Kuluneiden bensapumppujen ja pakkasten korrelaatio

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Kuluneiden bensapumppujen ja pakkasten korrelaatio

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Viime aikoina on tullut noita pumppuja vaihdettua selkeästi enemmän kuin pitkään aikaan. Hieman haiskahtaisi siltä että kuluneet pumput, polttoaineesta riippumatta, herkemmin jättää auton pihaan tai kaupan parkkipaikalle näin pakkasilla.
Pitempi startin veivaaminenkin pakkasella voi olla merkki väsähtänestä pumpusta. Alhainen lämpötila ja starttin pyöritys laskee pumpun käyttöjännitettä ja tuottoa. Puhumattakaan jos syöttölinjan takaisku vuotaa eikä malteta odottaa sitä kahta sekuntia virrat päällä ennen startin aktivointia.

Alla kuva huoltoluukun pölykertymästä päätellen 300 tkm ajetusta 9-5:sen täysin mykästä alkuperäiswalbrosta. Kuparipinta on 1,1 mm syvällä kuopalla alkuperäistilanteeseen nähden ja pinnat on epätasaisesti tummuneita. Vaihtopumpulla (totuttuun tapaan Henko) auto lähti välittömästi käyntiin.

Kuva

Pikku muistutuksena jos on pitkät hiihtolomareissut edessä että olisko ihan paikallaan harkita pumpun vaihtoa etukäteen kuin hinurikeikan päätteeksi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Kuluneiden bensapumppujen ja pakkasten korrelaatio

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Hyvä muistutus ja kehotus. Ng-kolkissani on tänä talvena kuulunut useana aamuna vaimea ujellus tankin/polttoainelinjan suunnalta. Olisikohan pumppu antautumassa 270tkm kohalla vai uliseeko noi pumput aina, kun vetävät pa-linjan täyteen?
EX: 9³SS BioPower
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Kuluneiden bensapumppujen ja pakkasten korrelaatio

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla ulisi tonnarissa Walbro jonkun 20tkm ennen kuin antautui. Laski tosin ensin paineita, joten päästiin joku ~100km ajamaan ja melkein kotipihaan asti.

Oli varmaan kilsatkin aika lähellä tota 270tkm silloin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Kuluneiden bensapumppujen ja pakkasten korrelaatio

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Aivan. Eiköhän tästä jo tolkumpi kaveri laita tilaukseen pumppua.
EX: 9³SS BioPower
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Kuluneiden bensapumppujen ja pakkasten korrelaatio

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Omastakin femmasta hajosi pumppu pari viikkoa sitten. Mittarissa hiukan alle 210tkm.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kuluneiden bensapumppujen ja pakkasten korrelaatio

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

265 tkm pelkällä bensalla ajettu alkuperäiswalbro: Kuparista taas syöty 1,1 milliä pois.
Tämän auton starttaus pakkasella alkoi olla hankalaa, sammui jos hörähti käyntiin.
Näemmä motronicilla oleva ng900 vapari ei puskekaan linjoihin painetta ennen starttiasentoa. Tekee vielä herkemmäksi akkujännitteen laskulle ja takaiskujen vuodolle.

Kuva
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin