Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?
Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?
Mitä monopoliasemaa tai valtionohjausta polttoaineen hintakilpailussa on?
Kyllä, fossiilisten hinnassa on ikävän isosti veroa, mutta saman verran sitä veroa on riippumatta siitä, minkä värisestä pumpusta samaa ainetta tankkaa. Kyllä, valtio omistaa (ison) siivun Nesteestä, mutta ei se nosta etenkään muiden toimijoiden hintoja.
Jos valtio omistajaohjaa Nesteen hintoja ylöspäin, niin ei muuta kuin tankkaamaan kilpailevalle pumpulle. Tai jos meinaat, että valtio omistajaohjaa Nesteen tukkumyyntihintaa muille ketjuille ylöspäin, niin eiköhän muiden ketjujen ostajat osaa siinä kohtaa vaihtaa toimittajaa.
Minä nyt vaan en keksi, että miten menee se kuvio, jossa joku (kuka?) lobbaa valtionohjauksen niin, että esim. ST1:n, ABC:n tai Teboilin pitää nostaa biopolttoaineiden hintoja muuten, kuin nostamalla kyseisten polttoaineiden valmisteveroja taivaisiin. Tietääkseni niin ei kuitenkaan ole tehty. Neste Oil Oyj:stä valtio omistaa 50,1% ja voi siksi omistajaohjauksella määritellä Nesteen myyntihintoja ylöspäin, mutta jos valtio niin tekisi, niin sieltä katoaisi asiakkaat muiden pumpuille.
Sen sijaan keksin kyllä hyvin, että kun vaihtoehtona on tankata fossiilista polttoainetta (esim. 95E tai perus-diesel) tai biopolttoainetta (esim. RE85 tai MyDiesel), niin jos fossiilivaihtoehdon hinta nousee, voi myyjä surutta nostaa myös biovaihtoehdon hintaa kutakuinkin samassa suhteessa myynnin kärsimättä ja kerätä enemmän voittoa. Niin minäkin tekisin, ilman mitään valtionohjausta tai monopoliasemaa.
Kyllä, fossiilisten hinnassa on ikävän isosti veroa, mutta saman verran sitä veroa on riippumatta siitä, minkä värisestä pumpusta samaa ainetta tankkaa. Kyllä, valtio omistaa (ison) siivun Nesteestä, mutta ei se nosta etenkään muiden toimijoiden hintoja.
Jos valtio omistajaohjaa Nesteen hintoja ylöspäin, niin ei muuta kuin tankkaamaan kilpailevalle pumpulle. Tai jos meinaat, että valtio omistajaohjaa Nesteen tukkumyyntihintaa muille ketjuille ylöspäin, niin eiköhän muiden ketjujen ostajat osaa siinä kohtaa vaihtaa toimittajaa.
Minä nyt vaan en keksi, että miten menee se kuvio, jossa joku (kuka?) lobbaa valtionohjauksen niin, että esim. ST1:n, ABC:n tai Teboilin pitää nostaa biopolttoaineiden hintoja muuten, kuin nostamalla kyseisten polttoaineiden valmisteveroja taivaisiin. Tietääkseni niin ei kuitenkaan ole tehty. Neste Oil Oyj:stä valtio omistaa 50,1% ja voi siksi omistajaohjauksella määritellä Nesteen myyntihintoja ylöspäin, mutta jos valtio niin tekisi, niin sieltä katoaisi asiakkaat muiden pumpuille.
Sen sijaan keksin kyllä hyvin, että kun vaihtoehtona on tankata fossiilista polttoainetta (esim. 95E tai perus-diesel) tai biopolttoainetta (esim. RE85 tai MyDiesel), niin jos fossiilivaihtoehdon hinta nousee, voi myyjä surutta nostaa myös biovaihtoehdon hintaa kutakuinkin samassa suhteessa myynnin kärsimättä ja kerätä enemmän voittoa. Niin minäkin tekisin, ilman mitään valtionohjausta tai monopoliasemaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?
Myynnin kärsimättä..?aero kirjoitti: ↑Ke Maalis 16, 2022 22:58Sen sijaan keksin kyllä hyvin, että kun vaihtoehtona on tankata fossiilista polttoainetta (esim. 95E tai perus-diesel) tai biopolttoainetta (esim. RE85 tai MyDiesel), niin jos fossiilivaihtoehdon hinta nousee, voi myyjä surutta nostaa myös biovaihtoehdon hintaa kutakuinkin samassa suhteessa myynnin kärsimättä ja kerätä enemmän voittoa. Niin minäkin tekisin, ilman mitään valtionohjausta tai monopoliasemaa.
Kuka tankkaa tällä hetkellä MyDieseliä? Tai kuka sitä on tankannut ylipäätään edes aiemmin?
Maksaa 20..30 senttiä enemmän kuin tavallinen diesel ja on tällä erolla mennyt koko ajan.
Minä en ainakaan sitä ole koskaan tankannut enkä tule tankkaamaan noilla hinnoitteluilla
Varmasti minun osaltani myynti nousisi ja varmasti monen muunkin osalta, jos hinnoilteltaisiin samalle tasolle tavallisen dieselin kanssa. RE85 on sitten ihan oma lukunsa, koska se on jo pari vuotta hinnoiteltu siten, että kustannukset 95-bensan kanssa menee samoihin. Sitä vastoin sen myynti kärsi minun osaltani siinä vaiheessa, kun selkeä taloudellinen hyöty hintaeroja vertaillessa poistui. Näin tapahtui pari vuotta sitten.
Useita vuosia sitten myytiin etanoli-muunnossarjoja autoihin (muihin kuin Saabeihin), joihin ei voinut softamuutosta tehdä. Niitä tehtiin aika mukavasti. Kuka niitä ostaa enää?
Ei ihmiset tyhmiä ole (ehkä saabistit), vaikka niitä yritetään jymäyttää. Nyt on sitten seuraava vaihe menossa tässä sarjassa, nimittäin kaasuautot ja kaasukonversiot. Biokaasulla kun ajaminen on taas siinä samassa tilanteessa kuin re85 oli joskus vajaa 10 vuotta sitten.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?
Onkohan sellaista Saabistia, joka ois välttämättä halunnut petrooli-Saabin, sitten myöhemmin viina-vaunun? Etanoli tais toimia paljon paremmin aikansa.
Mitähän tuumii tämä pelle peloton kaasusta? Petroolista ei muuta kokemusta, kuin veljen 99, mikä oli palautettu bensakäyttöiseksi. Asui sen verran kaukana, että jäi vähän mysteeriksi. Ongelmia tuntui piisaava, ja Saabismi sammui siihen. Innostui Saabeista ostaessaan naapurista ruttuisen 99 superin (muistaakseni -76). Auto ei paljoa maksanut, mutta olihan se hyvä ajaa.
Mitähän tuumii tämä pelle peloton kaasusta? Petroolista ei muuta kokemusta, kuin veljen 99, mikä oli palautettu bensakäyttöiseksi. Asui sen verran kaukana, että jäi vähän mysteeriksi. Ongelmia tuntui piisaava, ja Saabismi sammui siihen. Innostui Saabeista ostaessaan naapurista ruttuisen 99 superin (muistaakseni -76). Auto ei paljoa maksanut, mutta olihan se hyvä ajaa.
Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?
Ei kai sitä aiemmin ole tankannut kukaan, joka katsoo (vain) hintaa. Jos aiemmin on ollut valmis maksamaan 20-30snt enemmän litralta siitä, että aine on puhtaampaa ja käyntiääni on pehmeämpi, niin miksi ei maksaisi yhä?
Kyllä - tästä voitaneen päätellä, että kaikki mitä tuotetaan, menee kaupaksi. Jos ei menisi, kannattaisi sitä hintaa laskea, jotta menisi. Jos kaikki mitä tuotetaan meni kaupaksi aiemmin ja menee yhä, niin myyntihän ei ole kärsinyt.
...eli nyt muut edut (saa enemmän tehoa irti, moottori pysyy puhtaampana, pakokaasun haju eroaa ja vähintään näennäinen vihreys) ovat tarpeeksi myyviä, eikä enää tarvi kilpailla hinnalla. Tästä voimme jälleen päätellä, että kustannuksiltaan tasapäisenä 95E:n kanssa kaikki mitä tuotetaan, menee kaupaksi.petrisa kirjoitti: ↑To Maalis 17, 2022 07:09RE85 on sitten ihan oma lukunsa, koska se on jo pari vuotta hinnoiteltu siten, että kustannukset 95-bensan kanssa menee samoihin. Sitä vastoin sen myynti kärsi minun osaltani siinä vaiheessa, kun selkeä taloudellinen hyöty hintaeroja vertaillessa poistui. Näin tapahtui pari vuotta sitten.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?
Minulle ei mikään noista edellä @aero mainituista seikoista auta.
Itse kyllä olen suuresti ihmetellyt että ketkä oikeasti tankkaavat MyDieseliä. Eivät varmaan itse maksa polttoainekuluja. Dieselin käyntiääntä ei voi sanoa missään olosuhteissa pehmeäksi. On toki eroja, kyllä BMW:n ja Mersun dieselit käyvät aika nätisti. Saabista ei voi tässä yhteydessä edes samana päivänä puhua. Eikä kyllä VAG dieseitäkään, paitsi isommat V6 tai V8 dieselit.
RE85:lla ajoin 7 vuotta. Ihan "rahan" takia. Myös muutos tuli sen vuoksi tehtyä. Muutoin olisin ajanut bensalla. Ei edes ne valtaisat teho- ja vääntö lisäykset olleet syynä. Tiheämmät tankkaukset ja RE85 asemien kyttäily vitutti niin paljon, että vain edullisempi ajo sai minut ajamaan sillä.
Itse kyllä olen suuresti ihmetellyt että ketkä oikeasti tankkaavat MyDieseliä. Eivät varmaan itse maksa polttoainekuluja. Dieselin käyntiääntä ei voi sanoa missään olosuhteissa pehmeäksi. On toki eroja, kyllä BMW:n ja Mersun dieselit käyvät aika nätisti. Saabista ei voi tässä yhteydessä edes samana päivänä puhua. Eikä kyllä VAG dieseitäkään, paitsi isommat V6 tai V8 dieselit.
RE85:lla ajoin 7 vuotta. Ihan "rahan" takia. Myös muutos tuli sen vuoksi tehtyä. Muutoin olisin ajanut bensalla. Ei edes ne valtaisat teho- ja vääntö lisäykset olleet syynä. Tiheämmät tankkaukset ja RE85 asemien kyttäily vitutti niin paljon, että vain edullisempi ajo sai minut ajamaan sillä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?
Tässähän ihan selvä logiikka. Kaikki mikä on itselle taloudellisesti epäedullista on vastapuolen ahneutta (kuten RE85 hinnan nostaminen fossiilisten mukana) ja/tai omaa typeryyttä (kuten muun kuin halvimman dieselin tankkaaminen). Sen sijaan omien menojensa minimointi tai tulojensa maksimointi on erittäinkin fiksua eikä ahneutta laisinkaan.
Sen sijaan kun joku muu haluaa maksimoida tulonsa tai minimoida menonsa niin se on ahneutta ja typerää. Koska se joku muu ei ole minä itse.
Sen sijaan kun joku muu haluaa maksimoida tulonsa tai minimoida menonsa niin se on ahneutta ja typerää. Koska se joku muu ei ole minä itse.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?
Ton E85 kans on hassua se, että joskus 2014 tienoilla kun sen kans alotin, oli se tavallaan halpaa ja asemat piti tietää. Nyt jo vuosia se sininen pistooli on löytyny monesta paikkaa ilman sen kummempaa etsimistä, mutta samalla hintaero bensaan on kaventunu niin pieneks, ettei vaan jaksa itse sitä enää edes miettiä vaihtoehtona.
Mitä taas tulee kaasusautoiluun, niin viä pari kuukautta sitten pohdein semmostaki tosissani. Tosin koska kaikki maakaasu tulee Venäjältä ja jostain syystä sen tulevaisuus hinnan suhteen on aika arpa, ei semmosta enää viitti harkita. Ja jos maakaasuhana menee kiinni, niin biokaasu varmaan sitte maksaa kysynnän nousemisen myötä niin paljo, että käsissä on lopulta bensa-auto reilun 10 l tankilla varustettuna. Sitte taas se skenaario, että maakaasu olis kallista ja biokaasu halpaa, on niin kaukaa haettua, ettei toteudu. Vrt vaikka se biodiesel tai E85
Mitä taas tulee kaasusautoiluun, niin viä pari kuukautta sitten pohdein semmostaki tosissani. Tosin koska kaikki maakaasu tulee Venäjältä ja jostain syystä sen tulevaisuus hinnan suhteen on aika arpa, ei semmosta enää viitti harkita. Ja jos maakaasuhana menee kiinni, niin biokaasu varmaan sitte maksaa kysynnän nousemisen myötä niin paljo, että käsissä on lopulta bensa-auto reilun 10 l tankilla varustettuna. Sitte taas se skenaario, että maakaasu olis kallista ja biokaasu halpaa, on niin kaukaa haettua, ettei toteudu. Vrt vaikka se biodiesel tai E85
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?
Se on juuri noin.
Minun puolesta koko RE85 polttoaine jakelujärjeselmä saisi hävitä koko Suomen kartalta. Ahneille paskoille pitää laittaa "luu kurkkuun" ja jättää tankkaamatta sitä litkua ....tana Siinäpähän pitävät RE85-tankausasemansa joutilaana.
Ja aivan sama koskee Nesteen MyDieseliä. Kehtaavat vielä sitä radiossa mainostaa.
Lainaan Jopen sanoja kappaleesta Aattelepa ite
"rahako se ihmistä tyhmänä pitää"
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?
Valintoja on erilaisia. Typerää se on kerätä rahaakin kaapit ja kirjan välit täyteen ja jättää perikunta niistä tappelemaan. Samat rahat voi käyttää vaikka HVO:n tankkaamiseen .
Halvimman vaihtoehdon kyttääminen on joillekin tapa. Kuten aikoinaan lehdistä tarjouskuponkien keräily. Kukin tavallaan. Toinen paljon käytetty tapa on jatkuvasti marmattaa, kun joku on niin kallista. Siihenkin on moni elämänsä käyttänyt. En oikein ymmärrä, mitä siitä itselleen saa, kun se ei taida hintoja laskea kuitenkaan.
Vaan kuten todettua, jokainen käyttää aikansa ja rahansa miten haluaa.
Halvimman vaihtoehdon kyttääminen on joillekin tapa. Kuten aikoinaan lehdistä tarjouskuponkien keräily. Kukin tavallaan. Toinen paljon käytetty tapa on jatkuvasti marmattaa, kun joku on niin kallista. Siihenkin on moni elämänsä käyttänyt. En oikein ymmärrä, mitä siitä itselleen saa, kun se ei taida hintoja laskea kuitenkaan.
Vaan kuten todettua, jokainen käyttää aikansa ja rahansa miten haluaa.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Su Helmi 27, 2022 11:15
Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?
Onko tässä joku oikeasti säästänyt viinalla ajelessa? Siis ihan rehellisesti itselleen laskenut? Kaiken saa näyttämään hyvältä paperille jos haluaa.
Ekalla tankillisella sain reilu 8€ säästöä verrattuna jos oisin ajanut 95e. Kuukaudessa se meinaa 16€ mun kilsoilla.
Tietenkin totuuden näkee vasta useammalla tankkauksella.
Tosin näillä kilometreillä ajattelin ottaa viinan hyödyn irti tehojen puolesta. Mutta jos siinä sivussa tulisi säästöä tai pysyisi edes samana olisi se jo kotiin päin.
Hintoihin sen kummemmin kantaa ottamatta, jonku on pakko voittoa tehdä joko se on valtio tai öljyjätit. Ja nyt se näyttää polttoaine firmojen haluavan jakaa isommat osingot jouluksi.
Siinä ei paljon meikäläisten kitinät ja bongailut vaikuta. Kun molemmissa puolissa on samat ihmiset päättämässä..
Ekalla tankillisella sain reilu 8€ säästöä verrattuna jos oisin ajanut 95e. Kuukaudessa se meinaa 16€ mun kilsoilla.
Tietenkin totuuden näkee vasta useammalla tankkauksella.
Tosin näillä kilometreillä ajattelin ottaa viinan hyödyn irti tehojen puolesta. Mutta jos siinä sivussa tulisi säästöä tai pysyisi edes samana olisi se jo kotiin päin.
Hintoihin sen kummemmin kantaa ottamatta, jonku on pakko voittoa tehdä joko se on valtio tai öljyjätit. Ja nyt se näyttää polttoaine firmojen haluavan jakaa isommat osingot jouluksi.
Siinä ei paljon meikäläisten kitinät ja bongailut vaikuta. Kun molemmissa puolissa on samat ihmiset päättämässä..
9-3 2.0t SE -01
Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?
On maailmalla useita esimerkkejä et jotain pitäis tehdä, kun kurjuuttaminen menee överiks.Toinen paljon käytetty tapa on jatkuvasti marmattaa, kun joku on niin kallista. Siihenkin on moni elämänsä käyttänyt. En oikein ymmärrä, mitä siitä itselleen saa, kun se ei taida hintoja laskea kuitenkaan.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?
Toisaalla jo itketään kun adblue loppuu ja kallistuu jatkuvasti. Onneksi koskee vain dieselmoottorisia, muttei ia
Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?
Vieläköhän Kärkölässä ajellaan puukaasu Saab 900autolla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?
On, mutta oliko lähtötilanne sama kuin täällä?torque kirjoitti: ↑To Maalis 17, 2022 23:56On maailmalla useita esimerkkejä et jotain pitäis tehdä, kun kurjuuttaminen menee överiks.Toinen paljon käytetty tapa on jatkuvasti marmattaa, kun joku on niin kallista. Siihenkin on moni elämänsä käyttänyt. En oikein ymmärrä, mitä siitä itselleen saa, kun se ei taida hintoja laskea kuitenkaan.
Ja enemmän tarkoitan jossain foorumilla itkemistä ja vastaavaa. Aika ajoin kuulee, että valitetaan vaikka työstä tai jotain vastaavaa. Prkl, jos on asiat munillaan, niin äänestää jaloillaan ja tekee muutoksen. Toinen vaihtoehto on sopeutua tilanteeseen, vaikkei itse siitä välttämättä pidäkään.
Turha on itseään (ja monesti läheisiään) kuormittaa jatkuvalla marmatuksella. Tekee muutoksen niiltä osin kuin voi tai hyväksyy tilanteen.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?
Eilen taas Helsinki-Lahti motarilla, kun arvioi vasemman kaistan nopeuksia, niin ei maksa vielä polttoaineet riittävästi.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH