Per Gillbrand kuollut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Per Gillbrand kuollut

Viesti Kirjoittaja Toby »

Ruotsin Auto, Motor & Sport kertoo jokaista turbosaabistia koskettavan suru-uutisen.

Moottori- ja erityisesti turbovelho Per "Pelle" Gillbrand, joka nuoruudessaan työskenteli ensin Volvolla, mutta vuodesta 1964 lähtien Saabilla, on menehtynyt 82 vuoden iässä.

Gillbrandia on pidetty "turbosaabin isänä" joten miehen nimen pitäisi olla tuttu jokaikiselle ahdetulla Saabilla seikkailevalle.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... idit-82-ar
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Per Gillbrand kuollut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tuo Saabin SVC-moottori olisi ollut kyllä mullistava! Itse näin sen silloin tuoreeltaan lehdestä ala kait TM, ja se oli silloin niin suurta, ettei ehkä sitä tajunnut. Mutta eipä tullut tuotantoon - harmi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Per Gillbrand kuollut

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Varmaan parempi niin :lol:
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Per Gillbrand kuollut

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mitenkä niin? Kyseinen moottorikonsepti olisi ehdottomasti pitänyt kehittää loppuun ja ottaa tuotantoon. Tiedä vaikka Saabin tilanne olisi aivan toinen kun olisi tullut moottori joka on taas 20 vuotta edellä muita kehityksessä.. Kun SVC 1,6 litrainen rivi5 moottori samassa 9-5:sen korissa pyyhkii lattiaa B235R:llä varustettua 9-5:sta kaikilla osa-aluilla niin...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Per Gillbrand kuollut

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Oliko tuo SVC moottori se muuttuvapuristeinen? Mikähän oli pohjimmaisena syynä projektin hyllytykseen?
Varojen puute?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Per Gillbrand kuollut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

^ Syyllinen oli ilmeisesti GM. Oliko näin, että GM omistaa nykyään tämän moottoripatentin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Per Gillbrand kuollut

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juu ei ollut muuttuvapuristeinen moottori mikään Saabin oma keksintö. Kyseessä wanhimmillaan about 100v vanha innovaatio:
http://www.google.ch/patents/US20060011156

Tuosta vähän viitseliäämpi voi lukea, että noita puristussuhdetta muuttavia mekanismeja on kehitetty ja patentoitu useita erilaisia, wanhin n. 100v sitten.

Tuossa se Saabin patentti, jonka suoja on jo rauennut (patentti haettu 1990, myönnetty 1995): http://www.google.ch/patents/US5443043.

Eli jos vaikka GM sen omistaakin, on tuon patentin arvo tällä hetkellä n. 0 €/£/$, plus/miinus 0,00 €/£/$.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Per Gillbrand kuollut

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Per Gillbrand kuollut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juu hyviä lepoja vain moottorigurulle.

Noista sensaatiomoottoreista sen verran, että niitähän ilmestyy kuin sieniä sateella, mutta suurin osa haudataan syystä tai toisesta. Pahat kielet sanoo tietenkin että vanhat pelurit taklaa uudet että saisivat pitää asemansa, mutta taitaa kuitenkin tosiasiassa olla niin että kaikki konseptit jotka olisi teknisesti ja taloudellisesti oikeasti sensaatiomaisia, päätyisivät tavalla tai toisella jonain päivänä tuotantoon. Ehkä hitaasti, mutta kuitenkin.

Ja suuri osa niistä jotka eivät tuotantoon päädy ovat sensaatiomaisia vain paperilla, tosielämässä sitten ennemminkin katastrofaalisia.

Näitä merkittäviä uudistuksia ovat bensakoneen osalta olleet mm. tietokoneohjattu polttoaineen ruiskutus, tietokoneohjattu sytytys, turboahtaminen sekä muuttuva venttiilien ajoitus. Siinä ne sitten melkein ovatkin; nimittäin ne tekijät jotka erottavat tämän päivän bensakkoneen 50-luvun moottoreista :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Per Gillbrand kuollut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Onko Saab tehnyt mitään patenttia? Onko esimerkiksi Sensonic-vaihteisto kopsu jostain?

Kun katsoo vanhoja Saabin julkaisuja, tuntuu että menisivät tänäkin päivänä? Vaikuttavia legendaarisia tekeleitä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Per Gillbrand kuollut

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Kuplassa on ollut jo kuuskytluvulla puoliautomaattia ilman kytkintä. Varmaan jokaisessa toteutuksessa on patentteja yksityiskohtiin liittyen, vaikka kokonaisuus olisikin ennen tehty.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Per Gillbrand kuollut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tässäpä ei kannata sitten kehua paljoakaan muitakaan automerkkejä perustuen patenttien luomisiin ja AZPin kirjoitukseen. Toki isoilla merkeillä, joilla on katevarannot vallan paremmat, voivat saada jotain enemmän aikaiseksi, mutta eiköhän 50-luvulla ja kuitenkin kymmeniä vuosia sitten tekniikat ole jo kehitetty. Myöhemmin on tehty vain erilaisia yksikohtiin perustuvia variaatioita.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Per Gillbrand kuollut

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:Näitä merkittäviä uudistuksia ovat bensakoneen osalta olleet mm. tietokoneohjattu polttoaineen ruiskutus, tietokoneohjattu sytytys, turboahtaminen sekä muuttuva venttiilien ajoitus. Siinä ne sitten melkein ovatkin; nimittäin ne tekijät jotka erottavat tämän päivän bensakkoneen 50-luvun moottoreista :mrgreen:
Noo, tuosta listasta turboahtamisen kehittäminen käyttöautoon sopivaksi ratkaisuksi menee hyvin pitkälti Saabin piikkiin, eikä Saabin panos ruisku- ja sytytystekniikkaankaan ole ollut ihan pieni, varsinkaan suhteutettuna valmistajan koon mahdollistamiin resursseihin. Että kyllä saabisteilla on edelleen vähän henkseleitä paukutettavaksi.

Seuraavaksi sitten odotellaa, että Nevs kehittää sähköauton, joka soveltuu ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan arkiajoon ja lyö markkinoilla läpi samalla tavalla kuin turboahtaminen löi Saabin ansiosta 1970- ja 1980-lukujen taitteissa, niin tarina saa hyvää jatkoa :wink:

Sinänsä patenttien määrä tai luomistahti on yksi innovatiivisuuden mittari, mutta kyllä niiden innovaatioiden tuominen markkinoille ja käytännön sovelluksiin toimii mielestäni paljon parempana mittarina. Innovaatio, jota kukaan ei halua syystä tai toisesta ostaa, on käytännössä arvoton, vaikka tekniikka olisi miten hienoa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Per Gillbrand kuollut

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

joo, patentit kuuluu ihan normaalina osana päivittäiseen tekemiseen kaikissa firmoissa, joissa vaan tuotekehitysosasto on.
Patentteja saa yllättävänkin arkisilta tuntuviin asioihin.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Per Gillbrand kuollut

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

^Joo, viime vuosikymmenellä oli tapaus tuossa omalla työmaalla, kun suomalaisyritys oli keksinyt uuden laitteen, mutta joutuivat perääntymään sen markkinoinnista, kun amerikkalaiset oli patentoinu painovoiman :lol:

Oli kyllä huvittava keissi kaikenkaikkiaan ...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin