Uusi ahdin satkuun / yleistä keskustelua ahtimista

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Uusi ahdin satkuun / yleistä keskustelua ahtimista

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Moi

Kyselin tuossa turbofirmoilta satkuun sopivaa ahdinta ja tarjottiin mitsun td05 18hl tai 20hl ahdinta sovitettuna saabin tc05 pakopesään.
Olisiko tuo sopiva satkuun? Hinta olisi siinä 800 paikkeilla.

Mitä muuten "trim" tarkoittaa? Esim. t03/04 trim 60 siivillä?
Viimeksi muokannut Frostwind, To Heinä 19, 2007 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Uusi ahdin satkuun

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Frostwind kirjoitti:
Mitä muuten "trim" tarkoittaa? Esim. t03/04 trim 60 siivillä?
Trim tarkoittaa (yleensä) kompressorisiiven etu- ja jättöreunan välisten halkaisijoiden suhdetta. Luku ratkaisee, miten paljon ilma puristuu siiven läpi kulkiessaan, eli millä painesuhteella ahtimen hyötysuhde on parhaimmillaan. Näin olen antanut ainakin itselleni selittää...

Jospa esim. tuosta linkistä olisi apua:
http://www.turbominivan.com/tech/turbo201.htm
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Uusi ahdin satkuun

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Hessu kirjoitti: Jospa esim. tuosta linkistä olisi apua:
http://www.turbominivan.com/tech/turbo201.htm
Tuollahan se oli selvitetty varsin hyvin, kiitoksia!
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Olisko kenelläkään kokemusta tuollaisesta mitsun ahtimesta?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kaverin volvossa on tämä. On sopivan herkkä,ja antaa melko paljon kokoonsa nähden.Kompuran tuotto kuulemma td04 18t tasolla.

Eikös se saabin alkuperäinen pakopesä ole melko tukkoinen?Sitä vaan meinaan että turha sinne koneeseen on ilmaa lykätä,jos se ei sieltä pääse pois.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Olis tossa ny yks t03/04 tiedossa. Turbiini 57mm 0.63a/r ja kompura 50mm 0.5 a/r. Mietin tossa vaan, että onkohan tuo kompura liian tukkoinen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No enpä sanoisi. Kyllä tuolla 50mm kompuralla mennään jonnekkin 350hv kieppeille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Herkästä ahtimesta tuo on varmasti kaukana..Jos on halvahko,niin osta pois,omaisuuksia noista jeesuksen aikaisista möhkäleistä ei kannata köyhtyä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

jcarlson kirjoitti:No enpä sanoisi. Kyllä tuolla 50mm kompuralla mennään jonnekkin 350hv kieppeille.
no sehän piisaa sitten vallan mainiosti
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Suppari kirjoitti:Herkästä ahtimesta tuo on varmasti kaukana..Jos on halvahko,niin osta pois,omaisuuksia noista jeesuksen aikaisista möhkäleistä ei kannata köyhtyä.
420:llä eurolla lähtis. On vielä tehdasuusi. Onhan tuo edullinen ku vertaa ny vaikka speedpartsin hintoihin.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

420 eurolla jos irtoaa tehdasuusi Garrett niin osta pois.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Kävi ilmi, että garretissa olikin pelkästään öljyjäähdytys eikä siinä ollut integroitua hukkista. Saa nyt ainakin tuo versio jäädä hankkimatta.

pitää nyt vielä harkita tuota mitsua. Arveluttaa vain tuo tc05 pakopesä.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Siis TE05 pakopesä? Sehän satkussa on. Aika pienihän se on, mutta jos et yli 300hv tehoja tavoittele niin saattaa nipinnapin riittää.

Vesijäähdytyksen puute nyt ei ole kovinkaan merkittävää kunhan muistaa kovemman poletuksen jälkeen vähän jälkikäyttää. Integroidun hukkiksen puute kyllä aiheuttaa vähän asennusongelmia ja nostaa hintaa käytännössä satasen-pari..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Proturbolla puhuivat kyllä tc05 pakopesästä, tarkoittanevatkohan sitten tuota te05:sta? Tuon td05 18hl ahtimen kompurapuolihan olisi varmasti erittäin hyvä. Tietysti voisi harkita kokonaan uuden pakosarjan väsäämistä tuolle td05 ahtimelle. Pitää vielä kysellä tuosta ahtimesta lisää proturbolta
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Luulen että se on sama ahdin ku se Lehtosen Pasin myymä mitsu,eli td05-16g tvastaava.Tekee sille vaikka adapterilaipan pakosarjaa.Lehtonen myy samaa ahdinta halvemmalla kun proturbo..

Edelleen,pakopuolesta on turha tehdä ahdasta.

Mikä liike myi Garrettia siihen hintaan,ja olihan aito?Kiinakopiot aiheesta on tuossa hinnoissa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vastaa Viestiin