Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3591
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään oli työpaikan TYHY-päivä, keli suosi. Emäsalon sillan yli kävellessäni oli pakko ikuistaa maisema, kyllähän tuossa silmä lepää pitkän talven jälkeen !
Kuva

Mitä tulee Accordin kaukosäätimeen, niin tarkemmin asiaa tutkiessani huomasin, ettei se ruuvi pyörikään, pelkästään työkalu. Eli tiukasti kiinni. Homma kuitenkin ratkesi, eli vinkiksi heille joilla tätä mallia kaukkari löytyy, HLink-1T.
Kuva

Jos ruuvi on jumissa/pyöreä/ei muuten vaan aukea, niin napsauttakaa avain ulos, syntyneeseen koloon leveä ruuvari lenkkipään puolelle ja riuska vääntö.
Kuva

Aukeaa nätisti tuosta kohtaa, jossa on sauma nappien alapuolella ja siitä parin lisänapsuttelun kautta CR1616 vaihtoon. Menee nätisti kasaan ja koko ajan ruuvi on tiukasti paikallaan, engelsmanni sanoisi että "screw the screw", ihan turha kapistus. Tietääpä nyt tämänkin.

Onnistuneen operaation jälkeen varustin uudenveroisen kaukkarin asiaankuuluvalla avaimenperällä. Nyt ei ole soppakauhaa virtalukossa, vaan erittäin paljon käytetty kaukkari pääsi vara-avaimeksi lepäämään.
Kuva

Muistin kokeilla kattoluukun toiminnan, sehän toimi kuten piti, eikä pesussakaan falskannut, joten tämä asia on kunnossa.
Kuva

Sitten nopea öljynvaihto. Ja paskan marjat. Olipa sellainen turnee että pöh. Tässä uudemmassa 2.4-litraisessa moottoriversiossa on edellisen sukupolven vastaavaan verrattuna muutoksia paitsi tehossa, myös öljynsuodattimen paikassa. Ei vaihdu enää yläkautta, vaan se on piilotettu auton alle ja hyvin pitkälle keulasta. Ei onnistunut tallissa vaihto tunkilla keulan nostopaikasta ja akselipukkien tukemana sivun nostopisteistä. Ei mahtunut työskentelemään kunnolla ja katselin moottorin alasuojan kiinnitystä, siellä oli mutteria, ruuvia ja muovinastaa sekaisin, ihan tekemätön paikka.

Siispä vaikeamman kautta ja rampeille. Tarkkaa hommaa kun yksin touhuaa, ettei tule vahinkoja.
Kuva

Tämä on sen verran matala auto, että etulipan kanssa oli ihan senttipeliä vaikka käytin ajoramppien pidennyksiä, takapää putosi myös todella alhaalle, piti loikkia autosta sisään ja ulos, mutta jäihän sinne taaksekin vielä vähän varaa.
Kuva

Nyt kun pääsi tarpeeksi pitkälle auton alle, pystyi öljynsuodattimen irrottamaan takaapäin ilman, että tarvitsi alkaa ährätä pohjamuovia irti. Laitoin paperia torveksi suodattimen alle ja sitä kautta johdatin öljyt keräysastiaan, ihan hyvin onnistui.

Suodattimen vaihdon jälkeen virrat päälle, vaihde vapaalle ja työnsin auton alas rampeilta tasaiselle, että pystyy imuvaihtajalla vaihtamaan ne öljyt. Mulla kävi mielessä jossain vaiheessa, että kokeilen pelittääkö imuvaihtaja, kun kerran moottori on eri versio, kun on matkan varrella tullut vastaan muutamia moottoreita, joista ei imuvaihtajalla saa mitään ulos. Mm. Hiacehan on tämmöinen. Vaan en tsekannut. OLISI PRKL PITÄNYT :evil:

Aivan, imuvaihtaja haroi pelkkää ilmaa. Ei onnannut edes ohuemmalla putkella. No niin, uusi suodatin, vanhat öljyt, auto on pakko käynnistää, että saa sen takaisin rampeille, koska öljyt pitää ottaa propun kautta ulos ja se proppu on siellä öljynsuodattimen vieressä. Eipä siinä, auto käyntiin ja vanhat soosit uuteen suodattimeen, ihanaa.

Kun en kerran sitä suojamuovia pois ottanut, niin öljypropun avaaminen räikällä ja jatkovarrella oli hiukan haastavaa, oli meinaan todella kovasti kiinni. Vaihdoin parempaan voimahylsyyn ja sillä se pätkähti auki viimein. Sama homma, eli 4 litraa öljyä ulos paperiohjaimella suojamuovia pitkin keräysastiaan. Ihan ok. Proppu kiinni.

Muistutin itselleni kun laitoin virrat päälle, että moottorissa ei ole öljyä, mitä nyt vanhaa paskaa siellä suodattimessa pari desiä... Eli taas vaihde vapaalle ja punnersin auton alas rampeilta tasaiselle, että pääsee laittamaan uudet öljyt. Ja laitoin ne uudet öljyt, 3.7 litraa ja pinta oli ylärajalla. Käynnistänpäs auton ja tsekataan pinta vielä hienosäätöä varten.

ENPÄS KÄYNNISTÄKÄÄN. Vouvou vou vo vo v... Akku tyhjä. Sillä lailla. Tsekkasin Tampereelta kotiin päästyäni, että se onneton ensiasennuskoon 45 Ah:n akku oli täpösen täynnä. Nyt ei ole ajettu muutamaan päivään, mitä nyt pihassa käytetty, kokeiltu kattoluukkua ja noissa rampeilta työnnöissä oli virrat päällä, eli valot, ilmastointi (3 flektiä pyöri aika tiuhaan) jne. Eipä paljon tarvinnut, lienee akun uusimisen paikka, kun noin helpolla kyykähti.

Jatkojohtoa kehiin, Defa kiinni akkuun ja siihen se jäi haukottelemaan.
Kuva

Keskelle ajoväylää.
Kuva

Helga, jonka mielestä "Black Is Beautiful", ihmettelee tässä, että siihenkös se isännän uusi romu nyt sitten jäi. Näistä kahdesta mustasta Helga on takuuvarmasti se, joka ei jää ajoväylälle kököttämään !
Kuva

Täytyy vihdoinkin hankkia se lompakon kokoinen boosteri näitä tilanteita varten, tuo 4 ampeerin Defa on aika hidas pikalaturi, kun ei ole pikalaturi ensinkään. No, eipä tuonne nyt kukaan ole ajamassa, että ei sillä. Mutta joo, on öljynvaihto tuohon niin tympeä homma kun vertaa edelliseen sukupolveen, jossa onnistuu suodattimen vaihto yläkautta ja imuvaihto öljyille, että kerran vuoteen saa riittää.

Jos huomenna viimein ehtisi tehdä pienen sisäputsin ja alkaa sitten pöllyttämään helmoja. Huolto on nyt tehty, muuta ei tarvitse. Venttiilinvälykset on tarkistettu 400 tkm kohdilla, seuraava 500 tkm. Jäähdytysnesteet on vaihdettu 400 tkm, seuraava vaihto 500 tkm. Tulpat on vaihdettu 410 tkm, seuraava vaihto 530 tkm. Jarruneste on syytä vaihtaa, mutta sen voi tehdä kun vaihtuu etulevyt ja palat. Muuten sitten vuoden päästä öljyt ja suodatin, raikkari ja otan tavaksi vaihtaa nuo vaihteistoöljyt myös kerran vuoteen samalla kun moottoriöljyt, on niin helppo homma.

Eiköhän tämä tule menemään niin, että vikaantuva kohde kerrallaan kuntoon. Akku, etujarrut, seuraava katsastus ja mitä siihen löytyy jos löytyy, sekä tuo moottorin vikavalo, mikä sen aiheuttaa. No, nyt kun käyttää akun miinusnavan irti, niin samalla vaihtuu koko akku.

EDIT: Kävin äsken vielä Helgan kanssa ulkona ja Defa näytti akun olevan täynnä. Piuhat pois, auto käyntiin, moottorin vikavalo oli sammunut. Ajoin talliin ja löin Defan kiinni vielä, näytti akun olevan täynnä edelleen parin minuutin käytön jälkeen. Jätin yöksi piuhaan kuitenkin. Tarkkaillaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Varsin siisti Honda, oikeastaan keulasta taitaa nähdä parhaiten, että kilometrejä on tullut ehkä normalia enemmän. Tuo on hieno auto, myönnetään. Edellisen työpaikan esimies ajeli vastaavalla autolla ja kyydissä tuli jokunen reissu mentyä, tykkäsin. Tätä mallia en ole itse valitettavasti päässyt kuitenkaan ajamaan.

On kyllä öljynvaihto koetellut miestä, heikompi hermonen kaveri olisi käynyt laittamssa vaihteen ja käsijarrun vapaalle ja antanut auton lähteä valumaan merta kohti.

Jos hommailet jonkun apuvirtalähteen, niin suosittelen kyllä Nocoa
https://www.akku-assa.fi/product/1682/n ... gmEALw_wcB
Tuommosella tuli talvella iskettyä käytiin VW Polo, Skoda Octavia, Peugeot Boxer 2.2HDI, Zetor 7245 samalla latingilla, ihan ihme kampe, tuota Poloa vielä joutu pyörittämään normaalia enemmän, ilmeisesti oli polttoaine järjestelmä vähän jäässä naapurilla.

Ja jatka ihmeessä kirjoittelua, näitä on mukava lueskella.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7370
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noi on välillä simmosia et kun yrittää joskus välttää jonkun homman mukamas työläänä niin äheltäessä menee kumminkin enemmän aikaa kuin et olis heti suorilta tehny oikein :lol:

Mäki joskus tuskailin Avon kans et ompas tehty hankalaks ku X-tuki koneen alla mut eihän se sitten ollu ku vähä extra ruuvaamist :facepalm_man:

Mä oon kans pitkään vältellyt boosterin hommaamista mut ostin sit kumminki pohjoisen reissul.
Tuolla muuten lataa kännyn nopeesti.
Pari traktorii ainaki on lähteny iloisesti käymään

Joku baseus 1600

Kuvittelin ostaneeni sen Teknavi tv-sarja kaupasta mutta nyt etsiessä huomasinki et verkkokauppa olikin .com eikä .FI :facepalm_man:
No pääjehu ilmeisesti molemmissa sama...
No tuo .com oli asetettu kookkaan tammikuun lopus ja mä tilasin tuon 3.1.
No tuota nocoa myydään joka paikas niin lienee helpompi hoitaa takuu-asiat eikä siitä juuri moitetta ole kuulunut.

Näitä sun tarinoita on mukava lueskella myös mun mielestä.
Jos joku lukee myös jutut eikä kato vaa kuvia niin äkkiä kyl huomaa ettei oo bisnestä :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3591
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^ Kiitos Joonatan, laitoin tuollaisen tilaukseen, vaikuttaa pätevältä laitteelta. Käynnistysvirta on 3 x se mitä tuon Accordin Exide-akussa...

Mukava kuulla, että jotakuta kiinnostaa nämä sepustukset. Minähän olen ihan puhtaasti tämmöinen tavallinen tunari, joka vaan touhuaa. Oikeasti olen käsistäni aika nolo ja pää ei taivu kovinkaan monimutkaisten kokonaisuuksien hahmottamiseen, minulle ei vaan ole sitä kykyä. Suutari pysyköön lestissään ja rajoitteensa tuntien. Sen verran kuitenkin vuodet ja touhuilut ovat opettaneet, että kovin helpolla en luovuta, yleensä pääsen toivottuun lopputulokseen, ennemmin tai myöhemmin. Ensi kerralla tämänkin Accordin öljynvaihto menee ihan sutjakasti, koska nyt on edellinen vaihto omilta jäljiltä ja tietää heti alusta saakka mitä pitää tehdä ja kuinka. Osittain senkin takia näitä kirjoittelen, että jos edes yksi ihminen joskus, jossain, säästyy samalta ensikertalaisen vaivalta kuin minä, niin on kaiken vaivan väärti. Olen äärimmäisen kiitollinen kaikille Youtubettajille ja foorumikirjoittelijoille ympäri maailman, jotka ovat omia kokemuksiaan kuvanneet, selittäneet tai kertoilleet, niistä on ollut minulle aivan mielettömästi apua vuosien varrella. Miksi keksiä pyörä uudelleen, kun sen kuitenkin joku, jossain, on jo keksinyt !

Tänään oli taas pitkä ja touhukas päivä. Paikallisen jäteyhtiön ongelmajäteauto käväisi tuossa kyläkaupalla 800m päässä ja vein sinne vuoden aikana kertyneet, n. 70 litraa jäteöljyä. Kätevä homma kyllä ja taas on tilaa hyllyttää ensi käyntiä varten.
Kuva

Vaimo käväisi Virossa kilpailemassa Rosen ja Sallyn kanssa ja lopputuloksena ovat kumpikin nyt Viron RallyToko-valioita, niin minulle jäi Helga ja me ihan vaan pikkuisen treenattiin hyppynoutoa. Pikku virikettä, ettei käy liian tylsäksi olo kun kaverit on reissussa.. Mikäs siinä oli hypellessä, hieno keli ja appiukko kävi niittämässä treenikentän ensimmäistä kertaa tänä vuonna.
Kuva

Minä pääsin viimeinkin Accordin sisätilojen kimppuun. Imuroitsin ja putsasin takakontin huolellisesti ja varustin sen asiaankuuluvilla suojilla koiria varten. Samaten imuroin sisätilat ja pyyhin pölyt kaikilta muovipinnoilta. Sitten Le Chat-saippuaa silppuna sankoon ja vettä päälle, sillä ja keittiöliinalla nahkapenkit läpi. Suurimman osan epäpuhtauksista sain pois, joitain pieniä merkkejä penkkeihin jäi, joka näillä kilsoilla ja vuosilla sallittakoon. Erinomaisessa kunnossa on sisusta, ainoa rikkinäinen kohta nahoissa on kuljettajan oven kyynärnoja, joka on terävästä päästään halkeillut.
Kuva

Jos tuon saa nätisti irti, niin vien sen Kittyn Verhoomoon korjattavaksi. Se on jännä, miten tuo on noin pykinyt tuosta kohtaa, kun on muuten ihan yhtä loistavassa kunnossa kuin vaikkapa keskikyynärnoja.
Kuva

Kuljettajan kangasmatto pitää uusia, siinä on reikä. Täytyy katsoa, mistä löytyisi moinen, jossa on myös tuo "kaunokirjoitettu" Accord-teksti ja reiät paikalleen lukitukselle oikeissa paikoissa. No, originaalissa tietenkin on :)

Otan jossain vaiheessa potrettia sisustuksesta paremmin, minä luulen, että takapenkit ovat olleet liki käyttämättä kahdella ekalla omistajalla, eli ensimmäiset 12 vuotta. Viimeisimmällä naisomistajalla on ollut jälkikasvua, sellaista Hello Kitty ikäistä, päätellen siitä mitä löysin etupenkkien takana olevista säilytystaskuista ja siitä, miten likaiset vs. muu auto nuo etupenkkien selkämykset olivat. Samaten tietyt kohdat takapenkillä olivat likaisemmat kuin muut ja juuri sellaisista kohdista, joista tuollaiset vaahtosammuttimen kokoiset lapset ottavat tukea ponnistaessaan autosta ulos. Päätelmiä, päätelmiä.

Huomenna sitten ulkokuoren kimppuun. Katse kiinnittyi päivän päätöksessä keulan Honda-merkkiin, joka on tässä suojattu muovilla. Esim. pojan Accordissa tuo merkki on ilman suojaa. Niin, otin pienen alkulämmittelyn ja yhdistelmällä Abralon 1000-3000, Rupesin suoraveto, Meguairs 101 ja Korrek Pro, siistin vähän keulamerkkiä. Abralonit ovat vanhoja ja kuluneita, joten vaikutus ei enää ollut ihan priimaa, mutta tuli siitä parempi. Toisaalta, 442000 km maantietä on saanut tuohon muoviin niin syvät jäljet, että eiköhän tuo kelpaa nyt noinkin. Ajovaloja varten ostan uudet Abralonit, ne ovat sen verran pahasti samentuneet ja muutenkin ikävän muotoiset hiontaa ajatellen.

Ennen
Kuva

Jälkeen
Kuva

Merkki on kauempaa paremman näköinen, tuo kuva on todella läheltä ja korkealla resoluutiolla.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3591
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään tuli sitten ryömittyä, kontattua, maattua ja äherrettyä Accordin helmojen parissa tuntikausia, vaikka tein vain kevyen meikin. Sanotaanko vaikka näin, että nuo helmakotelot on kummaltakin puolelta "pilattu" jo melko hyvin, eli siellä on muutamia hitsipaikkoja, erilaista pintaa ja lisäksi ne on ajettu kasaan muutamasta paikkaa, eli ovat vähän mutkalla alapuolelta.
Ei noihin kannata mitään hifistelyä enää harrastaa, koska on todennäköistä, että jos ei seuraavaan, niin sitä seuraavaan katsastukseen saa taas hitsata. Vasemmalle on minusta vaihdettu se ensimmäinen pala kokonaan jossain vaiheessa.

Hioin siis pintaruosteet pois ja karhensin pinnan sieltä mistä pystyi, vastaanottamaan CRC:n Galvacoloria. Joka muuten osoittautui todella hyväksi tavaraksi, hintansa arvoista todellakin, siisti pinta tuli. Tuotehan lupaa tämmöistä:

CRC Galvacolor tuotteen hyödyt:
• Helposti käytettävissä - olemattomat alkuvalmistelut
• Pitkäaikainen korroosionsuojaus - huoltovälit pitenevät
• Nopeasti kuivuva - vähäinen tehoton työaika
• Esteettinen pinta - kaunis satiinimainen ulkonäkö
• Ei sisällä tolueenia
• Ei sisällä lyijyä eikä kromaatteja
• Suojaa muodostaen suojapinnan yhdessä aktiivisten pigmentti ainesosien kanssa
• 2 in 1 - kaksi yhdessä, pohjamaali ja sinkkipinnoite kertavedolla
• Kertamaalaus antaa riittävän suojan tavallisissa käyttöolosuhteissa


Suojasta ja pitkäkestoisuudesta tai kestävyydestä en tiedä, mutta laadukkaan ja siistin näköinen pinta tuli, suutin oli roiskimaton ja sitä rataa. Vedin pari kerrosta kummallekin puolelle ja jätin tällä kertaa kiveniskumaalin kokonaan pois. Tässä ehtii reilut 3kk testaamaan miten kestää kesäoloja ja katsotaan sitten leiman jälkeen, mitä pitää tehdä. Tarkoitus on joka tapauksessa syksyllä tehdä vähän tuhdimpi suojaus kriittisiin paikkoihin, sen normaalin alustakäsittelyn lisäksi.
Kuva

Kuskin ovessa oli ruostetta tullut jo alasauman pettämisen takia ulkopuolellekin, enpä jaksanut sievistellä senkään suhteen, eli vetäisin Dremelillä alakantin metallille ja kaikki ruvet myös. Kahden sentin korkeudelle teippaus ja Galvacoloria pari kerrosta. Saa kelvata. Huomenissa ruiskutan oven sisälle kotelosuojaa, sekä siihen alasaumaan myös. Samalla tavalla on pysynyt harmaassa Accordissa kohta 5v oven alareuna asiallisena, kun on aina tarpeen tullen uudistanut käsittelyn.
Kuva

Konepellin etureunan "kiveniskumaalauksen" ruostepaikat hioin myös auki ja vetäisin kertapinnan päälle. On ihan yhtä kauhea siis edelleen. Tämä on väliaikainen ratkaisu, lähinnä vähän omaa esteettistä silmää helpottamaan, kun en tykkää auton keulastakaan ruosteita katsella, olkoonkin että tuo edellisten omistajien toteutus tuolle on hirveä. Kunhan saan auton ajoon, käväisen paikallisessa P-merkki Oy:ssä kysäisemässä, josko löytyisi paksu kiveniskuteippi siihen päälle, niin olisi ainakin tasainen ja siisti pinta näkyvissä ulospäin.

Joitain muitakin pienempiä paikkauksia tein. Kenties hiukan suoraviivaista toimintaa tällä kertaa, mutta kyseessä on parin tonnin auto, joka on tarkoitus pitää itsellä, jos suinkin pysyy kasassa ja käyttökunnossa järkevin kustannuksin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3591
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kun ei vanha jaksa hirveästi työpäivän jälkeen, niin tänään jäi touhut vain teippien poistoon, kolmen oven alasauman kotelosuojakäsittelyyn, muutamaan paikkamaalaukseen ja lopuksi peittelin auton huomista varten ja teippasin ajovalot, josko ehtisi/jaksaisi ne kirkastella. Lisäksi sen neljännen oven kotelosuojaus. Sitten saa keskiviikon kuivua joka paikasta ja ehkä torstaina jo voisi ottaa tämän vähäksi aikaa ajoon ja kerryttää kokemuksia, eniten kiinnostaa syttyykö moottorin vikavalo, koska ja ennenkaikkea miksi.
Kuva

Nyt on sen verran aurinkoista ja lämmintä, ettei viitsi Hiacella pahemmin ajella, kun lämpiää työpaikan parkkipaikalla vähän hemmetin kuumaksi työpäivän aikana. Avensiskin on vielä ajossa, kun ei kauppa käy. En viitsi vielä alennusmyyntiin alkaa, pääsisi nyt edes omilleen. No, tavallaan se on ollut ihan hyödyksi, kun Accord on työn alla eikä Hiacella viitsi itseään kuumalla kiusata jos ei ole pakko.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8731
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Eiköhän se verottajan kiinnostuksen pohdinta ollut lähinnä ystävällinen vinkki, että kannattaa katsoa paljonko omien käsien kautta kiertää eikä käräytysuhittelua tai kateellisuutta. Ainakin minä onnistuin sanamuodosta niin lukemaan. Meinasin jo aiemmin todeta, mutta kun rustasin magneettikommentin luurilla niin siihen ei halua nakuttaa kirjaintakaan ylimääräistä.

Ja juu, ihan kivaa luettavaa on, tarinoi vaan. Myönnän, että ihan kaikkea en aina jaksa/ehdi lukea (tekstiä tulee kuitenkin runsaasti) enkä muistaa lukemaani (kuten olet huomannut), mutta kyllä vähintään uudet juonenkäänteet tulee läpi selattua.

Sitte kun Honda on ajossa ja käytössä ja Avensis menee kaupaks, niin jännitetään porukalla että tuleeko heinäkuuharrasteeksi Yaris, Prius vai Civic :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Baas900
"Viggen"
Viestit: 581
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Kokemuksella minäkin tuon ystävällisen kommentin laitoin, nimenomaan kokemuksella, 27v ja n.60 autoa lienee tarpeeksi. :D

Autoista mitään ymmärtämätön appiukkoni kyseli aikanaan vaimoltani että tekeekö se miehesi bisnestä noilla autoilla? No, omassa vastaavassa 1500-8000€ hintaluokassa sattuu kaikenlaista, harvoin voittoja, mutta krooniselle autokuumeelle ei voi mitään. :facepalm_man:

Ja tarina on tarina, mutta totena olen kuullut. Koulukaveri vaihteli aikanaan 2000-luvun alussa autoja 3-6 kertaa kuukaudessa muutaman kuukauden ajan, ja aina samalla katsastuskonttorilla paperityöt tehden. Silloin oli kuulemma alettu kyselemään.. Minulta ei ole vielä koskaan mitään kyselty, mutta vaimon nimikin on joskus varuillaan auton paperiin laitettu..

Mutta nämä autot on mukavaa terapiaharrastusta meille kaikille, jatka vaan samaan malliin, tarinan kerronta on mukavaa ja selkeää, ja kuvia on tietysti aina mukava katsella. 8)
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3591
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mullehan tämä kirjoittelukin on terapiaa siinä missä tuo autojen kanssa touhuaminenkin, eiköhän sitä tule tarinoitua. Mutta, kuten todettua, jatkossa tuskin kirjoittelen sen enempiä mistään nopeista projekteista. Kun työkseen tutkii kaikenlaista somessakin tapahtuvaa, niin kenties vähempi on parempi, kun muutenkin tulee pidettyä aika matalaa profiilia somen suhteen. Tavallaan kiinnostaisi tehdä sisältöä Youtubeen ja on sitä muutaman kerran pyydettykin, kun tarinaa tulee myös ihan puheen muodossa, ainakin tuttujen mielestä, "selvästi normaalia enemmän", mutta taidan skipata kuitenkin. En ole läsnä naamakirjassa, en instassa jne., enkä aio ollakaan.

Täällä parhaan ja rakkaimman automerkin harrastajien foorumilla ja yhdellä toisella tarinoin, mutta en muuta. Pysyy sopivan rajattuna.

Tänään ei paljoa ehtinyt, oli pakko ottaa töiden jälkeen "välikuolema", niin oli psyyke kovilla töissä, että loppui vähän fysiikkakin. Pakotin kuitenkin itseni talliin ja tarkemmin tarkasteltuani, päädyin hieman hiomaan oikean etuoven alalaitaa, vedin Galvacoloria matalan nauhan ja sisäpuolelle kotelosuojaa. En jaksanut myöskään hakea uusia Abraloneja, joten hioin vasemman umpion vanhoilla, siitä tuli semi ok, pariin kertaan joutui vetämään ja siinä aikaa vierähti.

Huomenna ei ehdi oikeaa umpiota käsitellä, kun "pitää" saatella yksi työkaveri eläkkeelle, mutta kenties sitten torstaina. Akkuboosteri odottaa noutopisteessä, haen sen huomenna. Täytyy tarkkailla tuota akkua, kuinka pelaa ajossa ja tyhjeneekö esim. 2-3 päivässä, vaikka ei ole virrankuluttajia päällä. Kas kun tässäkin on sitä samaa ongelmaa kuin edellisessä, eli näissä joissa on bluetooth, se mokkula alkaa viedä virtaa ja pitää töpseli nappaista pois, muuten tyhjentää akun. Sehän on tuttu vika siitä edellisestä mustasta. Toivottavasti väri ei ole enne...

Heinäkuun harrasteesta en tiedä, Avensis taas opettaa, että pitää pysyä siellä parin tonnin hintaluokassa ja yrittää löytää sellaisia, että fiksienkin jälkeen voi pyytää alle kolmea. *ituttaa roikottaa viittä tonnia autossa, jota ei tarvitse, no itsepähän ostin, ettei siinä. Kynnys ostaa yhtään mitään on todella korkealla, kuusi autoa tähän pihaan on yksinkertaisesti liikaa, kuukauden päästä nuorempikin poika kotiutuu intistä ja Civic palaa pihaan vakituiseen.

Mutta ainahan sitä tulee katsottua, onko mitään mielenkiintoista tarjolla, sillehän ei voi mitään, kun kerran kroonikko on.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3591
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eilinen ilta men tämmöisissä maisemissa aika kivassa kelissä, joten hommat eivät edistyneet. Hiace pääsi matkailemaan, kun tarvittiin kavereille apua polkupyörien kuljetukseen lopun hiekkapätkille. Hiacella hoituu hommat !
Kuva

Sain umpiot kiillotettua, ei niistä hyvät tullut, mutta tuli mitä tuli. Paremmat ja se riittää. Lähivalojen kohdalla on sellainen kuluma, joka ei enää umpioita vaihtamatta lähde, ihmekös tuo näillä kilsoilla. Tässä kuvassa näkyy hyvin tuo konepellin etureunan maalaus, joka ei ole kovin kaunis, mutta kenties sekin kuuluu jo auton hieman rapistuneeseen habitukseen. Saatan tilata tähän jossain vaiheessa uuden etukilven, se on aika ruma.
Kuva

Pesin pahimmat tallissa syntyneet töhnät pois, mutta taidan jättää maalipinnan kiillotuksen myöhemmäksi, nyt on ilmassa niin paljon siitepölyä, että autoa ei ehdi talliin saada, kun jo on pinta epäpuhtauksia täynnä. Olkoon nyt naarmuinen musta toistaiseksi. Huomenna aletaan kerryttää kilometrejä.
Kuva

Kuskin lasinpyyhin irtosi varresta kun nostin pyyhkimiä pois tieltä, lukitusklipsi halkesi kahtia, ei ollut ihan uusi enää. Takalasinpyyhin pyki sen verran, että nappasin yhden kerroksen kumista pois, huomenna ostan uudet, jos löytyy jostain Boschin Retrofitit. Auton seistessä tallin ulkopuolella huomasin, että juuri vaihtamani vasen sisempi takavalo oli taas pimeä. Kopautin valoa ja pois kävellessäni kun käännyin katsomaan, syttyi. Täytyy tsekata, onko omassa asennuksessa vikaa vai kontaktivikaa, putsaillaan ja voidellaan, josko sillä pysyisi.

Ajellaan ja korjaillaan asia ja osa kerrallaan tarvittavat. Kesän aikana alustasuojaus ja maalipinnan kunnostus, muutamia pieniä ruostepaikkoja on edelleen siellä täällä ja kuskin puolen takalokarin takareuna/puskurinsauma pitää siistiä. Pikku täsmähommia sitä mukaa kun huomaa/muistaa/on inspiraatiota. Isommat linjat ovat nyt ok ja tästä eteenpäin tarpeen ja fiiliksen mukaan.

Auto käynnistyi useamman päivän seisomisen jälkeen ilman ongelmia, joten en usko, että bluetooth-liitin on tässä viallinen, olisi kyllä hyytynyt tuossa ajassa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3591
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään ajettu autolla ensimmäinen työmatka. Täysin moitteeton reissu, kyllä on mukavaa, leppoisaa ja tarvittaessa riittävän joutuisaa kyytiä. Renkaat eivät olleet lainkaan huonot, pärjää tämän kesän varmasti niillä. Seuraavaksi kyllä täytyy laittaa 50-sarjaa alle, joka siis rekisteriotteen profiili, nimittäin sivuprofiilia kun katsoo ei voi välttyä ajatukselta, että auto on alirengastettu. En mä nyt ala ihan työkseni katselemaan, mutta jos esimerkiksi TypeRän 18-tuumaiset vanteet osuisivat eteen sopivasti, niin mistä sitä tietää.

Olen erittäin tyytyväinen, jos ei alvariinsa tiiraile kilometrilukemaa, saattaisi ainakin sisällä istuessa luulla matkaavansa hieman kalliimman hintaluokan autossa, kuin mikä pääomakustannus oikeasti on.

Ostohinnan päälle on nyt kertynyt huolto/korjauskuluja 105.12 euroa.

Edetään siis Hiacella & Accordilla kohti niiden yhteismatkan 1 000 000 km tavoitetta. Että porsiiko jompikumpi ennen sitä lopullisesti, vai kumpikin, vai ei kumpikaan. Vai hyytykö kuski ennen. Aika näyttää.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3591
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Verkkaisesti tullut kilsoja talviautoon, mutta tänään kävin kotiin ajellessa hakemassa vähän tuoretta dieselöljyä tankkiin, kun mittari näytti puoltaväliä, rangea kertyi 435 km tuohon puoleenväliin. Hiace pudotti kulutusta reilulla litralla edellisestä, tällä kertaa keskikulutus 7.71 litraa sataselle. Lähes hybridien lukemia puoli miljoonaa ajetulle vanhalle nokivasaralle :D Näillä keleillä tuota normaalia työmatkaa laskettelisi tankillisella 900 km ja risat.

Tänään myös yhteensä 28.89 euron investointi näkyvyyteen Accordiini, eli uusi rungoton Valeo Hydroconnect tuulilasinpyyhin kuljettajalle ja Boschin perus-rungollinen takalasille. Tuossa Valeossa on samankaltainen näpsäkkä "pikaliitin" tuohon perinteiseen U-varteen, kuin Boschin Retrotwinissä, on kyllä hyvä ! Kiinnosta pätkääkään askarrella noitten halpiksien liittimien kanssa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Tässä mielestäni erittäinkin asiallinen YouTube kanava tännekin vinkkinä, jos joku haluaa katsella...

https://youtu.be/pqO8rpA154s?si=GZ2RCP43ce__H6jv

Tuossa linkissä Maseratin QuattroPorten vianhakua, jossa taisi lopulta syyksi löytyä monen mutkan kautta viallinen öljypumpun akseli ja olikohan myös akku osasyyllinen
-*-Elämä on-*-
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7552
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja mestari »

Tarvi vihdoin laittaa talvi auto seisontakuntoon pesun kautta sekä ottaa kesä auto tallista ajoon eli kuuluisalla kätevällä ranneliikkeellä akun kenkä valeeseen.sylkäisee pensaa kaasariin ja starttaus sekä poistuu paikalta hätäseen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3591
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kun aikaa oli näin vapaapäivänä, löysin itseni tallista joskus puolenpäivän jälkeen. Muistin pestä Accordin ovien likkunat sisäpuolelta, varsinkin takaovien ikkunapinnat olivat edellisen omistajan jälkikasvun tahmojen peitossa pahan kerran. Eivät ole enää.

Siitäpä sitten maalipinnan kimppuun, niillä laitteilla ja aineilla mitä on. Harjoitus tekee mestarin, kai ?

Myllyttelin Rupesin suoravedolla ensin konepellin, Meguairsin 101 ja kun ei muuta ollut, niin Korrekin nestemäistä kestovahaa perään. Sanotaanko, että puolet naarmuista katosi, väri syveni selvästi ja suurin osa konepellin etureunan maalisumusta tuon "kiveniskumaalauksen" ympäriltä lähti pois. Samalla innolla sitten etulokarit ja kuskin ovi, sitten alkoi tympäistä, kovaa hommaa kun pitää moneen kertaan päristellä joka paikka läpi. Ehkäpä syksyyn mennessä olen jo saanut kunnon kiillotusvahan hankittua, kun sillähän nuo jäljet 101:n jälkeen pois saadaan.

Sivupeilit esimerkkinä ennen ja jälkeen, kyllähän 442000 km oli peilit aika harmaaksi vetänyt ja hittiä oli tullut...
Kuva

​Nyt näkyy osumat paremmin, mutta värikin muistuttaa mustaa ja kiiltää
Kuva

Maalata nuo varmaan pitäisi, jos meinasi hienoksi laittaa, onneksi ei ole tarvetta.

Eturekisterikilven ruuvit olivat muuttuneet muumioiksi, eli millään ristipäällä niitä ei enää auki saanut, vanhat kunnon kärkipihdit käyttöön ja sain ruuvit irti.
Kuva

Pistin kilven tasaiselle alustalle ja paukuttelin sen niin suoraksi kuin sai, hioin takapuolelta ruosteet ruuvinreikien ympäriltä pois, putsasin aluslevyn ja kilven taustan muutenkin, puhdistin kilven myös ulkopuolelta ja vaihdoin uudet kiiltävät ruuvit.
Kuva

Kilpi on kuitenkin niin kulunut etupuolelta, että uusinen sen silti jossain vaiheessa. Kun muuten saa tuota keulaa edustavamman näköiseksi, niin kulahtanut kilpihän siinä ensimmäisenä huomion kiinnittää.

Huomenna ajattelin ainakin loput kolme ovea myllyttää, kattoon vedän varmaan vaan käsipelillä vahakerroksen, peräpää jää myöhempään ajankohtaan. Kivahan se on tehdä tämmöisessä, kun tekemisen jäljet todellakin näkyvät. Varmasti sen epäkeskon jossain vaiheessa hankin, mutta juuri nyt ei ole kiinnostusta investoida satoja euroja, kun kerran kone on, vaikkei tuo suoraveto ihan ideaali olekaan. Kyllä silläkin näyttää saavan aikaan, Crystal Blackin metallihileetkin alkoivat sieltä naarmujen seasta välkehtimään jossain määrin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin