Talvirenkaat 2016-2017

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2016-2017

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

patse kirjoitti: Pika-analyysinä osasyy Michelinin & Toyon heikkoon menestyseen on varmaankin nastojen määrä 96 & 97kpl kun muissa on parhaimmillaan kaksinkertainen määrä nastoja 130-190kpl. Toisaalta tekisi mieli pohtia onko parhaat nastarenkaat jo liiankin hyviä? Pieni epämääräisyys renkaissa pitäisi kuskin sopivasti varpaisillaan :)
Jotain tolkkua siltikin pitäisi olla tässä nastamäärä-asiassa. Onhan siitäkin kulumistestistä ollut kritiikkiä ilmoilla (aiheesta oli MOT-ohjelman juttukin tv:ssä), eli testissä käytetty vertailulaatta ei vastaa meidän asfalttia. Tiet siis kuluvat enemmän, kuin se laatta. Näinolleen nämä suurimman määrän nastoja omaavat renkaat myöskin kuluttaa tietä enemmän. Muunmuassa tästä syystä en halunnut ostaa meidän autoihin näitä huippumäärään nastoitettuja renkaita. Oma korteni on kannettu kekoon tältä osin. Toivottavasti muutkin renkaan ostajat ajattelevat muutakin kun vaan sitä maksimaalista jääpitoa, joka toki nastoja lisäämällä ollaan saavutettu.

Mitä sanoit epämääräisyydestä, se ei ole kyllä hyvä juttu ollenkaan. Tasaisesti käyttäytyvä rengas on paras vaihtoehto. Ihan hyvä indikaattori renkaan pito-ominaisuuksien heikkenemisestä on ABS-jarrujen reagointi. Kyllä sitä ihan vaistomaisesti hidastaa nopeuksia, kun ABS rynkyttää vähänväliä jarrutuksissa. Yhtälailla ESP- tai muu ajonvakautuksen tai luistoneston valo on ihan hyvä asia. Olisi liiankin salakavalaa olla kertomatta kuljettajalle, että menet jo pidon rajoilla. Tässä kohtaa voi joku pussihousuilija tietysti sanoa, että ihan turhakkeita nuo on tai että opetelkaa ajamaan. Viimetalvena pääsin kunnolla etsimään meidän ESP:llä varustetun 9-5:n rajoja. On se vaan melkoisen hieno turvallisuutta lisäävä varuste. Mielestäni jo heikkoon pitoon yltäneillä Pirellin nastarenkailla (joissa heilui jo nastat ja osa oli lentänyt pois) pystyi ajamaan jäiseen mutkaan hallitusti, jossa ilman ESP:tä jo sai kunnon peräluisut aikaan. Järjestelmä käänsi autoa ja jarrutteli sopivasti vauhtia tarpeen mukaan vasemman tai oikean puolen pyörillä. Toivon vaan ettei kukaan aja kelvottomaan kuntoon kuluneilla renkailla ajonvakautuksen luottaen. Ei ESP tms. siltikään korvaa renkaan kuvioita ja pitoa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2016-2017

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En ole itse aivan samaa mieltä muutamista tähän ketjuun tulleista kommenteista.

Ensinnäkin turvallisuus on oltava etusijalla eikä sen edelle saa mennä edes "vihreät ajatukset" teiden kulumisesta ja tähän päästäkseen vähennetään siten nastoja. Vihreät arvot lähteköön ennenmminkin ajotavasta ja ajamisesta omalla autolla ylipäätään. Viimeisellä tarkoitan sitä, että käyteään muita liikkumiseen tarkoitettuja välineitä kuin omaa autoa.

En kiellä sitä, etteikö pärjäisi myös kitkarenkaillakin, kun sopeuttaa ajamisen niihin. Kuitenkin mikäli minä haluan autooni nastarenkaat niin silloin niitä nastoja pitää myös olla. En voi hyväksyä nastojen vähentämistä tieden kulumisen ehdoilla. Ja totuushan on se, että kitkarenkailla ajavat "hyötyvät" nastarenkailla ajavista heidän karhentaessaan pintaa.

Mielestäni on pikaisesti syytä tarkistaa omaa tilannenopeutta, jos "abs rynkyttää vähän väliä". Vielä suuremmalla syyllä, jos esp valo vilahtelee!
Ihan suoraan sanottuna jotain on ajotavassa/-tyylissä pahasti pielessä, jos noin on. Minulla on ollut abs jarrullinen auto vuodesta -97 lähtien ja rehellisesti sanottuna ei montaa kertaa talven aikana abs "lyö vastaan". Silti en ole mikään teiden tukko talvellakaan. Ajamisessa pitää olla ennakointia, missä huomioidaan lukuisia eri asioita. Näin olen toiminut aina ennenkin enkä pelkästään nyt, kun on voimassa oleva ajo-opetuslupa. Siinä mielessä homma on minulle helppoa.

Vaimokaan ei halua esim. kitkarenkaita autoihimme ja voitte kuvitella haluanko minäkään sitä nyt, kun kaksi nuorta kohta autoilee niillä. Nastarenkaissa ja vielä nk. merkkirenkaissa on pysytty ja tullaan myös pysymään niin kauan kuin "laki sen sallii".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Talvirenkaat 2016-2017

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Jos noita vihreitä arvoja haluaa vaalia ajaa kitkoilla. Asfaltin palat lentää oli siellä niitä nastoja muutama kymmen vähemmän tai ei.
Ja niin pitääkin :mrgreen:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2016-2017

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olen erimieltä. Jos femmaan menee nyt nuo Gislavedit 96 nastaiset renkaat Continentalin 190 nastaisen sijaan, niin takuulla tie kuluu vähemmän Gislavedilla. Toki kitkarenkaalla nastojen kulutus vähenisi vielä 100% ja jopa liki 200% verrattuna Continentaliin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2016-2017

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

petrisa kirjoitti:
En kiellä sitä, etteikö pärjäisi myös kitkarenkaillakin, kun sopeuttaa ajamisen niihin. Kuitenkin mikäli minä haluan autooni nastarenkaat niin silloin niitä nastoja pitää myös olla. En voi hyväksyä nastojen vähentämistä tieden kulumisen ehdoilla. Ja totuushan on se, että kitkarenkailla ajavat "hyötyvät" nastarenkailla ajavista heidän karhentaessaan pintaa.
Teräsnastoista luopuminen oli selvä suunta juurikin teiden kulumisen vähentämiseen, eli siltäosin "peli on menetetty jo". Ne 80-luvun lopun nastat oli nastarenkaiden parhaita nastoja. Iskuvoimaa riitti ja nasta pureutui jäähän. Nykyiset kevytnastat on ihan pilipalia verrattuna noihin vanhoihin kunnon nastoihin. Osittain teiden urautuminen voi johtua sulamis/jäätymisprosessista (tästä löytyy googlettamalla muutamia tutkimuksiakin, mutta ei selvää lausuntoa ole annettu lopputuloksista). Eli oma teoriani meneekin näin: renkaat syö tiehen uran, johon jää vettä. Vesi jäätyy ja sulaa, ura syntyykin osittain renkaiden ja osittain uraan jäävän veden jäätymis/sulamis syklistä + lisäksi renkaiden jatkuvasta hankauksesta. Muutamilla tieosuuksilla näkyy rekkojen paripyörien tekemät urat. Niitä ei voi nastoilla selittää, kun raskaassa kalustossa nastoja voi olla etupyörissä, mutta harvemmin kaikissa pyörissä, mutta tämä veden ja jäätymisen yhteisvaikutuksen vaikutus on aivan ilmeinen.

Mielestäni on pikaisesti syytä tarkistaa omaa tilannenopeutta, jos "abs rynkyttää vähän väliä". Vielä suuremmalla syyllä, jos esp valo vilahtelee!
Ihan suoraan sanottuna jotain on ajotavassa/-tyylissä pahasti pielessä, jos noin on. Minulla on ollut abs jarrullinen auto vuodesta -97 lähtien ja rehellisesti sanottuna ei montaa kertaa talven aikana abs "lyö vastaan". Silti en ole mikään teiden tukko talvellakaan. Ajamisessa pitää olla ennakointia, missä huomioidaan lukuisia eri asioita. Näin olen toiminut aina ennenkin enkä pelkästään nyt, kun on voimassa oleva ajo-opetuslupa. Siinä mielessä homma on minulle helppoa.
Renkaiden pidon heiketessä ja teiden ollessa liukkaita (täällä Itä-Suomessa aika tavallistakin nykyään, että hiekoitus ja suolausautot eivät aja kovinkaan ahkerasti) heikkokuntoisilla renkailla ABS-todellakin toimii ja rytkyttää liukkaissa risteyksissä. Tämän ABS-homman toin esille juurikin sillä mielellä, että jos se kokoajan laulaa, niin renkaat todellakin ovat vaihtokunnossa. Kaipa Saabeissa on potkua liikaa, kun ESP-valon saa syttymään kaasujalkaa ojentamalla talvisaikaan. Tuossa kun kerroin ESP:n toiminnasta ja sen rajojen hakemisesta, testasin niitä rajoja ajoharjoitteluradalla Saabklubin talvipäivillä, en yleisillä teillä. Olisi suorastaan edesvastuutonta ajaa tieliikenteessä sellaisilla nopeuksilla, että vain ESP turvaa tiellä pysymisen.
Vaimokaan ei halua esim. kitkarenkaita autoihimme ja voitte kuvitella haluanko minäkään sitä nyt, kun kaksi nuorta kohta autoilee niillä. Nastarenkaissa ja vielä nk. merkkirenkaissa on pysytty ja tullaan myös pysymään niin kauan kuin "laki sen sallii".
Meillä rouva on ollut tyytyväinen, kun renkaat on hyvät jatkuvasti, eli niitä uusitaan ennenkuin ne ovat loppu. Olen mie harkinnut kitkoja, ja varmaan jossain vähän luuskemissa autoissa niitä voisi harkita. Jos talvet muuttuvat likimain lumettomiksi, silloin voisi jo miettiä nastarenkaista luopumista vakavissaan. Nuo viinaturbosaabit on vaan semmosia kärryjä, ettei niissä huvita alkaa kikkailemaan nastattomilla renkailla. Kaikki saatavilla oleva pito on tarpeen, jotta kaasupoljinta voi käyttää "normaalisti". :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2016-2017

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kunnon vihreät eivät aja omalla autolla ollenkaan, tuskin edes omistavat sellaista :lol: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Talvirenkaat 2016-2017

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

:lol: Uusimman mootoori lehden välissä oli rengastukun mainos >> vieläkin vertailevat rianggelia tuohon hakka seiskaan ja
kertovat kuinkapaljon parempi rianggeli on. Eikös tuo ole todisteltu monella testillä että väite ei aivan pidä paikkaansa :?:

Haaparuotsin talvirengas mainoksista pisti silmään mielestäni varsin kohtuullisesti hinnoiteltu tarjous Bridgestonen viimmevuoden nastallisesta
Blizzak mallista. Koossa 205/55/16 hinta 300 juroa allelaitettuna. Tuo Blizakki oli v 2015 Tm testissä kolmentähden tuote, joten ei tuossa
ny varmaan korkeelta tippuisi vaikka nuo laittaisi. Hinta on ainakin merkkirenkaaksi kohdillaan, ja taitaa olla jopa suomessa valmistetut....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Talvirenkaat 2016-2017

Viesti Kirjoittaja kribe »

kribe kirjoitti:Nykyisen auton mukana tuli paistoleimaltaan alle vuoden vanhat Nankangin kitkat. Ei tiedä haluanko edes kokeilla niitä..
Tänään tuli myytyä nuo pois. Totesin etten halua edes kokeilla noita.
Nyt sitten mietinnässä millä ens talvi mennään. Rengaskoko kun tulee olemaan 225/45R18, niin hieman houkuttelisin hinnan puolesta jotkin muut kun premium renkaat. Kitkoihin jos päädyn, niin ne on varmaankin Hakka R2 (1100€/sarja), mutta nastoihin jos päädyn niin saatan kokeilla jotain edullisempaa. Hankookit on todella lähellä jo premium renkaiden hintaa tuossa kokoluokassa, eli ei ainakaan niitä. Nordman/Gislaved aika heikosti tarjolla tuossa koossa.
Tuttu taksikuski sanoi ajaneensa viime talven Antares Grip 60 ice (Pirellin sisarmerkki) nastoilla ja oli ollut tyytyväinen. Melkeen tarttis päästä kokeilemaan ennen kun tuollaisiin uskaltaa sotkeutua. Vinkkejä?
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2016-2017

Viesti Kirjoittaja AZP »

Fakiiri kirjoitti: Bridgestonen viimmevuoden nastallisesta
Blizzak... ja taitaa olla jopa suomessa valmistetut....
Nua viimevuotisessa testissä olleet Blizkriegit oli TM:n mukaan Japaniassa tehty. En sitte tiedä oisko noita paistettu Nokiallakin kuten Siltakiven uutuusnastakumeja, mutta vanhoja tuotteita kai useammin siirretään valmistukseen halpamaihin ennemmin kuin Suomeen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Talvirenkaat 2016-2017

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

^Ok, oli puhdas arvaus , ajattelin notta noin se saattas mennä, kun uusin malli on suomessa tehty ja aikaisemmat Noranzat , jotka oli
myös itsellä talvirinkuloina, oli suomessa valmistettu.

Muinanen Japania tai kekkoslovakia, niin tarjous on kohtuullinen...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Talvirenkaat 2016-2017

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Kribe hyvä, lähde etelään ostoksille, ja pitkälle. Ylönen pari sataa metriä Lempäälän puolella myy ainakin Nokian 8 995€ töineen mainitsemassasi koossa. R2 hintaa ei mainita mutta lienee samaa tasoa eli n. satkun säästää. Olen sieltä muutaman sarjan ostanut ja ovat olleet kerrasta tasapainossa mitä ei kaikista voi sanoa. Vähän karun näköinen paikka mutta mitä sitten? ylonen.net löytyy sivut.

Ja ei, en ole sukua enkä tunne henkilökuntaa.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2016-2017

Viesti Kirjoittaja AZP »

kribe kirjoitti:. Kitkoihin jos päädyn, niin ne on varmaankin Hakka R2 (1100€/sarja), mutta nastoihin jos päädyn niin saatan kokeilla jotain edullisempaa.
Älä hyvä ihminen maksa yli tonnia rengassarjasta! Vaihtoehtoja nastapuolelta:

Halpa: https://www.rehvid24.ee/products/show/87BK8AFA
Keskihintainen: https://www.rehvid24.ee/products/show/1014430
Merkkikumi: https://www.rehvid24.ee/products/show/2507800

Rehvid taitaa ottaa rahdista Suomeen nelisenkymppiä, ja vaikka maksaisit marmorirengaskoneelle 150 oiroa Pirellien asennuksesta, jää kaljarahaa vielä satasia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2016-2017

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ostin tuohon toiseen autoon uudet talvirenkaat, kun siinä tuli mukana "sekalainen" sarja. Olisi niillä varmaan itse voinut ajella pelkästään vain kauppa/työmatka-ajoa, mutta eipä tarvitse nyt sitten tuota pähkäillä.

Ostin itsenikin yllättäen Korealaiset Hankook I*Pike RS+ renkaat. Ihan sillä perusteella, että hyvinhän nuo on testeissä pärjänneet, niin tuskin aivan huonot ovat. Muutoin olisin pysynyt Nokian hakkapeliitoissa. Hintakaan ei ollut töineen paha 400€. Koko on 205/55/16.

Kitkoihin en siis "sortunut" tälläkään kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2016-2017

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No eipä tässä tarvinne jatkossa kertoa omia kokemuksia...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2016-2017

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kovan pähkäilyn jälkeen tilasin tänään Continental IceContact 2:t yhteishintaan 465 euroa, koossa 205/55R16. Katsotaan miten vikkelään rehvid24.ee toimittaa kumit, toisaalta ei tässä näillä keleillä mikään päivän päälle kiire ole, ja onhan sitä vielä lähes kuukausi aikaa ennen kuin nuo saa kalenterin mukaan alle pyöräyttää.

Viimeiseen asti harkinnassa oli Pirellin Ice Zerot neljälläsadalla ja Dunlopin Ice Touchit kympin kalliimmalla. Nokialaiset oli hinnoiteltu ulos pelistä, halvimman satsin löysin 530 eurolla, jossa on jo liikaa hintaa, lisäksi saavat vielä hetken kärsiä vilppitouhuistaan, joten ulkomaisella kumilla jatketaan toistaiseksi. Harkinnassa olleiden lisänastallisten Hankookien hinta olisi ollut satasen vähemmän kuin Contin. Laitoin siis nyt elämän risaiseksi ja ostin oikein kunnon tesimenestyjä-preemium-kumit talven rientoihin. Dunlopit ja PIrellit on saaneet asfalttiajosta Contia paremmat pisteet testeissä, ja suuri osa ajosta tulee meikäläisellä paljailla kaupunkiasfalteilla. Contin tulokset oli testeissä kuitenkin niin tasaisia ja erinomaisia yleisesti, että vaaka kallistui noihin. Lisäksi edelliset talvirenkaat oli Contin IceContactit, ja ne tuntui viime talven keleissä vielä erittäin hyväpitoisilta, vaikka nastoista oli hävinnyt keväällä reilusti yli puolet ja pintaa oli ehkä 5-6 milliä jäljellä. Hyvä laatuvaikutelma siis jäi edellisistäkin renkaista.

Pari vuotta sitten kun vaihdoin talvella Saabia, lähti vanhan mukana Nokian HKPL4:t, joilla oli pärjätty hyvin. Uuden Saabin alla kuitenkin nuo suunnilleen yhtä kuluneet, mutta leimaltaan tuoreemmat Continentalit tuntui ihan eri pitoluokalta, tosin onhan siinä myös eri auto johon nuo renkaat oli pultattu. Joka tapauksessa kun en ole koskaan aikaisemmin mihinkään autoon ostanut kokonaan uutta talvirengassatsia, odotan tulevan pitokokemuksen olevan aivan uskomattoman kovan :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin