Ahdin 9-5:een?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Ryydman90
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:52

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja Ryydman90 »

Lähinnä ajatus ois se että pääsis eroon siitä kun ahdot rupee tippumaan 4krpm kohdalla sinne 0.7bar? Kiinni on kuitenki uusi garretti, mielestäni, pitää vielä tarkistaa. Johtuuko tämä alimittasesta ahtimesta vai rupeeko pakopaineet nousemaan liikaa vai missä vika? Ainakaan en mitään hyvää oo garretista kuullut, ja toisekseen ei taida kauaa kestää noita ahtoja.. :roll:
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja TTH »

Viirufemma on tullut tehtaalta jo 260hv, ja siinä on tuo TD04. Stage 3 on siinä likellä 300hv.

GT17 on tosi pieni pilleri, TD04 alkaa olemaan jo järkevässä kokoluokassa tuommoiseen 2.0-2.3 litraiseen moottoriin.

T7 toimii ilmamassalla, se on aivan sama mitä siellä on paineet kunhan koneeseen menee ilmaa. Isompi turbo niin pienemmällä paineella menee enemmän ilmaa.
Jos siellä on joku bleedi välissä niin heivaa se menemään. T7 häviää ne vähätkin tehot kun koittaa rajoittaa koneeseen menevää ilmamassaa.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Ryydman90
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:52

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja Ryydman90 »

En ole bleediä löytänyt mistään.. Sitähän tässä on ihmetelty että mitä mahtaa olla koneelle tehty. :roll:
Edellinen omistaja sano että vakio matalapaineturbo.. :lol:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis jos on vaikkapa stage1 tehty, niin kyllähän siellä 4000rpm:n jälkeen ahtimesta loppuu virtaus. Vaikka sinne laitettaisiin Mitsubishi (aerosta) ja stage1 softa, tulee siltikin ahtojen putoaminen olemaan yksi ominaisuus maksimikierroksille saavuttaessa. Suuttimien tuotto loppuu yläkierroksilla, joten on pakko pudottaa ohjelmallisesti ilmamassapyyntejä -> tehoja.

Kannattaisi nyt ensin lukea ecusta softa ulos, että millainen se on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ryydman90
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:52

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja Ryydman90 »

Olisko lähellä Riihimäkeä ketää tekkivelhoa tai softaajaa kuka tuon hyvään hintaan tekis? Tietenkin tässä kyllä kesä koittaa ja ahdin tulee vaihtoon luultavasti ja siirryttäisiin viinaan..
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Hämeenlinna- Nurmijärvi- Helsinki löytyy Tech- osaajia. Pistä kysely ostetaan palstalle asian tiimoilta.
Saab97
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Kesä 11, 2016 22:57

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja Saab97 »

Mikäs nyt tällähetkellä ois se paras vaihtoehto gt17 tilalle :?: Mieluiten vakiopakosarjalla selviäisin mutta nouseeko noiden tohon vakiosarjaan sopivien isompien ahtimien hinnat jo sille tasolle että kannattais ostaa/tehdä uus pakosarja niin avautuis noita vaihtoehtoja. Tehotavoite jossain 300-350hp välissä näin alkuun. T5 männät ja kanget jo odottelemassa asennusta.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mitsun 19T. Oman näkemyksen mukaan joko #6 pesällä tai #7 pesällä - riippuen siitä haluaako ahtimesta lämpöpuhaltimen vai ei. Itsellä on #7 pesällä ja tyytyväinen olen ollut kokoonpanoon.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

15t on hyvä ratkaisu. E85:lla piisaa 2.3ssa 305hp.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

Itselläkin mielessä jokin isompi ahdin, kun ehkä saattaa turbon vaihto olla itselläkin edessä, kun pieniä sinisiä savumerkkejä alkanut toisinaan antamaan tuo oma Saabbi yön yli seistyään. Koska hitsi vehkeitä ei löydy ja ajastakin vähän uupelo, niin aika bolt-on ratkaisua etsitään.

Tuohon mitsuun tosiaan passais HX25 turbiini ja se menis suoraan T25 pakosarjan laippaan, mutta pakoputken lähtö menee neli pulttiseksi.
Passaako tuohon T7 koneeseen tonnarin T5 koneen pakosarja suoraan, kun siinähän olisi T3 laippa?
T3 laipalla olevia ahtimia sitten löytyykin vaikka kuinka, mutta aika harvassa taitaa olla kolme pulttinen kartiolähtö, kuten tuossa vakio mitsussa :roll:

Eli jos pienillä modauksilla aikoisi selvitä, niin vaihtoehdot taitaa olla siinä, että joku T19 yms. kompura puoli tuohon vakio ahtimeen ja #6 pesä (#7 pesällä taisi saada esim. proturbolta, jos T3 laippa pakosarjassa) tai sitten jos se T5:n pakosarja sopii tuohon T7 koneeseen, niin siihen joku vähän isompi ahdin V-band lähdöllä ja hitsauttaa jossain V-band laippa downpipen kolme pulttisen laipan tilalle?

Tuo HX25:n pesä on #8,5 kokoinen, niin se varmaan herää lähes yhtä nopeaa kuin tuo vakio mitsu? Lähinnä mietityttää, että miten automaatin kanssa käyttäytyy esim. kaupunkiajossa, kun vakioahtimella se veto tuntuu olevan aina saatavilla ihan pikku kierroksillakin. Se täällä on kyllä tullukin jo selväksi, että sellaista ahdinta ei olekaan joka vetäis tyhjäkäynniltä maksimi kierroksille asti, että kompromissi tehtävä.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
rungo
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ti Marras 18, 2014 10:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja rungo »

JJAero95 kirjoitti: Eli jos pienillä modauksilla aikoisi selvitä, niin vaihtoehdot taitaa olla siinä, että joku T19 yms. kompura puoli tuohon vakio ahtimeen ja #6 pesä (#7 pesällä taisi saada esim. proturbolta, jos T3 laippa pakosarjassa) tai sitten jos se T5:n pakosarja sopii tuohon T7 koneeseen, niin siihen joku vähän isompi ahdin V-band lähdöllä ja hitsauttaa jossain V-band laippa downpipen kolme pulttisen laipan tilalle?
#7 pakopesä sopii t25 pakosarjaan, ja noita t3 vakio pakosarjoja on tietääkseni vain alkusarjan pitkälohko tonnareissa 1985-1990? (ei varmaa tietoa mistä löytyy) vuosimalleissa.
OG 9-5 -02 B234/B235
OG 9-5 -97 HX35 PRO MFS
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Kannattaa miettiä ainakin 3" downpipeä heti kun meinaa gt17 tilalle isompaa. Td04 -06 varmaan satoja vetoja ohituksissa ja huvikseen nelosella tonne 4500r 240/260hp softalla. Yksi veto WOT punarajalle, kytkin ja vitonen= 2 pakoventtiiliä. Katti alkuperäinen ja imenyt hajonneen pillerin öljyt. Softa toimi kuin unelma, rauta ei. T. Ari
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Entäs Holsetin HE221W. Lienee swapattavissa vaikka vanhaan turbiiniin kiinni, kun on hyvin läheistä sukua TD04.
Vesiletkut vaan tulpaten ja dynoon. Joskus on noista täälläkin puheltu, mutta onko kenelläkään ajossa?
Tehotavoite jos on alle 400hp niin pitäs täyttyä hyvinkin...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Vastaa Viestiin