SID Info symbolit
SID Info symbolit
SID Info/Open SID ominaisuuden lyhyt symbolilista. Läheskään kaikkia ei mainittu, vain osa hyödyllisimmistä.
Kyseessä siis T7 softasta enabloitavissa oleva Saabin diagnostiikka joka näyttää SID:n kautta sisäistä dataa, yleensä menee päällä SID:n + ja - nappeja yhtä aikaa painamalla jos on enabloitu.
Rpm = kierrosluku
Lamb = lambdasäädön suuruus
Tair = ahtoilman lämpötila
Teng = moottorin lämpötila
IgnA = sytytysennakko (0,1 astetta)
mAir = toteutunut (mitattu) ilmamassa mg/C, pitää vastata mReq:iä
mReq = voimassa oleva ilmamassapyyntö mg/C
Pinl = imusarjan paine 1000 = 0 bar, 2000 = 1 bar, 500 = -0,5 bar jne.
Pbef = sama ennen kaasuläppää
Amul = kertautuva polttoainesopeutus, 2500 = +25%
nErr = vikakoodien lukumäärä
Fcod = heksana vikakoodin numero
Ioff = sytytysennakon muutos, suuret negatiiviset arvot ahdot päällä viittaavat nakutukseen mutta myös muita syitä myöhäistykseen on eri tilanteissa esim. automaattivaihteiston vaihtohetki
MiFi = todelliset havaitut sytytyskatkokset, kaasu pohjassa ei välttämättä rekisteröidy joten ei kannata sokeasti luottaa, filtteröimätön Miss arvo on myös aika turha koska reagoi muissa tilanteissa turhaan
PWM = mankkuvenan pulssisuhde, maksimi on 980 (98%). Jos pulssisuhde makaa 980:ssa tai lähellä sitä eikä ahdot silti nouse lähelle tavoitetta, niin vika on lähes aina mekaaninen. Yleensä ilmavuoto tai EVAP-takaiskun rikkinäisyys. Joskus harvoin mankkuvena. EVAP:n testaus onnistuu irroittamalla ja tulppaamalla R-letku (R-portti jää väliaikaisesti auki), jos nyt ahdot nousee niin EVAP-vika. Jos ei auta, niin W-letku irti, jos sitten ahdot nousee hyvin niin vika todnäk. mankkuvenassa.
Edit, lisäksi Biopower-softissa:
Ad85 = etanolipitoisuus (0,1% tarkkuus eli 850 = 85%)
Ca85 = hetkellinen etanoliadaptaatio, seuraa lambdakorjausta ja ei vaikuta suoraan mihinkään
Me85 ei tarkoita mitään tuotantoautoissa, ollut etanolisensorin tulo tuotekehityksen aikana
E85 symbolit löytyy monesti Modesta 6, perusadaptaatiot kuten Amul ja Badp Modesta 0. Startup mode vaihtelee eri softissa, vakiona 5. Moden vaihto onnistuu painamalla Mode symbolin kohdalla Set-nappula pohjaan kunnes numero vilkkuu, ja tämän jälkeen muuttamalla numero pienemmäksi tai isommaksi +/- napeilla. Lopuksi vielä vahvistus Set:llä.
mAir vs. Pinl karkea suhdetaulukko ehjällä IMM:llä ja yleisillä ilmamassoilla (riippuen ahtoilman lämpötilasta, pakoputken virtaavuudesta yms.):
2,3t GT17: 1150 mAir = 1900-2000 Pinl
2,3T 15T: 1230 mAir = 2000-2100 Pinl
2,0t GT17: 1050 mAir = 2000-2100 Pinl
2,0T 15T: 1150 mAir = 2200-2300 Pinl
Jos ahtopaine poikkeaa selvästi ylöspäin tästä tai toteutunut ilmamassa alaspäin (ja pyynti mReq on korkeampi ja turbolagin verran on odoteltu), niin voi olettaa IMM-vikaa. Toki vika voi olla myös tukkeutuneessa pakoputkessa tms. IMM:n kestoikä on monesti n. 200tkm/10v luokkaa.
Kyseessä siis T7 softasta enabloitavissa oleva Saabin diagnostiikka joka näyttää SID:n kautta sisäistä dataa, yleensä menee päällä SID:n + ja - nappeja yhtä aikaa painamalla jos on enabloitu.
Rpm = kierrosluku
Lamb = lambdasäädön suuruus
Tair = ahtoilman lämpötila
Teng = moottorin lämpötila
IgnA = sytytysennakko (0,1 astetta)
mAir = toteutunut (mitattu) ilmamassa mg/C, pitää vastata mReq:iä
mReq = voimassa oleva ilmamassapyyntö mg/C
Pinl = imusarjan paine 1000 = 0 bar, 2000 = 1 bar, 500 = -0,5 bar jne.
Pbef = sama ennen kaasuläppää
Amul = kertautuva polttoainesopeutus, 2500 = +25%
nErr = vikakoodien lukumäärä
Fcod = heksana vikakoodin numero
Ioff = sytytysennakon muutos, suuret negatiiviset arvot ahdot päällä viittaavat nakutukseen mutta myös muita syitä myöhäistykseen on eri tilanteissa esim. automaattivaihteiston vaihtohetki
MiFi = todelliset havaitut sytytyskatkokset, kaasu pohjassa ei välttämättä rekisteröidy joten ei kannata sokeasti luottaa, filtteröimätön Miss arvo on myös aika turha koska reagoi muissa tilanteissa turhaan
PWM = mankkuvenan pulssisuhde, maksimi on 980 (98%). Jos pulssisuhde makaa 980:ssa tai lähellä sitä eikä ahdot silti nouse lähelle tavoitetta, niin vika on lähes aina mekaaninen. Yleensä ilmavuoto tai EVAP-takaiskun rikkinäisyys. Joskus harvoin mankkuvena. EVAP:n testaus onnistuu irroittamalla ja tulppaamalla R-letku (R-portti jää väliaikaisesti auki), jos nyt ahdot nousee niin EVAP-vika. Jos ei auta, niin W-letku irti, jos sitten ahdot nousee hyvin niin vika todnäk. mankkuvenassa.
Edit, lisäksi Biopower-softissa:
Ad85 = etanolipitoisuus (0,1% tarkkuus eli 850 = 85%)
Ca85 = hetkellinen etanoliadaptaatio, seuraa lambdakorjausta ja ei vaikuta suoraan mihinkään
Me85 ei tarkoita mitään tuotantoautoissa, ollut etanolisensorin tulo tuotekehityksen aikana
E85 symbolit löytyy monesti Modesta 6, perusadaptaatiot kuten Amul ja Badp Modesta 0. Startup mode vaihtelee eri softissa, vakiona 5. Moden vaihto onnistuu painamalla Mode symbolin kohdalla Set-nappula pohjaan kunnes numero vilkkuu, ja tämän jälkeen muuttamalla numero pienemmäksi tai isommaksi +/- napeilla. Lopuksi vielä vahvistus Set:llä.
mAir vs. Pinl karkea suhdetaulukko ehjällä IMM:llä ja yleisillä ilmamassoilla (riippuen ahtoilman lämpötilasta, pakoputken virtaavuudesta yms.):
2,3t GT17: 1150 mAir = 1900-2000 Pinl
2,3T 15T: 1230 mAir = 2000-2100 Pinl
2,0t GT17: 1050 mAir = 2000-2100 Pinl
2,0T 15T: 1150 mAir = 2200-2300 Pinl
Jos ahtopaine poikkeaa selvästi ylöspäin tästä tai toteutunut ilmamassa alaspäin (ja pyynti mReq on korkeampi ja turbolagin verran on odoteltu), niin voi olettaa IMM-vikaa. Toki vika voi olla myös tukkeutuneessa pakoputkessa tms. IMM:n kestoikä on monesti n. 200tkm/10v luokkaa.
Viimeksi muokannut jcarlson, La Elo 09, 2014 17:40. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: SID Info symbolit
Mites tuo enablointi onnistuu?Kyseessä siis T7 softasta enabloitavissa oleva Saabin diagnostiikka
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: SID Info symbolit
Vaatii käsittääkseni ecun ohjelmoinnin.
Kiitos listauksesta jc
Kiitos listauksesta jc
Re: SID Info symbolit
Miten nuo SID:n lisätiedot saadaan näkyviin?
Ymmärsin että pitää olla T7Suite ja sitten millainen kaapeli? Pitääkö minulla olla Canusb sovitin, sekä sovitin Saabin I-Bus:n?
Ymmärsin että pitää olla T7Suite ja sitten millainen kaapeli? Pitääkö minulla olla Canusb sovitin, sekä sovitin Saabin I-Bus:n?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: SID Info symbolit
Itse softamuutos ei ole kuin "Software Open" ruksin päälle laittaminen omaan softaan T7Suitella. Sen muokatun ohjelman saaminen purkkiin on vain hieman isompi homma.
Yksi vaihtoehto ohjelmointiin on CANUSB ja yhteys I- tai P-bussiin, sen kummempia kaapeleita ei tarvitse kuin CAN L ja CAN H sekä maa auton johtosarjasta CANUSB sovittimeen.
Tässä kuitenkin riskinä se että jos jostain syystä ohjelmointi epäonnistuu, autosta tai kannettavasta loppuu akku keskenkaiken tms. niin sen jälkeen Trionic on täysin mykkä kunnes sen kaivaa esiin ja ohjelmoi tällä toisella hitaammalla mutta 100% varmalla tavalla.
Toinen tapa on siis ottaa purkki ulos, puhdistaa levyllä olevat BDM-headerin pädit lakasta, imeä tina pois ja sitten tinata piikkirima tai liitin niihin. Tämän jälkeen pöydällä syöttämällä +12V ja maadoitukset Trionicille voi ohjelmoida tämän uuden liittimen kautta joko hitaalla halvalla (n. 30e, ~tunti) BDM-interfacella (vaatii LPT portin ja mieluusti DOS-ympäristön tietokoneelta) tai P&E Micron USB ML-16/32 debuggerilla millä tahansa koneella jossa on Windows ja USB. Tämä laite tosin maksaa ohjelmistoineen reilu 300e.
Jos aikoo tuon CANUSB:n kautta ohjelmoida niin kannattaa varautua siihen että voi käydä heikosti, oma kokemus on että vaikka kaiken tekisi "oikein", on olemassa jonkinlainen riski että ohjelmointi silti epäonnistuu jostakin syystä. Akun tyhjenemisen vaara on todellinen koska ohjelmointi ei ole aivan nopeaa varsinkaan I-bussin kautta ja siinä vaiheessa kun Trionicin muisti tyhjentyy alkaa syylärin flektit pyöriä täysillä ellei niistä ole ottanut sulakkeita pois. Samat jutut pätee siis kuin BSR PPC:llä ohjelmoidessa.
Yksi vaihtoehto ohjelmointiin on CANUSB ja yhteys I- tai P-bussiin, sen kummempia kaapeleita ei tarvitse kuin CAN L ja CAN H sekä maa auton johtosarjasta CANUSB sovittimeen.
Tässä kuitenkin riskinä se että jos jostain syystä ohjelmointi epäonnistuu, autosta tai kannettavasta loppuu akku keskenkaiken tms. niin sen jälkeen Trionic on täysin mykkä kunnes sen kaivaa esiin ja ohjelmoi tällä toisella hitaammalla mutta 100% varmalla tavalla.
Toinen tapa on siis ottaa purkki ulos, puhdistaa levyllä olevat BDM-headerin pädit lakasta, imeä tina pois ja sitten tinata piikkirima tai liitin niihin. Tämän jälkeen pöydällä syöttämällä +12V ja maadoitukset Trionicille voi ohjelmoida tämän uuden liittimen kautta joko hitaalla halvalla (n. 30e, ~tunti) BDM-interfacella (vaatii LPT portin ja mieluusti DOS-ympäristön tietokoneelta) tai P&E Micron USB ML-16/32 debuggerilla millä tahansa koneella jossa on Windows ja USB. Tämä laite tosin maksaa ohjelmistoineen reilu 300e.
Jos aikoo tuon CANUSB:n kautta ohjelmoida niin kannattaa varautua siihen että voi käydä heikosti, oma kokemus on että vaikka kaiken tekisi "oikein", on olemassa jonkinlainen riski että ohjelmointi silti epäonnistuu jostakin syystä. Akun tyhjenemisen vaara on todellinen koska ohjelmointi ei ole aivan nopeaa varsinkaan I-bussin kautta ja siinä vaiheessa kun Trionicin muisti tyhjentyy alkaa syylärin flektit pyöriä täysillä ellei niistä ole ottanut sulakkeita pois. Samat jutut pätee siis kuin BSR PPC:llä ohjelmoidessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: SID Info symbolit
Itse olen vetänyt ecun P-väylästä johdon suoraan auton sisälle josta on sitten "helppo" ohjelmoida uusi softa ecua irroittamatta. Tämä canusb on kyllä aika epävakaa ja omassa autossa vain ehkä joka viides kerta onnistun saamaan yhteyden ecuun, mutta sitten itse ohjelmointi kestää vain n.2min jonka jälkeen sulake num.17 pois minuutiksi tai pariksi. Mutta itse en tuolla T7suitella ole yhteyttä ecuun saanut koskaan, koska ilmeisesti se ei tue canusb:llä ohjelmointia, joten pelkkä T7suite ei siis riitä jos käytössä on canusb kaapeli...
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: SID Info symbolit
Mitenkäs nuo "gear" tiedot luetaan. Muistelen, että nelilovisessa on 5,6,7,8 (vaihteet 1,2,3,4), mutta välillä gear näyttää numeroa 12
Re: SID Info symbolit
Mitäs jos MiFi kerää tauluun numeroita mutta Miss pysyy nollana ?
Eikös tuon Miss arvon pitäisi niitä herkemmin kerätä ?
Eikös tuon Miss arvon pitäisi niitä herkemmin kerätä ?
Re: SID Info symbolit
Muistaakseni Miss ei jää "muistiin" mutta MiFi jää, eli siis jos katsot Miss arvoa kun kiihdytät niin se saattaa näyttää jonkinlaisia lukemia mutta ne häviää jonkin ajan päästä.renner kirjoitti:Mitäs jos MiFi kerää tauluun numeroita mutta Miss pysyy nollana ?
Eikös tuon Miss arvon pitäisi niitä herkemmin kerätä ?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: SID Info symbolit
Olikos näistä missään listaa mitä kaikki symbolit tarkoittaa? Niin kuin JC jo totesi ettei niistä mitää käytännön hyötyä ole. Mutta sitä kun on tällei uudesta "lelusta" innoissaa ja muuten vaan utelias ni olis kiva tietää mitä sieltä löytyy.
Ahdonvoimaa
Re: SID Info symbolit
Miten niin ei ole käytännön hyötyä ? Toki auto liikkuu ilman näitä parametrinäyttöjäkin mutta kyllä ne kertoo myöskin enemmän mootorin faktoista kuin perstuntuma.
Ecuprojectilta löytyy lisää tarinaa, vaikkapa http://forum.ecuproject.com/viewtopic.p ... 985#p10515
Ecuprojectilta löytyy lisää tarinaa, vaikkapa http://forum.ecuproject.com/viewtopic.p ... 985#p10515
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: SID Info symbolit
Löytyykös jostain täydellistä listaa noista SID Info ominaisuuksista?jcarlson kirjoitti:SID Info ominaisuuden lyhyt symbolilista. Läheskään kaikkia ei mainittu, vain osa hyödyllisimmistä.
Kyseessä siis T7 softasta enabloitavissa oleva Saabin diagnostiikka joka näyttää SID:n kautta sisäistä dataa, yleensä menee päällä SID:n + ja - nappeja yhtä aikaa painamalla jos on enabloitu.
Rpm = kierrosluku
Lamb = lambdasäädön suuruus
Tair = ahtoilman lämpötila
Teng = moottorin lämpötila
IgnA = sytytysennakko (0,1 astetta)
mAir = toteutunut (mitattu) ilmamassa mg/C, pitää vastata mReq:iä
mReq = voimassa oleva ilmamassapyyntö mg/C
Pinl = imusarjan paine 1000 = 0 bar, 2000 = 1 bar, 500 = -0,5 bar jne.
Pbef = sama ennen kaasuläppää
Amul = kertautuva polttoainesopeutus, 2500 = +25%
nErr = vikakoodien lukumäärä
Fcod = heksana vikakoodin numero
Ioff = sytytysennakon muutos, suuret negatiiviset arvot ahdot päällä viittaavat nakutukseen mutta myös muita syitä myöhäistykseen on eri tilanteissa esim. automaattivaihteiston vaihtohetki
MiFi = todelliset havaitut sytytyskatkokset, kaasu pohjassa ei välttämättä rekisteröidy joten ei kannata sokeasti luottaa, filtteröimätön Miss arvo on myös aika turha koska reagoi muissa tilanteissa turhaan
Virisoftissa ei kannata piitata vääntö ja teholukemista koska ovat laskennallisia ja monesti virisoftat toimivat pelkällä ilmamassasäädöllä
Mlow = voimassa oleva vääntörajoitus
Meng = laskennallinen vääntömomentti
Peng = laskennallinen teho
Re: SID Info symbolit
Kuinkas nuo vikakoodit muunnetaan ymmärrettävään muotoon? Esim. itsellä näyttää koodeja 4916 ja 4882 Jos joku tietää, niin voisiko ystävällisesti kertoa
9-5 Aero-00