M: Saab 9-5 Aero Wagon aut. 2002 - TARJOA!

M: Myydään A: Annetaan
Vastaa Viestiin
Talviomena
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Syys 06, 2016 19:32

M: Saab 9-5 Aero Wagon aut. 2002 - TARJOA!

Viesti Kirjoittaja Talviomena »

Tässäpä varmaan monelle foorumilaiselle jo tuttu auto; nostetaan ilmoitusta, sillä auto on nyt haettu talvisäilöstä ja on nähtävillä ja koeajettavissa Tuusulan Kellokoskella :)

Voin katsastaa auton ennen myyntiä.

Täyden konerempan jälkeen ajettu 34 tkm.

Tarjoa mielestäsi sopivaa hintaa! Katsotaan löytyisikö tällä tavalla ostaja. Ainakin tarjolla on hieno Aero alle kesän Saab-tapahtumiin 8)

Kuva

Kuva

Kuva


Autoyksilö on jonkin verran näkyvyyttäkin saanut, lehdistä sekä valkokankaalta tuttu hopeinen 2002 9-5 Aero Sportcombi, jota on entisöity suorastaan neuroottisesti viime vuosina. Kyseessä on varmasti tekniikaltaan yksi Suomen hienoimpia ja paraskuntoisimpia 9-5 Aeroja.

Lisää myyntikuvia autosta: https://whitecloudoy.pixieset.com/aero/

Ilta-Sanomien juttu autoyksilöstä: https://www.is.fi/autot/art-2000006372691.html
Kansainvälistä uutisointia autoyksilöstä: https://www.saabplanet.com/saab-passion ... -the-cost/
Lyhytelokuva, jossa tämä auto esiintyy: https://youtu.be/qREWGcHOviI

Auto on kattavasti varusteltu Aero, siinä on mm. automaatti, täysnahat, xenonit, kuskin ja kartanlukijan penkit sähköllä (kuskin muistilla), istuinlämmitys myös takana, sadetunnistin, AS2 stereot + integroitu bluetooth yms.

Katsastettu 25.5.2023. Voin katsastaa uudelleen ennen myyntiä.

Korilla on ajettu n. 352 tkm, mutta auto on viime vuosina rakennettu melkeinpä uusiksi. Siihen on tehty mm.:

Korin osalta:

- Auton pohja on täysin ruostekorjattu: hiekkapuhallettu, hitsattu kuntoon, pohjamaalattu raskaan kaluston maalilla ja massattu (Finikor Täysturva)
- Konepelti ja takakontin luukku putsattu ruosteista ja maalattu uudelleen
- Ajovaloumpiot hiottu ja lakattu
- Uudet 17” vanteet (Saab original, ALU62) ja kesärenkaat (nyt vähän ajetut Continental PremiumContact 6:set)
- Katolla oleva ”hainevä” uusittu (Saab original)
- Tuulilasi uusittu vastikään (Fuyao)

Tekniikan osalta:

- Täydellinen B235R koneremontti (Suolinko): kampiakselin tarkistus ja laakerointi, mäntien ja sylinterien mittaus ja hoonaus + rengastus, täysi Saab jakopääsarja, takapään stefa, öljynpaineanturi, täyskunnostettu kansi, termostaatti, tulpat, kannentiiviste Saab, imu & pakosarjan tiivisteet, pinnapulti ja mutterit. Sisäänajoöljy, synteettinen öljy, 2x suodatin, jäähdneste 50% pun, vaihteistoöljy Comma mvatf, tehostinneste chf11s, moniurahihna 2415 (Contitech), T7 vesipumppu (Saab), käytetty B235 mäntä). Moottori muutettu bioetanolilla käyväksi, laitettu isommat suuttimet (Bosch ev14 550cc) ja penkissä customoitu softa (RE85:llä antaa n. 295 hp / 460 Nm). Sytytyskasetti luonnollisesti myös uusittu, myös kampiakselin asentoanturi yms. Moottorirempan jälkeen ajettu n. 34 tkm.
- Kaasuläppäkotelo uusittu
- Huohotinloukko uusittu, lohkon ja lämppärin väliset letkut uusittu (jo ennen moottorin uudelleenrakennusta)
- Maptun ”strut bar” -tanko asennettu moottoritilaan jäykistämään ajotuntoa
- Bensapumppu + bensansuodatin uusittu
- Jarrut uusittu kokonaan (jarrulevyt + palat (Saab original), jarrusatulat entisöity, jarruputket uusittu kuparisiin)
- PA-pannat uusittu
- Iskarit ja jouset uusittu (Saab original)
- Pakoputki ja äänenvaimennin uusittu (Walker)
- Puslia, tukivarren helat, raidetankojen päät, koiranluita yms. uusittu mittava määrä (aina laatuosiin, joko Saabin omia varaosia tai Powerflexiä yms.)
- Alapallonivel uusittu, oikea (Lemförder)
- Vaihteistoon ja ohjaustehostimeen tehty tribokeraaminen nanopinnoitus (RVS)
- Xenon-polttimot uusittu
- Xenonien takimmainen tasoanturi ja anturin tanko uusittu
- Takaluukun lukkomekanismi uusittu
- Virtalukon haittojen uusiminen ja kuskin oven lukon voitelu (Auto-Avain P. Honkasola, Helsinki)
- Toinen auton avain on uusi

Sähköjen / elektroniikan osalta:

- ESP-yksikkö on vahvistettu (eleworks)
- ABS-johtosarja on korjattu
- SIDin pikseliviat kaikki korjattu
- OpenSID asennettu
- SaabAUX Bluetooth-adapteri asennettu stereoihin CD-vaihtajan tilalle (toimii erittäin hyvin). Vain musiikin toisto, ei hands-free -puheluominaisuutta.
- Kuskin penkin istuinlämmitin uusittu
- Akku uusittu

Lisäksi lukemattomia pieniä juttuja tehty siellä täällä, luonnollisesti myös nelipyöräsuunnattu ja kaikki mahdolliset nesteet vaihdettu, monet useampaan otteeseen, öljypohjan sihti puhdistettu ultraäänellä myös useamman kerran jne jne.

Jos tämä kaikki kuulostaa neuroottiselta, se johtuu siitä että se on sitä.


Ajattelin aina, että en luovu tästä autosta ikinä, mutta elämän realiteetit ovat tulleet vastaan: ko. auto on itselläni nykyään harrasteautona ja vain suhteellisen harvassa kesäajossa, ja muuton vuoksi minulla ei ole autolle enää katettua säilytyspaikkaa. Tämä auto ansaitsisi paikan, jossa sen voisi säilöä vuosiksi (ja vuosikymmeniksi), mitä haluaisin. Tämä yksilö ei saisi päästä ruostumaan ja happanemaan missään julkisella parkkipaikalla, kun sitä on näin isolla vaivalla entisöity.

Auto kaipaa kotiin, jossa sille on säilytystilaa, ja omistajalle, jolla on aikaa myös nauttia sen kanssa tien päällä.


Koska autoa ei ole ”räpelletty” vaan entisöity viimeisen päälle pieteetillä, uskon että sen saisi muutaman vuoden päästä helposti museorekisteriin. Toivonkin että joku keräilijä tai muu joka osaa arvostaa tätä poikkeuksellisen paljon laitettua yksilöä, ostaisi sen talteen.

Auton puutteet:

- Takalasin pissapoika ei toimi (ei ole toiminut koskaan omistusaikanani. En ole sitä lähtenyt korjaamaan, en ole kaivannut toimintoa).
- Toisen etusumuvalon valokuvio epäselvä, katsastuksessa annettu korjauskehotus (ei kuitenkaan johtanut hylkäykseen).
- Ilmastoinnin kenno kannattaa puhdistaa jossain välissä, kesähelteillä / kosteilla säillä pöläyttää joskus käynnistettäessä vähän tunkkaista ilmaa sisään. Haju kuitenkin häviää ensipölähdyksen jälkeen. Auton sisätiloissa muutoin raikas tuoksu.
- Kartanlukijan oven sisäpuolen etualakulmassa on ruostetta. Ei kuitenkaan näy ulkopuolelle eikä ole haitannut itseäni. Muissa ovissa ei ruostetta.
- Maalipinta ei ole virheettömässä kunnossa - hyvässä ikäisekseen, mutta ei ihan näyttelytasoinen. Jälkiä ja pieniä paikkamaalauksia löytyy kun läheltä katsoo. Tarkempia kuvia isoimmista puutteista on varsinaisen myyntikuvagallerian "Tärkeimmät huomiot" -osiossa (https://whitecloudoy.pixieset.com/aero/ ... thuomiot1/).

Samoin sisätiloissa on toki jonkin verran käytön jälkiä, mutta ikäisekseen se on minusta varsin siisti. Tekniikaltaan auto on erittäin timmissä kunnossa.

Kaupan päälle saa ylimääräiset 16" aluvanteet (Saabin originaalit) joissa nyt päällä huonokuntoiset nastarenkaat (eivät olleet käytössä aikoihin, kun auto ollut vain kesäajossa viime vuosina).

Annan mielelläni lisätietoja kiinnostuneille.

Auto on nähtävillä ja koeajettavissa Tuusulan Kellokoskella. Mitään vikakoodeja ei pitäisi autossa olla, mutta voidaan tarkistaa Techillä läpi ostajan niin halutessa :) Kyllä tämä ihan soiva :saab: on.

Yhteydenotot ensisijaisesti YV:llä, WhatsApilla tai tekstiviestillä 040 546 4436.
-02 9-5 Aero Sportwagon, Stage 2 BP
jäsen #7627
Vastaa Viestiin