Vanha uusi saabisti
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: To Kesä 11, 2015 07:02
Vanha uusi saabisti
Morjesta kaikille saabisteille. Olen uusi palstalainen. Valitsin tämän "yleinen"-palstan, kun en oikein muuta sopivampaa asialleni löytänyt. Siis: 70-luvulla ensimmäinen autoni oli Saab 96, tämän jälkeen Saabeja minulla oli eri malleja muistaakseni puolenkymmentä peräjälkeen. 80-luvulla hairahdin polulta ja luovuin Saabeista. Sittemmin autoja on ollut jos jonkinmoista. Eilen kävi kuitenkin niin, että autokaupassa tuli valittua Saab 9-3 TiD 1.9 Linear vm.2006. Autolla on ajettu 139 000 kilometriä ja se on hiljattain tuotu Saksasta, olen ensimmäinen omistaja Suomessa. Koskapa tuota Saab-käyttökokemusta ei ole muutamaan vuosikymmeneen kertynyt, niin rohkaistuin tälle palstalle kyselemään, mihin kaikkeen (ongelmiin tai nautintoihin) saan varautua. Lähinnä sitä ajan takaa, mitä tulee ottaa huomioon käytössä ja huolloissa, mitkä seikat on hyvä tarkistaa, mitkä ovat erityisen tarkkailun kohteita yms. Myyjäliike asentaa moottorinlämmittimen (lohko), akku on uusi ja tietenkin talvirenkaat tuli kauppaan mukaan. Mitkä huollot/korjaukset ovat tärkeitä noilla ajomäärillä? Olen hyvin kiitollinen, jos joku voisi antaa hyviä ja asiallisia ohjeita näihin mieltäni askarruttaviin asioihin.
Re: Vanha uusi saabisti
Tervetuloa takaisin!
Tuosta dieselkoneesta löydät paljon juttua tuolta dieselosiosta. Vesipumppu ja jakohihna varmaan vaihdettu jo noilla kilometreillä? Auton muista ominaisuuksista löydät tietoa yllinkyllin tolta ng9-3 osiosta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewforum.php?f=15
Tuosta dieselkoneesta löydät paljon juttua tuolta dieselosiosta. Vesipumppu ja jakohihna varmaan vaihdettu jo noilla kilometreillä? Auton muista ominaisuuksista löydät tietoa yllinkyllin tolta ng9-3 osiosta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewforum.php?f=15
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Vanha uusi saabisti
Jos ajelet paljon Helsingin ruuhkissa ja autossa ei ole webastoa, niin kannattaa pakkasilla varautua kylmään kyytiin. Itsellä kun ei välillä tyhjällä tankilla webasto toiminut, niin toppatakki oli kyllä tarpeen.
Itsellä tosin ei ollut lohkolämppäriä eikä sisätilanlämmitintä, niillä varmaan pääsee jo pitkälle alkulämmityksessä.
Ja kunhan vauhtia saa vähän lisää, niin ilman webastoakin pärjää sisällä, mutta nollasta alaspäin moottori ei oikein jaksa nousta täysiin lämpöihin ilman webaa.
Itsellä tosin ei ollut lohkolämppäriä eikä sisätilanlämmitintä, niillä varmaan pääsee jo pitkälle alkulämmityksessä.
Ja kunhan vauhtia saa vähän lisää, niin ilman webastoakin pärjää sisällä, mutta nollasta alaspäin moottori ei oikein jaksa nousta täysiin lämpöihin ilman webaa.
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Vanha uusi saabisti
Tervetuloa vaan täältäkin!
Akunkengille tulevan latausjännitteen tarkistaisin varmuuden vuoksi, koska happamaksi päässeet akkukengät ovat tyyppivika, vikaa ei välttämättä helposti huomaa vaikka se olisi pitkään olemassa, ja tarkistusrutiini vie noin yhden minuutin eikä vaadi muuta kuin yleismittarin. Huonot akunkengät tuhoaa myös akun hiljalleen. Tuolta lisää aiheesta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=79
Muuten näissä ei mitään kovin ihmeellisiä vikoja ole ollut. Omia kokemuksia vähän enemmän ajetusta autosta voi lukea täältä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=157206
Ja jos ei ole, niin kannattaa vaihtaa pikapuolin. Tehtaan vaihtoväli taitaa olla 10v/150 tkm, eli huolto-ohjelman mukaan ei olisi välttämättä vielä vaihdettu. Raati on kuitenkin tuominnut vesipumpun niin huonoksi, että jakopään kamat kannattaa vaihtaa jo 100 tkm välein (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=131667), ja käyttää vain Saabin alkuperäisosia. Eli halpoihin tarvikevesipumppuihin ei kannata haksahtaa. Merkkilhuolloissa on ollut tarjouskampanjana noita jakohihnan vaihtohuoltoja muistaakseni 400 euron pintaan, mutta ajantasaiset hinnat selviää kysymällä suoraan liikkeestä.tturku kirjoitti:Vesipumppu ja jakohihna varmaan vaihdettu jo noilla kilometreillä?
Akunkengille tulevan latausjännitteen tarkistaisin varmuuden vuoksi, koska happamaksi päässeet akkukengät ovat tyyppivika, vikaa ei välttämättä helposti huomaa vaikka se olisi pitkään olemassa, ja tarkistusrutiini vie noin yhden minuutin eikä vaadi muuta kuin yleismittarin. Huonot akunkengät tuhoaa myös akun hiljalleen. Tuolta lisää aiheesta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=79
Muuten näissä ei mitään kovin ihmeellisiä vikoja ole ollut. Omia kokemuksia vähän enemmän ajetusta autosta voi lukea täältä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=157206
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: To Kesä 11, 2015 07:02
Re: Vanha uusi saabisti
Kiitos ohjeista ja neuvoista, niistä on paljon apua jatkossa. Huolto- ja varaosapalvelut näyttävät löytyvän kotipaikkakunnaltani. Tässä kiihkeänä odottelen auton saamista. Tänään selvisi, että autoon on tehty 109000 kohdalla tuo pariinkin kertaan mainittu jakopää/vesipumppu-remppa, joten siltä osin asia lienee kunnossa. Auton saan ensi viikon keskiviikkona. Kirjoittelen joskus myöhemmin kokemuksia ja tuntoja autosta. Edessä on juhannuksen jälkeen muutaman tuhannen km:n reissu pohjoismaissa, auto näyttänee niin hyvät kuin huonot ( toivottavasti niitä ei ilmene) puolensa. Hyvää kesää kaikille saabisteille.
Re: Vanha uusi saabisti
Pahoittelut alkuperäiselle topicin aloittajalle, mutta tänään itsestänikin tuli saabisti, mukaan tarttu vm-2008, 9-3, 1.9 tids sedan lin businnes M6 mallinen kulkine ja ensimmisten koeajojen jälkeen(100km) oikein mainio ajettava. Mittarissa 162 tkm.
Alkuun kyllä arvellutti ostaa ko laitos kun on lukenut noista ns. tyyppivioista, mutta tässä yksilössä niitä olikin jo korjattu paljon + tehty säännöllinen huolto, tosin vesipumpusta ei löydy mainintaa mistään, ei edes ole huolto-ohjelmassa?, jakoremmi kyllä vaihdettu joten kuvittelis tuon olevan myös ok, mutta tutkitaan. Takajarrulevyt+palat täytyy vaihdattaa josta jo kysyin hintaa vaihdettuna joka on 300e. Ei tolla hintaa enään viitti itse ruveta vaihtamaan. Ja myyjäkin tuli hiukan hinnassa vastaan noiden levyjen takia. Lisäksi jäähdytysnesteletku on aika happamassa kunnossa(ylin jossa on ilmaruuvi). Mutta muuten kulkee mukavasti ja vääntöakin on enemmän kuin edellisessä 1.6 bensa focuksessa.
Alkuun kyllä arvellutti ostaa ko laitos kun on lukenut noista ns. tyyppivioista, mutta tässä yksilössä niitä olikin jo korjattu paljon + tehty säännöllinen huolto, tosin vesipumpusta ei löydy mainintaa mistään, ei edes ole huolto-ohjelmassa?, jakoremmi kyllä vaihdettu joten kuvittelis tuon olevan myös ok, mutta tutkitaan. Takajarrulevyt+palat täytyy vaihdattaa josta jo kysyin hintaa vaihdettuna joka on 300e. Ei tolla hintaa enään viitti itse ruveta vaihtamaan. Ja myyjäkin tuli hiukan hinnassa vastaan noiden levyjen takia. Lisäksi jäähdytysnesteletku on aika happamassa kunnossa(ylin jossa on ilmaruuvi). Mutta muuten kulkee mukavasti ja vääntöakin on enemmän kuin edellisessä 1.6 bensa focuksessa.