Ruostekorjauksista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,

niin kuin tiedetään, tuppaavat alkupään Saab 9-5:ten takakaaret ja apparin ovi (varsinkin sen pystyreuna) ruostumaan. Onkos joku päättänyt välttää jokakeväisen ruostejumpan laitattamalla ko. kohtiin kokonaan uutta peltiä? Jos on, niin kuinkas sellaiset korjaukset ovat kestäneet verrattuna kevyempiin ruostekorjailuihin? Onko ruostejumppa vaan jatkunut - uudemman pellin kanssa vaan? Itse funtsin, että mitä noille ruostuneille kohdille tekisi.
Jouzer
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 18:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja Jouzer »

Mul on 9-3 mut takaoven takaosa eli pyöränkotelon ulkoreunaahan se on, oli ruostunu puhki, löysin tossa ruostehipan yhteydessä. Vissiin sama paikka..? Se 9-3:n ainakin ruostuu sisäpuolelta ja jos se on samanlai ni se hionta+maalaus ei poista ongelmaa. Kaikista surkein ajatus on kuitenkin jättää tekemättä mitään ja "hitsaa sitten kun on reikä", yhen auton pilasin tolla mentaliteetilla kun ruoste tunnetusti leviää ekspotentiaalisella vauhilla.

Jokatapauksessa hitsattu korjaus kestää kolme-viis vuotta ympärivuotisessa ajossa ilman suurempia ongelmia, riippuen tekotavasta jopa pidempään. Itse hitsaan limittäin (ei päällekäisiä saumoja), hion saumat, kunnon maalit ja taidan poraa yhen pienen reiänkii sinne oven sisäkarmiin (peittää tulpal ja maalil tietyst) et pääsee kotelosuojaa suihkuttaa sinne sisään. Kestää kauemmin ku loppu auto.

Ovet jos se on siellä saumassa niin sitä on tosi vaikea hitsaa nätiksi, paras on yrittää löytää ehjä ovi ja suojata kunnolla kotelosuojalla.

Lopuks, pellin vaihto on ainut korjaus mikä yleensä kestää, jos se tehdään oikein. Eli jos kamat ja intoa/taitoa löytyy niin siitä vaa pullo auki ja pilli soimaan. Korjaamoilla niil ei oo yleensä aikaa näpräillä noita ja tekee ne vähän juosten kusten ettei siit monen tonnin laskua tulisi.
Saab 9-3 2001 2.0t
Ford Probe 1991 2.2T
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja 3J »

Farkun takaluukku pääsi ruostumaan, mutta varatsontyhjennyskampanjasta löytyi ratkaisu siihen. Noin 110€ oli uusi luukku + maalaus. Ei kannattanu paljon vanhaa korjata.

http://webshop.saabparts.com/hem/plat
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
JP151
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 18, 2013 21:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja JP151 »

Tekeekös kukaan klubilaisista näitä ruostekorjauksia kohtuu korvausta vastaan? Kolkkiin tullut ikävä kukka, joka pitäis saada pois. Muutamia vuosia sitten auton takakulma otti hiukan osumaa ja tämä korjattiin vakuutusyhtiön piikkiin, mutta korjaus oli todella tyhmästi toteutettu. Takakulman peltiin laitettiin uudesta korjauspellistä vain ehjä palanen ja nyt tuo ruoste on löytänyt juuri sinne peltien hitsisauman juureen....


Kuva
#6049
9-3 2.0t -01 Biopower Nappe / 9-5 2.3t Vector -03 Biopower Suokko / 9-5 2.3t Vector -07 Biopower
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Nyt on taas molempien käyttöautojen kesän-jälkeen -kuivat pohjat öljytty, tunkilla vähän autoa ylös ja pohjaan ML Tectyl pellavaöljyä spray pullosta. Eiköhän noilla vähän hidasta pellin hapettumista. Kohta tulee kylmät ja märät kelit ja sitten toimenpide muuttuukin jo hankalaksi kun pohjat ei enää tahdo kuivua.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin