Koni FSD takaiskarin putken ulkohalkaisija?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Koni FSD takaiskarin putken ulkohalkaisija?

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Nyt olisi lyhyt ja ytimekäs kysymys oikean tiedon omaavalle tarjolla:

Mikä on Koni FSD takaiskarin putken ulkohalkaisija?

Kysymys liittyy siihen, että tuli tuossa viime syksynä laitettua 2000 vuosimallin Saab 9-5 farmariin Koni FSD iskarit, Lesjöfors jouset ja Powerflex puslat, jotka tilasin kaikki Englannista vajaan tonnin hintaan.

Konin FSD takaiskareista puuttui alapään jousilautaset, joten ne muokattiin asentaneen pajan toimesta alkuperäisiä jousilautasia käyttäen. Ongelma on vain se, että alkuperäinen jouslautanen on kiinni yläosastaan (roikkuu siinä iskarin levennyksessä), mistä syystä tällä hetkellä Saapin peräpää roikkuu ehkä n. 1-1,5 cm liian alhaalla ja valot sojottavat nolla-asetuksella vastaantulijan silmiin.

Ratkaisuna olisi teettää uusi korotuslevy nykyisen jousilautasen alle, jolla peräpää saadaan nostettua oikealle tasolle. Enää tarvitsisi tietää iskarin tarkka ulkohalkaisija.

Kommenttina alustamuutokseen: Ajettavuus selvästi parempi kuin siskoplikan viisi vuotta nuoremmassa ysifemmassa. Terävät saumat ja töyssyt menevät selvästi pehmeämmin ja alusta kiristyy mukavasti moottoritierampeissa ja mutkateillä. Modifiointi oli hintansa väärti. Kun vain saisi peräpään nostettua vakiotasolle... :D

Muutoksella hattiin nimen omaan mukavuutta eikä näyttävyyttä. Ajettavuutta ei siis "pilattu" liian kovalla ja matalalla alustalla. Okei, tämä oli provo sillä toinen tykkää äiteestä ja toinen tyttärestä. Minun käyttööni ja näillä Suomen aina niin hyväkuntoisilla kantateillä mukavuus menee rata-ajettavuuden edelle.

Ai niin, syy että kysyn asiaa täältä on ihan vain laiskuus ja mukavuudenhalu. Ei jaksaisi kömpiä -20 asteen pakkasessa avoparkissa oleven lumisen auton alle mittaamaan putkea tönärillä...

Laitan joskus alustaprojektista vaslokuvia tännekin (newbie). Naamakirjasta ne jo löytyisi.
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Koni FSD takaiskarin putken ulkohalkaisija?

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Itse itselleni vastaten: Kävin mittaamassa sen takaiskarin putken halkaisijan ja se näyttää olevan 42,3 mm työntömitalla kolmeen kertaan mitattuna.

Edelleen on epäilys siitä olisiko Koni FSD (2100-4071) pakkauksessa pitänyt olla mukana uusi jousilautanen, iskarissa olevaan uraan tuleva "circlip" rengas ja edellä mainitun jousirenkaan päälle tuleva koneistettu päällirengas, joka pitää jousirenkaan paikoillaan ja jonka päälle itse jousilautanen on tarkoitus laskea?

Osaisiko kukaan FSD sarjan hankkineista/asentaneista kertoa omista kokemuksistaan, eli erityisesti sen tuliko yllä mainittuja osia mukana paketissa?

Mittasin myös etäisyyden takarenkaan keskiöstä takapyörän kaareen ja sain mitaksi n. 340 mm. Muualta foorumilta saamani tiedon mukaan vakioalustassa tämä mitta pitäisi olla 375 mm. Ilmankos valot näyttää taivaalle :).
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Koni FSD takaiskarin putken ulkohalkaisija?

Viesti Kirjoittaja AM »

Wifferi kirjoitti:Konin FSD takaiskareista puuttui alapään jousilautaset, joten ne muokattiin asentaneen pajan toimesta alkuperäisiä jousilautasia käyttäen. Ongelma on vain se, että alkuperäinen jouslautanen on kiinni yläosastaan (roikkuu siinä iskarin levennyksessä), mistä syystä tällä hetkellä Saapin peräpää roikkuu ehkä n. 1-1,5 cm liian alhaalla ja valot sojottavat nolla-asetuksella vastaantulijan silmiin.
Laitappa kuvaa rävellyksestä...
Wifferi kirjoitti:Itse itselleni vastaten: Kävin mittaamassa sen takaiskarin putken halkaisijan ja se näyttää olevan 42,3 mm työntömitalla kolmeen kertaan mitattuna.

Edelleen on epäilys siitä olisiko Koni FSD (2100-4071) pakkauksessa pitänyt olla mukana uusi jousilautanen, iskarissa olevaan uraan tuleva "circlip" rengas ja edellä mainitun jousirenkaan päälle tuleva koneistettu päällirengas, joka pitää jousirenkaan paikoillaan ja jonka päälle itse jousilautanen on tarkoitus laskea?

Osaisiko kukaan FSD sarjan hankkineista/asentaneista kertoa omista kokemuksistaan, eli erityisesti sen tuliko yllä mainittuja osia mukana paketissa?
Lukitusrengas ja alumiininen alapään jousilautanen kuuluisi tulla Koni FSD iskareiden mukana ja iskarissa kuuluu olla kaksi uraa joilla takapään korkeutta voi muuttaa.

Vastaava toteutus kuin kuvan Bilsteinissä, mutta ilman vaihtoehtoista uraa -kuvassa näkyy myös alumiininen jousilautanen.
http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... _to_go.jpg
Wifferi kirjoitti:Mittasin myös etäisyyden takarenkaan keskiöstä takapyörän kaareen ja sain mitaksi n. 340 mm. Muualta foorumilta saamani tiedon mukaan vakioalustassa tämä mitta pitäisi olla 375 mm. Ilmankos valot näyttää taivaalle :).
Paljonkos etupäässä vastaava mitta?

Tuossa sedanin mittoja keskiöstä lokasuojan kaareen;
http://www.saablink.net/forum/showpost. ... stcount=15
Saab 9-5 Aero MY01
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Koni FSD takaiskarin putken ulkohalkaisija?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Omassa autossa kävi noiden Lesjöfors jousien (eli kyseessä siis koni sportkit) kanssa ihan samat, eli perä laski n.1,5cm enemmän kuin keula vaikka iskarissa oleva säätö oli ylärajassa. Sorvasin sinne iskariin korotus palan ja nyt sekä edessä että takana on renkaan keskeltä pyörän kaareen n.36cm, eli noilla jousilla ei alusta laskenut juuri yhtään :?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Koni FSD takaiskarin putken ulkohalkaisija?

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Tällaisen viestin sain tänään Paul Whiterilta (partsforsaabs.com):

"Hello Jukka

Yes apparently there should have been some spring seats with the fittings, I
have some more being sent to us in the next few days, as soon as I get these
we will send them on to you.

However I'm also told that there are circlips mounted in the damper body,
and according to the pictures you have sent, on your dampers these circlips
have been mounted in the lower slot, if the circlip is moved up then the
spring seat can be mounted further up and your car would be at a higher
level.

Regards
Paul Whiter
"

Eli uusia osia on tuloillaan Englannista lähipäivinä. Täytyy asennella osat joskus paremmalla ajalla. (Tällä kertaa teen sen harrastuksen vuoksi itse enkä tue suomalaista pienyrittäjää kuten päätin tehdä viime kerralla ihan periaatteesta.)

Täytyy katsoa jos saisi laitettua joku ilta kuvia alustan toteutuksesta johonkin nettipalveluun, jotta voin sitten jatkossa linkittää kuvia tännekin.

Autoon oli nimen omaan tarkoitus vaihtaa orggisjouset eikä sporttivietereitä, sillä pidän autossa enemmän hyvästä (= mukavasta) ajettavuudesta kuin viimeisen päälle sporttisesta ulkonäöstä. Siskon 2005 vuosimallin 2,3t Linear Business malliinkin hankittiin jälkikäteen alkuperäisten 17" vanteiden ja 225/45 sarjan Nokialaisten tilalle 16" tarvikevanteet sekä hyvät Continentalin 205/55 kumit. Tällä muutoksella oli huomattava positiivinen vaikutus siskon auton ajomukavuuteen sekä ajomeluun näillä Suomen "aina niin hyväkuntoisilla" (NOT) routavaurioisilla ja nastojen kuluttamilla teillä.

Mutta kukin taaplaa tyylillään, ja toinen tykkää äiteestä ja toinen tyttärestä. Kyllä minäkin pidän satunnaisesti hyvinkin urheilullisesta ajotavasta, mutta sitä tulee harrastettua ainakin näin kesäisin enemmän Honda VFR:llä kuin isolla Saabilla...
Viimeksi muokannut Wifferi, Ti Huhti 20, 2010 22:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Koni FSD takaiskarin putken ulkohalkaisija?

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Laitetaan niitä kuvia "räpellyksestä":

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Koni FSD takaiskarin putken ulkohalkaisija?

Viesti Kirjoittaja AM »

Wifferi kirjoitti:Laitetaan niitä kuvia "räpellyksestä":
Kuva
Kun saat Partsforsaabsilta takapään jousilautaset ja asennat paikalleen, niin laita ihmeessä ylempään asentoon nuo lukkorenkaat ja auto alkaa oleen jokseenkin vaaterissa.

Olikos saamassasi paketissa edes asennusohjeita ja muistaakseni jotain iskarin varren ympärille tulevia muovisia rinkuloitakin oli matkassa? :wink:
Saab 9-5 Aero MY01
JParhiala
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 22:33

Re: Koni FSD takaiskarin putken ulkohalkaisija?

Viesti Kirjoittaja JParhiala »

Onko tää monta milliä madaltava sarja vai ollenkaan?
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Koni FSD takaiskarin putken ulkohalkaisija?

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Ei ollut paketissa mukana mitään asennusohjeita. Ovat varmaan siinä puuttuvassa "pussissa" missä olisi pitänyt olla jousilautaset ja kiinnitysosat.

Ja kyseessä EI ole madaltava sarja vaan nimen omaan Koni FSD iskunvaimenninsarja, joka on (ensisijaisesti) tarkoitettu asennettavaksi vakiojousien kanssa. Foorumilta saamieni tietojen mukaan lievästi madalletuilla jousilla (max -30mm) toiminevat vielä hyvin.

Ja tarkoitus on tosiaan nostaa jousilautaset siihen ylempään tasoon, jotta perä nousee takaisin vakiotasolle. Ovat varmaan Konilla laittaneet jousirenkaan siihen alempaan uraan ajatellen että kuitenkin asiakas on laittamassa autoonsa madallusjousia.

Tämän siitä saa kun teettää työn muilla. "Laita lapsi/asentaja asialle ja tee itse perässä". :D
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Koni FSD takaiskarin putken ulkohalkaisija?

Viesti Kirjoittaja AM »

Wifferi kirjoitti:Ei ollut paketissa mukana mitään asennusohjeita. Ovat varmaan siinä puuttuvassa "pussissa" missä olisi pitänyt olla jousilautaset ja kiinnitysosat.

Ja tarkoitus on tosiaan nostaa jousilautaset siihen ylempään tasoon, jotta perä nousee takaisin vakiotasolle. Ovat varmaan Konilla laittaneet jousirenkaan siihen alempaan uraan ajatellen että kuitenkin asiakas on laittamassa autoonsa madallusjousia.
Itse olen asennusohjeet heittänyt roskiin, mutta muistikuvan mukaan asennusohjeessa ohjeistettiin että alempi asento on normaali korkeus ja ylempi ns. kuormankantoasento eli jos vetelee kärryä/asuntovaunua tai kuljettaa säännöllisesti painavaa tavaraa kontissa.

Riippuu myös paljon jousista kummassa asennossa auto asettuu järkevään asentoon. Aeron jousilla auto suorassa alemmassa asennossa tyhjällä kontilla ja samaten "täydellä" kontilla ylemmässä asennossa. Vastaavanlainen sedan asettui suoraan Lesjöforsin jousilla kun tasonsäätö ylemmässä asennossa ja ilman kuormaa.
Wifferi kirjoitti:Tämän siitä saa kun teettää työn muilla. "Laita lapsi/asentaja asialle ja tee itse perässä". :D
Juurikin näin -tai vaihtaa ehjät alkuperäiset etupään ylätukilaakerit "varmuuden vuoksi ja ennakoivana huoltona samalla vaivalla" Motonetin tarvikepaskoihin jotka valmistevikaiset. Mukavaa jumppaa repiä noita tolppia edes takas itsestä riippumattomista syistä usemapana iltana. :wink:
Saab 9-5 Aero MY01
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Koni FSD takaiskarin putken ulkohalkaisija?

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Eilen oli tullut sähköpostiin vastaus että uudet jousilautaset kiinnitysosineen on lähetetty kohti Suomea allekirjoittaneen osoitteeseen. Täytyy sanoa että firman toiminta on ollut kaiken kaikkiaan esimerkillistä.

Laittelen osat paikoilleen ns. hyvän sään aikana. Täällä alkoi aamulla räntäsede...
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Koni FSD takaiskarin putken ulkohalkaisija?

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Nyt on uudet jousilautaset paikoillaan ja se Konin takaiskarissa oleva "circlip" rengas on ylemmässä urassa. Perä on juuri oikealla korkeudella, tai ehkä puoli senttiä ylempänä. Joka tapauksessa sivuprofiili on nyt tasapainoisen näköinen kun pyöräkaarissa on saman verran tilaa renkaiden yläpuolella.

Kävin testiajolla hakemassa Laakkoselta uuden konepeltitunnuksen mallia "Saab -Scania", eli originaali versio. Hinta samaa luokkaa kuin Elkpartsilla tai PFS:llä, eli ei kannata lähteä merta edemmäksi kalaan.

Ostin myös palaneiden penkinlämmittimien säätimien polttimoiden tilalle kaksi kappaletta uusia polttimoja. Varaosatiskillä väitti kiven kovaan että niitä tulee "yksi kumpaankin namiskuukkeliin, niin meidän pojat on aina ne vaihtaneet". Minä taas väitin selvittäneeni että kyllä niitä on kaksi per puoli (sekä numerotunnukselle että säätörenkaalle oma polttimonsa). Onneksi ovat helppoja vaihtaa, jos tulee välttämätön tarve saada myös säätöpyörälle valo. Nyt on nimittäin edelleen pimeänä... Polttimoilla on kyllä Laakkosen ryöstöhinta: 4,95e/kpl + alv eli 6,04 euroa kappaleelta. Ehkä minä haen vielä ne kaksi lisää kun olen tunnetusti perfektionisti.

Vielä kertaalleen loppukommentti ja kehu: automaattivaihteinen Saab 9-5 Konin FSD iskareilla, uusilla alkuperäisjousilla, powerflex puslilla ja 16 tuuman renkailla on täydellinen matka-auto Suomen kuluneille kantateille ja moottoriteille. Nautinnollinen ajaa tilanteessa kuin tilanteessa (jos ja kun autolla ei ole tarkoitus mennä moottoriradalle ajelemaan). Radalla voi käydä ennemmin vaikka VFR:llä ;D
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Koni FSD takaiskarin putken ulkohalkaisija?

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Alla kuva Konin jousilautasista nostettuna ylempään kiinnitysuraan.

Kuva

Tässä sivukuva autosta perä nostettuna oikealle korkeudelle. Nyt on sopusuhtaisen näköinen (minun silmääni). Muunlaisiakin mielipiteitä voi olla muilla Saabisteilla.

Kuva
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Koni FSD takaiskarin putken ulkohalkaisija?

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Mukava huomata, että joku muukin on kiinnittänyt huomiota Saabien roikkuviin perseisiin. Näyttävät ihan epäkuntoisilta kun on perä lintassa jo pelkän kuskin kuormalla. Samaa vaivaahan on mm. Citroën Xsarassa, siihenkin on tarjolla samoja lääkkeitä kuin Saabeihin. Olis kiva tietää mistä moinen johtuu?!? Ei siis samat lääkkeet vaan tuo vaiva.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Vastaa Viestiin