... näinhän sen pitääkin olla. Kuitenkaan vapaavirtaussuodattimissa ei varsinaisen suodatinmateriaalin pinta-ala ole olennaisesti suurempi kuin vakiosuodattimissa ja paine häviö suodatinmateriaalin läpi on pinta-alan ja reiän koon funktio. Elikkäs jos pinta-alaa ei ole olennaisesti enemmän ovat reiät isompia ja koneeseen menee enemmän törkyä.

Ei kenelläkään varmaan ole kone tai turbo hajonnut niin että siitä suoraan voisi vapaavirtaussuodatinta syyttää, mutta toisaalta imuilman seassa kulkevien partikkelien aiheuttama kuluminen on näissä olosuhteissa joka tapauksessa niin hidasta että kun jotain hajoaa on vaikea etsiä suoranaista syyllistä. Toisaalta vapaavirtaussuodattimia on vähän käytössä ja moottorien, joissa ne ovat, käyttö on pykälää rankempaa joten sekin vaikeuttaa syiden ja seurausten etsimistä.

Joku jos joskus vertailisi vapaavirtaussuodattimia ja vakiosuodattimia testipölyllä ja mittailisi vielä painehäviötkin myös kontrolloidusti tukkeutuneista suodattimista niin saattaisin minäkin alkaa uskomaan vapaavirtaussuodatinten kelvollisuuteen, riippuen tietysti tuloksista. Toistaiseksi lasken ne samaan sarjaan kuin kromatut pakoputken päät (jollainen kyllä itselläni on :D ).

Toki jos moottorista revitään tehoa ylettömästi pitää hengitystäkin avittaa, mutta enpä usko että näillä yleisemmillä steg 1 tehoilla siihen on tarvetta. Omassani en ole minkäänlaista ahdistusta havainnut vaikka vapaavirtaussuodatin onkin ollut kaatopaikalla jo muutaman vuoden.

-J-
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Onkos joku kuullut juttua, mikä suodatin sopisi parhaiten ilmamassamittareille? Suodattimissa käytettävä öljyhän voi, ja on hajoittanut massamittareita, mutta taitaa olla hieman "vaiettu" aihe :)

Esa
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Itsellä on greenin filtteri jo toista vuotta ja hyvin on pelannut.
Myös greenin puhdistusaineita olen käyttänyt puhdistuksessa.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

mcfeast kirjoitti:Onkos joku kuullut juttua, mikä suodatin sopisi parhaiten ilmamassamittareille? Suodattimissa käytettävä öljyhän voi, ja on hajoittanut massamittareita, mutta taitaa olla hieman "vaiettu" aihe :)

Esa
Ei mikään.

Teit niin tai näin niin aina sulla on sontaa koneessa, kun kotelossa vv-suodin. Itsellä oli tuossa vuosi sitten menossa kokeilu JR:n kartion kanssa. Ko. testin perusteella heitin mäkeen koko vehkeen, koska sontaa kulkeutui uskomaton määrä MAFille. Aluksi viskasin kartion kiinni koneeseen sellaisenaa, koska se oli ilmoitettu "pre oiled" (oiled my ass).
Parin viikon päästä irtosi MAFista paksu kerros pölyä ja sen määrä ei olenaisesti vähentynyt vaikka laiton kartioon "kunnon" kerroksen tarkoitukseen tarkoitettua sprayta.

MAFi ei ole ainoa paikka joka ottaa kipeää suotimen kanssa. Kuten yllä mainittiin koneen kuluminen, niin tähän voi lisätä myös ahtimen siipiin vaikuttava erooksio, kun paska partikkelit törmää 100 000 rundaavaan siipeen.

Muutamassa testissä on esitetty että vv-suotimen "virtaus hyöty" laskee merkittävästi sen paskottuessa...
#1730
500whp.net member
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Suodatin

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Minkälainen suodatin sulla on Vigge..onko ihan vakio suodatin?
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Suodatin

Viesti Kirjoittaja Vigge »

-valomerkki- kirjoitti:Minkälainen suodatin sulla on Vigge..onko ihan vakio suodatin?
Paperia mä siellä olen yleensä käyttänyt, nyt tosin JR:n vv-paneeli taas vaihteeksi kun en viitsi ennen seuraava huoltoa käydä hakemassa uutta orkkista ja vanha jo aikansa elänyt...
Omassa autossa ei ole vaikutusta mikä suodin siellä on
80-100 ja 100-150 ajat aivan samat.
#1730
500whp.net member
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suodatin

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Vigge kirjoitti:
-valomerkki- kirjoitti:Minkälainen suodatin sulla on Vigge..onko ihan vakio suodatin?
Paperia mä siellä olen yleensä käyttänyt, nyt tosin JR:n vv-paneeli taas vaihteeksi kun en viitsi ennen seuraava huoltoa käydä hakemassa uutta orkkista ja vanha jo aikansa elänyt...
Omassa autossa ei ole vaikutusta mikä suodin siellä on
80-100 ja 100-150 ajat aivan samat.
Oho, luulis noilla tehoilla olevan jo merkitystä... Onhan se noissa testeissä todistettu että vv-suodatin virtaa paremmin kun tavallinen joten ei varmaan lisäilma ole pahitteeksi kun ottaa huomioon vielä sen mehupillin mistä se sitä ilmaa sinne kotelon kautta imee. Mutta tosiaan, ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna paskaa kulkeutuu moottorin syövereihin varmasti enemmän kun suodatin on vapaammin virtaavampi.

Yks tärkee juttu lienee vv-suodattimen käytössä on sen oikea öljyäminen. Ei liian kuiva (=läpäisee enemmän paskaa) eikä liian märkä (=ahistaa ja tihkuva liikaöljy kulkeutuu imutkiston seinämiin ja ajan myötä edelleen moottoriin asti sotkien välissä mm T7 -miesten ilmamassamittarit :D ja läppäkotelot jne)

Tästä tulikin mieleen että taitaa olla meikäläisellä suodattimenpuunaushetki kohta edessä... booring! :? Helpompi olis ostaa aina uus.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Suodatin

Viesti Kirjoittaja Vigge »

NG900T kirjoitti:
Oho, luulis noilla tehoilla olevan jo merkitystä... Onhan se noissa testeissä todistettu että vv-suodatin virtaa paremmin kun tavallinen joten ei varmaan lisäilma ole pahitteeksi kun ottaa huomioon vielä sen mehupillin mistä se sitä ilmaa sinne kotelon kautta imee.
vaan eipä ole viggessä/aerossa mehupilliä :lol:
ko. "nehupilli" näkyy seuraavassa kuvassa vasemmalla
http://195.237.18.37/viggen/IC/imagepages/image2.htm
putki on arviolta 3" rööriä, eli riittää vallan mainiosti. T5:ssa hieman eri viritys ja sieltä tuo kuuluisa mehupilli myös löytyy...
#1730
500whp.net member
jajamies

Viesti Kirjoittaja jajamies »

Vigge kirjoitti:
vaan eipä ole viggessä/aerossa mehupilliä
No, joo. Ei taida tommosella röörillä ahdistusta tulla. Toista se on omassa. Peukalolla pystyy melkein tukkimaan koko putken...
Vastaa Viestiin