Isot Volvot

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Isot Volvot

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla oli joskus '82 Buick LeSabre farkku käyttiksenä. Tavaratilaan meni pitkittäin moisen vekottimen etusohva, eikä takapenkin selkänojaa tarvinnut vielä kaataa.

Silloin mainostettiin Nissan Primeraa iskulauseella "oikeasti iso farkku." Jostain syystä mulla oli Buickin takalasissa tarra "oikeesti iso farkku" :mrgreen:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Isot Volvot

Viesti Kirjoittaja AZP »

^ samaa mieltä. Kaikki alle seitsemänlitraiset on starttimoottoreita, ja alle 550-senttiset on peräkärryjä. :lol:

Suuruus on suhteellista ja katsojan silmissä. Jenkeissä jotkut eurooppalaiset ylemmän keskiluokan autot luokitellaan "compact car" -luokkaan. Vastaavasti eurooppalaiset isot autot (Saab 9000, 9-5, Volvo S80 jne.) ei edes yllä perinteiseen täysikokoisten (full-size) -luokkaan. Siis jenkeissä ei edes ole luokkaa isot autot, vaan on täysikokoiset ja siitä sitten puolikkaat ja muut vajaakokoiset. 8)

Mun mielestäni kyse on ihan merkin kokojakaumastakin. V70 ja S80 on "isoja Volvoja", koska edustavat Volvon malliston isointa päätä. Mondeo on nykyisin "iso Ford" ja joku Smart ForFour on sitten "iso Smart", koska edustaa merkkinsä isointa päätä, ollen kuitenkin VW Polon kokoinen.

Muistaako kukaan enää, että Saab 99 taisi olla aikanaan "uusi iso Saab"? Kunnes pudotettiin mallistosta, kun katsottiin että Saabin ei tule tehdä näin pieniä autoja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Isot Volvot

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Rommitommi kirjoitti: Nyt kun avasin ton uudestaan, niin tuli mieleen, että aiemminhan noita Ruotsissa tehtyjä sanottiin "isoiksi" Volvoiksi, ja pikkuVolvot oli sitten näitä Hollannin ja Belgian rotteloita (3xx-sarja, 4xx-sarja jne), joten voinee nimitys juontaa historiaankin melko hyvin.
AZP kirjoitti: Mun mielestäni kyse on ihan merkin kokojakaumastakin. V70 ja S80 on "isoja Volvoja", koska edustavat Volvon malliston isointa päätä. Mondeo on nykyisin "iso Ford" ja joku Smart ForFour on sitten "iso Smart", koska edustaa merkkinsä isointa päätä, ollen kuitenkin VW Polon kokoinen.

Muistaako kukaan enää, että Saab 99 taisi olla aikanaan "uusi iso Saab"? Kunnes pudotettiin mallistosta, kun katsottiin että Saabin ei tule tehdä näin pieniä autoja.
Jep, tuolta pohjalta itsekin asiaa lähestyisin. Se, mikä nimenomaisesti Volvon kohdalla saa esimerkiksi nyt Hesarin hehkuttamaan merkin subjektiivisista lähtökohdista määrittelemää kokoa, on minulle lievä arvoitus. Tuolla seikalla kun on myös, nykyisistä downsizing-villityksistä huolimatta, rutkasti mainosarvoa. Ja lukijan kuitenkin lähtökohtaisesti pitää luottaa siihen, että koeajoissa, esittelyissä yms. esitetyt väitteet ovat vertailukelpoisia viiteryhmässään. Eli kyse ei ole absoluuttisesta koosta, vaan siitä, mihin sitä verrataan :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Isot Volvot

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:Vastaavasti eurooppalaiset isot autot (Saab 9000, 9-5, Volvo S80 jne.) ei edes yllä perinteiseen täysikokoisten (full-size) -luokkaan.
Tosin 9000 oli ainoa luokassaan joka luokiteltiin EPA:n toimesta "large car"-luokkaan. :)
AZP kirjoitti:Muistaako kukaan enää, että Saab 99 taisi olla aikanaan "uusi iso Saab"? Kunnes pudotettiin mallistosta, kun katsottiin että Saabin ei tule tehdä näin pieniä autoja.
Tuon Iso-Saab-nimen sai sittemmin 70-80-luvun taitteessa 900, ja sen jälkeen 9000. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Isot Volvot

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Kyllä hehkutetaan tuota ison Vulvan alhaista kulutusta. Käyttöpelinä löytyy alkupään Volvo V70 joka on varustettu Klonkswageninn TDI-koneella. Maantiekulutus automaatin kera on juurinkin siinä pyörii siinä 5.5 ja 6.5l /100km välillä. Välillä mennään alle viiden. Volvoa en moiti, kolme 70-sarjalaista omistaneena luotettavin auto mitä olen omistanut koskaan. Todella hyvä auto paljon ajavalle. Joskus haaveissa olisi tuollainen uudempi V70 8)

Harrastepeleinä Saabit ovat omaa luokkaansa, omien kokemuksien perusteella käyttikseksi en näillä näkymin Saabia varmaan enään tule ottamaan kahden femman jälkeen. Aina on jotain laitettavaa vaikka onkin todella hyviä autoja. Saabismi on kiva harratus joten nautin siitä sellaisenaan :saab:
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Re: Isot Volvot

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Rattivaihde kirjoitti:Nykyään taitaa tehdä tiukkaa löytää sisältä oikeasti isoja autoja muualta kuin S-luokan Mersun kokoisista sekä tila-autoista. Korirakenteet turpoaa ja muotoilu viimeistelee ahtauden.
Kyllä sellainen oikeasti iso sisältä löytyy ihan kansanauton sukulaisista. SKoda superb:n takaistuimella mahtuu oikomaan jalkojaan, vaikka edessä istuisi 190 senttinen kuski.
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Isot Volvot

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mä olen aina ihmetellyt tuota sanontaa "oikoa jalkojaan auton takaistuimella". Ymmärrän henkselinpaukuttelumielessä sen niin, että jalat voi istuma-asennossa lykätä suoraa ilman, että varpaankärjet osuvat etuistuimen selkänojaan.

Mulla on korkeintaan keskimittaiset jalat, enkä koskaan ole ollut sellaisen henkilöauton takapenkillä, että em. olisi ollut mahdollista.

Joko mulla on väärä oletus tai tuo Skoda on todellinen harvinaisuus :D Pitääpä kokeilla joku kerta.

Mittaamista varten varmaan ovat olemassa jotkin standarditavat. Ainakin seuraavia löysin esimerkinomaisesti:

Audi A8L D4: 1090mm
BMW 5 F10-F11: 897mm
MB S L W220: 1024mm (tästä omaa kokemusta)
Saab 9000: 991mm (tästä omaa kokemusta)

Skodan nettisivuilla oli monia mittoja esillä, mutta tätä en bongannut.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin