Citroen C5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Tätä meinasin kanssa tulla kommentoimaan, tosin kyllä Dyane aika citroenmaiselta tuntui. :D Itse olen istunut toisen sukupolven (siis ensimmäisen mallin facelift) C5:n kyydissä ja tuntu oli sellainen että joku oli asvaltoinut pieteetillä koko reitin uusiksi sen jälkeen kun oli mennyt samaa tietä rautajousisella autolla... Joskus pitää päästä itte koeajolle kaasujousisella autolla.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja aero »

Rommitommi kirjoitti:Mitäs palstan C5 omistajat on mieltä, kannattaako ostaa mehujousinen Citikka 8O
En omista C5:sta, mutta mehujousitus kuuluu Citroëniin yhtä tiukasti, ellei jopa tiukemmin kuin turboahdin Saabiin tai kinkku kinkkuvoileipään - ilmankin saa, mutta sitten autosta puuttuu iso pala identiteettiä ja syytä valita juuri Citroën.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Ville K kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:Autokuume vaivaa vaihteeksi, ja kohteena toinen ranskis, kun ensimmäinen on ollut autona niin mahtava, mutta kaasunestejousituksen mukavuutta hauan päästä kokeilemaan..

Eilen kävin vm. 2012 C5:llä koeajolla, ja kyllä se vaan perhanan mukava on. Tulee kovasti mieleen isäni Mersu ilmajousilla, on todella leppoisan oloista menoa.

Pitänee vaihtaa sellaiseen oma pökötti, vaikka sinäänsä tekee pahaa luopua näin hyvästä autosta. Onneksi uskalsi ostaa ranskalaisen lähipiirin automiesten soraäänistä huolimatta, enpä taida ihan hetkeen näistä pois vaihdella :D

Mitäs palstan C5 omistajat on mieltä, kannattaako ostaa mehujousinen Citikka 8O
Ehdottomasti…
Niin ja valitse diisseli. Ei tuolla lastuttamattomalla ykskutosella tahdo ehtiä…

Harinen Valkeakoskella kyllä tarjoaisi tähän ongelmaan ratkaisun. http://www.hestec.fi/etusivu/citroen/citroen.php
Ville K
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Svc »

Rommitommi kirjoitti:Mitäs palstan C5 omistajat on mieltä, kannattaako ostaa mehujousinen Citikka 8O
Kyllä se ainakin kertaalleen pitää kokeilla. Katso että se on Hydractive 3+ versiolla, eli aktiivijousituksella. Plussaton versio muuttaa vain alustan korkeutta nopeuden mukaan, 3+ myös jäykkyyttä nopeuden mukaan sekä akselikohtaisesti jarrutuksessa ja kiihdytyksessä.

Näkyvin ero Hydractive 3:n ja 3+:n välillä on kabiinissa korkeudensäätönappien yhteydessä oleva nappi, jossa lukee "Sport". Auton alta löytyy etu- ja taka-akseleilta keskellä oleva kolmas jousipallo.

C5:ssa on aiemmista mehujousisitikoista poiketen ihan perinteinen alipainetehosteinen jarrujärjestelmä ja oma hihnavetoinen pumppu ohjaustehostimelle. Jousituksen paineet kehitetään sähköpumpulla.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Vs: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Itse omistin c5 vm05 2.0b A farkun noin 8 kk. Siinä oli 8kk liikaa:D On noita citikoita ennenkin ollut mutta tämä oli huono versio.
180tkm ajettu. Kyyti on messevää niin kuin aina mutta tuo tekninen puoli pikkuisen lagas. Talvella jos koskit ikkunan nostin nappiin saattoi lasi humpata koko matkan tre-ruovesi
:D

Laatikko itse päätteli koska on kickdown koska ei. Välillä halusi että ajellaan vaan ykkös vaihteella.
Lapsetkin saivat nauttia sitikasta puolituntia parkkipaikalla kun se päätti laittaa ovet lukkoon lyötyäni kuskin oven kiinni.
Hänen tahdostaan kulku tapahtui tovin vain repsikan ovesta tai takaluukusta :P
Vakkarin femma hylkäsi eikä antanut takaisin.

Bensakin maistui mutta ei sitä ainakaan tehoksi muutettu.

Muuten mukava mutta sielukas niin kuin nämä saabitkin.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Noniin, nyt on itsellä puoli vuotta tätä kaasunestejousilla varustettua autoilun ihanuutta takana. Siihen on kuulunut sammumisia valoristeyksissä, nykimistä ja kakomista ja mitäköhän kaikkea.
Koskaan ei ole tälläistä määrää vikoja ollut missään autossa, tai no Saab og9-3 12 vuoden takaa pääsee samaan sarjaan.

Puoli vuotta ja 16tkm auto on ollut alla, ja Veholla käyntejä on kertynyt 16 kappaletta, joista yksi normaali huolto.

Vaihdettujen osien listaa:
-Vetonivel
-Ilmamassamittari
-EGR
-Moottorin tukityynyjä
-nakutustunnistin
-PDF puhdistuspoltto huollossa
-Polttoaineen paineensäädin
-Polttoaineen paineanturi
-Kaasuläppä puhdistettu
-Parkkitutka
-Ilmastoinnin putki haljennut
-Jousisylinteri vaihdettu vuodon takia

Nytkin vielä alusta kolisee jostain.

Suurin osa mennyt Veho-takuuseen, mutta omaakin rahaa on kulunut. Nyt tänään kävin ilmastointia huollattamassa, niin putki ei kuulemma kuulu Veho-takuuseen ja täyttöineen n. 400e..Sanoin etten todellakaan maksa, kun tätä iloa on jo ollut jo muutenkin ihan riittämiin. Katsotaan miten tämä päättyy.

On kyllä oikeasti ollut paska auto, luulin että ng9-3 oli laadultaan heikko esitys, mutta vikaherkkyydeltään tämä on ihan omaa luokkaansa.

Sinäänsä harmi, koska sisustan natinattomuudeltaan paras auto joka itsellä ollut, ja muutenkin sisätilojen laaduntunnultaan Peugeotin jälkeen parasta mitä olen omistanut.

Niin ja auto on vm. 2012 ja ajettu 110tkm tällä hetkellä, eli ei nyt ihan ikäloppukaan vielä pitäisi olla..
Tomppa & Saabit myyty :(
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Rommitommi kirjoitti:Noniin, nyt on itsellä puoli vuotta tätä kaasunestejousilla varustettua autoilun ihanuutta takana. Siihen on kuulunut sammumisia valoristeyksissä, nykimistä ja kakomista ja mitäköhän kaikkea.
Koskaan ei ole tälläistä määrää vikoja ollut missään autossa, tai no Saab og9-3 12 vuoden takaa pääsee samaan sarjaan.

Puoli vuotta ja 16tkm auto on ollut alla, ja Veholla käyntejä on kertynyt 16 kappaletta, joista yksi normaali huolto.

Vaihdettujen osien listaa:
-Vetonivel
-Ilmamassamittari
-EGR
-Moottorin tukityynyjä
-nakutustunnistin
-PDF puhdistuspoltto huollossa
-Polttoaineen paineensäädin
-Polttoaineen paineanturi
-Kaasuläppä puhdistettu
-Parkkitutka
-Ilmastoinnin putki haljennut
-Jousisylinteri vaihdettu vuodon takia
Eikös suurin ongelma ollut lähinnä Vehon kädettömät huoltomiehet jotka vaihtoivat turhaa eri osia kun ongelma oli polttoaineen paineensäätimessä?
Ville K
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Kävinpä parisataa kilsaa kaverin C5:n kyydissä. On siinä vaan hirmu hiljaiset ja pehmeät kyydit. Mulla on jo aiemmin tehnyt mieli C5:ttä ja nyt kun tulee jossain vaiheessa aiheelliseksi Sedani 9-5:n rinnalle toisen henkilöauton hankinta niin ajatukset juoksee eniten akselilla C5 farmari ja 9-5 farmari. Pääseekö tuosta arpomisesta yli ja ympäri ainoastaan koeajamalla molemmat? Sedani 9-5:stä on kokemusta ja siitä on tykätty kovasti. Viinasoftan mahdollisuus myös painaa vaakakupissa plussana Saabille. Ja hydealusta luonnollisesti plussaa Sitikalle. Kummassa pelaa automaattilaatikko paremmin, ja kummassa on pitkäikäisempi? Varmaan molemmissa on yhtäpaljon remppaa ja "ominaisuuksia" joiden kanssa saa painia.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ainakin joissakin C5:ssä on samaa Aisinin 6-portaista (tf80sc) tomaattia kuin ng-kolkeissa ja se ei mitenkään kestävimmän maineessa ole. Varsinkin venttiilipesämurheet ovat tuttuja kaikissa merkeissä, joissa tuota askia on tavattu.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Itsehän jo pääsin tässä eteenpäin, vaihdoin toiseen samanvuotiseen C5:seen, kun hyvän diilin sain :)

Edellinen oli 2011 rekisteröity 140hp diesel, nykyinen saman vuoden 163hp diesel.

Jotenkin tosta edellisestä oli jo mennyt fiilis pahasti Vehon töppäillessä, mutta silti perusjutut kuten ajettavuus, hiljaisuus, penkit ja jousitusmukavuus olivat niin hyvin kohdillaan, etten oikein muuhunkaan osannut vaihtaa. Nykyisessä ei onneksi ole Vehon takuuta, niin ei tarvitse enää astua jalallaankaan mokomaan lafkaan kuulemaan 1000 ja 1 yön tarinoita EuroIV päästörajoista ja nykimisistä. "Nämä nykii sen takia, kun noi päästörajat on niin tiukkoja, kyllä kyllä, usko pois vaan". No se siitä...

Nyt on 4tkm takana tällä "uudella", ja erittäin tyytyväinen olen. Kannattaa ehdottomasti ottaa 163hp diesel, on todella suuri ero 140hp koneeseen varsinkin isommilla kierroksilla, ja samalla omassa kaupunkipainotteisessa ajossa kulutus on tippunut n. 0,5l/100km.
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja patse »

Ja sitten kun erehtyy ostamaan 1.6 THP bensaturbon, niin saa samat vaivat kuin V.A.G. TSI/TFSI moottoreissa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Ville K »

patse kirjoitti:Ja sitten kun erehtyy ostamaan 1.6 THP bensaturbon, niin saa samat vaivat kuin V.A.G. TSI/TFSI moottoreissa.
"Jokaiseen autoon tulee jotain pikkuvikoja"

Näinhän sitä maailmalta kuulee, eikä se täysin keksittyä ole.

Itse hankin mahdollisista ongelmista tietoisena ko. moottorilla varustetun auton ja nyt kilometrejä mittarissa on 65000. Kertaalleen on imusarja irroitettu ja puhdistettu karstoittumisen seurauksena, silloin mittarissa oli 45000 km. Jakoketju ei ollut venynyt yhtään ja jako täysin kohdallaan. Valmistaja olisi remontin maksanut, mikäli olisin ollut auton ensimmäinen omistaja. Nyt lasku Veholla oli tonnin luokkaa. Muualla 6-800 €. Maailmalla puhutaan, että vastaava toimenpide tulee suoritettavaksi 50000 kilsan välein. Katsotaan siis 30000 kilsan päästä kuinka käy.

Joku suositteli C vitosta ostavalle dieseliä, mutta jos haluan ajaa bensalla mukavasti, niin riski on otettava. Säästyypä lisäksi dieselvero noihin korjauksiin...
Ville K
keisari
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja keisari »

Lainaan Rommi Tommia (törppönä en osaa muulla tavalla kun copy paste)....Jotenkin tosta edellisestä oli jo mennyt fiilis pahasti Vehon töppäillessä, mutta silti perusjutut kuten ajettavuus, hiljaisuus, penkit ja jousitusmukavuus olivat niin hyvin kohdillaan, etten oikein muuhunkaan osannut vaihtaa. Nykyisessä ei onneksi ole Vehon takuuta, niin ei tarvitse enää astua jalallaankaan mokomaan lafkaan kuulemaan 1000 ja 1 yön tarinoita EuroIV päästörajoista ja nykimisistä. "Nämä nykii sen takia, kun noi päästörajat on niin tiukkoja, kyllä kyllä, usko pois vaan". No se siitä...

15 vuotta Peugeottia ja Citroenin uusien autojen myyjänä voin vaan sanoa että jos Vehon toiminta tökki niin CITIX OY Mikkelissä Suomen paras Citikka ja pösö huolto....
PSA:n Dieselit ovat maailman parhaat henkilöauto dieselit. Niitä käyttää mm. Ford,Volvo, Mazda,Mini jne. Päästöissä nämä moottorit ihan omiaan ja hiukkassuodatin ketävyydessä.
Olispa mun Saabissa toi 163 :mrgreen: vaikka omassa TTid on 210 heppa niin 163 on hiljainen, nöyrä ja pihi sekä ei oo hiukkassuodatin ongelmaa...(PSAn patentti v. 2001 C% ja 607 ekoja autoja maailmassa joihin ne tuli).
Mutta Saabissani on paljon muuta mitä arvostan enenmän joten Saabilla mennään...
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
lukkis
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 27, 2014 19:01
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja lukkis »

Edellinen auto oli C5 facelift farkku 2l HDI koneella. Ihan mukava peli ajaa sekä suhkot huolettomia kilometrejä tuli. Kurjin tyyppivika kahteen kertaan korjattu (lämmittyslaitteen läpät) ja takakynkät laakeroitu uudestaan kerran. Alapalloniveliä tulikin vaihdettua useammin kun aika raskas keula. Mutta oikealla hylsyllä ja kunnon mutterimopo niin helppo ja nopea vaihtaa. Samaten etupyörän laakerit. Joten etupäässä kuluvia osia tullut vaihdeltua. Ja se kyyti sekä varustetaso täyttä plussaa. Vaikka XM oli kyllä parempi tiellä ja hiljaisempi.
Mutta ehdottomasti kannattaa kokeilla. Foorumit hyviä, taitaapi olla täälläkin tuttuja nimiä niiltä foorumeilta. Ja ne rapeat ranskikset puheet on aika huonolla pohjalla, ei ongelmaa ruosteen suhteen. Eikä sähköissäkään ollut häikkää.
SAAB 9-5 2.3 Autom. vm. -99 E85:lla mennään
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Ville K »

lukkis kirjoitti:Edellinen auto oli C5 facelift farkku 2l HDI koneella. Ihan mukava peli ajaa sekä suhkot huolettomia kilometrejä tuli. Kurjin tyyppivika kahteen kertaan korjattu (lämmittyslaitteen läpät) ja takakynkät laakeroitu uudestaan kerran. Alapalloniveliä tulikin vaihdettua useammin kun aika raskas keula. Mutta oikealla hylsyllä ja kunnon mutterimopo niin helppo ja nopea vaihtaa. Samaten etupyörän laakerit. Joten etupäässä kuluvia osia tullut vaihdeltua. Ja se kyyti sekä varustetaso täyttä plussaa. Vaikka XM oli kyllä parempi tiellä ja hiljaisempi.
Mutta ehdottomasti kannattaa kokeilla. Foorumit hyviä, taitaapi olla täälläkin tuttuja nimiä niiltä foorumeilta. Ja ne rapeat ranskikset puheet on aika huonolla pohjalla, ei ongelmaa ruosteen suhteen. Eikä sähköissäkään ollut häikkää.
Kyseessä oli ilmeisesti vanhempi C5 II malli. Nimittäin noita vikoja ei enää esiinny näissä kolmosmalleissa.
Ville K
Vastaa Viestiin