9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Itse eilen tutkiskelin tota oman auton huohotus tsydeemiä, ja huomasin että öljyloukkuun menevät ja tulevat letkut olivat kuin lakritsia, aivan syöpyneet ja hapertuneet, oli jopa mennyt poikki tuosta venttiilikopan juuresta. Leikkasin pienen palasen pois ja näin sain liitettyä sen takaisin.
Tänään tuli kyllä jo tilattua uudet letkut Seijarilta, joten odotellaan
En yhtään ihmettele jos nuo letku/putket menisivät tukkoon ja näin "huurujen" pääsy estyy venttiilikopasta ja paine pääsee nousemaan liikaa, jonka jälkeen öljyt tulevat pakosta jostain pihalle
Tänään tuli kyllä jo tilattua uudet letkut Seijarilta, joten odotellaan
En yhtään ihmettele jos nuo letku/putket menisivät tukkoon ja näin "huurujen" pääsy estyy venttiilikopasta ja paine pääsee nousemaan liikaa, jonka jälkeen öljyt tulevat pakosta jostain pihalle
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Kysyn länskäristä uusia huohotinletkuja, kolmen letkun satsi olis ollut 52 e.
Sytkäkasetista pyysivät 202e. En innostunut uusista letkuista, koska tein auton saatuani siihen tarvikeletkuista korvikkeet. Sytkäkasetin hain Laakkoselta hintaan 193e, joten mäyriksen hinta tuli tänäänkin säästettyä
Sytkäkasetista pyysivät 202e. En innostunut uusista letkuista, koska tein auton saatuani siihen tarvikeletkuista korvikkeet. Sytkäkasetin hain Laakkoselta hintaan 193e, joten mäyriksen hinta tuli tänäänkin säästettyä
96 M75 i12 5-speed
Noista moottoriongelmista kun on ollut puhetta, niin samassa yhteydessä on puhuttu myös heikoista männistä. Uskaltaako näitä T7-koneita virittää lainkaan mäntien hajoamisen pelossa? Mäntiin kohdistuu viritetyn koneen väännöllä aika paljon kovempi rasitus kuin peruskoneessa. Kuinkahan monessa autossa Suomessa männät ovat oikeasti hajonneet?
Jos ruotsalaisia on uskominen, niin mäntien suhteen ongelmana on tuotantoprosessi joka päästää jokaisella valmistajalla esiintyviä heikompilaatuisia mäntiä tuotantoon. Vanhemmissa konstruktioissa oli sen verran suuret marginaalit, että myös standardista poikkeavat männät kestivät. Tämän voinee tulkita siten että tasalaatuiset männät kestävät virityksen, mutta jos koneeseen on eksynyt maanantaikappaleita, laukeamisen riski varmasti kasvaa.
Oheisessa linkissä on myös muutama kuva rikkoutuneista männistä.
http://www.automotorsport.se/phpbb2/vie ... sc&start=0
Oheisessa linkissä on myös muutama kuva rikkoutuneista männistä.
http://www.automotorsport.se/phpbb2/vie ... sc&start=0
9-5 Wagon 2.0 A -03
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 57
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52
Mitä loppujen lopuksi tarkoitetaan "täydellisellä huoltokirjalla"? Eli jos yksikin huolto on tehty muualla kuin merkkiliikkeessä, on Saabille turha mennä nillittämään, jos motti laukeaa? Kuinkahan monta -99-03 Saabia loppujen lopuksi löytyy, josta löytyy täydellinen huoltokirja.
Tämän asian tullessa julki joku sanoi tällä palstalla, etteivät -99 -malliset Suavet kärsi tästä ongelmasta. Oliko se toivorikas arvio vai pitääkö se paikkansa edelleen?
Tämän asian tullessa julki joku sanoi tällä palstalla, etteivät -99 -malliset Suavet kärsi tästä ongelmasta. Oliko se toivorikas arvio vai pitääkö se paikkansa edelleen?
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
Voi loppupelissään olla aikas sama, onko kaikki vai lähes kaikki huollot suoritettu merkkiliikkeessä(jollei vika ole todistettavasti johtuva huollosta/sen puutteesta). Tämä siksi, että takuu on aivan vapaaehtoinen valmistajan/maahantuojan suoma lisäetuus, ratkaiseva on virhevastuu josta löytyy pykälää jos jonkinlaista kuluttajasuojan puolelta.
Esimerkkejä on vaikka kuinka jos kaivelee, että takuu ehtoja on jollaintavalla rikottu, mutta silti taistelun jälkeen virhevastuun perusteella on maahantuoja/valmistaja ollut korvausvelvollinen.. ja sitäkin suuremmalla syyllä, jos kyse on mallille ominaisesta tyyppiviasta eli suunnittelu/valmistusvirheestä.
Oman paikkakunnan kuluttajaneuvoja/asianajotoimistot osaavat neuvoa asiassa lisää.
Esimerkkejä on vaikka kuinka jos kaivelee, että takuu ehtoja on jollaintavalla rikottu, mutta silti taistelun jälkeen virhevastuun perusteella on maahantuoja/valmistaja ollut korvausvelvollinen.. ja sitäkin suuremmalla syyllä, jos kyse on mallille ominaisesta tyyppiviasta eli suunnittelu/valmistusvirheestä.
Oman paikkakunnan kuluttajaneuvoja/asianajotoimistot osaavat neuvoa asiassa lisää.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Mun autosta on ns. takuu loppu ja teen itse kaikki huollot ohjelman mukaan ja vähän ylikin. Eli öljyt vaihtuu 10k jälkeen aina ja + muut jutut teen useammin kuin ohjelma neuvoo. Mutta tämä ei taida kaikkia auton ostajia vakuuttaa kun ei ole leimoja kirjassa ns. merkkihuollosta.
Tarkoitus onkin pitää autoa pitkään, eikä varmaan siinä vaiheessa kun se myyntiin (jos menee eli jää 2. autoksi) menee ole enään kyseisillä merkinnöillä hirveästi väliä. Kilometrejäkin on varmaan tuossa vaiheessa jo niin paljon, ellei sitten jopa toinen moottori menossa, kuka tietää.
Loppujen lopuksi kun huollot osaa tehdä itse, niin jokainen voi laskeskella paljonko siinä säästyy puhtaita euroja.
Tarkoitus onkin pitää autoa pitkään, eikä varmaan siinä vaiheessa kun se myyntiin (jos menee eli jää 2. autoksi) menee ole enään kyseisillä merkinnöillä hirveästi väliä. Kilometrejäkin on varmaan tuossa vaiheessa jo niin paljon, ellei sitten jopa toinen moottori menossa, kuka tietää.
Loppujen lopuksi kun huollot osaa tehdä itse, niin jokainen voi laskeskella paljonko siinä säästyy puhtaita euroja.
9-3.1972
300 hp:en tehoille uskaltaa virittää ihan vakiomännillä ( raja 299.6 hp ) . Tuon jälkeen kannattaa vaihtaa kunnon männät ( ei T5:en männät ). Omassa B235R:ssä JE:n takomännät, ja koneesta jarrutettu 341 hp.S32 kirjoitti:Noista moottoriongelmista kun on ollut puhetta, niin samassa yhteydessä on puhuttu myös heikoista männistä. Uskaltaako näitä T7-koneita virittää lainkaan mäntien hajoamisen pelossa? Mäntiin kohdistuu viritetyn koneen väännöllä aika paljon kovempi rasitus kuin peruskoneessa. Kuinkahan monessa autossa Suomessa männät ovat oikeasti hajonneet?
Noita männänhajoamisia ei ole sattunut montaa kappaletta T7 moottoreilla Suomessa. Montaa kappaletta tässä tapauksessa alle 10. Itse tiedän 2.3:en T7-moottorin kohdalla 2 tapausta, joissa viritetyssä moottorissa on mäntä hajonnut. Joku saabin valtuutetussa huollossa työskentelevä voisi kertoa lisää käytännön kokemuksia ja/tai antaa lisää numeerista tietoa.
Todellisuushan on kuitenkin se, että 80%:ia noista viritetyistä T7:sta ajetaan hyvin hiljaa, siis ei oikeasti kovalla kädellä. Normaalissa liikenteessa autoa nimittäin on ylipäätään erittäin vaikeaa ajaa kovalla kuormituksella kovinkaan pitkään. Aina joutuu hidastamaan tai pysähtymään, jolloin autokin saa lepuutusta.
#2172
Joo tai jokin/joku pysäyttää95power kirjoitti:S32 kirjoitti:
Todellisuushan on kuitenkin se, että 80%:ia noista viritetyistä T7:sta ajetaan hyvin hiljaa, siis ei oikeasti kovalla kädellä. Normaalissa liikenteessa autoa nimittäin on ylipäätään erittäin vaikeaa ajaa kovalla kuormituksella kovinkaan pitkään. Aina joutuu hidastamaan tai pysähtymään, jolloin autokin saa lepuutusta.
9-3.1972
Ja taas tarvii tyhmyytensä tunnustaa....
Allekirjoituksesta näkee, että topicci ompi kovin ajankohtainen.
Suomalainen kun ei usko ennenkuin varmistaa... Menin ja avasin konepellin, katsoin peräti ohjekirjasta kaavion, vaan moottorin tyyppikilpeä ei löydy ainakaan siitä kohtaa missä sen pitäisi kaavion mukaan sijaita....
Etsiessä tuli vilu, joten auttakaa vanhaa mäessä...
Kertokaapa, mistä sen moottorin tyypin voi varmistaa.
Allekirjoituksesta näkee, että topicci ompi kovin ajankohtainen.
Suomalainen kun ei usko ennenkuin varmistaa... Menin ja avasin konepellin, katsoin peräti ohjekirjasta kaavion, vaan moottorin tyyppikilpeä ei löydy ainakaan siitä kohtaa missä sen pitäisi kaavion mukaan sijaita....
Etsiessä tuli vilu, joten auttakaa vanhaa mäessä...
Kertokaapa, mistä sen moottorin tyypin voi varmistaa.
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
#1876
Avattaessa konepelti niin vas.etu reunassa tarra etiketti missä lukee moottorin tyyppi(vehicile emission control information)vanha kirjoitti:Ja taas tarvii tyhmyytensä tunnustaa....
Allekirjoituksesta näkee, että topicci ompi kovin ajankohtainen.
Suomalainen kun ei usko ennenkuin varmistaa... Menin ja avasin konepellin, katsoin peräti ohjekirjasta kaavion, vaan moottorin tyyppikilpeä ei löydy ainakaan siitä kohtaa missä sen pitäisi kaavion mukaan sijaita....
Etsiessä tuli vilu, joten auttakaa vanhaa mäessä...
Kertokaapa, mistä sen moottorin tyypin voi varmistaa.
Jos sinulla on musta DI-Boxi niin sitten asia koskee sinuakin .
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"