Kuinka yhdistää Trionic 5 autoon T7 parhaat palat? (T7BCV)
Kuinka yhdistää Trionic 5 autoon T7 parhaat palat? (T7BCV)
T5 magneettiventtiiliä ihmetellessä ja vaihtaessa on moni harrastajatoveri ehtinyt kirota vuosien varrella useampaan otteeseen, kun niin luotettava ja halpa (joojoo...) T5:sen mankuvena on porsinut antaen joko peruspainetta, vetäen fuelcuttia, tai muuten vain jumitellen suuntaan tai toiseen.
Moni on marssinut mukisematta marmoritiskille ja maksellut tästä eipä juuri relettä kummallisemmasta venttiilistä ~250 euroa. Tarvikkeena on päässyt alle 200 euronkin, mutta yhtä ja samaa laatua taitaapi olla kaikki. Varsinkin virikäytössä useilla on porsinut jopa muutamia vuodessa, eli saattaapi keskiverto saabistilla menee sakkohinkin vähemmän, ja sekös se jo ottas päähän.... Onneksi alkuperäis osille lupaillaan 2 vuoden takuuta - Ainakin ei virikäytössä
Moni on vuosien ajan ideoinut ~50 euron hintaisesta (merkkiliikkeessä ~80 euroa) T7 venttiilistä, mutta se ei valitettavasti T5 autoissa toimi suoraan johtuen T7 venttiilin nerokkaan yksinkertaisesta toimintaperiaatteesta. Venttiili, jonka sulkee jousi ja jota avataan yhdellä sähkömagneetilla. Toisin sanoen Sähköisesti ohjattu Bleedi. Pulssin pituus määrää siis läpimenevän ilman määrää.
Vastaavasti T5 vena perustuu kahteen sähkömagneettiin, jotka heiluttelee (mitensattuu..) venttiililautasta eestaas. Näistä hajoilee lautanen, käämit yms. Näitä korjanneet voi kertoa enemmän. Hintaakin vain 150-250 euroa.
Mitä pitää siis tehdä, että saa tuon T7 venttiilin toimimaan T5 ecun perässä?
(lue ensin loppuun, ennenkuin aloitat puuhastelemaan. Mitään vastuutakaan en ota.. Sen verran voin todeta että itselläni näyttäs toimivan moitteetta parin viikon kokemuksella. Kaiken lisäksi stabiilimmin ilman satunnaisia piikkauksia, jotka näyttäs olevan enemmän sääntö kun poikkeus toimivina pidetyissä venttiileissä isommilla ahdoilla...)
1) RAUTA
T5 ecu on periaatteessa tehty yksinkertaiselle T7 tyyliselle venttiilille, mutta että se osaisi ohjata 2 käämin välistä suhdetta, on piirilevylle asennettu monostabiili multivibraattori. (viisaammat korjatkoon detaileja). Tämä pitää "ohittaa", että yhdellä käämillä ohjattu T7 vena PWM pulssin kokonaisuudessaan itselleen. Ohittaminen tapahtuu kahdella muutoksella.
1A) nostamalla piirilevyllä sijaitsevan mikropiirin jalka 5 ilmaan. (Itse käytin teräväkärkistä kolvia jalan kuumentamiseen sekä nuppineulaa sorkkarautana, jolla kampesin jalan ilmaan.)
1B) yhdistämällä 2 juotospistettä (esim. lyhennetyllä piikkiriman piikillä, kuten itse tein)
2) KAAPELOINTI
Toimivan muutosvälikaapelin saa tehtyä perhepizan hinnalla, jos viitsii vähän metsästellä.
Tähän siis pitäisi päästä
Ko johdonpätkään T7 venaan menevän liittimen sisukaluineen voi hakea marmori tiskiltä osanumeroilla kotelo 4113205 + pinnit 2x9120957 + 2xtiivisteet 4061966
(tästä varmasti löytyy uudemalla osanumerollakin oleva versio uusimpien 9-3SS:sien kohdalta. Joku viittinee tarkistaa uudemmasta epc:stä?)
Vaihtoehtoisesti purkaamoita kiertämällä löytyy osaa esim.
ng900 sumuvalojen liittimet
ng900 bensatankin ämpärin puoleinen liitin (huom! vain musta)
ng900 äänitorven liitin
ng900 MAT anturi (ei kaikki vuosimallit, koska osassa 2-napaisella amp juniortimer liittimellä)
9-3SS 05+? sivuvilkkujen liitin (ainakaan 2003-2004 ei käy)
9-3SS -xx pissapojan säiliön liitin
9-3 T7 autoista ainakin T7:n mankulle.
EPC sanoo näin 9-3 2001 kohdalla:
Washer pump, Horn, Evap ntc resostor, Evap can close, Backgroud lightning, Diod, CD-Changer, Purge Valve, Oilpressure, Turbo pressure valve. - eli melkolailla koko kaveripiirille.
Tässä tulosta tallinpihan raadoista...
Huom. Harmaat ei käy. haitat peilikuvana.
Johdon "johtosarjanpään" liitintä (AMP junior timer 3-nap)saa sitten esim. http://www.alppilanautohuolto.fi. Viriviri miehet tuntee tän myös 3-bar map anturin johdon johtosarjan pään liittimenä.
Autosta tälläinen löytyy vain kampiakselin anturista, eli jos viallinen löytyy, niin säästänee ~6 euroa.
VPV:llä löytyy (toistaseksi) vain väärää sukupuolta 3 napaisena, mutta kuvia kannatanee silti vilkaista.
(kuva)
http://www.vpv-motorracing.com/amp.htm
Pinnijärjestys löytyy ko. manualin sivulta 155 (kunnes sivunumerot taas muuttuvat päivitysten myötä )
3) ECUN SOFTAMUUTOKSET
Softasta tarvitsee muuttaa vain kaksi arvoa, jotka määrittelevät mangneettiventtiilin toimintataajuuden. alle ja yli 2500rpm.
Parametri T5 > T7
Frek_230! 90Hz > 50Hz
Frek_250! 70Hz > 32Hz
Ohessa kuva editorista.
http://www.npr.fi/~heikki/T7BCV/T5SUITE_BCV.jpg
Itse editori löytyy sorsineen päivineen
http://members.home.nl/t5suite/
.. ja tuosta voi imuroida itselleen binäärin, jolla editointiin voi tutustua ilman isompaa riskiä.
http://members.home.nl/t5suite/sample.bin (FPT 9k)
.. ja tarkempia ohjeita kaikkeen muuhun, esim bensa/sytkä/ahto yms karttojen editointiin
http://trionic.mobixs.eu/Trionic%205.pdf
4) ECUN SÄHKÖISTÄMINEN
T5 purkki tarvitsee ~12v toimiakseen (ml. ohjelmointi), mutta käytännössä useimmat EEPROM piirit (monet amd:n piirit eritoten) tarvitsevat hieman korkeampaa jännitettä erasoituakseen, joten suosittelen esim ~15v virtalähdettä. (esim. Toshiban läppärin poweri 15v, eikä näyttänyt savu tulevan vielä 18.5v compaqin virtalähteelläkään.. )
Itse väsäsin tälläisen, jolla saa sähköt T5 ja T7 purkille 6 eri nastaa pitkin(T5=4x12v, 2xGND, T7=2x12v, 1xGND), ettei nastat ole oikosulussa käytettäessä toista sähkönsyöttöä. (kuvassa myös D9 liittimellä varustettu CAN-USB sovitin, jota ei BDM liittimen kautta lukemiseen/kirjoittamiseen tarvita)
Liitintä saa saabilta ~60e hintaan plus kourallinen ~1e/kpl pinnejä (joita on 2 eri kokoa).
Helpointa liene käydä purkaamolla neuvottelemassa koko liittimestä 20cm johtonivaskan kera. Esim. ng900 autossa on 2kpl ko liittimiä (ice&t5) ja 9-3 T5 autossa 3kpl. (dice, twice, t5). Tällöinkin saattaa joutua pari pinniä hakemaan vielä saabilta, kun kaikki eivät ole käytössä kaikissa liittimissä.
Pinnitietoutta löytyy
http://trionic.mobixs.eu/Trionic%205.pdf (sivu 7?)
5) SOFTAN LUKU JA KIRJOITUS
Tässä onkin ehkä kallein ja haasteellisin osuus, mutta ei mitenkään mahdoton, jos ruotsalaiset kalastajatkin pystyvät tämän oppimaan niin että osaavat jopa tehdä bisnestä enemmän ja vähemmän hyvällä menestyksellä.
Tätä en ala selittämään perusteellisesti, mutta kerron pääpiirteittäin. Tietoa löytyy http://trionic.mobixs.eu/Trionic%205.pdf ja lisää rekisteröitymällä http://www.ecuproject.com ja liittymällä turaajien seuraksi.
VAIHTOEHTOJA T5 purkin lukemiseen ja kirjoittamiseen on nykyisillä työkaluilla käytännössä KAKSI.
Molemmat tapahtuvat piirilevyltä löytyvän motorolan oman BDM (background debug mode) liittimen kautta, eli varsinaisesta prommerista ei siis kyse kummassakaan, vaikka tekevätkin sen virkaa. Liitännän käyttöönotto edellyttää kahdeksan piikin (lue: piikkiriman) juottamista niille varattuihin reikiin.
Vaihtoehto A)
"Ilmainen" (osat ~15 euroa) BDM kytkentä printteriporttiin.
Tästä on sitten muutamia "kaupallisia" 10-15 euron versioita myynnissä. esim ebaystä jotkut ovat löytäneet.
http://trionic.mobixs.eu/Trionic%205.pdf (sivu 6? alkaen)
Tuolla ruotsiksi juttua
http://jkbpower.egetforum.se/forum/index.php
Kuva Liljemarkin tekeleestä
http://pikkupossu.1g.fi/kuvat/saab/trio ... G_2276.jpg
+ Halpa
+ Saa askarrella
- luku/kirjoitus kestää ~10-20min
- toimimaan saanti vaatii virittelyä. (lue: hieman nörtin vikaa)
- käyttö vaatii useita komentoja
= soveltuu satunnaiseen softapuukotukseen nörteille kahvikupin ääressä, mutta ei oikeasti asfalttiosuuksien laidoilla flashailyihin nopeutensa ja käytettävyytensä puolesta. (ainakaan toistaiseksi)
Vaihtoehto B)
PEMicron valmistama USB-ML-16/32. 249$
http://www.pemicro.com/products/product ... N=64479790
Ja euroopan diileri
http://comsol.secured-area.co.uk/acatal ... Tools.html (16/32 BDM Multilink USB Cable 182 eur + verot + rahti, joka on hieman tyytis, mutta tullut muutamassa päivässä)
Tämän mokkulan (dna copyright? ) lisäksi tarvitsee kaupallisen ohjelmointi softan
Pemicro PROG32Z jonka saa esim. täältä 199 dollarilla
http://www.pemicro.com/products/product ... N=64479790
(Huom. myös Wis ja EPC ovat kaupallisia sovelluksia, joita ei myöskään saa kopioida laittomasti )
+ Nopea (~1min kirjous/luku)
+ simppeli USB portti. ei kikkailuja
+ saa toimimaan komentoriviltä (flashaa ecun napinpainalluksella t5suitesta pienen konffauksen jälkeen)
- Kallis (tällä hinnalla saa jo melkein KAKSI uutta hetken kestävää T5 mankuvenaa kaveripiirille..)
= Soveltuu nopeutensa ja helppokäyttöisyytensä puolesta radan asfalttiosuuksien reunoilla pikaiseen softanvaihtoon jopa ecun ollessa paikallaan autossa, kun haetaan karttoja kohdalleen oikeissa olosuhteissa. (edellyttäen että ecu erasoituu ~12v akkujännitteellä)
Siinäpä taas pääsiäiseksi pohtimista, että kannattaako tehdä itse, vai yllyttääkö naapurin saabilla ajava bittinörtti lähtemään kimppaan mukaan.
PS. T7 vena pitää jänskää naksuntaa ja rätinää T5 ecun perässä tietyissä tilanteissa, mutta se kuuluu jousipalautteisen venttiilin "ominasuuksiin", eikä pitäisi kuulua matkustamon puolelle
PPS. ISO Kiitos niille SUOMALAISILLE harrastajille, joka jaksoivat selvittää venttiilin ohjauksen logiikan ja JULKAISTA ecuprojectissa OHJEET ecun modaamiseen mukaanlukien erillisen flyback diodin mahdollisen tarpeen. (jota ei tarvittu skooppimittausten perusteella)
edit: PPPS.
Klubilaiset on saanut klubikaupasta aina välillä kolvausharjoituksiin T5 ecuja 99 eurolla.
edit: korjattu linkkejä.
Moni on marssinut mukisematta marmoritiskille ja maksellut tästä eipä juuri relettä kummallisemmasta venttiilistä ~250 euroa. Tarvikkeena on päässyt alle 200 euronkin, mutta yhtä ja samaa laatua taitaapi olla kaikki. Varsinkin virikäytössä useilla on porsinut jopa muutamia vuodessa, eli saattaapi keskiverto saabistilla menee sakkohinkin vähemmän, ja sekös se jo ottas päähän.... Onneksi alkuperäis osille lupaillaan 2 vuoden takuuta - Ainakin ei virikäytössä
Moni on vuosien ajan ideoinut ~50 euron hintaisesta (merkkiliikkeessä ~80 euroa) T7 venttiilistä, mutta se ei valitettavasti T5 autoissa toimi suoraan johtuen T7 venttiilin nerokkaan yksinkertaisesta toimintaperiaatteesta. Venttiili, jonka sulkee jousi ja jota avataan yhdellä sähkömagneetilla. Toisin sanoen Sähköisesti ohjattu Bleedi. Pulssin pituus määrää siis läpimenevän ilman määrää.
Vastaavasti T5 vena perustuu kahteen sähkömagneettiin, jotka heiluttelee (mitensattuu..) venttiililautasta eestaas. Näistä hajoilee lautanen, käämit yms. Näitä korjanneet voi kertoa enemmän. Hintaakin vain 150-250 euroa.
Mitä pitää siis tehdä, että saa tuon T7 venttiilin toimimaan T5 ecun perässä?
(lue ensin loppuun, ennenkuin aloitat puuhastelemaan. Mitään vastuutakaan en ota.. Sen verran voin todeta että itselläni näyttäs toimivan moitteetta parin viikon kokemuksella. Kaiken lisäksi stabiilimmin ilman satunnaisia piikkauksia, jotka näyttäs olevan enemmän sääntö kun poikkeus toimivina pidetyissä venttiileissä isommilla ahdoilla...)
1) RAUTA
T5 ecu on periaatteessa tehty yksinkertaiselle T7 tyyliselle venttiilille, mutta että se osaisi ohjata 2 käämin välistä suhdetta, on piirilevylle asennettu monostabiili multivibraattori. (viisaammat korjatkoon detaileja). Tämä pitää "ohittaa", että yhdellä käämillä ohjattu T7 vena PWM pulssin kokonaisuudessaan itselleen. Ohittaminen tapahtuu kahdella muutoksella.
1A) nostamalla piirilevyllä sijaitsevan mikropiirin jalka 5 ilmaan. (Itse käytin teräväkärkistä kolvia jalan kuumentamiseen sekä nuppineulaa sorkkarautana, jolla kampesin jalan ilmaan.)
1B) yhdistämällä 2 juotospistettä (esim. lyhennetyllä piikkiriman piikillä, kuten itse tein)
2) KAAPELOINTI
Toimivan muutosvälikaapelin saa tehtyä perhepizan hinnalla, jos viitsii vähän metsästellä.
Tähän siis pitäisi päästä
Ko johdonpätkään T7 venaan menevän liittimen sisukaluineen voi hakea marmori tiskiltä osanumeroilla kotelo 4113205 + pinnit 2x9120957 + 2xtiivisteet 4061966
(tästä varmasti löytyy uudemalla osanumerollakin oleva versio uusimpien 9-3SS:sien kohdalta. Joku viittinee tarkistaa uudemmasta epc:stä?)
Vaihtoehtoisesti purkaamoita kiertämällä löytyy osaa esim.
ng900 sumuvalojen liittimet
ng900 bensatankin ämpärin puoleinen liitin (huom! vain musta)
ng900 äänitorven liitin
ng900 MAT anturi (ei kaikki vuosimallit, koska osassa 2-napaisella amp juniortimer liittimellä)
9-3SS 05+? sivuvilkkujen liitin (ainakaan 2003-2004 ei käy)
9-3SS -xx pissapojan säiliön liitin
9-3 T7 autoista ainakin T7:n mankulle.
EPC sanoo näin 9-3 2001 kohdalla:
Washer pump, Horn, Evap ntc resostor, Evap can close, Backgroud lightning, Diod, CD-Changer, Purge Valve, Oilpressure, Turbo pressure valve. - eli melkolailla koko kaveripiirille.
Tässä tulosta tallinpihan raadoista...
Huom. Harmaat ei käy. haitat peilikuvana.
Johdon "johtosarjanpään" liitintä (AMP junior timer 3-nap)saa sitten esim. http://www.alppilanautohuolto.fi. Viriviri miehet tuntee tän myös 3-bar map anturin johdon johtosarjan pään liittimenä.
Autosta tälläinen löytyy vain kampiakselin anturista, eli jos viallinen löytyy, niin säästänee ~6 euroa.
VPV:llä löytyy (toistaseksi) vain väärää sukupuolta 3 napaisena, mutta kuvia kannatanee silti vilkaista.
(kuva)
http://www.vpv-motorracing.com/amp.htm
Pinnijärjestys löytyy ko. manualin sivulta 155 (kunnes sivunumerot taas muuttuvat päivitysten myötä )
3) ECUN SOFTAMUUTOKSET
Softasta tarvitsee muuttaa vain kaksi arvoa, jotka määrittelevät mangneettiventtiilin toimintataajuuden. alle ja yli 2500rpm.
Parametri T5 > T7
Frek_230! 90Hz > 50Hz
Frek_250! 70Hz > 32Hz
Ohessa kuva editorista.
http://www.npr.fi/~heikki/T7BCV/T5SUITE_BCV.jpg
Itse editori löytyy sorsineen päivineen
http://members.home.nl/t5suite/
.. ja tuosta voi imuroida itselleen binäärin, jolla editointiin voi tutustua ilman isompaa riskiä.
http://members.home.nl/t5suite/sample.bin (FPT 9k)
.. ja tarkempia ohjeita kaikkeen muuhun, esim bensa/sytkä/ahto yms karttojen editointiin
http://trionic.mobixs.eu/Trionic%205.pdf
4) ECUN SÄHKÖISTÄMINEN
T5 purkki tarvitsee ~12v toimiakseen (ml. ohjelmointi), mutta käytännössä useimmat EEPROM piirit (monet amd:n piirit eritoten) tarvitsevat hieman korkeampaa jännitettä erasoituakseen, joten suosittelen esim ~15v virtalähdettä. (esim. Toshiban läppärin poweri 15v, eikä näyttänyt savu tulevan vielä 18.5v compaqin virtalähteelläkään.. )
Itse väsäsin tälläisen, jolla saa sähköt T5 ja T7 purkille 6 eri nastaa pitkin(T5=4x12v, 2xGND, T7=2x12v, 1xGND), ettei nastat ole oikosulussa käytettäessä toista sähkönsyöttöä. (kuvassa myös D9 liittimellä varustettu CAN-USB sovitin, jota ei BDM liittimen kautta lukemiseen/kirjoittamiseen tarvita)
Liitintä saa saabilta ~60e hintaan plus kourallinen ~1e/kpl pinnejä (joita on 2 eri kokoa).
Helpointa liene käydä purkaamolla neuvottelemassa koko liittimestä 20cm johtonivaskan kera. Esim. ng900 autossa on 2kpl ko liittimiä (ice&t5) ja 9-3 T5 autossa 3kpl. (dice, twice, t5). Tällöinkin saattaa joutua pari pinniä hakemaan vielä saabilta, kun kaikki eivät ole käytössä kaikissa liittimissä.
Pinnitietoutta löytyy
http://trionic.mobixs.eu/Trionic%205.pdf (sivu 7?)
5) SOFTAN LUKU JA KIRJOITUS
Tässä onkin ehkä kallein ja haasteellisin osuus, mutta ei mitenkään mahdoton, jos ruotsalaiset kalastajatkin pystyvät tämän oppimaan niin että osaavat jopa tehdä bisnestä enemmän ja vähemmän hyvällä menestyksellä.
Tätä en ala selittämään perusteellisesti, mutta kerron pääpiirteittäin. Tietoa löytyy http://trionic.mobixs.eu/Trionic%205.pdf ja lisää rekisteröitymällä http://www.ecuproject.com ja liittymällä turaajien seuraksi.
VAIHTOEHTOJA T5 purkin lukemiseen ja kirjoittamiseen on nykyisillä työkaluilla käytännössä KAKSI.
Molemmat tapahtuvat piirilevyltä löytyvän motorolan oman BDM (background debug mode) liittimen kautta, eli varsinaisesta prommerista ei siis kyse kummassakaan, vaikka tekevätkin sen virkaa. Liitännän käyttöönotto edellyttää kahdeksan piikin (lue: piikkiriman) juottamista niille varattuihin reikiin.
Vaihtoehto A)
"Ilmainen" (osat ~15 euroa) BDM kytkentä printteriporttiin.
Tästä on sitten muutamia "kaupallisia" 10-15 euron versioita myynnissä. esim ebaystä jotkut ovat löytäneet.
http://trionic.mobixs.eu/Trionic%205.pdf (sivu 6? alkaen)
Tuolla ruotsiksi juttua
http://jkbpower.egetforum.se/forum/index.php
Kuva Liljemarkin tekeleestä
http://pikkupossu.1g.fi/kuvat/saab/trio ... G_2276.jpg
+ Halpa
+ Saa askarrella
- luku/kirjoitus kestää ~10-20min
- toimimaan saanti vaatii virittelyä. (lue: hieman nörtin vikaa)
- käyttö vaatii useita komentoja
= soveltuu satunnaiseen softapuukotukseen nörteille kahvikupin ääressä, mutta ei oikeasti asfalttiosuuksien laidoilla flashailyihin nopeutensa ja käytettävyytensä puolesta. (ainakaan toistaiseksi)
Vaihtoehto B)
PEMicron valmistama USB-ML-16/32. 249$
http://www.pemicro.com/products/product ... N=64479790
Ja euroopan diileri
http://comsol.secured-area.co.uk/acatal ... Tools.html (16/32 BDM Multilink USB Cable 182 eur + verot + rahti, joka on hieman tyytis, mutta tullut muutamassa päivässä)
Tämän mokkulan (dna copyright? ) lisäksi tarvitsee kaupallisen ohjelmointi softan
Pemicro PROG32Z jonka saa esim. täältä 199 dollarilla
http://www.pemicro.com/products/product ... N=64479790
(Huom. myös Wis ja EPC ovat kaupallisia sovelluksia, joita ei myöskään saa kopioida laittomasti )
+ Nopea (~1min kirjous/luku)
+ simppeli USB portti. ei kikkailuja
+ saa toimimaan komentoriviltä (flashaa ecun napinpainalluksella t5suitesta pienen konffauksen jälkeen)
- Kallis (tällä hinnalla saa jo melkein KAKSI uutta hetken kestävää T5 mankuvenaa kaveripiirille..)
= Soveltuu nopeutensa ja helppokäyttöisyytensä puolesta radan asfalttiosuuksien reunoilla pikaiseen softanvaihtoon jopa ecun ollessa paikallaan autossa, kun haetaan karttoja kohdalleen oikeissa olosuhteissa. (edellyttäen että ecu erasoituu ~12v akkujännitteellä)
Siinäpä taas pääsiäiseksi pohtimista, että kannattaako tehdä itse, vai yllyttääkö naapurin saabilla ajava bittinörtti lähtemään kimppaan mukaan.
PS. T7 vena pitää jänskää naksuntaa ja rätinää T5 ecun perässä tietyissä tilanteissa, mutta se kuuluu jousipalautteisen venttiilin "ominasuuksiin", eikä pitäisi kuulua matkustamon puolelle
PPS. ISO Kiitos niille SUOMALAISILLE harrastajille, joka jaksoivat selvittää venttiilin ohjauksen logiikan ja JULKAISTA ecuprojectissa OHJEET ecun modaamiseen mukaanlukien erillisen flyback diodin mahdollisen tarpeen. (jota ei tarvittu skooppimittausten perusteella)
edit: PPPS.
Klubilaiset on saanut klubikaupasta aina välillä kolvausharjoituksiin T5 ecuja 99 eurolla.
edit: korjattu linkkejä.
Viimeksi muokannut Hook, Ma Maalis 02, 2009 22:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Kuinka yhdistää Trionic 5 autoon T7 parhaat palat? (T7BCV)
Kirjoituksesta myönnettäköön Suomen Saab-klubin vuoden kulttuuripalkinto!
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Kuinka yhdistää Trionic 5 autoon T7 parhaat palat? (T7BCV)
Mikähän on todennäköisyys sille että fläshi ei kirjoitu? Ei viittis ainoasta poksista verkonpainoa tehdä
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Kuinka yhdistää Trionic 5 autoon T7 parhaat palat? (T7BCV)
Fifty sixty, sanoisi Matti. Käytännössä n.95% onnistuu.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Kuinka yhdistää Trionic 5 autoon T7 parhaat palat? (T7BCV)
Oman kokemuksen perusteella veikkaus, että 15v jännitteellä 60% menee suoraan, loppujen kanssa joutuu "jokusia" kertoja toistamaan erasointia. Itsellä ei vielä yhtään boxia hajonnut. Ainahan voi sitten vaihtaa vaikka Atmelin flashit tilalle, jos vanhoista amd:n eeprommeista ei tule kalua. Sen jälkeen voi flashata sujuvasti vaikka ecun autossa akun 11..12v jänniteellä motarin laidassa bussi pysäkillä
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: Kuinka yhdistää Trionic 5 autoon T7 parhaat palat? (T7BCV)
Kun keinot loppuu, niin konstit alkaa
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Re: Kuinka yhdistää Trionic 5 autoon T7 parhaat palat? (T7BCV)
Tämä nyt ei suoraan liity aiheeseen, mutta kuitenkin. Tossa vertailin t5suite:lla noita VE-karttoja vakio vs. stg3, niin niissä ei ole mitään eroa? Onko vakioahdin niin tukkonen ettei se avaramman putken vaihto vaikuta hengitykseen sen vertaa?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Kuinka yhdistää Trionic 5 autoon T7 parhaat palat? (T7BCV)
Siis se insp_mat ei ole mikään suora VE kartta ja näin ollen kahta vertailemalla että pääse käsiksi mikä "mapattu" VE on. Lisäksi vaikka kartta olisikin sama ei toteutuma (AFR) tod näk olekkaan sama, jolloin ei myöskään VE voi olla sama. Vakio kartassa kun tuppaa olemaan suht reilusti soosia etenkin yläpässä...ysikoo kirjoitti:Tämä nyt ei suoraan liity aiheeseen, mutta kuitenkin. Tossa vertailin t5suite:lla noita VE-karttoja vakio vs. stg3, niin niissä ei ole mitään eroa? Onko vakioahdin niin tukkonen ettei se avaramman putken vaihto vaikuta hengitykseen sen vertaa?
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Kuinka yhdistää Trionic 5 autoon T7 parhaat palat? (T7BCV)
Kuin myös alkaa (onneksi) avautua harrastajille ja ostajille, miten vähäisistä (ja joskus todella onnettomista) muutoksista on pitänyt vuosien ajan se 800e tms. pulittaa.ysikoo kirjoitti:Tämä nyt ei suoraan liity aiheeseen, mutta kuitenkin. Tossa vertailin t5suite:lla noita VE-karttoja vakio vs. stg3, niin niissä ei ole mitään eroa? Onko vakioahdin niin tukkonen ettei se avaramman putken vaihto vaikuta hengitykseen sen vertaa?
Käytännössähän noissa st1-st3 softissa ei ole juuri mitään muuta muutettu kuin ahtopyyntiä (T5) ja ilmamassapyyntiä (T7).
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Kuinka yhdistää Trionic 5 autoon T7 parhaat palat? (T7BCV)
Onko tosiaan näin??? Bensaahan varmaan menee hitusen enemmän kans? Niihä?hma kirjoitti:Kuin myös alkaa (onneksi) avautua harrastajille ja ostajille, miten vähäisistä (ja joskus todella onnettomista) muutoksista on pitänyt vuosien ajan se 800e tms. pulittaa.ysikoo kirjoitti:Tämä nyt ei suoraan liity aiheeseen, mutta kuitenkin. Tossa vertailin t5suite:lla noita VE-karttoja vakio vs. stg3, niin niissä ei ole mitään eroa? Onko vakioahdin niin tukkonen ettei se avaramman putken vaihto vaikuta hengitykseen sen vertaa?
Käytännössähän noissa st1-st3 softissa ei ole juuri mitään muuta muutettu kuin ahtopyyntiä (T5) ja ilmamassapyyntiä (T7).
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Re: Kuinka yhdistää Trionic 5 autoon T7 parhaat palat? (T7BCV)
Mitä enemmän ahtoa, sitä enemmän menee ilmaa ja bensaa tiettyyn pisteeseen saakka. Mitä suurempi ahto, sitä emmän softa antaa bensaa. Stage 1 softa 2l padassa on noin 1.2bar keskirekisterissä jä 0.8 ylärekisterissä. stage 3 softan pyynnit taas ~1.3 keskirekisterissä ja ~1.0 ylärekisterissä.Lobo_Earthworm kirjoitti:
Onko tosiaan näin??? Bensaahan varmaan menee hitusen enemmän kans? Niihä?
Sitten pitää ottaa myös se huomioon, että mitä vähemmän pakopainetta turbo&putkisto tuottaa, sitä vähemmän *ylirikkaalla* voidaan säätöjä pitää, kun ei tartte ylimääräisellä bensalla palotapahtumaa jäähdyttää.
Toisin sanoen stage 3 rauta tuottaa vähemmän pakopainetta, joten seoksen ei tarvise olla ihan niin rikkaalla, kun stage 1 raudalla. Olettaen että puhutaan samasta paineesta.. seos siis "itsestään" laihenee hieman stage 3 raudalla, kun kone hengittää paremmin (nielee enemmän ilmaa samalla paineella).
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Kuinka yhdistää Trionic 5 autoon T7 parhaat palat? (T7BCV)
Hmm... Siis tällä softalla pystyy imaisemaan tiedot esim tosta minun nordic steg 2 purnukasta ja muuttamaan sit steg 3?
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Re: Kuinka yhdistää Trionic 5 autoon T7 parhaat palat? (T7BCV)
Jep. Juuri noinhan mainitsin, että virittäminen onnistuu. Jopa motarin bussipysäkillä onnistuu uudelleenohjelmointi, kun karttoja lähdetään tien päälle säätämään rautaa vastaavaksi.Lobo_Earthworm kirjoitti:Hmm... Siis tällä softalla pystyy imaisemaan tiedot esim tosta minun nordic steg 2 purnukasta ja muuttamaan sit steg 3?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Kuinka yhdistää Trionic 5 autoon T7 parhaat palat? (T7BCV)
Kyyl. Eipä niissä yleensä ole koskettu bensakarttoihin kuin vain näön vuoksi aivan mitättömiä muutoksia.Lobo_Earthworm kirjoitti:Onko tosiaan näin??? Bensaahan varmaan menee hitusen enemmän kans? Niihä?hma kirjoitti: Kuin myös alkaa (onneksi) avautua harrastajille ja ostajille, miten vähäisistä (ja joskus todella onnettomista) muutoksista on pitänyt vuosien ajan se 800e tms. pulittaa.
Käytännössähän noissa st1-st3 softissa ei ole juuri mitään muuta muutettu kuin ahtopyyntiä (T5) ja ilmamassapyyntiä (T7).
Ja toisaalta, vakio B234R:ssä bensakartta ylärekisterissä on jo valmiiksi ns. tapissa ja suutinten DC:t 100% molemmin puolin, eli ei sinne juuri enempää saisikaan.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)