9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Ruotsalaisissa päivälehdissä on tänään julkaistu tietoja Saab 9-5:n ja vanhemman 9-3:n konerikoista, joiden määrä vakuutusyhtiöiden mukaan ylittää huomattavasti muiden automerkkien vastaavat luvut. Kyseessä Saabin mukaan öljyn laadun nopea heikkeneminen, mika usein johtaa konerikkoon. Vakuutusyhtiöt eivät enää myönnä konerikkovakuutusta näille Saabeille.
Lehtitietojen mukaan Saab tulee julkistamaan toimenpiteensä ongelman korjaamiseksi kymmenen päivän kuluessa. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Lehtitietojen mukaan Saab tulee julkistamaan toimenpiteensä ongelman korjaamiseksi kymmenen päivän kuluessa. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
9-5 Wagon 2.0 A -03
9-5 Moottoriongelma
Ruotsin TV ilmoittaa teksti-tv:n sivulla 119 (21.1) että kyseessä olisi valmistusvirhe Saab 9-5 ja vanhemmissa 9-3 turbomoottoreissa. Arvioitu että pelkästään Ruotsissa ongelman korjaaminen maksaisi noin 200 milj. kruunua. Vika aiheuttaa moottorin rikkoutumisen jolloin kustannukset voivat olla noin 15.000 - 20.000 Skr. Saab lupaa ratkaista ongelman 10 päivän sisällä. Jos joku tietää tarkemmin olisi mielenkiintoista tietää mistä on kyse.
Ruotsissahan saa autolle myös
moottorivakuutuksen ja nyt ensimmäinen
vakuutusyhtiö on kietäytynyt korvaamasta Saabin
moottorivaurioita ja ilmoittaa vian johtuvan johtuvan valmistajasta.
37 Saabissa tuhannesta on Trygg-hansan mukaan ollut moottorivaurio kun taas keskiarvo on viisi tuhannesta.
Artikkelin (siinä "Fakta" alla linkki) mukaan vika on moottorin kampikammion tuuletuksessa jonka seurauksena moottoriin
tulee ylipaine joka vahingoittaa tiivisteitä ja moottoriöljyn laatu huononee nopeasti koska pakokaasut eivät poistu moottorista vaan imeytyvät öljyyn.
Likainen öljy taas huonontaa jakopäänketjun ja turbon voitelua (ja tietenkin koko moottorin) jonka seurauksena moottorivaurio on mahdollinen.
Kolina tai räminä moottorista on ensimmäinen merkki alkavasta viasta.
Vika koskee B235 ja B205 moottoreita.
Saabilla vika on tiedossa ja heidän mukaansa se johtuu asiakkaan liian harvoin tekemästä öljynvaihdosta (suositus 30000, kovassa ja lyhyessä ajossa useammin).
Tehdas on alkanut selvittämään ongelmaa (21.1.2005) ja ilmoittaa toimista 10 päivän sisällä ja ratkaisu tähän on Saabin tiedotuspäällikkö Örjan Åslundin mukaan "antelias" (generös).
Saapa nähdä kutsuuko ne kaikki kyseiset Saabit korjattavaksi ja miten Suomessa tämä hoidetaan.
Montakohan koneen ja turbon vaihtoa ja korjaamista Suomessa on omistaja itse joutunut tähän mennessä maksamaan?
Mitenkähän hyvin noissa vanhemmissa moottoreissa (B204) toi kampikammion tuuletus toimii, öljyt kyllä mustuu ainakin itsellä melko nopeasti vaihdon jälkeen. Vikaa ei ainakaan vielä ole ollut (225 tkm), öljyt on kyllä tullut vaihdettua 10 000 km välein.
[/url]
moottorivakuutuksen ja nyt ensimmäinen
vakuutusyhtiö on kietäytynyt korvaamasta Saabin
moottorivaurioita ja ilmoittaa vian johtuvan johtuvan valmistajasta.
37 Saabissa tuhannesta on Trygg-hansan mukaan ollut moottorivaurio kun taas keskiarvo on viisi tuhannesta.
Artikkelin (siinä "Fakta" alla linkki) mukaan vika on moottorin kampikammion tuuletuksessa jonka seurauksena moottoriin
tulee ylipaine joka vahingoittaa tiivisteitä ja moottoriöljyn laatu huononee nopeasti koska pakokaasut eivät poistu moottorista vaan imeytyvät öljyyn.
Likainen öljy taas huonontaa jakopäänketjun ja turbon voitelua (ja tietenkin koko moottorin) jonka seurauksena moottorivaurio on mahdollinen.
Kolina tai räminä moottorista on ensimmäinen merkki alkavasta viasta.
Vika koskee B235 ja B205 moottoreita.
Saabilla vika on tiedossa ja heidän mukaansa se johtuu asiakkaan liian harvoin tekemästä öljynvaihdosta (suositus 30000, kovassa ja lyhyessä ajossa useammin).
Tehdas on alkanut selvittämään ongelmaa (21.1.2005) ja ilmoittaa toimista 10 päivän sisällä ja ratkaisu tähän on Saabin tiedotuspäällikkö Örjan Åslundin mukaan "antelias" (generös).
Saapa nähdä kutsuuko ne kaikki kyseiset Saabit korjattavaksi ja miten Suomessa tämä hoidetaan.
Montakohan koneen ja turbon vaihtoa ja korjaamista Suomessa on omistaja itse joutunut tähän mennessä maksamaan?
Mitenkähän hyvin noissa vanhemmissa moottoreissa (B204) toi kampikammion tuuletus toimii, öljyt kyllä mustuu ainakin itsellä melko nopeasti vaihdon jälkeen. Vikaa ei ainakaan vielä ole ollut (225 tkm), öljyt on kyllä tullut vaihdettua 10 000 km välein.
[/url]
9-5:n moottoriongelma
Vaaravyöhykkeessä ovat ilmeiseti autot, joilla ajetaan lyhyitä matkoja ja käynnistetään kylmissä olosuhteissa. Ongelma on ollut kyllä Saabin tiedossa jo aikoja sitten. Kampikammion tuuletusta ei lukuisista muutoksista huolimatta ole vain saatu toimimaan kunnolla. Ruotisinkielen taitoisille oheisena linkki, josta melko hyvin selviää ongelmatiikka.
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
9-5 Wagon 2.0 A -03
Re: 9-5:n moottoriongelma
Ja samoilta sivulta löytyy myös lontoonkielinen versio:Alvar kirjoitti:Vaaravyöhykkeessä ovat ilmeiseti autot, joilla ajetaan lyhyitä matkoja ja käynnistetään kylmissä olosuhteissa. Ongelma on ollut kyllä Saabin tiedossa jo aikoja sitten. Kampikammion tuuletusta ei lukuisista muutoksista huolimatta ole vain saatu toimimaan kunnolla. Ruotisinkielen taitoisille oheisena linkki, josta melko hyvin selviää ongelmatiikka.
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv_en.shtml
Onpas muokattu rakennetta moneen kertaan. Taitaa olla ihan oikeasti ongelma.
Itselläni on nuo huohotin järjestelmän parannus osat hyllyssä, mutta täytyypi näköjään vielä odotella tuleeko tuosta jotain lisätietoa.
Itselläni on 200tkm ajett B235 ja ei ainakaan vielä mitään suurempaa kolinaa pidä, Kylmällä käynnistäessä saattaa pientä kolinaa kuulla hetken aikaa jako puolelta.
No jos tuo nyt laukeaa niin on ainakin hyvä syy päivittää muutenkin konetta(esim.uudet männät ja nokat )
Itselläni on 200tkm ajett B235 ja ei ainakaan vielä mitään suurempaa kolinaa pidä, Kylmällä käynnistäessä saattaa pientä kolinaa kuulla hetken aikaa jako puolelta.
No jos tuo nyt laukeaa niin on ainakin hyvä syy päivittää muutenkin konetta(esim.uudet männät ja nokat )
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Ostin uuden 9-5 Saabin ja myyjä kysyi tuleeko vuosi vai 30 000 kilometriä täyteen ensin. Ensimmäinen öljynvaihto on kuulemma pidennetyllä oljynvaihtovälillä 30 000 km/vuosi. Mitä järkeä tässä on, jos Saabi on tiennyt ko. ongelmasta, niin kuin ainakin käyttäjät on tienneet (yllä olevan linkin perusteella). Oljyhän tietysti maksaa. Ei tullut mieleenkään ajaa 30000 km samoilla öljyillä. Vaihdoin eka kerran sisäänajon jälkeen 5000 km:n kohdalla. Aattelin, että silloin, jos joskus, öljyt kannattaa vaihtaa ja sen jälkeen meinasin vaihtaa 10000 km:n jälkeen. Tosin ajan kaupunkiajoa. 10 000 km/vaihto riittänee? vai onko kyse jostain muusta kuin öljyn vaihdosta?
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Eikös tuossa ylempänä olevassa linkissä, ei siis lehtiartikkelissa, juuri sanottu, että Saab on (ainakin yrittänyt) fixata ongelman lopullisesti 2004-> autohin ? Ainakin pitkästä huoltovälistä päätellen sinulla on sellainen auto..miklaa kirjoitti:Ostin uuden 9-5 Saabin ja myyjä kysyi tuleeko vuosi vai 30 000 kilometriä täyteen ensin. Ensimmäinen öljynvaihto on kuulemma pidennetyllä oljynvaihtovälillä 30 000 km/vuosi. Mitä järkeä tässä on, jos Saabi on tiennyt ko. ongelmasta, niin kuin ainakin käyttäjät on tienneet (yllä olevan linkin perusteella).
Olen kanssasi samaa mieltä, että kaupunkiajon kanssa 10000 km on hyvä väli vaihtaa öljyt. Ei maksa juurikaan verrattuna koneremppaan.
Itsekkin vaihtelen öljyt ja suodattimen 10tkm välein, kun suurin osa kilometreistä on tätä nurkka pyörittämistä. Huolto-ohjelman mukaan se on vissiin 20tkm välein, kuten tähän oli ilmeisesti tehtykin kun tämän 160tkm ajettuna ostin, mut tuokin on varmaan ollut matka ajoa kun 3vuotta ja 160tkm
Öljyä ei tarvitse 10tkm välillä lisätä, mutta kyllä sitä hieman kuluu. Imuputkisto on hieman kosteahko ja ei pitäisi turbosta johtua, koska 185tkm kohdalla on uusi mitsu pistetty Garretin tilalle. Luultavasti tuo johtuu huohotuksesta(tiedä sitten)
Öljyä ei tarvitse 10tkm välillä lisätä, mutta kyllä sitä hieman kuluu. Imuputkisto on hieman kosteahko ja ei pitäisi turbosta johtua, koska 185tkm kohdalla on uusi mitsu pistetty Garretin tilalle. Luultavasti tuo johtuu huohotuksesta(tiedä sitten)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Tämä moottori juttu ei ole hyvä jos aattelee ajankohtaa! Merkki on muutenkin tapetilla siis sisäisesti GM konsernissa ja nyt huonoa julkisuuskuvaa ja lisäksi tappiota lisää jos tuosta iso korjaus kamppanja pistetään rullaamaan. Ei hyvä merkin jatkoa ajatellen.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Joku puhui jakopään "räminöistä" niin tuli mieleen että itsellekin sattui jokin aika sitten sellainen tilanne että olin parkkeeraamassa huoltiksen pihaan n. 300km ajon jälkeen ja kun avasin oven niin konehuoneesta kuului sellaista ääntä kuin pyörivä ketju hakkaisi peltisuojaan tms. Ääni paikallistui jakopään tienoille. Sammutin moottorin, käynnistin uudelleen ja ääni jatkui. Tein saman vielä 2 kertaa ja yhtä äkkiä ääni oli poissa eikä ole sen jälkeen mitään sellaista kuulunut.
Mikä ihme tällainen sitten on? Olin jo varma että matka loppuu siihen.
Auto (aero) on siis alle 80tkm ajettu (öljyillä silloin n.7tkm), öljy on hyvän väristä ja hajuista vielä 9tkm:n jälkeenkin, öljyä ei kulu eikä vuoda eikä auto savuuta tai oireile mitenkään muutenkaan, kaikki toimii kuin uudessa. Jakopään äänet ovat niinkuin kuuluukin eli kylmänä voi vähän äänekkäämmin nakuttaa muutaman kymmenen sekuntia ja sitten vaimenee hiljaiseksi. Erikoisia vikoja, pitäisiköhän tuonkin perusteella nyt huolestua..
Mikä ihme tällainen sitten on? Olin jo varma että matka loppuu siihen.
Auto (aero) on siis alle 80tkm ajettu (öljyillä silloin n.7tkm), öljy on hyvän väristä ja hajuista vielä 9tkm:n jälkeenkin, öljyä ei kulu eikä vuoda eikä auto savuuta tai oireile mitenkään muutenkaan, kaikki toimii kuin uudessa. Jakopään äänet ovat niinkuin kuuluukin eli kylmänä voi vähän äänekkäämmin nakuttaa muutaman kymmenen sekuntia ja sitten vaimenee hiljaiseksi. Erikoisia vikoja, pitäisiköhän tuonkin perusteella nyt huolestua..
9000CS 2,3
Juu mutta olennaistahan onkin että nuo Lepo koneet on semmosia ja sehän on "hyväksytty" koska ovat GM konsernia jo pitkään.9-5T kirjoitti:Mutta eikö kaikkissa Opelin koneissa ole aina ollut vikaa jo tehtaalta tullessaan.V-M kirjoitti:Tämä moottori juttu ei ole hyvä jos aattelee ajankohtaa! Merkki on muutenkin tapetilla siis sisäisesti GM konsernissa ja nyt huonoa julkisuuskuvaa ja lisäksi tappiota lisää jos tuosta iso korjaus kamppanja pistetään rullaamaan. Ei hyvä merkin jatkoa ajatellen.
V-M
Uusi kone kaikille tai ainakin niille kun on noudattanut tehtaan suosittelemaa öljynvaihto väliä.
Mutta tää saapukka on vielä sen verran uusi tuttavuus GM:lle ja kannattavuutta tarkastellaan suurennuslasilla muutenkin eli sitä tarkoitin.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Saab ei aio tehdä recallia mutta on lupautunut tulemaan mahdollisissa korjauskustannuksissa vastaan. Vikamahdollisuus koskee heidän mukaansa ennen vuotta 2002 tehtyjä autoja.
Hassua asiassa on tietysti se, että ne jotka ovat tienneet että öljyt pitää vaihtaa huomattavasti tiuhemmin kuin Saabin huolto-ohjelmassa lukee, eivät saa tietenkään mitään korvauksia siitä rahasta mikä on uponnut tiuhempiin öljynvaihtoihin.
Hassua asiassa on tietysti se, että ne jotka ovat tienneet että öljyt pitää vaihtaa huomattavasti tiuhemmin kuin Saabin huolto-ohjelmassa lukee, eivät saa tietenkään mitään korvauksia siitä rahasta mikä on uponnut tiuhempiin öljynvaihtoihin.
Tämä ongelmahan ei ole mitenkään uusi , mielenkiintoiseksi tämän tekee se että nyt tehdas joutuu todella selvittämään ongelman kun ruotsalaiset vakuutusyhtiöt nostivat sen kunnolla julkisuuteen. Tällä foorumilla asiasta on ollut puhetta jo ainakin vuoden päivät ja monta linkkiäkin on tullut asiasta tänne laitettua. Haku toiminolla pitäisi löytyä jos on vielä tallella. Jotenkin tuntuu että kaikki saabin omistajat joilla on "ongelma " moottori tulisi saada uusi versio kampikammiotuuletus systeemistä maksutta asennettua kun kerran on valmistusvirheestä kysymys.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"