museoajoneuvon arvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: museoajoneuvon arvo

Viesti Kirjoittaja suapas »

ippe kirjoitti: mutta hellasäröä vähentää se että ollaan näennäisesti luopumassa osasta kalustoa :lol:
Saattaapi olla toisinkinpäin, jos sitä "yhteistä" aikaa tuppaa olemaan liiaksi... :wink:
No vähän meni ot.n puolelle... :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: museoajoneuvon arvo

Viesti Kirjoittaja tehave »

niin, alkuperäinen kysymys...
veikkaisin että, juuri museoitu varmasti kiinnostaisi ehkä muitakin kuin saab faneja, eli niitäkin joita kiinnostaa vanhat autot yleisesti.

Hinta ei taida selvitä muulla kuin kokeilemalla.

kaksivuotta ja enintään 60 päivää ajoa... siinä on sitten jo miettimistä enemmän, ostaisiko sellaisen ja miksi.
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: museoajoneuvon arvo

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tää on tietty jokasen henkilökohtanen asia, mutta aika monelle se 30 päivää vuodes on ylimitotettu... Tai ainaki ku miettii tota omaa avoa, et montako päivää sillä viime kesänäki ajo. Eka kesä tietty alkuhuumaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: museoajoneuvon arvo

Viesti Kirjoittaja ristos »

Näin se menee minullakin, ei ole tulleet ajopäivät täyteen vuosikausiin!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2846
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: museoajoneuvon arvo

Viesti Kirjoittaja Cona »

JP_Vette kirjoitti:Tää on tietty jokasen henkilökohtanen asia, mutta aika monelle se 30 päivää vuodes on ylimitotettu... Tai ainaki ku miettii tota omaa avoa, et montako päivää sillä viime kesänäki ajo. Eka kesä tietty alkuhuumaa.
Menee jo OT:ksi, mutta itellä kävi just päinvastoin. Tuli ajettua avolla ehkä n. 5000km ja kesällä lähes päivittäin. Prätkällä sen sijaan jäi ajot aika vähiin, kun ei jaksa lyhyen työmatkan ajaksi pukea ajokamoja. Jos museoajoneuvo on kiva ajaa ja luotettava niin aika moni varmaan ajaa enemmän kuin tuon 30 pv.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Liina
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 21:34
Paikkakunta: Vaasa

Re: museoajoneuvon arvo

Viesti Kirjoittaja Liina »

parin auton museoinnista löytyy kokemusta itseltäni ja lisäksi menossa pari autoa museoon lisää lähikuukausien aikana. Lisäksi lukuisia museokatsastuksia muiden autoista vierestä seuranneena kommentoisin seuraavia huomioita.

Ei se museokatsastus niin vakava tilaisuus ole. Museotarkastus ei minun mielestäni ainakaan ole mikään tappotuomio tilaisuus. Auto käydään läpi ja pisteytetään sen mukaan miten siisti auto on. Tietysti auton on oltava alkuperäistä vastaavassa kunnossa, mikä onkin sitten aika suhteellinen käsitys. Yleisellä tasolla voisi sanoa, että kaikki selvästi ulospäin näkyvä on oltava ehjää ja siistiä. Ei saa olla lommoja, ruostevikoja tai selviä reikiä. Peltityöt tottakai hyväksytään, kunhan vaan on asianmukaisesti tehty. Auton värin tulee olla tehtaan värikartasta. Sisusta pitää olla siisti. Tietysti luonnollinen kuluma on sallittua esim kiiltoa ratissa, muoviosissa jne, mutta esimerkiksi reikäiseksi kuluneet penkit ei käy. Tekniikan on oltava alkuperäistä vastaavaa, saa olla vaihto-osia kunhan vastaa sitä mitä aluneprinkin on ollut. Kuten edellä mainittiin, niin turvallisuutta lisääviä varusteita saa olla asennettuna. Ajokilometreillä ei ole väliä. Ympäripyöreästi todettuna perussiisti, hyvin pidetty, niin auto on museokelpoinen. Lisäksi kannattaa huomoida se yleinen väärinkäsitys museoautoiästä, kun puhutaan 30 vuodesta. Auton valmistusvuoden päättymisestä on oltava kulunut 30 vuotta, mikä tarkoittaa sitä, että autolla pitää olla käytännössä ikää 31 vuotta. tänä vuonna saa siten -83 vuosimallisen museoon, ens vuonna -84 vuosimallisen.

Mitä sitten auton hintaan tulee, niin ehdottomasti sama auto museorekisteröitynä on arvokkaampi kuin sama auto tavallisessa rekisterissä. Miten paljon arvokkaampi MR-auto sitten on niin se on tapauskohtaista. MR-auton käyttökuluthan on tietysti paljon pienemmät kuin vastaavan normaaliliikenteessä olevan, mutta kunnioitetaan ehdottomasti niitä 30 käyttöpäivän rajaa ja muitakin museoauton velvoitteita. Kuten todettua... MR-autojen erityisoikeudet on "valtion lahja" museoautoharrastajille. Kunnioitetaan myös niitä velvoitteita mitä etuoikeudet tuovat tullessaan, tai muuten tosiaan käy niin, että me museoautoilijat sahataan ihan omaa oksaa poikki ja ne etuoikeudet otetaan joku kaunis päivä pois. Itselläni tällä hetkellä 2 museoautoa, johon toiseen kertyi menneenä kesänä 30pv käyttöpäiviä toiseen taisi tulla vain 14 käyttöpäivää. Kesäiseen harrasteautoon 30pv on riittänyt ihan hyvin ainakin minulle. Loppukesästä on melkein pitänyt "väkisin" saada kartutettua käyttöpäiviä, että saisivat autot vähän liikuntaakin.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5174
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: museoajoneuvon arvo

Viesti Kirjoittaja Risto »

Hessu kirjoitti:Toivoa tietysti sopii, että tuota ei käytettäisi väärin. Kun auton kiinteiden kustannusten ero jatkuvasti kasvaa museoajoneuvoon nähden niin tulee kiusaus lyödä käyttis seisontaan esim. koko kesäksi ja hoitaa ajot MR laitteella. Jos tuosta tulee ns. "maan tapa" niin jossain vaiheessa homma varmaankin vihelletään valtionhallinnon taholta poikki. Tätähän jo koetettiin hiukan vaikeuttaa kun museoajoneuvon ikäräjä nousi 30 vuoteen tuossa jokunen vuosi takaperin. Myöskään katsastusvälin harventaminen neljään vuoteen ei ole "rullaava" vaan naulattu kiinteästi käyttöönottovuoteen 1960 vaikka keksinnöstä on varmasti jo yli 10 vuotta aikaa.
Taas pussihousuja närästää: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-141 ... -auto-ospu
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: museoajoneuvon arvo

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Onko SAHK:in puheenjohtaja todella lausunut noin? Toivon että kaikki asianosaiset pyytävät häntä tarkentamaan lausumansa tai vaihtoehtoisesti jättämän tehtävänsä jäsenistön edun vastaisen toiminnan johdosta. Kyllähän 80/70/60/jne-luvun autot aikanaan ovat toimineet käyttöautoina, ei sen pitäisi mikään peruste olla.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: museoajoneuvon arvo

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Siinä unohtuu jalot tavoitteet suomalaisen autohistorian tallettamisesta kun omien kanttiautojen (tai nykyään varmaan jo 50-luvun autotkin ovat "niitä oikeita vanhoja autoja") edut ovat vaarassa. Ei puhettakaan että yhdessä rintamassa ajettaisiin kevyempiä vaatimuksia vanhoille autoille Ruotsin tapaan.

Mitenköhän arvon herra Kaunonen odottaa ainoankaan 80-luvun auton selviävän museoikään jos se koittaa joskus 2020-luvulla, ja autontuojien toiveiden mukaan valtiovalta ottaa koko ajan militantimpaa kantaa vanhoihin autoihin?

Omakin jalka on tässä puoliksi haudassa, nimittäin hirveästi ei hotsittaisi säilöä satkua vuoteen 2030 ennen potentiaalista museorekisteröintiä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: museoajoneuvon arvo

Viesti Kirjoittaja ristos »

Taisin tällä foorumilla aiemmin kirjoitella näiden MR autojen "väärinkäytöstä"! On helppo olla Pj. Kaunosen kanssa samaa mieltä siitä vaarasta, mihin olemme ajautumassa, jos meille annettuja "vapauksia" väärin käytetään. Meillä Suomessa osataan kyllä kiristämisen taito ja harmi juttu jos kiristämiseen mennään?

Nauttikaamme ja arvostakaamme vanhoja autojamme ja rakentakaamme niistä mallikkaita esimerkkejä nuoremmille!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: museoajoneuvon arvo

Viesti Kirjoittaja vmt »

Kun nykyään kerran pystytään kyttäämään ja valvomaan kaikkea mahdollista ja mahdotonta maan ja taivaan väliltä niin miten se voi olla aivan ylivoimaista kyetä vahtimaan niitä museoautojen käyttöpäiviä?
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4212
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: museoajoneuvon arvo

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

ristos kirjoitti:Taisin tällä foorumilla aiemmin kirjoitella näiden MR autojen "väärinkäytöstä"!
Mä en ole yhtään varmaa tapausta koskaan nähnyt, en edes kuullut. Tuttu on toiminut ma-tarkastajana 30 vuotta eikä oo yhtään osunut kohdalle.

Aika marginaalisesta ilmiöstä on oltava kyse.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23999
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: museoajoneuvon arvo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aikamoisia paskoja kyl näkee museorekisterissä. ja muutama vuosi sitten oli juttua näiden museoautojen uusintakatsastuksesta museotarkoituksessa hylkäysprosentti oli 70. mun mielestä aika paljon.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: museoajoneuvon arvo

Viesti Kirjoittaja ristos »

Vuosikymmeniä MR autojen ajosta ei ole ollut ongelmaa? Ns. Luottamus autojen käytöstä toimi ja näkyvää väärinkäyttöä ei liene "ollut"?

Kyllähän ajon valvonta varmasti onnistuu, mutta ovatkohan käyttäjät nyt sitten vanhan sanonnan mukaisesti "kusasemassa hyvän urakan"?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: museoajoneuvon arvo

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Vai olisiko kyse kuitenkin vain siitä että valtion virkamiehet käyttävät joka ikisen tekosyyn laittaa autoilijoiden(kin) niskaan lisää veroja? Ei tässä kannata herranpelkoon ruveta, vaan protestoida. Jos normaalin auton pitäminen ei olisi niin törkeän kallista kuin se on, kellekään ei tulisi mieleenkään suolata vanhoja autoja arkiliikenteessä. Tuskin kovin monelle tulee nytkään, mutta kärpäsestä härkäsen tekemällä media ja virkamiehet saavat elantonsa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin