Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja zenga »

"Hyvät penkit tässä" sanoi myös erään korjaamon pomo tuon mun 2008 linearin puolitekonahkapenkeistä ajettuaan sillä lenkin. Ei ole perse puutunut pitkilläkään matkoilla ja kun alusta on madallettu eikä kallistele mutkissa, niin hyvin pärjää vähemmällä penkkien sivutuellakin. Ja hyvä säädettävä ristiseläntuki. Eli ei ne linearin penkit tosiaan niin huonot ole mitä täällä tykätään parjata. (En tiedä onko 2003-2007 penkit jotenkin erilaiset).

Mitä 9-3 nitinöihin tulee niin itse olen pari keskikonsolin nitinäkohtaa fiksannut tunkemalla palan lätkämailaerkkaa nitisevien saumojen väliin. Ei nitise nyt mistään. On toki eri juttu ja sääli, että sisusta ylipäänsä nitisee suht herkästi varsinkin tuon hintaluokan autoksi.

Omiin tarkoituksiin 9-3 sc on parempi kuin 9-5 kun ajosta n. 90% on kaupunki ja taajama-ajoa, johon 9-3 soveltuu paremmin. Olihan se 9-5 hiljaisempi ja motarilla vielä pykälän vakaampi kun tuli kokeiltua. Ainakin meillä 9-3:n pienempi jalkatila takana riittää pienille lapsille aivan hyvin. 9-3:ssahan on muuten mittauksieni mukaan aavistuksen leveämpi takapenkki, myös keskipaikka.

Ulkonäöltään 9-3 sc (facelift) on mielestäni edelleen parhaimman näköisiä farkkuja mitä teillä liikkuu.
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

ojahai kirjoitti:Tuli tosta penkkiasiasta mieleen se kun kaverini joka ajaa vuoden 2013 VW Passatilla hyppäsi ensimmäistä kertaa 9-3 SC:n apparinpenkille. Kommentti oli että "Onpas tässä hyvä istua, helvetin hyvät penkit!". Kaiken lisäks mulla on ne perus linear kokonaan kangasta olevat penkit, eli vissiin halvimmat mahdolliset. :lol:
Kehuja on tullut femmankin penkeistä kun ollaan työporukalla käyty lounaskebabilla, joukossa volkkari-, skoda ja toyotakuskeja.

Ristiseläntuesta sen verran ettei ole enää tarvinnu käyttää jälkiasenteista tukea kuten kolmossarjalaisen bemarilla...
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja Poy »

Täältä vielä yhdet kehut femman penkeille, tosin eipä pahemmin kokemusta NG9-3:n penkeistä.
Alkuvuodesta tuli mentyä pendoliinolla Oulusta Helsinkiin (6 tuntia). Jossain ennen puoltaväliä huomasi, että femman penkit pesee jotku Italiassa suunnitellut penkit mennen tullen (kirjaimellisesti). Sama matka femmalla, mutta ajallisesti pidempi, niin ei mitään tietoa selkävaivoista.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Molemmista on kokemusta. Parilla 9-5:lla tuli ajettua yhteensä 200k ja nyt pari vuotta on ajettu diesel-kolkilla. Femmassa on paremmat takapenkin jalkatilat, muuten 5-henkinen perhe on mahtunut kumpaankin, kun kukaan ei enää tarvitse lastenistuinta. Itsellä ollut kaikissa sportti tai nahkapenkit, niissä ei valittamista kummassakaan mallissa. Mitään natinoita tai kolinoita ei esiinny kummassakaan, jos ovat kunnossa. Itse tykkään ajaa enemmän kolkilla, mutta jos enemmän ajaa pitkää matkaa maantiellä, niin siihen kelpaa myös femma.

Eski
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja tosu »

Samoin on täällä molemmista kokemusta. Luotettavuudessa ja mutka-ajossa tuo 9-3 päihittää kyllä ysiviitosen mennen tullen. Meillä nyt toinen 9-3 menossa, ensimmäisellä ajettiin mittarilukemat 8-108 tkm, ja tällä nykyisellä ajettu lukemasta 45 tkm eteenpäin (nyt mittarissa 108 tkm). Ensimmäisessä ei koko aikana mitään vikaa eikä toistaiseksi tässä toisessakaan. Ysiviitoseen tuli tehtyä aikoinaan niin paljon remonttia että sitten kun kaikki oli viimeisen päälle kunnossa niin siitä ei enää raaskinut luopua vaan piti pistää säilöön tulevaisuutta varten. No tulee sillä ajettua pari tuhatta kilometriä joka kesä sentään. Nuo autot on vaan joka tapauksessa eri vuosikymmenen tuotteita vaikka OG 9-5 hyvä ajettava ja hieno auto onkin.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja jusahh »

kribe kirjoitti:
petrisa kirjoitti:Sitten vielä lopuksi minun mielipiteeni farkuista:
9-5 farkku on peräosan sivuprofiililtaan ruma. Suoraan takaa ok.
Samaa mieltä farkkufemmasta, mutta omasta mielestä 9-3 on juuri päin vastoin: Takaa ruma ja sivuprofiililtaan ok. Molemmat tyylikkäämpiä sedaneina.
Kyllä OG9-5 Aero on pirun hieno farkkuna ja vielä tummana värinä. Olen myös kiinnittänyt huomiota, että autot näyttävät "erilaisilta" tai istuvat eri tavalla silmään kun ovat liikkeessä. OG9-5 Aero farkku kun porhaltaa ohi, niin :saab:
NG9-3SS prefacelift on tosi napakan näkönen ja facelift malli ei iske sitten missään kuvakulmassa tai kormiallissa, ei näytä mielestäni Saabilta.

NG9-3 on sisätiloiltaan kyllä outolintu. Pitkällä ihmisellä B-pilari on aina edessä ja takana istujalla ei ole tilaa. Lyhyempi kaveri ei saa kyynärnojasta tukea, kun perhanan hyvän penkin sivutuki on edessä :)

Minulla tulee paljon kilsoja ja olen kyllä viihtynyt matka-ajossa tuossa NG-kolkissa modatulla sport alustalla ja sport penkeillä. (Vaihdoin sport iskareiden tilalle linearin puikot ja tuli mieluisa) Alusta on aika pintakova, jousituksen joustomatkat (hypyyttää) pieniä ja tosiaan pitää ääntä kunnolla jos on vähänkään väljää. Parahaat vakioalusta mitä olen ajanut Porsche 911 Carrera 4S ja MK1 Focus :)

Mielestäni nämä T8 koneet ovat maamoottoreita ja vähän pommihkoja. Toisaalta aika harvasta 2,0L koneesta saa luotettavasti +250hp ulos, siikomsaa. Kone on taloudellinen kyllä, mutta hidas reagoimaan, liian sähköinen ja hajoavia osia tuntuu olevan (jakopäät). Onneksi uusia koneita saa halvalla, mutta sekin voi olla tilapäistä.
Vanhemmat Saabin koneet on varmaan jees (ei kokemusta), kun niistä saa kunnolla paukkua ulos ja hatunnosto sille, että pieni autotehdas sai aikaan niin pitkään käytössä olleet koneet.
Ps.
Oikeita moottoreita ovat R6, V12 tai boxer-six.
EX: 9³SS BioPower
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

On tullut omistettua -03 NG9-3 1.8t Linear ennen tätä nykyistä Femmaa. Tuli sitten ajettua neljän vuoden tauon jälkeen 250 tkm ajettua -03 Kolkkia ja jämäkämmältä se tuntui kuin tuo oma Femma, vaikka itsellä onkin sportimpi alusta. Sain vahvistuksen muistoilleni omasta Kolkista. Kyllähän se manuaalivaihteinen Kolkki kulki myös paljon vähemmällä polttoaineella kuin tuo automaatti-Femma.

Kolkkia katsellaan seuraavaksi, kun tulee ajankohtaiseksi auton vaihto.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Juxu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 12:04
Paikkakunta: Kouvola

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja Juxu »

Itse olen enemmän tykästynyt 9-5:een. Nykyinen femma on neljäs Saabini (aiemmat järjestyksessä OG9-3, OG9-5 ja NG9-3). 9-5 antaa laadukkaimman vaikutelman ja mukavimmat kyydit. Edellinen Saabini (NG9-3 Aero) 'urheilullinen' alusta antoi kyllä tasaisella maantiellä todella mukavat kyydit, mutta sellaisesta tiestä harvoin pääsi nauttimaan (täällä Suomessa).

Ja mitä noihin aiemminkin mainittuihin nitinöihin ja natinoihin tulee, niin -07 mallisessa kolkissa niitä jonkin verran esiityi, mutta nykyisessä -09 mallin femmassa ei nitinöitä kuulu (eikä kuulunut tuossa aikaisemmassa -04 mallisessakaan 9-5:ssa).
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Juxu kirjoitti: mutta nykyisessä -09 mallin femmassa ei nitinöitä kuulu.
Komppaan tuota. Nyk. Griffin on paljon hiljaisempi kuin aiempi -06. Liekö sitten farkku on hiljaisempi kuin sedan :?: Aiempi kokemus vain sedaneista. Moottorin äänetkin paljon hiljaisemmat sisälle.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Itse kyllä pidän enemmän ng-ysikolmosesta. Jotenkin paljon näppärämpi käsitellä ja nykyaikaisempi auto kuin og9-5, joita on minullakin ollut kaksi yksilöä omassa käytössä ja perhepiirissä useampi kappale. 9-5 on kyllä joiltainosin laadukkaamman olonen (ennen viimeisintä faceliftiä) ja tilavampi takatiloiltaan.
Natinoita ei omassani ole havaittu vaikka autolla on takanaan hieman enemmän kilometrejä kuin keskimäärin. Tosin ei niitä natinoita ollut femmoissakaan aikoinaan..

Kannattaa käydä molempia katselemassa ja kokeilemassa, sillähän se selviää kumpi sopii omaan käyttöön paremmin. Molemmat ovat hyviä ja laadukkaita vaihtoehtoja.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja Poy »

kribe kirjoitti:
petrisa kirjoitti:Sitten vielä lopuksi minun mielipiteeni farkuista:
9-5 farkku on peräosan sivuprofiililtaan ruma. Suoraan takaa ok.
Samaa mieltä farkkufemmasta, mutta omasta mielestä 9-3 on juuri päin vastoin: Takaa ruma ja sivuprofiililtaan ok. Molemmat tyylikkäämpiä sedaneina.
Minusta taas 9-3 on takaa ja sivusta "normaalin" näköinen. Enemmän tykkään tuosta OG9-5 farmarin sivuprofiilista. Eroaa massasta.
Eikö tässä ole tuota OG9-5 sivu lookkia lähdetty "matkimaan":
http://tekniikanmaailma.fi/wp-content/u ... 20taka.jpg
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja zenga »

Kertokaahan nyt alkaako mua harmittamaan jos vaihdan kolkin (2008, farkku, Linear, M5, 1.8t stage 1:llä) femmaan, joka olisi mitä luultavimmin 2006-> farkku, Vector, 2.3T koneella ja automaatilla? :)

Suurin osa ajostani on taajama-ajoa pk-seudulla. Itsellä hyvin rajallinen kokemus parista femmasta lähinnä pätkät maantiellä, ja tunnetusti suuntavakaus, avarammat tilat ja hiljaisempi kyyti jäi mieleen. Muuten en osaa vielä verrata. Penskoja on, mutta on ne jotenkuten kolkkiinkin mahtuneet.

Taloudellisestihan siinä tulisi taas takkiin niin autonvaihtokustannusten kuin ylläpitokulujenkin puolesta (oletan) enkä tiedä onko muutenkaan järkeä, mutta autokuumetta pukkaa ja nimenomaan tehokas ja mukavuuspainotteisempi femma kutkuttaa... Go for it?

Onko 2.3T koneen yhteydessä muuten samat helyt kuin Aerossa (2.3TS?) mutta vain eri ohjelmalla? Eli saako siihen pelkällä softamuutoksella samat tehot kuin Aeroonkin?
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

zenga kirjoitti:Onko 2.3T koneen yhteydessä muuten samat helyt kuin Aerossa (2.3TS?) mutta vain eri ohjelmalla? Eli saako siihen pelkällä softamuutoksella samat tehot kuin Aeroonkin?
Kyllä ja kyllä.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

JOS saa vanhan myytyä kohtuu hintaan on uudemman saabsin hankita hyvinkin ajankohtainen. Mutta kumpi? Farmari, 1.9 diesel, automaatti vähintään vector varusteilla. Tarjontaa on rajallisesti. Kolkki kuluttaa ainakin paperilla huomattavasti vähemmän, mikä vaikuttaa käyttömaksuihin yllättävän paljon. Jalkatilaa taakse olisi hyvä olla, ja femma on mielestäni nätimpi. Pitkää matkaahan tuolla ajetaan. Vaikeita kysymyksiä. Tuplaturbo kolkki menisikin johonkin. Ohjelmoidahan noi on pakko kumpikin...

Kolmas vaihtoehto on sielun vihollisen V70 d5a mk2, niitä on paljon paremmin tarjolla, niillä näkyy ajettavan paljon ja saa vähän enemmän voimaakin ulos. Mutta penkit ON huonommat, ja se on aika tärkeä ominaisuus jos ajaa pitkää matkaa. Jos dieseleihin on saanut jotain ärrän penkkejä niin ei niitä ainakaan ole tullut ilmoituksissa vastaa, enkä niitä ole edes kokeillut, mutta olettaisin ne paremmiksi itselle, jokaisellahan on kuitenkin eri selkä, toisille sopii, toisille ei.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Miksi 9-5 mielummin, kuin 9-3?

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Lisäilläänpä nyt tänne, elikkä päädyin nyt sitten vaihtamaan tuon kolkin femmaan. Yksilöksi valikoitui 228tkm rullattu -04 femma vector varusteilla ja 2.3t padalla. Vielä en ole katunut yhtään :) uuden sytkäkassunkin olen jo tuohon kerennyt vaihtamaan tässä parin viikon aikana... Penkit ovat huomattavasti paremmat vrt aerokolkin penkkeihin. Alavääntöäkin tuossa motissa riittää paljon paremmin. Eivät ole työkaveritkaan valittaneet tilojen ahtaudesta :lol:

Vielä voisi tuon öljysihdin puhdistuttaa, niin voisi kokeilla tuota viinalla ajoa...
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Vastaa Viestiin