mielenkiintoista, mun ymmärtääkseni og 9-3 mallista ei ole olemassa M03 versiota, eli omanikin joka on viimeisiä ukissa tehtyjä kovakattosaabeja eli rekisteröity 16.4.03 on malliltaan M02.(auton mukana tulevan "todistuksen mukaan)..eli kyllä vika koskee siis myös ukissa koottuja viimeisiä 9-3 mallejakin, eli vuonna 2003 valmistettujakoistha kirjoitti:valtteri kirjoitti: 9-3:n vastaava dokumentti alkaa taas: Saab 9-3 M99-M03 with engine variant B205 and B235.
Jossain joskus joku mainitsi, että tämä ongelma koskisi autoja vuosimalliin 2002 asti. Noiden dokumenttien perusteella näyttäisi siltä, että vuoden 2003 autot ovat kuitenkin samassa veneessä vanhempien kanssa. .
9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
# 1781
Mun EPC ilmoittaa ainakin mallin 3 ja vuosimallin 2003pertti666 kirjoitti:koistha kirjoitti:mielenkiintoista, mun ymmärtääkseni og 9-3 mallista ei ole olemassa M03 versiota, eli omanikin joka on viimeisiä ukissa tehtyjä kovakattosaabeja eli rekisteröity 16.4.03 on malliltaan M02.(auton mukana tulevan "todistuksen mukaan)..eli kyllä vika koskee siis myös ukissa koottuja viimeisiä 9-3 mallejakin, eli vuonna 2003 valmistettujavaltteri kirjoitti: 9-3:n vastaava dokumentti alkaa taas: Saab 9-3 M99-M03 with engine variant B205 and B235.
Jossain joskus joku mainitsi, että tämä ongelma koskisi autoja vuosimalliin 2002 asti. Noiden dokumenttien perusteella näyttäisi siltä, että vuoden 2003 autot ovat kuitenkin samassa veneessä vanhempien kanssa. .
Tosin toi ei kerro millä osilla auto on kasattu. Esim huohotin järj.(Kampipesäkkeen ilmastointi) 99-03 on sama.
Edit: kuten tiedossa on, että on asennettu niitä "jälkiasennuskorjaus sarjoja"
Viimeksi muokannut se93tbo, Ke Tammi 26, 2005 15:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3.1972
Otin autostani mukaan "certificate of conformity"-nimisen lapun jonka mukaan autoni:9-5T kirjoitti:Täytyy selvittää mutta ihmettelen jollei ole 03. 2003mallia aloitettiin tekemään 8/02.pertti666 kirjoitti:[mielenkiintoista, mun ymmärtääkseni og 9-3 mallista ei ole olemassa M03 versiota, eli omanikin joka on viimeisiä ukissa tehtyjä kovakattosaabeja eli rekisteröity 16.4.03 on malliltaan M02.(auton mukana tulevan "todistuksen mukaan)..eli kyllä vika koskee siis myös ukissa koottuja viimeisiä 9-3 mallejakin, eli vuonna 2003 valmistettuja
Laitas alustanumerosta alku näkyviin niin katotaan, ainakin EPC tietää 03 mallin olevan olemassa.
version on M02
mutta lopussa lukee commercial code/year model 9-3 SE/2003
Auto on valmistettu / lappu päivätty 07-03-2003 (seissyt varastossa näköjään...) alustanumero oisko sama ku identification number? kun en muita papereita autosta sisälle tuonut?
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
# 1781
Re: No hätä
ng900aero kirjoitti:Luullakseni ja toivoaksenii tästä asiasta on noussut turhaan paniikkitilanne, itse uskoisin että kyse on kuitenkin aika pienestä ongelmasta ja koskee vain harvoja saabeja, raportoihan esim. nm. 9-5T:kin ajaneensa useita satoja tuhansia kilometrejä eri ysivitosilla ilman öljynkulutusta, samoin omallakin, -98 ja 2.0t on ajettu jo lähes 230tkm ilman pölläyttelyitä tai öljyhävikkiä (autolla on ajettu valtaosa kilometreistä Italiassa).
Itse en jaksa uskoa siihen että männät tai männänrenkaat olisivat oleellisesti huonommat kuin aiemmissa koneversioissa, eihän sellaisia mäntiä voi Saabista löytyä Kyse lienee luultavastikin juuri tuosta huohotusjärjestelmästä, tai sen liiallisesta sofistikoituneisuudesta, eli täällä kylmän ilmanalan maissa se tuppaa hyhmettymään ja sitämukaa aiheuttamaan sitä "kylmätahnaa" sisäänsä, jolloin seuraukset ovat tunnetut, öljy menee ulos sieltä mistä helpoiten pääsee = turbon kautta, tai sitten muualta. Näin ainakin kävi omassa 900T8:ssa (vm 1984), parissa sitikassa (bx) ja peugeot 405:ssä.
Aloittaessani tuon ysifemman kytkinremonttia, mielenkiinnosta irrotin tuon huohotusjärjestelmän, ja putsasin sen, sieltä irtosi jonkinverran sellaista "normaalia" kovettunutta öljymöhnää, joka vaati irrotakseen pullosudin, piikin, kangasrievun, ja etanolia, mitään merkkejäkään tuollaisesta öljyn ja veden kombinaatiosta en löytänyt, eli autossani huohotusjärjestelmä on toiminut, eli ei ole "alijäähtynyt".
Itse aion suojata nuo huohotusputket ja sen "pänikän" (varmuuden varalta ja kokemuksen opetuksella ) sellaisella "telttapatjamateriaalilla", joka lienee paksuudeltaan about 12-15mm. Tuo suojaus auttoi ainakin vanhassa turbosatkussani ja noissa ranskiksissani pitämään huohotusputken/putket jäätymättöminä.
Oletan, uskon ja toivon että alkuperäinen, päivittämätön huohotinjärjestelmä on suunniteltu virtauksien suhteen oikein, mutta sen heikkona puolena on vain tuo herkkyys kylmyydelle, en ainakaan itse mene modifioimaan alkuperäistä, jo yli 7 vuotta moitteetta toiminutta systeemiä muuten kuin lisäeristämällä sitä, sillä käsitykseni mukaan näitä ongelmia on etupäässä pohjoismaissa myydyissä autoissa.
Mikäs sitten selitää Mäntien halkeamisen? Itse usko, että ongelma on juuri männissä. Eli liian ohkaset männänrenkaat ja mäntä muutenkin liian heikko
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Saab on juuri ilmoittanut Ruotsissa pidentävänsä takuuta ko. moottoreiden osalta kahdeksaan vuoteen. Uutisen mukaan tämä pätee taannehtivasti. Siinä ei kerrota miten menetellään omistajien vastuulle jääneiden vahinkojen suhteen.
Linkki uutiseen: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Linkki uutiseen: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
9-5 Wagon 2.0 A -03
Samassa jutussa:
De Saab-ägare som drabbats kommer att få full ekonomisk ersättning för de material- och arbetskostnader.
eli
Ne Saab-omistajat, joita asia koskee tulevat saamaan täyden taloudellisen korvauksen materiaali- ja työkustannuksille.
Eli onko kuitit tallessa?
P.S: saa ihan vapaasti korjata jos ei mennyt käännls oikein.
De Saab-ägare som drabbats kommer att få full ekonomisk ersättning för de material- och arbetskostnader.
eli
Ne Saab-omistajat, joita asia koskee tulevat saamaan täyden taloudellisen korvauksen materiaali- ja työkustannuksille.
Eli onko kuitit tallessa?
P.S: saa ihan vapaasti korjata jos ei mennyt käännls oikein.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kuinkas kaasuläppäkotelo mahtuu kuvaan? Se kun kai hajoaa siitä liiallisesta öljykakasta jota huohottimesta tulee? Aeroon se vaihdettiin 10tkm sitten.
Itse juuri eilen lisäsin öljyä 4dl, vaikka huoltoon on vielä matkaa 2700km. Ihmettelemäni naputus johtui siitä. Auto ei kuitenkaan varoitellut öljyn vähenemisestä. Huomasin tossa "kuivalla" kelillä kun tuli mentyä reippaammin mutkaan, että auto vilautti öljynpainevaloa ... keskipakovoima siis kiskoi ne jämät öljypohjan seinälle ja pumppu haukkasi tyhjää. Tämä varmasti kertoo jotain onko kyseessä "ongelma-auto" Onneksi ei tullut ajeltua pahemmin tuhjällä koneella.
Ironista, että länsiauton olarin huolto ei ainakaan juuri nyt vastaa puhelimeen. Taitaa olla joku tiedotustilaisuus menossa =)
.J
Itse juuri eilen lisäsin öljyä 4dl, vaikka huoltoon on vielä matkaa 2700km. Ihmettelemäni naputus johtui siitä. Auto ei kuitenkaan varoitellut öljyn vähenemisestä. Huomasin tossa "kuivalla" kelillä kun tuli mentyä reippaammin mutkaan, että auto vilautti öljynpainevaloa ... keskipakovoima siis kiskoi ne jämät öljypohjan seinälle ja pumppu haukkasi tyhjää. Tämä varmasti kertoo jotain onko kyseessä "ongelma-auto" Onneksi ei tullut ajeltua pahemmin tuhjällä koneella.
Ironista, että länsiauton olarin huolto ei ainakaan juuri nyt vastaa puhelimeen. Taitaa olla joku tiedotustilaisuus menossa =)
.J
9-5 Aero
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
- Paikkakunta: Tikkakoski
Ja tuo 9-5 B235E muuttui -01 185 hk GT17Vigge kirjoitti: Kertauksen vuoksi:
Malli/vuosimalli/Mottorikooid/teho/ahtimen tyyppi
900 94-98 B204L 185 hk T25M
9-3 98.5-99 B204E 154 hk T25M
9-3 98.5-99 B204L 185 hk T25M
9-3 99 B204R 200 hk T25M (Eri akulla)
9-3 (Viggen) 99 B235R 225 hk TD04HL-15T
9-3 00- B205L 185 hk GT17
9-3 (Aero) 00- B205R 205 hk TD04HL-15T
9-3 (Viggen) 00 B235R 230 hk TD04HL-15T
9-5 98- B205E 150 hk GT17
9-5 (saban virisarja) 98- B205E 190 hk GT17
9-5 98- B235E 170 hk GT17
9-5 (?) 98,5- B308E 200 hk GT15
9-5 (Aero) 00- B235R 230 hk TD04HL-15T
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Näin mullakin oli eka oireet. Männän halkeamiseen eka alkoi öljyn syönti ja sit kun annoin kunnolla happea niin alko öljyn tuli täyttöputkesta ja hups 2 mäntää halki. Toinen oli ollut pidempään, josta johtui öljyn syönti.saba9000 kirjoitti:Kuinkas kaasuläppäkotelo mahtuu kuvaan? Se kun kai hajoaa siitä liiallisesta öljykakasta jota huohottimesta tulee? Aeroon se vaihdettiin 10tkm sitten.
Itse juuri eilen lisäsin öljyä 4dl, vaikka huoltoon on vielä matkaa 2700km. Ihmettelemäni naputus johtui siitä. Auto ei kuitenkaan varoitellut öljyn vähenemisestä. Huomasin tossa "kuivalla" kelillä kun tuli mentyä reippaammin mutkaan, että auto vilautti öljynpainevaloa ... keskipakovoima siis kiskoi ne jämät öljypohjan seinälle ja pumppu haukkasi tyhjää. Tämä varmasti kertoo jotain onko kyseessä "ongelma-auto" Onneksi ei tullut ajeltua pahemmin tuhjällä koneella.
Ironista, että länsiauton olarin huolto ei ainakaan juuri nyt vastaa puhelimeen. Taitaa olla joku tiedotustilaisuus menossa =)
.J
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100