Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Hätäjarrutuksessa väliseinä kestää varmasti ja ajettavuuskin saattaa tuurilla pysyä. Mutta kolarissa kiinteään esteeseen tai raskaaseen ajoneuvoon täyteen massaan lastatussa pakussa kyllä tulee ahdasta vaikka kuormansidonta kestäisikin.

T3 volkkarista lienee pakujen rungot vahvistuneet, mutta nimelliskuorman liikkeen jatkuvuutta voi tuosta päätellä: https://www.youtube.com/watch?v=Ukq-UUQAcZs
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tossa vähän vastaavaa uudemmalla kuormapelillä:

https://tekniikanmaailma.fi/karmaiseva- ... lviytyjia/
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Numba
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Numba »

IC1970 kirjoitti:
Pe Tammi 06, 2023 12:01

Päätetään tämä muistelo rakkaudentäyteiseen kuvaan, jossa Hiace sai hellyyttä osakseen juuri valmistuneessa tallissa. Minäkin olen kuvassa reilut 15 kiloa raskaammassa kunnossa. Oma paino kaluston mukaan, tai jotain.
Kuva
Tuli mieleen vaimon jo yli 30 v. sitten edesmenneen mummon sanat kun totes jotain mun hoikkuudesta tai ruokahalusta. "Kyllä hänelle liha sopii" :D Taisi osata lukea mun kääretortun syönnistä mitä tuleman pitää :mrgreen:

Oma paino kaluston mukaan, voi ei :facepalm_man: nyt on menty Ministä 76 tonnariin
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

^oioj. Muistui mieleen ne nuorena koetut mökkisaaren kesät, mentiin päivät pitkät kotitehdyn viilin ja siirapin voimalla,
aikiuset ihmetteli. Kala ei silloin maistunut, vaan kyllä sekin ihan hyvin käy nykyään.
Itselläkin havainnut että paino laskenut, mutta nyt se on lähes teini iän lukuja.

Tälläinen lähes 2m, puoli vuosisataa menneenä, pitäisi "jobata" keittössä enemmäkin vaan onhan se hieman "sfääri" jossa partneriakin kuuluu kuunnella. Toinen nuori tosin hoitaa asian hyvin. Minulla melkein vain ne kauppareissut.

Ja tästä lisää, kun siellä rannassa me ukot puuhattiin jotain laitetta, laituria, venettä, tuli se avoilmassa kutsu että nyt lounaalle. Oli se se melkoista kun piti jätttää homma kesken, tiesi että hieman siestaa edessä(vaan kyl se on "up and go" ihan hyvä motto)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3593
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kyllähän noi kuvatut lastit olivat sellaisia, että ei nyt ihan joka kerta. Silloin oli urakkahomma ja kahdella lastilla piti homma hoitaa päivän aikana kotiin. Ja hoidettiin. Vaan kyllä siinä ajaessa oli vähän niskakarvat pystyssä koko ajan, ei käy kieltäminen. Sen verran syvällä uitiin, että tuli ajettua todella varovasti ja ennakoiden, jarrutkin olivat kovilla kuorman takia, vaikka kantavuus riittikin.

Jos sattuisin tommosen Hiacen laittamaan ja alkaisin tuolta vähän pidemmältä kuormia hakemaan, niin lastit tulevat olemaan paljon maltillisempia. Sellaisia, että jos sattuu huono mäihä käymään, se mäntä menee perseen alta ja vie moottorin mennessään, mutta mies säilyy. Noin teoriassa. Silloin kun se oikein huono mäihä käy, niin se on herran haltuun se.

Taidan alkaa katsella sopivaa Hiacea sivusilmällä. Se ruksaa aika monta kohtaa, jotka mielessä pyörivät.
-Metsähommat
-Koirien kuskaus
-Neliveto
-Kuljetuskapasiteetti yleensä
-Harrasteauto

Aikajana voisi olla i20:n oletettuun poisluovutukseen n. touko-kesäkuussa 2024. Joko panostaa enempi johonkin todelliseen helmeen, tai sitten ottaa tohon vuoden projektin, jolla voi kuitenkin tarvittaessa ajaa. Laittaisi teknisen puolen kuntoon, ulkokuoren, alustan ja puuhastelisi parempaa äänentoistoa, äänieristystä ja sen sellaista. Sehän se vasta mukavata olisi !

Toi pisti silmään -> https://www.nettiauto.com/toyota/hiace/13274915

Pariovia ei ole, mutta muuten mitä pitääkin. Kilsoja jonnin verran, mutta ei se haittaa. Ulkokuoren ruvet eivät ole kummoisia fiksata ja suht suorat pellit kokonaisuudessaan. Kuskin penkki pitäisi parsia kokoon, uudet renkaat jne. Oikein vakkarikin. Kaikkihan toki ratkeaa koeajolla, mulla on selkärangassa ja persposkissa fiilis siitä, millaiselta tuollainen tuntuu kunnossa ollessaan voimansiirron, moottorin ja alustan osalta, koeajosta kun pääsee läpi, niin sitten voi tsekkailla muita juttuja. Mun vanhassa oli kuitenkin se yli 400 tkm mittarissa, joten hyvä vertailupohja.

Hurjia hintoja noista kyllä pyydetään, kun vaikka tuota esimerkkiäkin katselee. Joku 3-4 tonnia olisi oikeampi hinta. Toki sen voi tarjota. Tossa on vielä alvikin tallella, niin kyllähän tuokin jollekin raksa-Ranelle menee, siinä mielessä noista on hankala vääntää, kun kommentti on yleensä, että jos ei sulle kelpaa, niin aina jollekin. Niin oli ainakin viimeksi kun tosissani kauppaa noista tein.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Itelläkin oli jossain vaiheessa mielessä että jonku pakun ois hankkinut.Aina joskus välillä jotain laitteistoa pitänyt kuskata.
Hinnat oli ok, vaan jotain +200tkm ajettuja. Vaan päädyin sit siihen peräkärryn muulin kopalliseen.
Ja tähän piristyksenä. Toinen nuori muutti, ja kamat, kalusteet piti viedä uuteen kämppään. Vaino kyseli että voinko viedä vollella(minulla työkiireitä).
Eikö mitä, hän pakkasi sen femma sedanin täyteen tavaroita, mööpeliä. No juu, pari reissua siinä ohessa tehty tän vollen kanssa muuttopuuhissa.
Viimeksi muokannut torque, Pe Tammi 06, 2023 18:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Tuntematta autoa sen kummemmin, mutta lähtökohtaisesti väittäisin, että tribaaliteipatut Hiace Styling -yksilöt eivät välttämättä ole IC:n laatukriteerejä täyttäviä helmiä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4216
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Uteip kirjoitti:
Pe Tammi 06, 2023 14:26
T3 volkkarista lienee pakujen rungot vahvistuneet, mutta nimelliskuorman liikkeen jatkuvuutta voi tuosta päätellä: https://www.youtube.com/watch?v=Ukq-UUQAcZs
Toki tuossa ei testattu autoa, vaan seinän kestävyyttä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Tammi 06, 2023 18:36
^^Tuntematta autoa sen kummemmin, mutta lähtökohtaisesti väittäisin, että tribaaliteipatut Hiace Styling -yksilöt eivät välttämättä ole IC:n laatukriteerejä täyttäviä helmiä.
Onhan tuo karun näköinen kulkine :mrgreen: Enemmän näyttää pirkanmaalaisen aarteenmetsästäjän tyyliin sopivalta projektilta, mutta vähintään tuplasti liian kallis sellaiseksi :P

Työkaverin mies joutui perhearjen realiteettien pakottamana vaihtamaan neliveto-haisun vaimonsa vm-12 xc70 volleen pari vuotta sitten, ja on kuulemma siitä lähtien puhunut että heti kun lapset pääsee turvaistuimista niin Volvo vaihtuu Hiaceen :lol: täytyy niissä jotain taikaa olla :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

IC1970 kirjoitti:
To Tammi 05, 2023 19:24
2023. Se on justiinsa 7v täynnä tyhjänpäiväistä horinaa tässä ketjussa. Anteeksi. Kuka olisi uskonut.
Hyvää syntymäpäivää tälle ketjulle. Tämähän on lähäs parasta mitä internetistä löytyy, joten samaan malliin vain :D
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3593
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^No sinähän outoa interwebbiä käytät, jos noin on :lol: Kauniisti sanottu, silti.

^^ Joo, emmä tiedä. Muahan alkoi Haisun myynti harmittaa aika nopeasti sen jälkeen kun se pihasta lähti. Taisin tietää sen kyllä jo myydessä. Se on vissiin, kun Hiacen pureman kunnolla joskus saa, niin ei siitä parane. Olisko vähän samaa kuin näiden Saabien kanssa. Saabeissa on jotain uniikkia fiilistä, mitä ei missään muissa autoissa ole, sama on vähän Hiacen kanssa. Jotain tommosta.

Mä aloin tätä hommaa tosissani nyt miettiä siihen malliin, että ehkäpä se harrasteauto on sitten tosiaan Hiace. Siinä olisi sen harrastamisen kanssa myös se hyvä puoli, että pitkällä Hiacella kärry perässä saisi tuolta 35 km päässä olevalta metsäpalstalta kerralla ihan asiallisen määrän 2.5 metristä runkoa kotipihalle työstettäväksi. Puhumattakaan muista orastavista projekteista.

Rahan hinta on vaan tällä hetkellä sellainen, että käteisellä se Hiace pitäisi ostaa. Enkä viittisi tiliä tyhjentää. Mitään kiirettä tässä ei ole, joten taidan laittaa hiljaksiin rahaa sivuun sen päivän varalle, kun oikea yksilö ja patjan alla oleva summa osuvat samoille hoodeille. Tällä hetkellä jos lähtisin tuolta Nettiauton tarjonnasta ostamaan sellaista, mikä kelpaisi ja missä ei olisi sen enempää harrastettavaa kuin edellisessäkään, joutuisi rahaa laittamaan kiinni 11-12000 euroa. Se on vähän kyllä liikaa.

Joku oikein vanha yksilö yksityiseltä, vaikka sitten ilman ilmastointia, jos pellit on suht kunnossa ja etenkin alusta/helmat, ettei mene mätähommiksi, kelpaisi pienemmällä rahalla aivan hyvin. Auto olisi kuitenkin isot ajat vuodesta liikennekäytöstä poistossa ja aika täsmäkäytössä, muut ajat voisi sitten laitella harrasteena hitaasti mutta varmasti mieleisekseen. Sillä periaatteella, että tulisi jäädäkseen.

Takavetoisia löytyisi sopivan hintaisia pilvin pimein, mutta se rajoittaisi käytön pitävälle kelille ja toisaalta metsäpalstan maasto on hyvin haastavaa. Toki jos pääsee perille, niin kovassa lastissa takavetoinenkin kyllä liikahtaa. En usko että takavetoa laitan, mutta jätetään ovi nyt tuuman verran auki sillekin vaihtoehdolle. Eilen tsekkailin muitakin merkkejä ja malleja, nehän on halpoja Hiaceen verrattuna, mutta käsittääkseni syystäkin... Koska, etuvetohan olisi yksi vaihtoehto, jonka kanssa pärjäisi. Mä olen sentään elämässäni ajanut etuvetoisella Transporterilla satoja tuhansia kilometrejä ja tiedän kyllä, miten sen kanssa pärjää. Hieman paremmin kuin takavetoisella Transitilla, joka taka-akselin päällä olleista lyijypainoista huolimatta oli liukkaalla kelillä etenkin motarilla ja maantiellä suuren otsapinta-alan ja laatikkomaisen muotonsa takia suorastaan vaarallinen ajettava.

Katselin, että tämmöinen olisi lähikaupassa tarjolla ->https://www.nettiauto.com/renault/master/13287683

Ai että tohon saisi kivasti puuta ja muuta roinaa mukaan. Voi kyllä olla, että on niin korkea, ettei mahtuisi talliin ! Mitä tutkiskelin, niin kovin pahasti ei tuosta sanottu oikein missään, kone on vähän alitehoinen mutta luotettava, ketjulla, tässä 2010 ja eteenpäin vuosimallissa on jo vissiin vaihdelaatikon rakennettakin muutettu, eli 5 ja 6 eivät ole enää vain riittämättömien öljyroiskeiden varassa, joka ongelma vaivaa noita vanhempia Vivaroita ja Trafficeja. Mutta, nuo ovat lähinnä kuriositeetteja, Hiace on tähtäimessä, mutta avara mieli on silti hyvästä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt kun 4x4-pakukeskustelu kiihtyy, niin tässäpä haastetta johon olen pohtinut ratkaisua männäviikoilla.

Duunipaikalla olis tarve vetokykyiselle pakulle. Vetokykyisyys tarkoittaa nelivetoa ja mahdollisimman isoa vetomassaa, mitä lähemmäs 3500 kg:aa pääsee niin sitä parempi, 2500 kg on aika ehdoton minimi.

Korimallin pitäis kuljetustarpeiden vuoksi olla umpipaku; pickuppi ei oikein sovellu, vaikka siihen laittais kopan normilavaa kattamaan. Toisaalta tonniluokan pakun tilat riittäis hyvin, eli ei olla missään Sprinter/Crafter -luokan tilatarpeissa. Isompi paku olisi myös vähän hankala ulkomittojen takia käytössä.

Ja auton pitäis olla B-kortilla ajettava koska vetohommat vaatisi KKA:n kanssa C1E-kortin kuskilta.

Unelmayhdistelmä olis siis pitkäkorinen 4x4 Proace tai vastaava jolla sais vetää 3500 kg. Mutta en oo löytänyt yli 2500 kg vetomassalla olevaa vaihtoehtoa tonniluokasta. Crafterin kokoluokassa vois päästä kolmeen tonniin. Vaihtoehtona vois sitten olla lyhytohjaamoisen pickupin hankinta ilman lavaa ja siihen teettää koripajalla sopiva umpikoppa. Tavaratilan pituudeksi jäis n. 2,5m eli töpön tonniluokkalaisen verran, mikä ehkä riittäis just ja just.

Tuleeko kellään mieleen muita ratkaisuja jolla saisi maksimoitua vetomassan ja sopivat kuormakopin tilat?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7370
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Riittääkö pakuksi rekatun maasturin tavaratila?

Tää vissii liittyy samaan ku aiemmat ranger tuuminnat :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei semmonen pakuks rekattu Defender tai Land Cruiseri oikeen taitais toimia, pikuppi katteella olis varmaan ihan yhtä hyvä/huono. Trukilla pitäis pystyä nostaa lastia kyytiin ja kuutioita pitäis olla enempi. En oo tosin esim Defender-pakun tavaratilan mittoja tsekannu. Taitaa vaan siinä hinta nousta kanssa sellasiin luokkiin että samalla rahalla laittaa veto- ja kuljetusautot erikseen :mrgreen:

Nii jos viittaat aiempiin auto- ja ajoneuvoveropohdintoihin liittyen takapenkillisiin pickuppeihin niin kyllä ne oli enemmän henkilökohtaista pohdintaa Suomen autoverotuksesta ja sytyttimenä oli enemmänkin kaverin pohdinta jos hän hankkis perheautoksi viispaikkasen lavurin :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5389
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Pakko ehkö hivenen kasvattaa pakua, Crafter jotta 3000 kg...
Viimeksi muokannut VKe, La Tammi 07, 2023 15:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin