Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
No lähinnä sellaista tarkoitin et jos telakkapenalle on luvattu 4eur/100km ja se vaikka kolminkertaistuu niin telakkapena ei osta 30teur sähkäriä osarilla
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mitkä pääomakulut? Patteriautojen arvohan nousee koko ajan niin että arvonnousu kuittaa rahoituksen korotkin
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^^Useimmat ostaa auton tunneperäsillä syillä Toki jos korttitalo kaatuu luottojen kans, niin se on oma tarinansa...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tässäpä yksi hyvä esimerkki ->
Mika aikoi vaihtaa Teslansa uuteen, mutta vaihtotarjous yllätti ikävästi: Auton ostohinnasta oli sulanut kolmessa vuodessa pois 80 000 euroa https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... a10292319c
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Nykäisin neljännen säiliöllisen ohjaustehostimesta tyhjäksi, litran pullosta uutta riittää vielä yhteen. Väri alkaa nyt vähitellen olla ruskean ja vihreän sekoitus. Kyllä se siitä, jos ei litra riitä, niin haen toisen pullon.
Moottorin suojamuovin alta löytyi enimmäkseen likaa ja pölyä, ei vuotavia suuttimia tai muuta ikävää. Tässä jo öljynvaihto menossa imulaitteella. Parhaita ostoksiani ikinä.
Onneksi imulaitteen säiliö on 6.5 litraa, kertovat, että uutta öljyä pitää laittaa 5.6 litraa, ulos tuli n. 5.7 litraa.
Taitaa olla eka auto, johon vaihdon jonkin muun kuin peltisuodattimen. Ihan kivalla paikalla tuo on, koneen etupuolella, 36mm hylsyä ei ollut, mutta papukaijoilla aukesi ihan ok. Täytyy ostaa varastoon moinen, aina joskus voi tarvita.
Putsasin uuden suodattimen "telineen" huolellisesti ja Volvon paketista uusi tilalle tiivisterenkaineen.
Koneeseen laitoin saman määrän kuin tuli ulos, 5.7 litraa, tarkastellaan huomenna mihin on asettunut ja ekan reissun jälkeen uudestaan.Öljyksi valikoitui Comman Voltech 0w-30, A5/B5, kone on tarkka öljyistään ja tarrakin kehottaa laittamaan vain ja ainoastaan kyseiseen speksiin sopivaa ainetta. Näin tehtiin, ei ihan halvinta kuraa ole tuo.
Varmaan ihan hyvä ajankohta oli tämmöiselle perushuollolle, öljyillä ja suodattimella oli ajettu 12000km. Moottorin ilmansuodattimesta sen sijaan löysin merkinnän niinkin kaukaa kuin 8.4.2019 ja 254 tkm, ehkä on välissä vaihdettu, jonkun verran kyllä oli jo likaantunut vanha.
Vaihtotyö on todella helppo ja nopea, ei voi valittaa, joten en valita.
Sen sijaan raitisilmasuodatin vaatikin sitten vaihteeksi melkoisen jumpan. Kyllä tuli ikävä Accordin helppoa ja näppärää toimenpidettä. En löytänyt merkintää raikkarin vaihdosta sen jälkeen, kun auto ei ole merkkihuollossa enää käynyt. En yhtään ihmettele, vaikka olisi jäänyt tekemättä. Moskaa ei ollut paljoa, mutta muuten oli jo likaantunut, minun mielestäni myös autoon tulevan ilman sävy hajun perusteella on ollut hiukan tunkkainen.
Raitisilmasuodatin on kuskin jalkatilassa ja itse suodatin on vasemmalla, keskikonsolin takana. Todella ahdas pujottaa vanha pois ja varsinkaan uusi tilalle. Melkoista runnomista ja muotoilua.
Operaation tieltä piti ruuvata hanskalokeron alta aluslevy joka kiinni kahdella torxilla, levystä piti irrottaa jalkatilan valon liitin, sekä vielä bonuksena sisätilanlämmittimen pistorasia. Tämä lisäksi piti vielä poistaa sulakerasian kansi, taivuttaa lattiamatto pois suodatinkotelon edestä ja sen mahdollistamiseksi irrottaa keskikonsolia suojaava muovilevy. Sitten vielä suodatinkotelon kansi.
Aikuinen mies etujalkatilassa solmussa ei ole koskaan kiva näky, se on varma se. Onneksi sai puuhastella ja kiroilla omassa rauhassa. Lähetin pari lämmintä ajatusta ruotsalaisille ingenjöreille. Helvete.
No, tulipa vaihdettua, mitään ei mennyt rikki. Toivottavasti sisään tuleva ilma raikastuu, koitin imuroida kotelon sisältä ja vanhan suodattimen mukana tulleet roskat pois huolellisesti.
Lopuksi merkitsin toimenpiteet huoltokirjaan ja leimasin kirjan ja vedin puumerkin. Aivan, mulla on oma leimakin, ihan vartavasten teetetty tätä varten. Jääköön se huoltokirjaa koristamaan vain.
Kustannukset:
1. Ohjaustehostimen neste, Liqui Moly, synteettinen, vihreä, Ford/Volvo WSS-M2C204-A, 16.9e
2. Moottoriöljy, Comma Voltech 0w-30, A5/B5, 5+1L, 58.8e
3. Öljynsuodatin, Volvo original, 16.9e
4. Moottorin ilmansuodatin, tarvike, 12.9e
5. Raitisilmasuodatin, tarvike, 19.9 e
Yhteensä 125.4e
Moottorin suojamuovin alta löytyi enimmäkseen likaa ja pölyä, ei vuotavia suuttimia tai muuta ikävää. Tässä jo öljynvaihto menossa imulaitteella. Parhaita ostoksiani ikinä.
Onneksi imulaitteen säiliö on 6.5 litraa, kertovat, että uutta öljyä pitää laittaa 5.6 litraa, ulos tuli n. 5.7 litraa.
Taitaa olla eka auto, johon vaihdon jonkin muun kuin peltisuodattimen. Ihan kivalla paikalla tuo on, koneen etupuolella, 36mm hylsyä ei ollut, mutta papukaijoilla aukesi ihan ok. Täytyy ostaa varastoon moinen, aina joskus voi tarvita.
Putsasin uuden suodattimen "telineen" huolellisesti ja Volvon paketista uusi tilalle tiivisterenkaineen.
Koneeseen laitoin saman määrän kuin tuli ulos, 5.7 litraa, tarkastellaan huomenna mihin on asettunut ja ekan reissun jälkeen uudestaan.Öljyksi valikoitui Comman Voltech 0w-30, A5/B5, kone on tarkka öljyistään ja tarrakin kehottaa laittamaan vain ja ainoastaan kyseiseen speksiin sopivaa ainetta. Näin tehtiin, ei ihan halvinta kuraa ole tuo.
Varmaan ihan hyvä ajankohta oli tämmöiselle perushuollolle, öljyillä ja suodattimella oli ajettu 12000km. Moottorin ilmansuodattimesta sen sijaan löysin merkinnän niinkin kaukaa kuin 8.4.2019 ja 254 tkm, ehkä on välissä vaihdettu, jonkun verran kyllä oli jo likaantunut vanha.
Vaihtotyö on todella helppo ja nopea, ei voi valittaa, joten en valita.
Sen sijaan raitisilmasuodatin vaatikin sitten vaihteeksi melkoisen jumpan. Kyllä tuli ikävä Accordin helppoa ja näppärää toimenpidettä. En löytänyt merkintää raikkarin vaihdosta sen jälkeen, kun auto ei ole merkkihuollossa enää käynyt. En yhtään ihmettele, vaikka olisi jäänyt tekemättä. Moskaa ei ollut paljoa, mutta muuten oli jo likaantunut, minun mielestäni myös autoon tulevan ilman sävy hajun perusteella on ollut hiukan tunkkainen.
Raitisilmasuodatin on kuskin jalkatilassa ja itse suodatin on vasemmalla, keskikonsolin takana. Todella ahdas pujottaa vanha pois ja varsinkaan uusi tilalle. Melkoista runnomista ja muotoilua.
Operaation tieltä piti ruuvata hanskalokeron alta aluslevy joka kiinni kahdella torxilla, levystä piti irrottaa jalkatilan valon liitin, sekä vielä bonuksena sisätilanlämmittimen pistorasia. Tämä lisäksi piti vielä poistaa sulakerasian kansi, taivuttaa lattiamatto pois suodatinkotelon edestä ja sen mahdollistamiseksi irrottaa keskikonsolia suojaava muovilevy. Sitten vielä suodatinkotelon kansi.
Aikuinen mies etujalkatilassa solmussa ei ole koskaan kiva näky, se on varma se. Onneksi sai puuhastella ja kiroilla omassa rauhassa. Lähetin pari lämmintä ajatusta ruotsalaisille ingenjöreille. Helvete.
No, tulipa vaihdettua, mitään ei mennyt rikki. Toivottavasti sisään tuleva ilma raikastuu, koitin imuroida kotelon sisältä ja vanhan suodattimen mukana tulleet roskat pois huolellisesti.
Lopuksi merkitsin toimenpiteet huoltokirjaan ja leimasin kirjan ja vedin puumerkin. Aivan, mulla on oma leimakin, ihan vartavasten teetetty tätä varten. Jääköön se huoltokirjaa koristamaan vain.
Kustannukset:
1. Ohjaustehostimen neste, Liqui Moly, synteettinen, vihreä, Ford/Volvo WSS-M2C204-A, 16.9e
2. Moottoriöljy, Comma Voltech 0w-30, A5/B5, 5+1L, 58.8e
3. Öljynsuodatin, Volvo original, 16.9e
4. Moottorin ilmansuodatin, tarvike, 12.9e
5. Raitisilmasuodatin, tarvike, 19.9 e
Yhteensä 125.4e
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
= Saab 9-5, ne on jutelleet keskenäänIC1970 kirjoitti: ↑Ke Heinä 27, 2022 17:41Operaation tieltä piti ruuvata hanskalokeron alta aluslevy joka kiinni kahdella torxilla, levystä piti irrottaa jalkatilan valon liitin, sekä vielä bonuksena sisätilanlämmittimen pistorasia. Tämä lisäksi piti vielä poistaa sulakerasian kansi, taivuttaa lattiamatto pois suodatinkotelon edestä ja sen mahdollistamiseksi irrottaa keskikonsolia suojaava muovilevy. Sitten vielä suodatinkotelon kansi.
Aikuinen mies etujalkatilassa solmussa ei ole koskaan kiva näky, se on varma se. Onneksi sai puuhastella ja kiroilla omassa rauhassa. Lähetin pari lämmintä ajatusta ruotsalaisille ingenjöreille. Helvete.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Vanhaa markkinainfoa. Mikan Tesla on tänäpäivänä varmaan arvokkaampi kuin uutenaEski kirjoitti: ↑Ke Heinä 27, 2022 17:20Tässäpä yksi hyvä esimerkki ->
Mika aikoi vaihtaa Teslansa uuteen, mutta vaihtotarjous yllätti ikävästi: Auton ostohinnasta oli sulanut kolmessa vuodessa pois 80 000 euroa https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... a10292319c
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jep, ei kolme vuotta vanha uutinen oikein sovi enää tähän päivään. Kaveri osti keväällä pätkällä Tesla Kolmosen, hinta on noussut 6000 euroa neljässä kuukaudessa. Toki Musk voi päättää vaikka huomenna, että hinnasta otetaankin puolet pois, Tesla nyt on ihan oma lukunsa. Mutta muuten näyttää siltä, että varsinaisesti ei sähköautojen arvo tällä hetkellä alene, vaan päinvastoin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jos 100km sähköt maksaa 12e niin 25kilowatin keskikulutuksella se tarkoittaa 48senttii/kW.
Siinä vaiheessa tää telakkapena jää kotiin tekemään metsähommia ja lämmittämään puilla. Meinaan viime vuoden kulutuksen perusteella kuukauden sähkölasku 1320e
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jep, patteripenat voivat vapaasti kuvitella, että 130Ke Teslojen arvo vain nousee loputtomiin. Kyllä niitä näyttää myynnissä olevan halvemmallakin
Sähkön hinta nousee varmasti, mutta ei se ihan heti pensan hintaa haasta. Työkaverilla oli jo männä talvena kuukauden sähkölasku 900e, eikä ole edes sähkölämmitteinen talo
Eski
Sähkön hinta nousee varmasti, mutta ei se ihan heti pensan hintaa haasta. Työkaverilla oli jo männä talvena kuukauden sähkölasku 900e, eikä ole edes sähkölämmitteinen talo
Eski
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
No persele sitä mä just tarkoitin, ja se naurunaama oli siellä päädyssä ihan turha. Sori.
Sähkölämmittäjänä nautiskelen vielä hetken kohtuuhinnasta vaikka se yli 100% juuri nousikin.
Halvemman mallin sähköautosta luopumisesta oli tarkoitukseni keskustella ja siitä miten se ei ihan yksiselitteisesti (esim tulevana tammikuuna) olekaan halvin tapa autoilla vaikka niin tässä koko valtakunta yrittää kuuluttaa?
Sähkölämmittäjänä nautiskelen vielä hetken kohtuuhinnasta vaikka se yli 100% juuri nousikin.
Halvemman mallin sähköautosta luopumisesta oli tarkoitukseni keskustella ja siitä miten se ei ihan yksiselitteisesti (esim tulevana tammikuuna) olekaan halvin tapa autoilla vaikka niin tässä koko valtakunta yrittää kuuluttaa?
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Autoilu ei ole koskaan halpaa. Sen kun pitää mielessä, ei mene vikaan. Pääomakulut tappaa, ei käyttökustannukset. Siitäkin totuudesta pidän kiinni edelleen.
Vaikka Volvon verot ovat liki 800 euroa vuodessa ja polttoaine maksaa tällä hetkellä 2.2 euroa per litra, tulee sillä ajaminen, jos siis laskee vain veron, vakuutuksen ja polttoainekulut, n. puolet halvemmaksi kuin Konalla ajaminen, vaikka sen polttoainekulut ovat vain murto-osa Volvon vastaavista ja verokin on 170e vs. vajaat 800e. Kuukausimaksu vaan on murhaa, kun siihen palaa 4800e vuodessa.
Toki erotus voi äkkiä hujahtaa Volvon järjestämiin vikoihin ja yllätyksiin, joita taas Konaan ei takuunlaisena ole odotettavissa.
Paljon muuttujia, vain se on varmaa, että kaikki mitä tulee, menee
Vaikka Volvon verot ovat liki 800 euroa vuodessa ja polttoaine maksaa tällä hetkellä 2.2 euroa per litra, tulee sillä ajaminen, jos siis laskee vain veron, vakuutuksen ja polttoainekulut, n. puolet halvemmaksi kuin Konalla ajaminen, vaikka sen polttoainekulut ovat vain murto-osa Volvon vastaavista ja verokin on 170e vs. vajaat 800e. Kuukausimaksu vaan on murhaa, kun siihen palaa 4800e vuodessa.
Toki erotus voi äkkiä hujahtaa Volvon järjestämiin vikoihin ja yllätyksiin, joita taas Konaan ei takuunlaisena ole odotettavissa.
Paljon muuttujia, vain se on varmaa, että kaikki mitä tulee, menee
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Tämäpä se onkin kääntänyt sähköautojen yksityisliisarin järkevyyden ihan persiilleen, tämä markkinatilanne. Kyllä sitä vielä joku aika sitten ajatteli että yksityisliisari onkin fiksu tapa hankkia sähköauto kun ei tarvi pohtia auton arvonalenemaa. Vaan kun ei siinä sitten tarvi pohtia sitä arvonylenemääkin, niin jää sijoituksesta tuotot saamatta
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
On tuo vollen öljysuodatin muuten tosi kovasti saman näköinen kuin saabin 2.2 tidissä.
Myös avausmutteri 36mm, silloin aikanaan en löytänyt kuin 3/4-vääntimeen hylsyn. Nyt tais olla simmosii peltihylsyjäki just suodatinta varten.
Edit. Kyllä aukes https://1drv.ms/i/s!Aj3BQWixNOGFij8V0BYPq_6EgDYg
Myös avausmutteri 36mm, silloin aikanaan en löytänyt kuin 3/4-vääntimeen hylsyn. Nyt tais olla simmosii peltihylsyjäki just suodatinta varten.
Edit. Kyllä aukes https://1drv.ms/i/s!Aj3BQWixNOGFij8V0BYPq_6EgDYg
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Itse sekä ranepajojen että merkkiliikkeiden touhuja seuranneena en enää anna leimoille lisäarvoa, mutta tiedän poikkeavani valtavirrasta. Golfin kanssa mietein kans leimasimen tilaamista jotta "kalliin" auton leimajono ei katkea, mutta se sitten jäi. Kun muutki leimaa, niin ehkä mäki voisin. Kiitos ajatuksen pönkittämisestä
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09