e-farkku
Re: e-farkku
TeslaBrjörn on testannut tuota MG:n farkkua: https://youtu.be/eauiPBjedyM
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: e-farkku
Ei kai se farkkukori ole sen matalampi kuin sedankorikaan, ja siihen kuitenkin onnistuu se sähkövoimalinja istuttaa. Ongelmana lienee vaan se, että farkkujen kysyntä laskee koko ajan, jolloin niihin ei kannata panostaa. Ostaja haluaa SUV:n vaikka sen ilmanvastus on paljon surkeampi kuin farkulla, ja konttikin yleensä pienempi.AZP kirjoitti: ↑La Tammi 29, 2022 10:44Tuossa Mersuun liittyvässä artikkelissa selostetaan myös hieman haasteita jotka liittyvät sähkövoimalinjan ja matalan farkkukorin yhdistämiseen:
Internal combustion engines dictated car design for a century, and electric powertrains will be no different. They give designers new freedoms while presenting a host of new challenges, too, like the thick floors needed for the battery packs.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: e-farkku
Onnistuu, mutta siinä on haasteensa verrattuna korkeampaan autoon. Sama haaste koskee farkkua kuin sedaniakin.
Ja koska nuo sähköautoplatformit on sellaisia rullalaudan näköisiä nykyisin, eli niissä on akkujen sijoittelu ja voimalinja hyvin pitkälti määritelty jo kehitysvaiheessa, on helpompaa kehittää sellainen rullalauta, joka soveltuu erilaisiin korimalleihin, kunhan niissä on tietyn paksuinen lattia. Ja tällaiset korimallit on sitten puoliväkisin noita SUVeja. Matalamman auton rullalauta saadaan kyllä kehitettyä jos sellainen halutaan tehdä, mutta se on a) haastavampaa ja b) tuottaa vähemmän myytyjä autoja nykyisessä markkinassa. Siksi tätä ei ole kovin moni autovalmistaja ryhtynyt tekemään.
Ja koska nuo sähköautoplatformit on sellaisia rullalaudan näköisiä nykyisin, eli niissä on akkujen sijoittelu ja voimalinja hyvin pitkälti määritelty jo kehitysvaiheessa, on helpompaa kehittää sellainen rullalauta, joka soveltuu erilaisiin korimalleihin, kunhan niissä on tietyn paksuinen lattia. Ja tällaiset korimallit on sitten puoliväkisin noita SUVeja. Matalamman auton rullalauta saadaan kyllä kehitettyä jos sellainen halutaan tehdä, mutta se on a) haastavampaa ja b) tuottaa vähemmän myytyjä autoja nykyisessä markkinassa. Siksi tätä ei ole kovin moni autovalmistaja ryhtynyt tekemään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: e-farkku
Piti oikein tsekata tuon rullalautakommentin jälkeen, niin meidän farkkumersun korkeus on 147,4 cm ja Tesla Model S korkeus on 144,5 cm. Jos tuollaisesta Teslasta tekisi farkun, niin noiden mittojen valossa sen pitäisi näyttää ihan tavalliselta farkulta ja tavaratilan lattiakin olis oikealla korkeudella. Kyse lienee tosiaan enimmäkseen siitä ettei ihmiset enää halua farkkuja, niin niitä ei kannata sähköisenä kenenkään valmistaa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: e-farkku
Eikös se haatavin työ ole sitten jo tehty kun tehdään se sedani? Niitähän ei olla lopettamassa. Farkku siitä pienillä muutoksilla.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: e-farkku
Aika vähissä on e-sedanitkin lopulta, ja tekniset syyt on siis nuo samat. Mutta kyllä sellaisesta farkun saisi tekemällä. Ongelma autonvalmistajien näkökulmasta on vain se että sedanienkin volyymit on olleet jo jonkin aikaa laskussa, eli sukupuutto uhkaa niitä ihan samalla tavalla kuin farkkuja ja siksi ne paukut laitetaan SUVeihin.
Eikä siis olisi varmaan ongelma rakentaa farkkua viistoperästäkään. Mutta nuo sähköautoiksi alun alkaen suunnitellut viistoperätkin on jossain määrin crossovereiden korkuisia. Jos katsoo vaikkapa ID-kolmosta ja serkkuaan Cupra Bornia, niin ne on kymmenisen senttiä korkeampia kuin VW Golf. Noihin jos laittaisi pitkän perän takamukseen, niin ulkonäkö on helposti lähempänä sitä mitä pidetään nykyisin katumaasturina, kuin sitä mitä pidetään farkkuna. Tai jotain siltä väliltä ja taas ei kelpaa kellekään ja kaikki vaan nauraa
Eikä siis olisi varmaan ongelma rakentaa farkkua viistoperästäkään. Mutta nuo sähköautoiksi alun alkaen suunnitellut viistoperätkin on jossain määrin crossovereiden korkuisia. Jos katsoo vaikkapa ID-kolmosta ja serkkuaan Cupra Bornia, niin ne on kymmenisen senttiä korkeampia kuin VW Golf. Noihin jos laittaisi pitkän perän takamukseen, niin ulkonäkö on helposti lähempänä sitä mitä pidetään nykyisin katumaasturina, kuin sitä mitä pidetään farkkuna. Tai jotain siltä väliltä ja taas ei kelpaa kellekään ja kaikki vaan nauraa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: e-farkku
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suom ... 196b553113
Siinä myös yksi matala sähköauto. Tuohon puikulaan kunnon kontti perään, niin siinä olis e-farkku
Siinä myös yksi matala sähköauto. Tuohon puikulaan kunnon kontti perään, niin siinä olis e-farkku
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: e-farkku
Lehdistö ihmettelee, kysely Iltapulussa:
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/1 ... 94e7793fe0
Siedettävän näköinen perusfarkku tuo MG:
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/1 ... 94e7793fe0
Siedettävän näköinen perusfarkku tuo MG:
Re: e-farkku
^Peugeot/Fiat Tipo keula, Focus mk IV sivumuotoilu. Taas jokaiselle jotakin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: e-farkku
^Keulassa on myös vahva häivähdys B6 (maski) ja B8 (valot) Passattia. :)
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: e-farkku
Kauhee valitus Rönköllä tavaratilan koosta Iltalehden jutussa: 464 litraa.
Eikös femma-farkun tavaratilan koko ollut luokkaa 415/416 litraa kun näkösuoja oli kiinni ? Dame Ednassa oli sitten vissiin enemmän.
Eikös femma-farkun tavaratilan koko ollut luokkaa 415/416 litraa kun näkösuoja oli kiinni ? Dame Ednassa oli sitten vissiin enemmän.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: e-farkku
Ihan en juu aina ymmärrä. Jos tavaratilaa on alle 600l, se on vähän. Jos sähköauto kiihtyy 0-100kmh yli 6s, kuvaillaan suorituskykyä kohtuulliseksi, jos yli 8s kuvaillaan laiskaksi" tai "ripeämpikin voisi olla".
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: e-farkku
Noi farkkujen litramäärät verhon alla on aika turhia lukemia, koska se verhon asennuskorkeus vaikuttaa litramääriin niin paljon, mutta lopulta aika vähän tilan käytettävyyteen silloin kun sitä tilaa oikeasti tarvitaan.
Perusfarkun tavaratila on lattitasolta metrin leveä ja metrin pitkä, eli neliön pinta-ala. Suojaverho on hieman tätä lyhkäisempi koska se on ylempänä. Joka tapauksessa jos autovalmistaja saa verhon asennettua 10 cm korkeammalle, niin lisälitroja tulee vajaa sata, ja Rönkkökin on tyytyväinen. Tämä siis siitä huolimatta että itse tilan mitat (leveys, pituus ja korkeus kattoon) olisi edelleen täysin identtiset.
Toinen asia jota ei huomioida (tai lukema ei itsessään kerro miten se on huomioitu), on takapenkin tai en selkänojan siirrettävyys.
Paras tapa tutkia tavaratilan riittävyys on mennä autokauppaan mittanauhan kanssa. Tai kaivaa vaikka TM:stä esiin ne kontin todelliset mitat. Farkussa merkittävin ero automallien välillä on usein korkeudessa lattiasta kattoon, ja siinä syntyy ne litratkin sitten.
Perusfarkun tavaratila on lattitasolta metrin leveä ja metrin pitkä, eli neliön pinta-ala. Suojaverho on hieman tätä lyhkäisempi koska se on ylempänä. Joka tapauksessa jos autovalmistaja saa verhon asennettua 10 cm korkeammalle, niin lisälitroja tulee vajaa sata, ja Rönkkökin on tyytyväinen. Tämä siis siitä huolimatta että itse tilan mitat (leveys, pituus ja korkeus kattoon) olisi edelleen täysin identtiset.
Toinen asia jota ei huomioida (tai lukema ei itsessään kerro miten se on huomioitu), on takapenkin tai en selkänojan siirrettävyys.
Paras tapa tutkia tavaratilan riittävyys on mennä autokauppaan mittanauhan kanssa. Tai kaivaa vaikka TM:stä esiin ne kontin todelliset mitat. Farkussa merkittävin ero automallien välillä on usein korkeudessa lattiasta kattoon, ja siinä syntyy ne litratkin sitten.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: e-farkku
Astrasta ens vuonna sähkö farkku
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ts-tourer/
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ts-tourer/
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992