Auton akut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mulla on samainen Bosch S4008. Se on ollut n. tunnin ctekin perässä hallissa, tasoa 4/6 on näyttänyt. Katsotaan kuinka käy että muuttuuko latauksella. Tietysti jos ostaisi Boschin S5sen ja siirtäisi nykyisen S4sen tonnariin. Hmm.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja McStadey »

itelle tulee nyt 80Ah Yuasa. Sain riittävän paljon halvemmalla että kannattaa vaihtaa ite.

Jos tuota starttia joutuu jossain vaiheessa ihmettelemään niin murehditaan sitä sitten.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

AZP kirjoitti:Oman kokemukseni mukaan 20 asteen pakkasessa kylmää konetta startatessa auton kuin auton startti kuulostaa väsyneeltä.
Useimmiten kyllä. Olen yllättynyt kuinka iloisesti noi pikkulohkot ovat startanneet niin kesällä kuin talvella:

https://youtu.be/W69_DbuzIcU

Tuossa vuorokauden seisonnan jälkeen video Darth Vader saundein. Ilman esilämmitystä ja akkuna reilu kaksi vuotta vanha 100Ah Bosch S5.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miulla on testissä akkukopan poisto. Tämä Saabi on eka tuollaisella suojalla varustettu autoni. Myöskin eka Saab jossa ei pysy akku latingissa 14,4...15V latausjänniteellä. Akku oli itseasiassa yllättävän lämmin 35km ajon jälkeen. Seurataan ja raportoin tänne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Risto »

Mertmi kirjoitti:14,4...15V latausjännite
Vaikuttaa liian suurelta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

... ja siksi akku ei ole täysi?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos akun navoille tulee 14,4 volttia jatkuvasti, niin kyllä kunnossa olevan 12-volttisen akun pitäisi täyteen latautua. Jos ei lataudu, niin vika on akussa. Mitä nyt sähkötekniikasta ymmärrän, niin jos virta ei kulkisi riittävästi, ei olisi jännitettäkään noin paljon.

Liian korkea latausjännite ei aiheuttaisi akun vajaata latausta, mutta rikkoisi kyllä akun hiljalleen. Muistaakseni 14,5 voltin paikkeilla alkaa lyijyakun kiehuminen, jolloin nesteitä alkaa häviämään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo antaa startin jälkeen jonkinaikaa 15v ja lähtee laskemaan, kunnes saavuttaa päälle 14v jännitteen. Ihan terveeltä lataus vaikuttaa. Kokeilussa siis tuo kotelon poistaminen. Jos se ei auta, on akku tosiaan joku outo verkkovirtalaturilla ladattava malli. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Julle »

Ja mitähän luulet hyötyväsi kotelon poistolla?
9-5 Aero - 00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tätä:
Mertmi kirjoitti:Yhtä hommelia kanssa mietin, eli tässähän on entiseen femmaan poiketen tommonen akun päällä oleva suojakoppa. Sen voisi kokeeksi heivat pois ja katsoa vaikuttaako akun elämään millään muotoa? Sehän estää moottoritilaa/moottoria lämmittämästä akkua. Etenkin takakonttiakullisissa autoissa akun kylmä sijoituspaikka on ihan tunnetusti huono homma...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Vähän ihmettelen, kun vaimon Volvo V70:ssa on kymmenen vuoden aikana vaihdettu akku yhden kerran, sehän on hyvässä suojassa takakontin lattian alla. Siinä ei edes ole lohkolämmitintä eikä mitään, ja aina käynnistyy, prkle.

Minun Saabin romussa akku pitää vaihtaa vuoden-parin välein. Taas pitää näköjään hakea uusi.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Risto »

Mertmi kirjoitti:Tuo antaa startin jälkeen jonkinaikaa 15v
Kuva
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Pakussa kiehui akku viikonloppuna. Voinpahan sanoa että oli vähän aikaa sellainen olo, että mitä helv... nyt tapahtuu. Haisee muuten pikkusen pahalle tuo akkuhappo, kun se kiehuu. Hyvin muuten akku turpoaa tuollaisessa tilanteessa (huoltovapaa akku, onneksi ei räjähtänyt). Mittasin varovasti yleismittarilla paljonko akulla oli latausjännite, heti starttauksen jälkeen muistaakseni 14,6-14,7 V. Auto sammuksissa jännite oli reilusti yli 13 V:in. Enpä muuta keksinyt että vaihdan pakuun uuden akun ja suunnittelin vaihtavani pelkän jännitteen säätäjän, mutta orkkis laturi ei halunnut luopua osistaan, niin meni sitten koko laturi vaihtoon. Nyt kaikki toimii taas kuin pitää, jännitteet ok tasolla.
Samalla loppui H4 polttimoiden jatkuva hajoaminen, taisi tuo laturi/akku yhdistelmä olla aikalailla tiensä päässä ja tehdä ongelmia myös polttimoille. Meni nimittäin vajaassa 2 viikossa 3,5 paria H4 polttimoita, parhaimmat toisella käynnistyksellä lamppujen vaihdon jälkeen…
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

V.J.S kirjoitti:O
Samoin toi Audismi. Seissyt tossa uuden vuoden pyhät jne, moottorin lämppäriä ei autossa edes ole, akkuna Optima red-top (ties kuinka wanha) ja käyntiin lähti eilen (-18) ja tänään (-21) kuin palmun alta. Katotaan miten sitten to ja pe, kun lupailee jo likemmäs -30 astetta 8)
No eihän siinä hyvin käyny :lol: Eli aamu alkoi antamalla akulle varhappea kun ei jaksanu saksanseisojaa pyöräyttää käyntiin. 15min perus akkulaturin päässä ja pärähti käymään. Pitää varmaan kelkkoa Optima sisätiloihin tänään ja latailla kunnolla, siis sikäli mikäli tuo suostuu tosta ryöpaikan pihasta käyntiin lähtemään :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Paljonko tämmöinen pakkanen vaikuttaa lepojännitteeseen? Tippuu itsellä 12,1v tuolla pakkasessa...oli viime yön laturissa näytti 12,6v, ajelin 10km työpaikalle ja sieltä jaksoi vielä pyörähtää käyntiin. Nyt saa olla sisällä vuorokauden laturissa, katsotaan onko tuosta enää mihinkään.

Sent from my H60-L04 using Tapatalk 4
Vastaa Viestiin