Sähköautot teiden tukkona
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8094
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Sähköautot teiden tukkona
Tänään oli tientukkoina (jonon ensimmäinen tai muuten vaan edessä nutaillut) töihin/töistä ajellessa:
Nissan Qashqai
Fiat Punto
Skoda Octavia
Volvo XC60
MB Sprinter (invataksi)
Joku traktori lumilinko persiissään (en katsellut merkkiä)
Ei siis yhtään sähköautoa. En kyllä muutenkaan muista juurikaan sähköautojen takana joutuneeni kasvattamaan verenpainetta. Motareilla näkee usein, kun wanhan liiton automiehet nutaa jonossa, koska on paljon turvallisempaa ajaa sitä 85-95km/h jonossa kolmen metrin turvaväleillä kuin ohittaa tyhjää ohituskaistaa pitkin koko jono. Samoin myös rekkojen perässä roikkuu usein joku (bensa)corolla-keijo imussa, arviolta polttoainetta säästääkseen.
Nissan Qashqai
Fiat Punto
Skoda Octavia
Volvo XC60
MB Sprinter (invataksi)
Joku traktori lumilinko persiissään (en katsellut merkkiä)
Ei siis yhtään sähköautoa. En kyllä muutenkaan muista juurikaan sähköautojen takana joutuneeni kasvattamaan verenpainetta. Motareilla näkee usein, kun wanhan liiton automiehet nutaa jonossa, koska on paljon turvallisempaa ajaa sitä 85-95km/h jonossa kolmen metrin turvaväleillä kuin ohittaa tyhjää ohituskaistaa pitkin koko jono. Samoin myös rekkojen perässä roikkuu usein joku (bensa)corolla-keijo imussa, arviolta polttoainetta säästääkseen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Sähköautot teiden tukkona
Jeps, tänään näin kans tientukon. Jonon keulilla uudehko ooppeli, sen perässä ohitusta kärkkyi traktori lumilinkoineen, sitten tuli taksi ja lopuksi minä . Sanoisin että ei yhtään ketuttanut, mutta emännän kans naurettiin senkin edestä
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Sähköautot teiden tukkona
Minusta noista hybridi-Corolloista on alkanut tulla "ongelma". Niitä myydään nyt kuin leipää ja iso osa ostajista on kuudenkympin ja kuoleman välissä. Yrittävät sitten kilpaa ajella pintakaasulla, ettei vaan polttomoottori hörähdä käyntiin, kiihdytykset on sellaisia varpaankynnellä tehtyjä, ettei vaan keskikulutus nouse yli vitosen...
Mulla on noita hybridejä sun muita ollut sen verran, että tiedän oikean ajotavan olevan just päinvastainen. Ripeästi matkanopeuteen kiihdytys jne., sillä pääsee parhaaseen tulokseen.
Tänään töistä tullessa yksi tuollainen ajeli edellä pari kilsaa kun ei ollut ohituspaikkaa, ei 40 km/h:n alueella meinannut päästä edes kolmeakymppiä. Tavallista korkeamman hidastetöyssyn kohdalla pudotti melkein konttausnopeuteen ja lähti siitä kuudenkympin alueelle kiihdyttämään kuin astmainen laiskiainen. Siinä vaiheessa meni hermo ja tyrkkäsin sähköautollani ohitse.
Varmaan sitten kun tuosta Konasta luopuu, on ainakin hetken aikaa ikävä tuota ohittamisen helppoutta.
Mulla on noita hybridejä sun muita ollut sen verran, että tiedän oikean ajotavan olevan just päinvastainen. Ripeästi matkanopeuteen kiihdytys jne., sillä pääsee parhaaseen tulokseen.
Tänään töistä tullessa yksi tuollainen ajeli edellä pari kilsaa kun ei ollut ohituspaikkaa, ei 40 km/h:n alueella meinannut päästä edes kolmeakymppiä. Tavallista korkeamman hidastetöyssyn kohdalla pudotti melkein konttausnopeuteen ja lähti siitä kuudenkympin alueelle kiihdyttämään kuin astmainen laiskiainen. Siinä vaiheessa meni hermo ja tyrkkäsin sähköautollani ohitse.
Varmaan sitten kun tuosta Konasta luopuu, on ainakin hetken aikaa ikävä tuota ohittamisen helppoutta.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Seat Mii Electric Plus -21
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Sähköautot teiden tukkona
Se Toyotan eco-mittari kannustaa vielä hissuttelemaan Omakin kokemus on, että nuo hybridi-corollat ja -naurikset on kaikkein pahimpia.
Mutta on niissä Tesloissakin kaahamista hillitseviä toimintoja. Kaveri lainasi firmaltaan viikonlopuksi S:n ja lähti ajelemaan Turkuun. Ensin reipas matkavauhti vasemmalle kaistalle ja kaikista ohi, sitten auto ilmoitti että päästäksesi määränpäähän ilman välilatausta pitää nopeus laskea 80 km/h
Veikkaan että tuossa alussa linkatussa artikkelissa tehdyt havainnot hiihtoloman paluuliikenteeseen viittasivat tällaisiin säästeliöihin, jotka haluavat välttää latausruuhkaa ja navigoivat pykälää pidemmällä oleville latureille
Mutta on niissä Tesloissakin kaahamista hillitseviä toimintoja. Kaveri lainasi firmaltaan viikonlopuksi S:n ja lähti ajelemaan Turkuun. Ensin reipas matkavauhti vasemmalle kaistalle ja kaikista ohi, sitten auto ilmoitti että päästäksesi määränpäähän ilman välilatausta pitää nopeus laskea 80 km/h
Veikkaan että tuossa alussa linkatussa artikkelissa tehdyt havainnot hiihtoloman paluuliikenteeseen viittasivat tällaisiin säästeliöihin, jotka haluavat välttää latausruuhkaa ja navigoivat pykälää pidemmällä oleville latureille
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
-
- "Hirsch"
- Viestit: 741
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Sähköautot teiden tukkona
Jep! Jo pelkkä takavalojen sytyttäminen kelin sitä vaatiessa on monelle liian vaikea tehtävä autoissa, joissa voi valot laittaa asentoon automaatti.Scraab kirjoitti: ↑Ke Maalis 08, 2023 13:22Ei riitä. Vertaisarvioitu tutkimus olisi paremmin paikallaan.2.polvi kirjoitti: ↑Ke Maalis 08, 2023 10:50Riittäisikö lähteeksi ensi alkuun vaikkapa ilmailun puolelta se, että ammattimaisessa siviililiikenteessä ICAO rajoittaa iän 60 vuoteen yhden lentäjän operoinnissa ja 65 vuoteen useamman lentäjän operoinnissa? Tai miksi sotilaslentäjät käytännössä lopettavat operatiivisen toiminnan alle 40-vuotiaina?
Kaupallinen ilmailu pelaa lähes liioitellusti varman päälle. Ohjaamomiehistö työskentelee sangen rasittavissa olosuhteissa ja maksavien asiakkaiden turvallisuudesta pidetään huolta kaikin keinoin.
Sotilasilmailu on oma lukunsa. Kuljetuskoneilla lennetään pitkiäkin uria ja yleensä budjetin salliessa lentolisät kerätään mahdollisuuksien mukaan. Taistelu-/harjoituskoneita on rajallinen määrä ja joka ikäluokasta koulutetaan tarvittava määrä uusia ohjaajia. Pienen maan rahkeet eivät riitä huvilentelyyn ja ensilinjan ohjaajia on aina saatavilla enemmän, kuin kalustoa. Ilmavoimissa tunnetaan melko pitkiäkin uria vaativissa koelentotehtävissä.
Tämä on toki melko etäällä sähköautojen liikennettä hidastavasta vaikutuksesta. Norjassa on ihan vakavissaan vaadittu pääteille lisäkaistoja sähköautoille, jotka hidastavat muuta liikennettä.
Meillä teille on tullut ja jatkossa tulee lisää uuden polven takavetokuljettajia. Ainakin Tesla 3 oli "kesäsäädöissä" lumimyräkässä hyvin mielenkintoinen ja nopeita käsiä vaativa ajokki. Moniko osaa muuttaa valikkojen asetukset kelien mukaan? Eivät avustimetkaan kaikkea pelasta.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
-
- "Hirsch"
- Viestit: 741
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Sähköautot teiden tukkona
Olen huomannut, että jos matkavauhtini on alle 87 km/h (todellinen), niin rekat saavuttavat riippumatta nopeusrajoituksesta.AZP kirjoitti: ↑Ti Maalis 07, 2023 12:37Joo ei kannata paljoa väkisin ohi painaa ihan vaan sen takia että jollain kestää ajopelin luonteesta johtuen kiihdyttäminen vähän pidempään. Itse huomioinut kuplavolkkarilla ajellessa että kun se nyt ei kiihdy ihan Teslan tahtiin, niin tosi usein on siinä liikkellelähtökiihdytyksessä takanatulijoilla kiire ohi mutta sitten kun nopeus on saavutettu niin ohi menneillä onkin hieman eri käsitys siitä mikä on rattoisa matkavauhti ja jos olisin hätäsempi niin mulle tulis halu mennä heistä taas ohi. Varmaan rekkapenoilla on paljon tuota samaa kokemusta, eli sitten kun saa sen 80 km/h rullattua mittariin niin voi ärsyttää ajella sen juuri ohittaneen perässä 70 km/h.
Lepposaa on tosiaan ajella rekan perässä, vauhti on yleensä kohtalaisen tasainen poislukien jyrkät ylämäet tietenkin. Etelä-Suomen teillä kun painaa yhden rekan ohi kiireissään niin aika usein saa huomata olevansa seuraavan rekan perässä odottelemassa taas ohituspaikkaa. Ei se matka siitä paljoa joutusammaksi siis muutu mutta perillä on ihan eri mies kuin jos ei ole koko ajan painanut hiki otsalla menemään.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Sähköautot teiden tukkona
Tänään motarilla nutas Renault Zoe, eikä millään tajunnu siirtyä vasurilta pois. Siitäku pääs eroon, nii sama Teslan kanssa...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Sähköautot teiden tukkona
Turun kehätiellä nutas myös tänään vasemmalla kaistalla yksi Mustang Makke. Parhaani yritin siirtyä oikealle kaistalle perähiillostavan polttomoottoripakukuskin edestä mutta oikealla kaistalla nutasi joku polttomoottorinissani rinnalla tasan samaa nopeutta mun kanssa. Klikkasin siitä muutaman napsun lisää vauhtia vakkariin niin että oltiin sakkorajalla, mutta polttomoottorinissani pysyi siinä rinnalla kuin täi. Klikkasin useamman napsun hitaammalle jotta pääsisin polttomoottorinissanin taakse, mutta polttomoottorinissani se vaan synkkasi nopeutensa mun kanssa samaksi eikä poistunut silmäkulmasta millään. Vasta kun rajoitus nousi 80:stä sataan aukesi kaista vaihtajalle, kun polttomoottorinissani viimein kiihdytti eri nopeuteen kuin mitä itse ajoin ja pääsin perähinkuttajapolttomooytoripakusta eroon. Vaikkei hälläkään mikään kiire lopulta tuntunut olevan kun ei sieltä heti ohi tullut, taisi sittenkin vain olla kiinnostunut villioriin hanuripäästä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautot teiden tukkona
Ähää, minä muutatin EV6:ssa perävalot palamaan myös päivävalojen kera. Saapi olla automaatilla kunnes joku erikoiskeli tulee, mitä automatiikka ei hoksaa.Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti: ↑To Maalis 16, 2023 14:07Jep! Jo pelkkä takavalojen sytyttäminen kelin sitä vaatiessa on monelle liian vaikea tehtävä autoissa, joissa voi valot laittaa asentoon automaatti.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Sähköautot teiden tukkona
Mikä toi on, ehkä. TM lukijakunnasta, kenties, tekniikka kiinnostaa.taisi sittenkin vain olla kiinnostunut villioriin hanuripäästä
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Sähköautot teiden tukkona
Kuulemma jotkut automagiatkin toimii huonosti, mutta kaikki mun kohtaamat automagiat vetelee kyllä valoja sen verran herkästi päälle, että luulen oikeasti niiden pimeäpersepaviaanien valokatkaisijoiden olevan ihan manuaalisesti siinä 0-asennossa, jossa palaa vain ne etupään päiväajovalot. Sen verran kajastaa valoa auton eteen, että joku ehkä kuvittelee valojen olevan päällä.Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti: ↑To Maalis 16, 2023 14:07Jep! Jo pelkkä takavalojen sytyttäminen kelin sitä vaatiessa on monelle liian vaikea tehtävä autoissa, joissa voi valot laittaa asentoon automaatti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Sähköautot teiden tukkona
Automaattivalot kytkee mun kokemuksella valoja päälle ihan kivasti kun on hämärää. Suurin ongelma syntyy esim. tähän aikaan keväästä kun aurinko paistaa pilviverhonkin takaa jo kohtalaisella intensiteetillä ja samanaikaisesti se pilvi voi päättää laskea lumet allensa. Itsekin huomasin tässä päivänä eräänä (keskellä sitä päivää siis) että Mussepa ei ollut sytyttänyt ajovaloja automaattisesti kelissä, jossa kyllä takavaloillekin oli ihan tarvetta.
Kesällä vastaava ongelma syntyy tietenkin silloin kun Alatalon Mikon sanoin aurinko paistaa ja vettä sattaa.
Kesällä vastaava ongelma syntyy tietenkin silloin kun Alatalon Mikon sanoin aurinko paistaa ja vettä sattaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautot teiden tukkona
Monissa autoissa päiväajovalot ovat riittävän tehokkaat näissä rajoitetun näkyvyyden olosuhteissa, vaikka eivät ihan kirjaimellisesti säädöksiä täytäkään. Peräpää on näkyvämpi eli näkymättömämpi ongelma. Fiksummissa autoissa takavalot kyllä palavat aina ajon aikana, eikä kuskin tarvi niitä nupista erikseen päälle väännellä. Eikä näy polttoaineen kulutuksessaAZP kirjoitti: ↑To Maalis 16, 2023 22:54Automaattivalot kytkee mun kokemuksella valoja päälle ihan kivasti kun on hämärää. Suurin ongelma syntyy esim. tähän aikaan keväästä kun aurinko paistaa pilviverhonkin takaa jo kohtalaisella intensiteetillä ja samanaikaisesti se pilvi voi päättää laskea lumet allensa. Itsekin huomasin tässä päivänä eräänä (keskellä sitä päivää siis) että Mussepa ei ollut sytyttänyt ajovaloja automaattisesti kelissä, jossa kyllä takavaloillekin oli ihan tarvetta.
Kesällä vastaava ongelma syntyy tietenkin silloin kun Alatalon Mikon sanoin aurinko paistaa ja vettä sattaa.
Re: Sähköautot teiden tukkona
Kyl mä ainaki teen just aeron mainitsemalla tavalla, eli pakotan päiväajovalot valokytkimen 0-asennolla. Ei noi xenonit nyt niin halpoja oo, saati kivoja vaihtaa, että viittis räpsytellä niitä joka tunnelis tai täs joka aamuses tarharallis kun "hämärän rajamailla" tulee monta räpsäytystä alle kahden kilometrin kokonaisajos. Toki pianko ne takavalot koodais palamaan päiväajovalojen kanssa, mutta hyvin sitä nykyselläki on pärjätty. Takavaloja nopeammin oma tarve ajovaloille tulee siitä, että 0-asennossa mittaristokin on pimeenä. Tosin varmaan senkin saisi koodattua aina valaistuksi...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Sähköautot teiden tukkona
Toi on kyllä hyvä jos mittaristo on pimeenä kun valokytkin on nolla-asennossa. Tolleenhan autot on toimineet kautta maailman sivu, että mittaristoon syttyy valot kun laittaa autoon valot päälle. Nykyisin kun on taas osa valmistajia siirtynyt toteutukseen jossa mittaristovalot palaa täydellä kirkkaudella kun ajovalot on pois päältä, koska silloinhan on päivä ja valoisaa, eli mittaristovalojakin pitää loimottaa kirkkaampina että näkee mitä siellä tapahtuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K