Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1350
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja koistha »

V.J.S kirjoitti:
Ti Tammi 10, 2023 08:46
verottajan verotusarvolaskurilla 3k€ lisävarusteet nosti verotusarvon 795 --> 825€.
Mites teillä kävisi, jos sattuisi menemään yhtä hyvin kuin tällä yrittäjällä : Reijo tilasi uuden auton – toimitus viivästyi kuukausilla ja lopulta hintaa nostettiin 4000 eurolla Tässähän kyse oli siitä, että yritys tilasi työsuhdeauton työntekijälleen ja työntekijälle verotusarvo olisi noussu 90 euroa kuukaudessa tuo hinnannousun johdosta.Vuodenvaihteen hinnankorotus olisi vielä leivottu lisää tuon neljän tonnin päälle ja lopullinen hinta olisi ollut 5600 neuroa enemmän kuin tilaushetkellä.

Vai takaako liisplän teille hinnan pysymisen samana ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja Scraab »

tetammi kirjoitti:
Ti Tammi 10, 2023 19:12
Mikäli autotesteihin on uskomista niin nää akkupelit on kovin erilaisia takavetoisia kun painopiste on taaempana.
Ajettavuutta kannattaa kokeilla, jos suinkin mahdollista. Minulle Tesla 3 RWD toi nuoruusmuistot elävästi mieleen, harmittavasti vaan kädet eivät ole enää yhtä vikkelät. Eikä se ollut edes kivaa, kun vuosikymmeniä on ajellut Volvoilla ja Saabilla. Eikös E30 baijerilaisessakin ollut painojakauma lähellä 50/50, mutta silti ohjekirja suositteli 40 kilon lisäpainoa taka-akselin päälle liukkaalla.

Lähtökohtaisesti kammoksun painavaa takavetoista, joissa usein vielä rengaskoko on tarkoitettu automaiden tarpeisiin. Avustimet helpottavat elämää, mutta rajansa niilläkin ja nekin tarvitsevat viestin kuljettajan tavoitteista kulkusuuntaan nähden. Esimerkkejä epäonnistumisista on taas saanut lukea.

Mielenkiintoisin vertailupari oli Volvon V60 T6 "dino" vs T8. Liukkaalla perinteinen neliveto oli riemukas, hybridi taas huomattavasti rasittavampi kuljetettava, kun olosuhteet olivat haastavat. Paino ja sähköveto tuntuivat, toki kyseessä oli mallisarjan alkupään autot. Ehkä hybridin softatkin ajan kanssa kehittyvät?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13340
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Scraab kirjoitti:
Ke Tammi 11, 2023 09:54
Eikös E30 baijerilaisessakin ollut painojakauma lähellä 50/50, mutta silti ohjekirja suositteli 40 kilon lisäpainoa taka-akselin päälle liukkaalla.
55/45 näyttäis vuoden 1989 TM:n mukaan olleen 320i:n painojakauma. Omapainosta laskien siis reilu 100 kg enemmän painoa edessä kuin takana tyhjänä.

50/50 painonjakauma on paras suhde ajettavuudelle, mutta ei etenemiskyvylle. Sen kannalta paras on jos kaikki mahdollinen paino on vetävillä pyörillä. Polttomoottoriautossa etuvedossa se toteutuu melko luonnollisesti, takavedossa oikeastaan vain jos kone on kuskin takapuolella. Takavetoisissa sähköautoissakin moottori no kai aina takana ja niissä taitaa olla kaikissa taka-akselilla enemmän painoa kuin etuakselilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7508
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei viittii mennä pahoittamaan mieltään buzzin kanssa, se on kumminki kahden corsan hintane, joten ei kovin realistinen vaihtoehto itelle :roll:

Mut esim. tämän perusteella vaikuttaa kyllä kohtuullisesti menevän pöperössä
https://youtu.be/-e3qpD-ibCk
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^No todellakin. Erinomaisen hyvin etenee kyllä tuon perusteella. Alkoi heti taskulaskin raksuttamaan aivoissa. No, nopeasti se realiteetti tuli laskeskeltua.

Mutta symppis auto ja ei videossa sisustakaan niin pahalta näyttänyt edes.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja Scraab »

AZP kirjoitti:
Ke Tammi 11, 2023 19:04
55/45 näyttäis vuoden 1989 TM:n mukaan olleen 320i:n painojakauma. Omapainosta laskien siis reilu 100 kg enemmän painoa edessä kuin takana tyhjänä.
50/50 painonjakauma on paras suhde ajettavuudelle, mutta ei etenemiskyvylle. Sen kannalta paras on jos kaikki mahdollinen paino on vetävillä pyörillä. Polttomoottoriautossa etuvedossa se toteutuu melko luonnollisesti, takavedossa oikeastaan vain jos kone on kuskin takapuolella. Takavetoisissa sähköautoissakin moottori no kai aina takana ja niissä taitaa olla kaikissa taka-akselilla enemmän painoa kuin etuakselilla.
320 oli kutoskoneella, neloset olivat vähän tasapainoisempia. Sähkäreissä akku tuo painoa, mikä yleensä jakautuu molemmille akseleille. Oma vähänen kokemukseni takaveto-Teslasta oli sellainen, että kauppaan jäi, vaikka auto oli yksilönä houkutteleva: vähän ajettu, FSD ja uutena suojateipattu sekä kaksin pyörin. Nelivetoisena olisi luultavasti tullut taloon, mutta nyt jatketaan etuvetodieselillä ja vitosen kulutuksella, eikä lämmöstäkään tarvi tinkiä :D .
Ensi talvena enkä nähdään, mitä vetopään vaihto käytännössä vaikuttaa, kun Volvo palaa juurilleen ja vaihtaa singlen takavetoiseksi.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

koistha kirjoitti:
Ke Tammi 11, 2023 09:21
V.J.S kirjoitti:
Ti Tammi 10, 2023 08:46
verottajan verotusarvolaskurilla 3k€ lisävarusteet nosti verotusarvon 795 --> 825€.
Mites teillä kävisi, jos sattuisi menemään yhtä hyvin kuin tällä yrittäjällä : Reijo tilasi uuden auton – toimitus viivästyi kuukausilla ja lopulta hintaa nostettiin 4000 eurolla Tässähän kyse oli siitä, että yritys tilasi työsuhdeauton työntekijälleen ja työntekijälle verotusarvo olisi noussu 90 euroa kuukaudessa tuo hinnannousun johdosta.Vuodenvaihteen hinnankorotus olisi vielä leivottu lisää tuon neljän tonnin päälle ja lopullinen hinta olisi ollut 5600 neuroa enemmän kuin tilaushetkellä.

Vai takaako liisplän teille hinnan pysymisen samana ?
Enpäs osaa sanoa, että miten tuossa meneteltäisiin. Voi olla, että saisi tuossa tapauksessa mennä ns. luvan kanssa yli tuon 900€ rajan ja sitten vaan "kärsiä nahoissaan" tuon korkeamman hinnan. En usko, että firma alkaisi maksamaan erotusta, tai leaseplan. Kaikissa noissa hinnastoissahan on maininta, että maahantuoja voi muuttaa hintojaan koska haluaa. Muuttuuko asia sitten jotenkin, jos on tehty tilaussopimus jo jollain tietyllä hinnalla, en tiedä. Paska tilanne varmasti kaiken kaikkiaan olisi.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13340
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Normisti hinnastomuutos ei vaikuta tehtyihin tilauksiin, mutta tosiaan yritysasiakkaan kanssa ehdot on silleen lievemmät että saavat muuttaa hintaa laajemmilla perusteilla kuin yksityisasiakkaan hintaa.
Scraab kirjoitti:
To Tammi 12, 2023 09:05
320 oli kutoskoneella, neloset olivat vähän tasapainoisempia.
Totta. E30 318i oli näköjään 53,2/46,8 %. Mielenkiintoista sinänsä että taulukon mukaan 2-ovinen 318i oli 10 kg painavampi kuin 2-ovinen 320i. M3 oli sitten jo lähellä tasapainoa eli 50,8/49,2.

E36 oli kuitenkin vasta se malli, jossa jakauma perusmallissakin optimissa. TM kertoo vuonna 1994 että 4-ovisen 316i:n jakauma oli 50/50. Etenemiskyvyssä se antaa silti vielä paljon periksi etuvetoiselle, esim. samassa vertailussa Saab 900 oli jakaumalla 61/39, eli vetävillä pyörillä huomattavasti enempi painosta kuin jarruttavilla pyörillä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

V.J.S kirjoitti:
Ma Tammi 09, 2023 10:12
ID.Buzz 150kW Pro Business 77kWh j
-sähkörange varauksin (425km, eli talvisin yli 200km suoritteet alkaa jo nostattamaan range-ahdistusta)
Tekniikan Maailma mittasi ja Buzzilla pääsi 260km talvikelissä ennen kuin meno tyssäsi.
https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... 1673505822

Riittäisi kyllä yleensä helpostikin päivittäisiin ajoihin ja yleisimpiin kyläilyreissuihin edes takas, mutta esim. faijalle mennessä Keski-Suomeen pitäisi menomatkalla tehdä varmuuslataus varmaan jossain Joutsassa ennen perille ajoa. Perille siis ehkä just pääsis, mutta akku ois jo melko tyhjä. No äkkiähän noihin latauskuvioihin varmasti oppisi. Plugari kuitenkin kaikkiaan huolettomampi esim. kotimaan ja etenkin ulkomaan autolomareissuille.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13340
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt ne testas lämmityslaitteita. Volkkari pitää yllä hippipakun mainetta aika hyvin tällä osa-alueella:

https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... iimeisena/

Puolen tunnin ajelujen jälkeen etujalkatila vielä pakkaslukemissa. Väitän että mun kuplavolkkarissakin riittäis enemmän lämpöä jaloille tossa testissä :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

^ joo, bongasin saman intternezistä, ei paljon ole kyllä kehuttavaa Buzzin lämppärissä.

Kugassa jäätyi latausluukku. Eilen ei meinannut mennä kiinni ja ponnahti auki parikin kertaa kesken ajon. Sitten kun rupesi pysymään luukku kiinni, niin nytten se ei suostu enää aukeamaan :D 10 min tohotin tukankuivaimella aamulla, mutta ei auttanut. Pitää katsoa kun taas viikolla vetää plussalle, että hajosiko lopullisesti vai onko vaan jäässä...
Eli kyllä noiden latausluukkujen kanssa talvihässäkät on ihan totisinta totta, joten mahdollisesti täyspatteriautoon siirtyessä pakko olisi panostaa johonkin latausluukun suojaan tms., että ei tule "tilanteita". VW:n maineen tietäen, talviset olosuhteet ja aukeavat luukut ei ole myöskään aina niin itsestäänselvyys :lol: Noi on kyllä muutenkin ihan päin persettä suunniteltu noi latausluukut ylipäänsä. Ei ole ihan ymmärretty, että bensatankin luukun kaltainen ratkaisu ei ehkä ole ihan paras mahdollinen, jos auto on parkissa pääasiassa se luukku auki...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja torque »

Eli kyllä noiden latausluukkujen kanssa talvihässäkät on ihan totisinta totta, joten mahdollisesti täyspatteriautoon siirtyessä pakko olisi panostaa johonkin latausluukun suojaan tms., että ei tule "tilanteita".
Ennen vanhaan, uusia automalleja testattiin siellä kylmässä pohjolassa. Miten nuo asiat hoidetaan nykyään sähköautojen suhteen :?:

Ja olihan sitäkin silloin joskus että jokin riepu laitettiin konepellin päälle kun tiesi että talviyö menee -30°C korville.
Tosin en laittaisi johki pistokkeen päälle(tai muutenkaan) jos auto ulkoruokinnassa, vaan ehkä jokin paloturvallinen suoja voisi käyttää.
Viimeksi muokannut torque, Su Tammi 22, 2023 17:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1291
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kuva

Ei tää ollu ees kallis, tosin magneetilla kun tulee kiinni niin ei ihan kaikissa toimi.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja torque »

^just.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3167
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja viggen »

torque kirjoitti:
Su Tammi 22, 2023 17:08
Eli kyllä noiden latausluukkujen kanssa talvihässäkät on ihan totisinta totta, joten mahdollisesti täyspatteriautoon siirtyessä pakko olisi panostaa johonkin latausluukun suojaan tms., että ei tule "tilanteita".
Ennen vanhaan, uusia automalleja testattiin siellä kylmässä pohjolassa. Miten nuo asiat hoidetaan nykyään sähköautojen suhteen :?:
Autoteollisuus vallanut koko kylän pohjois Ruotsissa.
https://vi.se/artikel/sbJvm8lv-a0j2LRwp-2ec80
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin