tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja oju »

Olen joskus ihaillut tutkaohjattuja vakionopeudensäätimiä jotka säätävät vauhdin edelläajavan mukan. Nyt sellaisia saa ilmeisesti myös asennettuna vasempan takakulmaan -> kun aiot vakionopeudensäätimellä ohi kiihdyttää ohitettava samaan vauhtiin heti kun olet päässyt tämän takakulmatutkan vaikutusalueelle. Ihmeellistä tuo tekniikka, toivoisi vaan että tuota säädettäisiin niin että se ottaa 100m suoraan taaksepäin :lol:
Viimeksi muokannut oju, Ke Huhti 16, 2014 09:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja Raser »

Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja nugge »

Harrimatias kirjoitti:

Tämän allekirjoitan täysin, joka päivä Porvoon moottoritieltä.
Itse ajelen cruisella 128-135 riippuen fiiliksestä ja vähän väliä on joku puskurissa kiinni. Sitten kun hän on saanut minut ohitettua ja palaa eteeni oikealle kaistalle, niin ei mene kuin minuutti ja saan ohittaa hänet. Edelleen, se sama oma vauhtini cruisella.
Ilmeisesti moni ei käytä cruisea tai sitten ei osata pitää nopeutta tasaisena?
Välillä se kyllä naurattaa, kun ensin kauheena härkänä ohi ja sitten tullaan eteen ja vauhti tippuu. :lol:
Just se saatanan porvoon motari. ite sitä melkein joka arkipäivä helsinkiin päin ja aina joku helvetin Biimeri tai vaginisti sielä haistelemas paikkoja.

Yks sankari veti sen uudenkarheel baierilasella mun persees kiinni noin 10km matkan kunnes ohitti, tein sit saman sille noin 10km matkan ja kun ohitin niin heilu keskari, ilmeisesti minä olin se ilkeä ihminen.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Ja miksi ohituksen jälkeen on pakko vaihtaa heti ohitettavan eteen ja heittää p***at silmille, silloinkin kun kukaan ei painosta takana ohittajaa. Ei se kuivalla niin haittaa mutta Suomen kesähän on kaunis ja vähä luminen...
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja 3J »

No kun on katsottu formulaa ja ehkä ajettu kartingiakin. Autokoulussa kyllä opetettiin että omalle kaistalle palataan sitten kun ohitettava näkyy kokonaan taustapeilissä (siinä keskimmäisessä).
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin ja eihän ohittamisessa yleensäkään kyse ole ajan säästämisestä ja perille pääsemisestä nopeammin. Kyse on perille pääsemisestä ensimmäisenä.

Ja kyllähän se luonnostaan korpeaa tavan suomalaista autokuskia, jos joku ajaa eri nopeutta kuin itse. -5km/h köröttelevät s&%¤#nan sunnuntaiautoilijat ja +5 km/h hurjastelevat v@£un kaaharit, joilta pitäisi kaikilta ottaa kortti pois. :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

nugge kirjoitti:
Harrimatias kirjoitti:

Tämän allekirjoitan täysin, joka päivä Porvoon moottoritieltä.
Itse ajelen cruisella 128-135 riippuen fiiliksestä ja vähän väliä on joku puskurissa kiinni. Sitten kun hän on saanut minut ohitettua ja palaa eteeni oikealle kaistalle, niin ei mene kuin minuutti ja saan ohittaa hänet. Edelleen, se sama oma vauhtini cruisella.
Ilmeisesti moni ei käytä cruisea tai sitten ei osata pitää nopeutta tasaisena?
Välillä se kyllä naurattaa, kun ensin kauheena härkänä ohi ja sitten tullaan eteen ja vauhti tippuu. :lol:
Just se saatanan porvoon motari. ite sitä melkein joka arkipäivä helsinkiin päin ja aina joku helvetin Biimeri tai vaginisti sielä haistelemas paikkoja.

Yks sankari veti sen uudenkarheel baierilasella mun persees kiinni noin 10km matkan kunnes ohitti, tein sit saman sille noin 10km matkan ja kun ohitin niin heilu keskari, ilmeisesti minä olin se ilkeä ihminen.
Jep. Itse joka päivä Porvoosta -> Kehä3:lle asti sitä tietä körryytän (ja iltapäivällä takaisin), joten näitä näkee. Mutta, sellaista se on. Enää ei jaksa itseä edes juuri ärsyttää. :D
Saab 900 2.0t Cab -97
opelfanatic
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Marras 29, 2013 20:08
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja opelfanatic »

mun omas ajotyylissäkin saattaa olla vikaa ja paljon, mutta mä en ymmärrä yhtään millään lailla näitä hemmetin 5-15km/h alinopeutta ajavia...

osa vielä kiihdyttää sitten kun lähdet ohittamaan...

toinen on kans nuo hinaukseen yrittävät jokka roikkuu 5-0,5 metrin pääs takapuskurista!!! ja vaikka tilaa ohittaa olisi niin ohi ei voi mennä???

joku kaunis päivä uusin saabin peräpään kun tarpeeksi vituttaa ja lyön liinat kiinni ja siis kyse on 5-20km joka arkipäivä peräsroikkuvasta samasta mersun louskusta!! :evil:
SAAB 9-3SS MY03 stage työn alla
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Joo toi on kyllä erikoishommaa kun ohittaessa ohitettava lähtee kiihdyttämään.
Oon funtsinu että siihen on kaksi syytä:

A) "perkele minua et kyllä ohita!"
B) "oho ajanpas hiljaa kun minut ohitetaan, nostanpas nopeutta"

Toinen erikoishomma on tuo vasenta kaistaa köröttely vaikka oikealla kaistalla olisi hyvin tilaa. Itsehän olen niin rontti että tarvittaessa ohitan oikealta, pahinta on se että nuo köröttelijät eivät reagoi siihen mitenkään. Edellen jatketaan sitä vasenta kaistaa 100 km/h nopeudella. Ja kohta muutkin tielläliikkujat tulee oikealta ohi..
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Minä taas uskon, että koko kampanjointi on silkkaa huijausta. Suomen Poliisi ei tee mitään erikoisjärjestelyjä, laittaa vaan tiedotteen, että NYT on vaarallista ajaa ylinopeutta tällä kyseisellä viikolla. Ja kun viikko on OHI, niin SITTEN pistetään ne ansat pystyyn ja nostetaan potti himaan. Siis oikeasti, ainakin niitä reittejä joita minä ajan, niin näillä ns. "tehoviikoilla" ei näy yhtään ainutta ratsiaa, mutta muina ajankohtina niin maijaa on liikenteessä ja ansaa viritellään...Eikä sekään varmaan ole sattumaa, että ENITEN havaintoja tulee tehtyä juuri näiden mediassa mainostettujen TEHOviikkojen jälkeen (+1-2 viikkoa) :roll: Olen siis oikeasti tarkkailut tätä hommaa n. nelisen vuotta, toki otos on rajallinen, eli oman työmatkan varrelta Uudenmaan pikkumaanteiltä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Epäilen samaa. Loppusyksyllä kun oli jokin tehoviikko niin partioita oli ainakin jonkin verran liikkeellä mutta viimeiset kaksi kertaa on ollut erittäin hiljaista.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja AZP »

jann3 kirjoitti:Joo toi on kyllä erikoishommaa kun ohittaessa ohitettava lähtee kiihdyttämään.
Oon funtsinu että siihen on kaksi syytä:

A) "perkele minua et kyllä ohita!"
B) "oho ajanpas hiljaa kun minut ohitetaan, nostanpas nopeutta"
Oikea vastaus on A. Liittyy yllä mainitsemaani ihmisen luonnolliseen evoluutiossa jotenkin kehittyneeseen vaistoon, joka pitää kaikkia omasta ajonopeudesta poikkeavia ajoneuvoja luontaisina vihollisina.
jann3 kirjoitti: Toinen erikoishomma on tuo vasenta kaistaa köröttely vaikka oikealla kaistalla olisi hyvin tilaa. Itsehän olen niin rontti että tarvittaessa ohitan oikealta, pahinta on se että nuo köröttelijät eivät reagoi siihen mitenkään. Edellen jatketaan sitä vasenta kaistaa 100 km/h nopeudella. Ja kohta muutkin tielläliikkujat tulee oikealta ohi..
Itselläni on työmatkalla noin 3 km nelikaistaista tietä (ei motaria). Kotiinpäin ajaessani käännyn tien vasemmalle kaistalle, ja seuraava käännös on myös vasemmalle. Tieliikennelaki sanoo, että autoa pitää yleensä kuljettaa oikealla kaistalla. Oikean kaistan pakkohan koskee vain moottoritietä. Toisaalta tieliikennelaki sanoo, että kaistaa ei saa vaihdella turhaan. Olen ottanut sen linjan, että ajan koko tuon 3 km aina sillä vasemmalla kaistalla, ellei tule erityistä syytä siirtyä oikealle kaistalle. Toisaalta ajan aina melko tarkkaan rajoituksen mukaan tai rajoitus + 5 km/h, käytännössä en koskaan alle rajoituksen. Olen ajatellut että jos jollain on hirveä kiire ja ajaa sen vuoksi ylinopeutta, voi sitten yhtä hyvin ohittaa oikealta. Oikealta ohittaminenhan ei ole kiellettyä kuin motarilla.

Toisaalta töihin päin ajaessa samaa tietä vaihdan aina vasemmalle kaistalle ja ajan käytännössä koko 3 km vasenta kaistaa, vaikka käännynkin tielle oikealle kaistalle ja tieltä pois lopulta oikealle. Syynä vasemman kaistan käyttöön on se, että joka ikinen kerta sillä 3 km matkalla tulee oikealla kaistalla perä edellä vastaan joku joka ajaa rajoitus -10 km/h tai sitten oikealta olevista valottomista risteyksistä joku tyrkkää tielle niin että joudun jarruttamaan.

Jos taas siinä vasemmalla kaistalla tulee joku perä edellä vastaan niin joko ohitan oikealta tai köröttelen perässä riittävän turvavälin säilyttäen. Paljonko sitä voittaisi tuolla 3 km matkalla jos yrittäisi väkisin ohi, ja paljonko se parantaa päivää, että kiroilee siellä ratin takana keskisormet pystyssä ja toisen takapuskurissa roikkuen?

Itse kun käyttää kruisea, niin on mielenkiintoista huomata, miten tuolla työmatkalla 70 km/h rajoituksen alueella lähes jokainen muu hidastaa tullessaan kohtaan, jossa tiessä oleva loiva kumpu vie näkyvyyden hieman lyhyemmäksi ja kummun laen kohdalla on risteys liikennevaloin. Hidastavat siis siitä huolimatta että rajoitus ei muutu, näkyvyys ei suinkaan lyhene alle sadan metrin, ja valot ovat vihreällä. Jotenkin luonnostaan ihminen kai hidastaa kun näkyvyys lyhenee ja edessä on risteys valoineen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Juu maantiet / "kehätiet" asia erikseen, moottoritieajoa tarkoitin aiemmassa viestissä.
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

3J kirjoitti:Autokoulussa kyllä opetettiin että omalle kaistalle palataan sitten kun ohitettava näkyy kokonaan taustapeilissä (siinä keskimmäisessä).
Jep. Vaikkei paljon ole autokoulusta jäänyt mieleen opettajan yksittäisistä lauseista niin tämä on. Ja tätä ohjetta pyrin aina noudattamaan.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin