Viime aikoina on tullut noita pumppuja vaihdettua selkeästi enemmän kuin pitkään aikaan. Hieman haiskahtaisi siltä että kuluneet pumput, polttoaineesta riippumatta, herkemmin jättää auton pihaan tai kaupan parkkipaikalle näin pakkasilla.
Pitempi startin veivaaminenkin pakkasella voi olla merkki väsähtänestä pumpusta. Alhainen lämpötila ja starttin pyöritys laskee pumpun käyttöjännitettä ja tuottoa. Puhumattakaan jos syöttölinjan takaisku vuotaa eikä malteta odottaa sitä kahta sekuntia virrat päällä ennen startin aktivointia.
Alla kuva huoltoluukun pölykertymästä päätellen 300 tkm ajetusta 9-5:sen täysin mykästä alkuperäiswalbrosta. Kuparipinta on 1,1 mm syvällä kuopalla alkuperäistilanteeseen nähden ja pinnat on epätasaisesti tummuneita. Vaihtopumpulla (totuttuun tapaan Henko) auto lähti välittömästi käyntiin.
Pikku muistutuksena jos on pitkät hiihtolomareissut edessä että olisko ihan paikallaan harkita pumpun vaihtoa etukäteen kuin hinurikeikan päätteeksi.
Kuluneiden bensapumppujen ja pakkasten korrelaatio
Kuluneiden bensapumppujen ja pakkasten korrelaatio
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Kuluneiden bensapumppujen ja pakkasten korrelaatio
Hyvä muistutus ja kehotus. Ng-kolkissani on tänä talvena kuulunut useana aamuna vaimea ujellus tankin/polttoainelinjan suunnalta. Olisikohan pumppu antautumassa 270tkm kohalla vai uliseeko noi pumput aina, kun vetävät pa-linjan täyteen?
EX: 9³SS BioPower
Re: Kuluneiden bensapumppujen ja pakkasten korrelaatio
Mulla ulisi tonnarissa Walbro jonkun 20tkm ennen kuin antautui. Laski tosin ensin paineita, joten päästiin joku ~100km ajamaan ja melkein kotipihaan asti.
Oli varmaan kilsatkin aika lähellä tota 270tkm silloin.
Oli varmaan kilsatkin aika lähellä tota 270tkm silloin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Kuluneiden bensapumppujen ja pakkasten korrelaatio
Aivan. Eiköhän tästä jo tolkumpi kaveri laita tilaukseen pumppua.
EX: 9³SS BioPower
Re: Kuluneiden bensapumppujen ja pakkasten korrelaatio
Omastakin femmasta hajosi pumppu pari viikkoa sitten. Mittarissa hiukan alle 210tkm.
Re: Kuluneiden bensapumppujen ja pakkasten korrelaatio
265 tkm pelkällä bensalla ajettu alkuperäiswalbro: Kuparista taas syöty 1,1 milliä pois.
Tämän auton starttaus pakkasella alkoi olla hankalaa, sammui jos hörähti käyntiin.
Näemmä motronicilla oleva ng900 vapari ei puskekaan linjoihin painetta ennen starttiasentoa. Tekee vielä herkemmäksi akkujännitteen laskulle ja takaiskujen vuodolle.
Tämän auton starttaus pakkasella alkoi olla hankalaa, sammui jos hörähti käyntiin.
Näemmä motronicilla oleva ng900 vapari ei puskekaan linjoihin painetta ennen starttiasentoa. Tekee vielä herkemmäksi akkujännitteen laskulle ja takaiskujen vuodolle.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit